Asignatura

Workshop. Creación Audiovisual

  • código 08541
  • curso 2
  • periodo Semestre 2
  • tipo OB
  • créditos 6

Módulo: Creación audiovisual

Materia: Workshop. Creación audiovisual

Lengua de impartición principal: castellano

Otras lenguas de impartición: catalán, inglés

Profesorado

Responsable

Lc. Marc LLOBET - llobetmarc@uic.es

Horario de atención

Marc Llobet: llobetmarc@uic.es

Tito Banqué: jmbanque@uic.es

 

Presentación

En caso de que las autoridades sanitarias decreten un nuevo periodo de confinamiento ante la evolución de la crisis sanitaria provocada por el COVID-19, el profesorado comunicará oportunamente las posibles afectaciones en las metodologías y actividades formativas así como en los sistemas de evaluación.

This is a hands-on production lab. This workshop is designed to provide students with journalism skills for reporting, writing and editing news stories.  This course requires that students participate in news-gathering as well as in taping their stories.  We will pratice techniques for information gathering, scripting, selecting video and choosing sound bites for news. This class should be looked upon as a real-life lab.  Our main goal is to put together a newscast by the end of the course.  

Requisitos previos

Aquesta assignatura no té requisits previs.

Objetivos

Since the class is a workshop, we´ll use the classroom as your own newsroom.  For the first time you will have to explore techniques used in broadcast news so you will need to get familiarize with a whole new world.  You will have to keep in touch with current events and you will have to set foot on the street microphone in hand.

The main goal is for you to learn how to structure, shoot, write and edit in order to create a newscast.

This means you need to come to class on time, every time and ready to participate.  Like a professional journalist, you´ll need to keep up with daily newspapers and newscasts (especially english speaking media) and other sources like TV newscasts.  I especially recommend viewing and analyzing TV news programs such as CBS News, NBC Nightly News, BBC News, ABC News and ITN News.

We will cover technical tools which we are sure are somehow new for you as well as concepts and disciplines necessary for planning, shooting and editing non-fiction television production of the TV news magazine, both in the field and in the studio.

The Department of Communication checkout room is equipped with all the cameras, microphones, lighting equipment and additional production gear that you will need to complete the production projects.  You will not walk alone… we will help you through the technical process.

 Finally, in your reporting, you´ll need to be careful not to tell sources that your work is “only for class”: assume that your work can and will be aired.

Competencias / Resultados de aprendizaje de la titulación

  • 32 - Capacidad de afrontar proyectos audiovisuales y cinematográficos en todas sus fases (preproducción, rodaje, postproducción, distribución)
  • 33 - Capacidad para crear y dirigir
  • 34 - Capacidad para conocer y respetar los distintos roles del equipo artístico y técnico
  • 35 - Capacidad para contextualizar y analizar críticamente los productos de la industria audiovisual
  • 38 - Capacidad para entender y aplicar la estructura del sistema audiovisual
  • 40 - Capacidad para defender y respetar la autoría y propiedad intelectual
  • 41 - Capacidad de conocimiento y funcionamiento de los distintos elementos agentes del sector audiovisual
  • 42 - Capacidad de distinguir, analizar, y dominar los distintos géneros y formatos televisivos, cinematográficos, y radiofónicos
  • 46 - Capacidad para dominar los recursos de la imagen (fotografía, iluminación…) y el sonido
  • 48 - Conocimiento y dominio de las técnicas de realización y montaje
  • 49 - Capacidad para escribir con fluidez textos, escaletas o guiones
  • 50 - Capacidad para adaptarse, entender y aplicar las posibilidades expresivas de las nuevas tecnologías y sus cambios futuros
  • 53 - Capacidad lingüística en catalán, castellano e inglés
  • 54 - Capacidad de manejar con habilidad la bibliografía, terminología y estructuras lingüísticas de la lengua inglesa relacionadas con el ámbito de la Comunicación.
  • 13 - Capacidad de crear comunicación oral y escrita
  • 16 - Capacidad de manejo, análisis y reflexión de los contenidos
  • 19 - Capacidad de documentación informativa
  • 20 - Conocimiento y dominio bibliográfico mediático
  • 21 - Conocimiento y dominio de la cultura digital
  • 23 - Capacidad de priorizar los acontecimientos noticiables y contrastar la información
  • 24 - Capacidad de planificación y organización de proyectos a corto y largo plazo
  • 25 - Capacidad de potenciar al máximo el desarrollo creativo
  • 26 - Capacidad de desarrollar sentido del gusto y la perfección en el acabado final y estética de los proyectos
  • 29 - Capacidad de presupuestar proyectos de diferentes magnitudes
  • 30 - Capacidad de estudio de la viabilidad de un producto audiovisual
  • 01 - Capacidad de adaptación a circunstancias variables
  • 02 - Capacidad de comprensión, aceptación de críticas y corrección de errores
  • 03 - Capacidad para administrar y gestionar recursos humanos y técnicos
  • 04 - Capacidad para trabajar en equipo y autónomamente
  • 05 - Capacidad para organizar tiempo y espacio
  • 06 - Capacidad de desarrollar rigor académico, responsabilidad, ética y profesionalidad
  • 07 - Capacidad para aplicar la deontología y el respeto por el gremio audiovisual
  • 08 - Capacidad de análisis crítico, síntesis, concreción y abstracción
  • 09 - Capacidad para objetivar y cuantificar e interpretar (datos, estadísticas, empiría…)
  • 10 - Capacidad para afrontar dificultades y resolver problemas
  • 11 - Capacidad para generar debate y reflexión
  • 12 - Capacidad de cumplir con los plazos previstos, desarrollar la puntualidad y el respeto por los recursos humanos, técnicos y material

Resultados de aprendizaje de la asignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes:

- Treballaran amb naturalitat a un estudi de ràdio i televisió.

- Dominaran el software d’edició de vídeo i àudio

- Dominaran el llenguatge audiovisual

- Desenvoluparan capacitats i aprenentatge del treball en equip

- Potenciaran la creativitat i l’originalitat

Contenidos

Since our main goal is to build a newscast from beginning to end.  We will do a great deal of writing, researching, reporting and editing.  You will be in charge of one news segment or story for the duration of the workshop.  This will be like your Master´s dissertation or in other words: your baby! 

You will be asked to report, write and edit a handful of stories to chose from:

Assignment One: Cover a Public Meeting.  You should choose your meeting based on likely news value and report the news that the meeting generates for a news segment of your own.

Assignment Two: Cover a Speech.  Straight news assignment.  Story should show evidence that you did research on the speaker before the event and on the topic afterwards, if necessary.

Assignment Three: Profile.  A story that requires no less than three interviews, one with the subject, the others with associates who know the subject.  It has to be a person in authority such as a City Council member, an artist…  The story must reflect quotes from the subject and two others.  

Assignment Four: Feature.  This will require reporting about some event or place, giving the mood, color, atmosphere.  It can be a sports event, a political rally, a place in particular.

Assignment Five: In-depth news story.  This will be an analytical story that digs below the surface, providing background information and outlining future problems.  Sound reporting and vivid prose are essential.  The project must use multiple sources and types of research must be approved by instructor.

Assignment Six: Human interest story.  This will present people and their concerns, achievements in a way that brings about interest or sympathy to the viewer.  The story behind the story as they call it.  

Any more ideas for assignments are more than welcome!

Think of us as your editors – we will decide which topics you pursue together.

Bear in mind that apart from these assignments some students will have to recreate live interviews or live packages on the field as well as work as anchors on the studio.

Deadlines:

We´ll announce all deadlines well in advance.  As in professional journalism will be inflexible.  Missing a deadline on a story – for any reason—will result in a grade reduction.  

Grading:

You will be graded for your assignment as well as for your participation in class.  You will have to be a journalist all the way through. This includes being an independent and ethical one.

Grading Criteria:

Grading journalism, like practicing it, is necessarily a subjective process.  Generally speaking an “A” news story will be virtually ready to be broadcasted.  A “B” news story will be solid, but may need further editing or may leave certain questions unanswered.  A grade of “C” would go on a story that might be technically perfect, but that lacks imagination and scope.  “D´s” and “F´s” go to stories that do not fulfill the assignment   

Program Learning Outcome

With this workshop we want to develop with you ways of thinking about TV journalism and the upcoming communication era that will equip you to be skilled and independent journalists.

Please don´t be afraid to take risks, be inventive and have serious fun with this workshop.

“I don´t think a reporter should give advice or make predictions” Peter Jennings, former ABC News anchor.

Metodología y actividades formativas

Modalidad totalmente presencial en el aula

ACTIVIDAD FORMATIVA
Coaching. Seguimiento, individual o en grupos muy reducidos, de cómo los alumnos asimilan los contenidos de la asignatura. En las sesiones de coaching, se corregirán defectos, se aclararán dudas, se propondrán ejercicios y actividades necesarias para conseguir los objetivos fijados.
Mentoring programme. Para fomentar el repaso y la profundización en competencias y conocimientos, así como el desarrollo de hábitos de compromiso social y responsabilidad, los alumnos más aventajados guiarán a alumnos de cursos inferiores, especialmente si éstos tienen algún tipo de minusvalía personal (física, etc.).
Meeting Point. Se organizarán puntos de encuentro entre personalidades del mundo profesional, científico, ámbito internacional, etc. y los alumnos. Se les dará forma de conferencia, sesión de trabajo, tertulia, entrevista, etc.
Seminari. Esta actividad que consistirá en profundizar monográficamente en temáticas específicas, de especial actualidad –en algunos casos, socialmente debatidas–, mediante trabajo activo en grupos reducidos.
Taller. Espacio de trabajo eminentemente práctico, en el que se adquieren competencias pertenecientes a materias prácticas o también teóricas (capacidades intelectuales, lógicas, críticas, de aprendizaje intelectual, estudio, citación, etc.).
Workshop. Talleres avanzados, intensivos, de mayor duración, dirigidos por profesores y/o profesionales extranjeros, en los que el idioma utilizado es el inglés. Culminan en un producto profesional o semiprofesional producido también en lengua inglesa.

Sistemas y criterios de evaluación

Modalidad totalmente presencial en el aula

La nota final se reparte de este modo:

- 50% producto final (programa)

- 50% nota individual. Se tendrá en cuenta la asistencia, participación, iniciativa y trabajo en equipo. También sumarán las prácticas realizadas en plató y las grabaciones en el exterior, así como la memoria final.

Para poder hacer media, todas las partes tienen que haber sido superadas con una nota mínima de un 5. El 80% de asistencia a las clases es obligatoria. En caso de no superar este %, la nota de la asignatura será suspendido o "No Presentado".

Los alumnos que no superen la primera convocatoria tendrán que hacer un trabajo individual que se definirá una vez introducidas las notas.

Material didáctico

      Materiales
            Example Live Event Script jaumelaiguanaevent.doc 
            Script Template newsscripttemplate.doc 
      Webs de interés
            PBS NewsHour - Our Template Show http://www.pbs.org/newshour/ 
            TN VESPRE 29/01/2012 http://www.tv3.cat/videos/3925291/TN-vespre-29012012 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contáctenos | Privacidad y Protección de datos | Propiedad intelectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00