Fisioteràpia Aplicada a les Disfuncions del Sistema Nerviós
Mòdul: Fisioteràpia en especialitats clíniques
Matèria: Fisioteràpia aplicada a les disfuncions del sistema nerviós
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.1 | DT | 08:30 11:30 | ||
Sem.1 | DT | 12:00 15:00 | ||
Sem.1 | DJ | 08:30 11:30 | ||
Sem.1 | DJ | 12:00 15:00 |
Responsable
Dra. Rosa María CABANAS - rosacabanas@uic.es
Horari d'atenció
Cal concertar cita prèvia via e-mail:
Sr. Víctor Manuel Argüelles:varguelles@csc.uic.es
Sra. Judith Soler: jsoler@csc.uic.es
Dra. Almudena Medina Rincón amedina@uic.es
Dra. Rosa Cabanas Valdés: rosacabanas@uic.es
Titular de l'asignatura:Dra. Rosa Cabanas Valdés: rosacabanas@uic.es
L'assignatura està formada per 3 seminaris:
Seminari Concepte Bobath/Terapia del Neurodesenvolupament :
L'enfocament Bobath és una teràpia especialitzada aplicada a tractar els desordres del moviment i la postura derivats de lesions neurològiques centrals. Va ser iniciat a Londres en la dècada dels 40 per Berta i Karel Bobath, qui van estudiar el desenvolupament normal, quin efecte produïen les lesions del sistema nerviós central (SNC), i com ajudar a pacients en aquestes situacions. La seva hipòtesi es va basar en treballs de diversos neurofisiòlegs, entre ells Sherrigton i Magnus, que produïen lesions en el SNC d'animals i després observaven els efectes resultants.
El concepte Bobath considera que l'estudi del moviment i de la postura eficaç, és imprescindible per poder fer una correcta avaluació i tractament, del deteriorament a nivell sensoriomotriu, causat per una lesió en el sistema nerviós central, ja sigui d'origen traumàtic o degeneratiu. És utilitzat arreu del món per diferents terapeutes per donar noves i millors estratègies de moviment, sobretot a Europa i Estats Units. Actualment sobre tot en els països anglosaxons es coneix més com Neuro-Developmental Treatment (NDT).
Seminari Perfetti:
La rehabilitació neurocognitiva o Mètode Perfetti neix a Itàlia a principis dels anys 70 a càrrec del neuròleg Carlo Perfetti i dels seus col·laboradors. En l'actualitat és un dels principals mètodes usats per al tractament de pacients amb patologies o malalties neurològiques de tot tipus (AVC, lesions medul·lars, TCE, I. M...)
Aquest tipus de neurorehabilitación ha anat evolucionant fins als nostres dies paral·lelament a la interpretació i aplicació dels estudis que aporten les diferents neurociencies.
La rehabilitació neurocognitiva recupera les funcions deficitàries de forma integrada i personalitzada tenint en compte els problemes que presenta cada pacient. No es considera el moviment com una simple contracció muscular sinó com el resultat d'una activació molt més complexa que neix en el cervell.
Per aquesta raó el tractament no va dirigit solament al múscul (reforç muscular) sinó que té en compte com s'organitza el moviment a nivell cerebral. Per tant, per recuperar el moviment és necessari activar els processos cognitius que s'encarreguen d'aquesta organització (la percepció, l'atenció, la memòria, el llenguatge, la imatge motora, el raonament, etc.)
Seminari Lesió perifèrica:
Les Neuropaties Perifèriques són molt freqüents, poden ser heretades o adquirides. S’han identificat més de 100 tipus de neuropatia perifèrica, cada una amb els seu propi grup de característiques, modalitat de desenvolupament i prognosis. Rere la lesió del SNP poden aparèixer una amplia gama de trastorns i el seu abordatge suposa un difícil repte terapèutic per al terapeuta.
L’assignatura pretén donar a l’alumne les eines necessàries per a una correcte comprensió i avaluació de la patologia així com la planificació i desenvolupament del tractament.
No s'estableixen
Seminari Terapia del Neurodesenvolupament/Concepte Bobath:
L'assignatura pretén: fer descobrir un concepte de tractament actual, per tal de poder ser contemplat com una possibilitat més, dins de l'ampli ventall de modalitats terapèutiques en l'abordatge del pacient neurològic.
Coneixements mínims per: possible criteri a escollir com a formació de postgrau. Treballar en cas necessari amb aquest tipus de pacients. Derivar a altres professionals.
Com a objectius més específics:
Seminari Perfetti:
Conèixer i entendre les bases de la teoria neurocognitiva.
Seminari Lesió perifèrica:
L'estudiant
Seminari Concepte Bobath:
Temari teòric:
1. Història dels Bobath
2. Evolució dels tractaments
3. Definició i generalitats del Concepte Bobath (CB) Contemporani
4. Objectius del CB:Tècniques de facilitació i Placing i Holding
5. Control Postural
Temari pràctic:
1. Estabilitat intrínseca del tronc (core stability)
3. Extremitat inferior
4. Extremitat superior
5. Bipedestació i martxa
Seminari Perfetti:
1.- Evolució històrica de la Rehabilitació Neurocognitiva o mètode Perfetti.
2.- L'acció: la complexitat i l'organització de l'acció normal.
3.- Interpretació neurocognitiva de l'acció patològica. Perfil i específic motor.
4.- Instruments de l'Exercici.
5.- Els principis bàsics de la Teoria Neurocognitiva.
6.- Classificació del Exercici neurocognitiu segons els graus.
Seminari Lesió perifèrica:
1.- Fisiologia i patologia del SNP
2.- Principis de rehabilitació en la lesió del SNP
3.- Exploració de lSNP. Principis bàsics.
4.- Lesions de l'extremitat supeior: Plexe braquial, Nervi Radial, Cubital i mitjà.
5.- Lesions de l'extremitat inferior: Plexe Lumbosacro, Nervi Ciàtic.
6.- Exploració dels parells cranials. Nervi facial.
7.- Tractament de les diferents lesions del SNP.
8.- Guillain-barré ipolineuropatias.
Seminari Concepte Bobath:
Activitats formatives: Classes teorico-pràctiques.
Activitats dirigides (50%):
1. Exposició de continguts teòrics utilitzant presentacions tipus powerpoint, amb explicacions i vídeos de pacients amb demostracions per part del professor.
2. Treball del cas: els alumnes analitzen situacions professionals sobre pacients, presentades pel professor, amb l'objectiu de realitzar una conceptualització experimental i realitzar una recerca de solucions eficaços.
3. Pràctiques de les habilitats desenvolupades en les clases
Activitats supervisades (50%):
1. Sessió supervisada on els estudiants treballen en grup (2-3) i reben assistència i guia quan ho necessiten.
2. Activitats desenvolupades en espais equipats per les pràctiques de fisioteràpia. Amb demostracions del professor i posterior realització per part dels alumnes.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
seminaris teòric-pràctics | aprenentatge cooperatiu mètode del cas resolució d'exercicis i problemas | 06 09 21 25 28.3 30.1 38.1 43 48.2 49 49.1 50 50.1 50.2 50.8 51 51.1 51.2 51.3 52 52.1 52.2 52.3 | 2.4 |
activitats d'autoaprenentatge | contracte d'aprenentatge | 01 10 15 17 29.1 37.1 37.5 50.10 53.1 57 | 1.2 |
estudi independent de l'alumne | 37.5 43 53.1 | 2.4 |
La nota final de cada seminari correspon al 33.33% de la nota final de l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura és imprescindible obtenir com a mínim un 5 en cada un dels seminaris (Bobath, Perfetti i lesions perifèriques). En cas contrari no es fa mitjana entre els diferents seminaris.
Seminari Terapia del Neurodesenvolupament/Concepte Bobath:
Avaluació continuada (40%): activitats a classe.
Examen pràctic final (60%): Realització pràctica d'un o més dels diferents tractaments realitzats en la classe.
Es permet faltar eL 30% de les hores del seminari, si es supera aquest 30% el seminari queda suspès i conseqüentment l'assignatura.
Per aprobar el seminari Bobath és imprescindible obtenir almenys un 5 en cada un dels blocs avaluació contínua, i examen pràctic final. En cas contrari no es fa cap mitjà entre els 2 blocs i l'assignatura queda suspesa.
En la segona convocatòria es farà un unic examen practic, no es guarda la nota de l'avaluació contiuada.
Seminari Perfetti:
Avaluació continuada (50%)
Examen pràctic final (50%)
Per aprovar el seminari és imprescindible obtenir almenys un 4 en cadascun dels blocs (avaluació continuada, i examen pràctic final) En cas contrari no es fa mitjana entre els 2 blocs i l'assignatura queda suspesa.
Seminari Lesió perifèrica:
50% examen teòric pràctic
50% avaluació continuada
Per superar l'assignatura és necessari aprovar l'examen teòric-pràctic fixant la nota d'aprovat en un 5 o superior.
Normativa d’assistència
Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.
Seminari Concepte Bobath:
Seminari Perfetti:
Bibliografía principal:
Otra bibliografía:
Seminari Lesió perifèrica:
Lectures obligatòries:
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: