Assignatura

Postproducció i Muntatge

  • codi 08542
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Mòdul: Creació cinematogràfica

Matèria: Postproducció i muntatge

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Postproducció i muntatge és una assignatura de 4 crèdits ECTS que s’imparteixen durant el segon semestre del segon curs del grau en Comunicació Audiovisual. La seva justificació es troba en que la postproducció és una fase clau per la creació del discurs audiovisual en els diferents formats i gèneres televisius. El domini de les convencions pròpies del muntatge i la postproducció són les que permeten articular la narrativa fílmica i televisiva en la seva totalitat. L’assignatura Postproducció i Muntatge pretén despertar en els alumnes una sensibilitat visual y tècnica per construir i perfeccionar projectes creatius en el món audiovisual, així com donar una base sòlida per poder exercir l’edició de vídeo a l’àmbit laboral

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

Donar a conèixer les diferents tècniques avançades d’edició i el software principal, así com les diferents tècniques d'expressió del llenguatge audiovisual mitjançant el muntatge. Introducció de la correcció de color, textures i filtres en els diferents productes audiovisuals. Així com l’aplicació d’efectes digitals i inserció de grafisme. Donar a conèixer, al mateix temps, les diferents opcions d’autories i compressions. Finalment, inculcar valors d’organització i hàbits de treball per a que la seva inserció a projectes professionals sigui tan fàcil com sigui possible.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes, després de cursar l’assignatura, podran demostrar aquests resultats d’aprendizatge: Treballaran amb naturalitat en una sala d’edició i postproducció. Manejaran amb facilitat els softwares d’edició de vídeo i postproducció. Dominaran el llenguatge audiovisual i la narrativa fílmica. Utilitzaran amb criteri les diferents tècniques d’edició. Obtendran hàbits de treball d’edició competents. Desenvoluparan el gust i l’estil pel diseny digital. Desenvoluparan l’aprenentatge del treball en equip. Potenciaran la creativitat i originalitat personal.

Continguts

El programa teòric-pràctic de l’assignatura està compost pels següents continguts: 1. Criteris en l’edició i el paper del muntador. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 2.Coneixement dels diferents estils de muntatge amb exemples sencills i complexes. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics.) 3. Tècniques bàsiques d’edició a Adobe Premiere i Avid Media Composer. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 4. Creació de discursos i ús expressiu de la imatge al muntatge. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 5. Tècniques avançades d’edició a Adobe Premiere. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 6. Control dels diferents recursos sonors en el muntatge. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 7. Introducció a la postproducció i workflow. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 8. Tècniques d’iniciació a la postproducció i VFX. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.) 9. Coneixement complet del workflow de postproducció. (Continguts impartits mitjançant seminaris teòrics i pràctics.)

Metodologia i activitats formatives


Modalitat semipresencial (blended)

 -Preparació d'un projecte de Muntatge. (L'alumne haurà de crear proxies, segons les especificacions dictades en classe, ordenar el material, sincronitzar-lo, nomenar-lo i presentar-lo en una línia de temps.) S'avalua la capacitat organitzativa de l'alumne, l'aplicació de conceptes tècnics teòrics i la seva presa de decisions en aquells plans que no vénen correctament marcats en rodatge.


-Assemblat d'un anunci. (L'alumne haurà de començar a muntar i ordenar el material per a donar forma a un anunci, sense entrar en música ni en locucions encara, haurà d'aconseguir contar la història que es vol de la millor manera, seleccionant les preses correctes i creant un fil narratiu coherent i satisfactori.)

-Muntatge d'un anunci. (L'alumne haurà de muntar un anunci, amb la durada exacta d'emissió, muntar el so, les locucions i la música. No sols ha de tenir un fil narratiu coherent, si no que ha d'aplicar les directrius donades pel professor, a manera de client).

-Creació d'una Shortlist. (L'alumne haurà de triar una seqüència amb més de 8 plans diferents rodats, d'una pel·lícula d'acció real, i enumerar el nombre de plans, ordenar-los per camps de llum, i per grandària, així com descriure el contingut de cadascun d'ells i el nombre de corts en la seqüència. Aquí desgranem una seqüència perquè l'alumne comprengui el procés de rodatge, i així poder aplicar-lo en un futur a projectes propis o de la carrera.)

-Muntatge del videoclip “Arenas Movedizas” de “La ben volguda”. (L'alumne haurà de combinar les imatges del grup amb la ficció rodada per a generar un videoclip que compleixi la funció de promoció musical, alhora que conti una petita història fantaterrorífica. Es puntua la capacitat tècnica de l'alumne per a respectar els codis del videoclip ensenyats en classe, així com la seva capacitat creativa per a intercalar la història de ficció.)

-Muntatge de seqüència de diàleg de “El Fotògraf de Mauthausen”. (L'alumne haurà de muntar un petit monòleg de Mario Casas en el film, mostrar correctament l'espai a més de triar les millors interpretacions i crear un moment dramàtic però no ridícul).

-Muntatge d'una seqüència de baralla del film “Exiliï”. (L'alumne haurà de muntar la imatge i el so d'una seqüència de baralla entre diversos personatges. Es valorarà la capacitat per a generar impacte, comprensió dels esdeveniments i entreteniment, així com el seu ús del muntatge de so i musical).

-Muntatge del curtmetratge “Llamantes”. (Aquesta pràctica uneix diversos dels conceptes treballats durant el curs, ja que les seves seqüències troncals són diàlegs, alhora que té un moment de videoclip, fins i tot es treballa el Split-*screen i el muntatge en paral·lel. Es valora la capacitat de l'alumne per a crear narrativa múltiple en paral·lels, alhora que sosté l'interès en moments d'intimitat amb diàlegs i personatges.)

Sistemes i criteris d'avaluació


Modalitat semipresencial (blended)

La nota de l'alumne és el resultat de la mitjana dels resultats de 8 pràctiques que es desenvolupen al llarg del curs. L'alumnat té una setmana o dues (depenent de la pràctica) per a desenvolupar la pràctica, en cas que demori el lliurament, podrà realitzar-la al llarg del curs, però optant a una nota màxima de 6 sobre 10. En cas que l'alumne no lliuri la completa totalitat de les pràctiques, o si la mitjana de les pràctiques resulta en menys d'un 5 sobre 10, podrà realitzar una pràctica extra en la qual es resumeixen els coneixements adquirits al llarg de les altres 8 pràctiques. L'alumne que vulgui optar a pujar nota, també podrà realitzar aquesta pràctica.

Segona convocatòria:

-Muntatge del curtmetratge “Nen amagat”. (Curtmetratge que barreja fantasia amb realisme màgic i drama adolescent. Es valora la capacitat de l'alumne de transformar un material que no funciona per a contar la història que s'ha de contar, i aconsegueix generar una nova narrativa que dóna sentit a les imatges.)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00