Assignatura

Negocis Internacionals

  • codi 08550
  • curs 2
  • període
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

A convenir amb l'estudiant.

Presentació

La globalització creixent de les economies té com un dels grans motors la internacionalització de l'empresa. La disciplina acadèmica International Business (IB) es focalitza en l'estudi dels procesos d'internacionalització de l'activitat empresarial.

Tenir uns conceptes bàsics de International Business és indispensable en la formació acadèmica d'un futur directiu i per aquells que decideixein emprendre el seu propi negoci.

Requisits previs

La docència s'imparteix en CATALÀ. Alhora, l'estudiant ha de ser capaç de poder llegir i comprendre textos escrits en llengua anglesa, i d'entendre audios/videos en anglès.

Hi ha una limitació màxima d'alumnes per cursar l'assignatura.

Objectius

-Introduïr a l'estudiant en la disciplina de International Business (IB), àmbit cada cop més important en el procés globalitzador d'economies i empreses.

-Presentar i comprendre els conceptes clau d'IB.

-Saber relacionar adequadament conceptes d'Estratègia i Management dins un contexte internacional.

-Familiaritzar-se a treballar amb material específic de business en llengua anglesa.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 07 - Conèixer les característiques bàsiques de l'economia espanyola, tant des del punt de vista estructural com de les polítiques econòmiques.
  • 08 - Comprendre el funcionament dels grans pols de l'economia mundial, les institucions que els regeixen i les interrelacions que s'estableixen.
  • 09 - Identificar les economies emergents així com el món subdesenvolupat i analitzar les polítiques de creixement aplicades.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 11 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre l'home i la societat.
  • 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
  • 14 - Conèixer i comprendre el marc legal del dret mercantil i ser capaç d'aplicar-lo a casos pràctics del món de l'empresa.
  • 15 - Adquirir un coneixement sòlid de les principals figures impositives que integren el sistema tributari estatal, autonòmic i local.
  • 16 - Identificar i conèixer la normativa dels impostos que incideixen de forma més directa sobre les persones físiques i jurídiques i ser capaç de realitzar liquidacions.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

-Comprensió de l'àmbit d'estudi dels Negocis Internacionals.

-Capacitat d'entendre les implicacions internacionals en diferents models de negocis.

-Relacionar l'estratègia de l'empresa amb la seva internacionalització.

Continguts


Tema 1 El context dels Negocis Internacionals: la globalització
      Materials
            Curs 2017-18 internationalbusinessavaluacio_2018.pdf 
            FDI entrant per regions mundials wir2016_fdiinflows.pdf 
            Global Investment Trends 2016 webdiaeia2016d3_en.pdf 
            Globaloney: Why the world is not flat whytheworldisntflat.pdf 
            Reading-1 reading1.pdf 
            Regionalització regionalitzacio_rugman.pdf 
            Slides Tema 1 ib12018.pdf 
            Types of FDI typesoffdi.pdf 
            Value Chain valuechain.pdf 
      1.1 Definició d'IB. Globalització i Regionalització.
      1.2 Alguns conceptes clau de Comerç i Inversions Internacionals. Èmfasi en la IDE.
      1.3 Algunes dades de la IDE internacional i dels fluxes de comerç.
      1.5 Peculiaritats de l'entorn internacional: els 4 riscs i les 3 forces externes en conflicte.
      1.6 Els principals motors de la globalització dels mercats i dels negocis.

Tema 1 El context dels Negocis Internacionals: la globalització
      Materials
            Curs 2017-18 internationalbusinessavaluacio_2018.pdf 
            FDI entrant per regions mundials wir2016_fdiinflows.pdf 
            Global Investment Trends 2016 webdiaeia2016d3_en.pdf 
            Globaloney: Why the world is not flat whytheworldisntflat.pdf 
            Reading-1 reading1.pdf 
            Regionalització regionalitzacio_rugman.pdf 
            Slides Tema 1 ib12018.pdf 
            Types of FDI typesoffdi.pdf 
            Value Chain valuechain.pdf 
      1.1 Definició d'IB. Globalització i Regionalització.
      1.2 Alguns conceptes clau de Comerç i Inversions Internacionals. Èmfasi en la IDE.
      1.3 Algunes dades de la IDE internacional i dels fluxes de comerç.
      1.5 Peculiaritats de l'entorn internacional: els 4 riscs i les 3 forces externes en conflicte.
      1.6 Els principals motors de la globalització dels mercats i dels negocis.

Tema 2 Participants en els NI
      Materials
            Grandària MNEs 10empresasmasgrandesque180paises_economia_elpais.pdf 
            Reading 2 reading2.pdf 
            Reasons to internationalize reasonstointernationalize.pdf 
            Slides Tema 2 ib22018.pdf 
      2.1 Participants dels IB i la Cadena de Valor Global.
      2.2 Referència específica a les Focal Firms: MNEs; SMEs; i les BGF.
      2.3 Raons per internacionalitzar
      2.4 Principals Intermediaris i Facilitadors

Tema 2 Participants en els NI
      Materials
            Grandària MNEs 10empresasmasgrandesque180paises_economia_elpais.pdf 
            Reading 2 reading2.pdf 
            Reasons to internationalize reasonstointernationalize.pdf 
            Slides Tema 2 ib22018.pdf 
      2.1 Participants dels IB i la Cadena de Valor Global.
      2.2 Referència específica a les Focal Firms: MNEs; SMEs; i les BGF.
      2.3 Raons per internacionalitzar
      2.4 Principals Intermediaris i Facilitadors

Tema 3 L'entorn dels NI: les diferències culturals
      Materials
            Dimensions Culturals de Hofstede dimensionsculturalsdehofstede.pdf 
            Lectura Tema 3 cultureandib-it-text.pdf 
            Reading-3 reading_3.pdf 
            Sllides Tema 3 ib32018.pdf 
      3.1 El paper de la cultura en IB: el cross-cultural risk.
      3.2 Cultura i Orientacions Internacionals de Perlmutter
      3.3 Cross-Cultural Management en tres contextos
      3.4 Analitzant les diferències culturals: Hall i Hofstede

Tema 3 L'entorn dels NI: les diferències culturals
      Materials
            Dimensions Culturals de Hofstede dimensionsculturalsdehofstede.pdf 
            Lectura Tema 3 cultureandib-it-text.pdf 
            Reading-3 reading_3.pdf 
            Sllides Tema 3 ib32018.pdf 
      3.1 El paper de la cultura en IB: el cross-cultural risk.
      3.2 Cultura i Orientacions Internacionals de Perlmutter
      3.3 Cross-Cultural Management en tres contextos
      3.4 Analitzant les diferències culturals: Hall i Hofstede

Tema 4 L'entorn dels NI: governs locals i política internacional.
      Materials
            Slides Tema-4 ib4nourisc2017-18.pdf 
      4. Multinacionals i host-goverments: estratègies negociadores.
      4.1 Risc país i Risc polític: concepte.
      4.2 Risc polític: nivells i tipus de risc.
      4.3 Anàlisi i avaluació del Risc Polític i Risc-País.
      4.4 Gestionant el risc polític: tècniques integradores i defensives.

Tema 4 L'entorn dels NI: governs locals i política internacional.
      Materials
            Slides Tema-4 ib4nourisc2017-18.pdf 
      4. Multinacionals i host-goverments: estratègies negociadores.
      4.1 Risc país i Risc polític: concepte.
      4.2 Risc polític: nivells i tipus de risc.
      4.3 Anàlisi i avaluació del Risc Polític i Risc-País.
      4.4 Gestionant el risc polític: tècniques integradores i defensives.

Tema 5 Estratègia i Organització globals
      Materials
            Mentalitats MNEs mentalidadesmnes.pdf 
            Responsabilidad MNEs responsabilidadesmnes.pdf 
            Slides Tema 5 ib5_strategy2017-18.pdf 
      5.1 Conceptes d'estratègia de Porter
      5.2 El procés de direcció Estratègica
      5.3 Analitzant les estratègies globals
      5.4 Els tres objectius estratègics globals
      5.5 El marc FSA/CSA
      5.6 Les quatre estratègies internacionals de Bartlett i Ghoshal

Tema 5 Estratègia i Organització globals
      Materials
            Mentalitats MNEs mentalidadesmnes.pdf 
            Responsabilidad MNEs responsabilidadesmnes.pdf 
            Slides Tema 5 ib5_strategy2017-18.pdf 
      5.1 Conceptes d'estratègia de Porter
      5.2 El procés de direcció Estratègica
      5.3 Analitzant les estratègies globals
      5.4 Els tres objectius estratègics globals
      5.5 El marc FSA/CSA
      5.6 Les quatre estratègies internacionals de Bartlett i Ghoshal

Tema 6 Estratègies d'entrada a nous mercats.
      Materials
            Reading 4 reading_4.pdf 
            Reading 4b reading_4b.pdf 

Tema 6 Estratègies d'entrada a nous mercats.
      Materials
            Reading 4 reading_4.pdf 
            Reading 4b reading_4b.pdf 

Tema 7 Global Manager
      Materials
            Global Manager globalmanagerft.pdf 
            Lectura  whatsaglobalmanager.pdf 

Tema 7 Global Manager
      Materials
            Global Manager globalmanagerft.pdf 
            Lectura  whatsaglobalmanager.pdf 

Tema 8 Country Report
      Materials
            Descripció countryreport2018.pdf 
            Presentació ppp Exemple 1 exemple1presentacioconslutoria.pdf 
            Presentació ppp Exemple 2 exemple2presentacioconslutoria.pdf 
            WEBS per Country Report webs_contryreport.pdf 

Tema 8 Country Report
      Materials
            Descripció countryreport2018.pdf 
            Presentació ppp Exemple 1 exemple1presentacioconslutoria.pdf 
            Presentació ppp Exemple 2 exemple2presentacioconslutoria.pdf 
            WEBS per Country Report webs_contryreport.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els objectius de l'assignatura es presentaran per tres vies: explicacions del professor, presentacions dels estudiants, i discussions de casos i textos curts en l'aula.

 

Per tant les activitats formatives inclouen:

-Classes magistrals.

-Exposicions orals dels estudiants.

-Lectures individuals.

-Anàlisi individual i posterior discussió en l'aula de casos pràctics.

-Discussió en l'aula de textos específics.

-Comentaris i exposicions breus dels estudiants.

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
anàlisi de casos
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
presentació de treballs i debats
redaccio de treballs
08 09 10 33 45 46 50 52 53 56 64

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà a partir de tres elements:

a) Participació a les classes: 50%. Inclou: 1: Les intervencions personals valorades a partir de l'escala: A (bona); B (adequada); C (pobre); D (inexistent). Té un pés del 50% de la participació. 2: Les entregues dels mini-casos, casos i d'altres activitats; exposicions orals, o qualsevol altre activitat: té un pes del 50% de la participació.

Adicionalment, 'actitud durant les classes es té en compte: aquesta pondera multiplicant per "1" la nota de la Participació en les classes, si l'actitud és adequada; o bé multiplicant per "0" la nota de la Participació en les classes, si l'actitud és dolenta/negativa/inadequada.

b) Examen final: 25%.

c) Treballs personals: 25%. Inclou bàsicament l'informe-país i també la mitja dels informes de casos per treballar a casa que s'indiquin.

L'assitència a les classes és fonamental per l'aprenentatge i l'avaluació. Una assitència inferior al 75% (10 classes), justificada o no, comporta la qualificació de No Presentat a l'assignatura.

Cal aprovar per separat els tres components de l'avaluació per poder superar l'assignatura.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

-Es manté la valoració de la nota obtinguada en l'apartat "participació a les classes", així com la resta de percentatges de l'avaluació. Haurà de repetir l'examen final. A més, cal considerar:

a) Si no s'han fet totes les entregues dels mini casos in-class, i/o dels casos llargs, caldrà fer-ne uns de nous que es proporcionaran a l'estudiant, de manera que faci la mateixa feina que la resta de companys. Llavors aquests computarien en l'apartat "participació en les classes" (els mini-casos), o Treballs personals (si fossin casos llargs).

b) Si les faltes d'assistència superen les 10 caldrà fer un treball addicional per compensar la no-assistència. La nota aniria dins de l'apartat  "participació en les classes".

c) Cal que s'entregui el Country Report, en cas de no haver-lo fet durant el curs.

Bibliografia i recursos

-Es proporcionarà material específic durant el curs.

-La revista setmanal The Economist.

-Es destaquen els següents llibres:

International Business (2009). Alan M. Rugman and Simon Collinson. Pearson-Prentice Hall (5th edition).

International Business (2008). Tamer Cavusgil, Gary Knight and John R. Riesenberger. Pearson-Prentice Hall.

 

Material didàctic

      Materials
            Emerging Middle class 1 mckworldsemergingmiddleclass.pdf 
            Emerging Middle class 1 mckworldsemergingmiddleclass.pdf 
            Emerging Middle class 2 emergingmarketsstrategy.pdf 
            Emerging Middle class 2 emergingmarketsstrategy.pdf 
      Webs d'interès
            Bloomberg Businessweek http://www.businessweek.com/ 
            Bloomberg Businessweek http://www.businessweek.com/ 
            CIA World Factbook https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html 
            CIA World Factbook https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html 
            Financial Times (Europe Front Page) http://www.ft.com/home/europe 
            Financial Times (Europe Front Page) http://www.ft.com/home/europe 
            IB website from Michigan State University http://globaledge.msu.edu/ 
            IB website from Michigan State University http://globaledge.msu.edu/ 
            The Economist http://www.economist.com/ 
            The Economist http://www.economist.com/ 
            Time (Global Business Section) http://www.time.com/time/global_business 
            Time (Global Business Section) http://www.time.com/time/global_business 
            Wall Street Journal (U.S. edition home) http://online.wsj.com/home-page?_wsjregion=na,us&_homepage=/home/us 
            Wall Street Journal (U.S. edition home) http://online.wsj.com/home-page?_wsjregion=na,us&_homepage=/home/us 
            World Bank "doing business" http://www.doingbusiness.org/ 
            World Bank "doing business" http://www.doingbusiness.org/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00