Assignatura

Fisioteràpia Aplicada a les Disfuncions del Sistema Nerviós

  • codi 08576
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Fisioteràpia en especialitats clíniques

Matèria: Fisioteràpia aplicada a les disfuncions del sistema nerviós

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.1  DT 08:30 11:30 
 Sem.1  DT 12:00 15:00 
 Sem.1  DJ 08:30 11:30 
 Sem.1  DJ 12:00 15:00 

Professorat

Responsable

Dra. Rosa María CABANAS - rosacabanas@uic.es

Horari d'atenció

Cal concertar cita prèvia via e-mail:

Sr. Víctor Manuel Argüelles:varguelles@csc.uic.es

Sra. Judith Soler: jsoler@csc.uic.es

Dra. Almudena Medina Rincón amedina@uic.es

Dra. Rosa Cabanas Valdés: rosacabanas@uic.es

Titular de l'asignatura:Dra. Rosa Cabanas Valdés: rosacabanas@uic.es

Presentació

L'assignatura està formada per 3 seminaris:

Seminari Concepte Bobath/Terapia del Neurodesenvolupament :

L'enfocament Bobath és una teràpia especialitzada aplicada a tractar els desordres del moviment i la postura derivats de lesions neurològiques centrals. Va ser iniciat a Londres en la dècada dels 40 per Berta i Karel Bobath, qui van estudiar el desenvolupament normal, quin efecte produïen les lesions del sistema nerviós central (SNC), i com ajudar a pacients en aquestes situacions. La seva hipòtesi es va basar en treballs de diversos neurofisiòlegs, entre ells Sherrigton i Magnus, que produïen lesions en el SNC d'animals i després observaven els efectes resultants. 

El concepte Bobath considera que l'estudi del moviment i de la postura eficaç,  és imprescindible per poder fer una correcta avaluació i tractament, del deteriorament a nivell sensoriomotriu, causat per una lesió en el sistema nerviós central, ja sigui d'origen traumàtic o degeneratiu. És utilitzat arreu del món per diferents terapeutes per donar noves i millors estratègies de moviment, sobretot a Europa i Estats Units. Actualment sobre tot en els països anglosaxons es coneix més com Neuro-Developmental Treatment (NDT).

Seminari Perfetti:

La rehabilitació neurocognitiva o Mètode Perfetti neix a Itàlia a principis dels anys 70 a càrrec del neuròleg Carlo Perfetti i dels seus col·laboradors. En l'actualitat és un dels principals mètodes usats per al tractament de pacients amb patologies o malalties neurològiques de tot tipus (AVC, lesions medul·lars, TCE, I. M...)
Aquest tipus de neurorehabilitación ha anat evolucionant fins als nostres dies paral·lelament a la interpretació i aplicació dels estudis que aporten les diferents neurociencies.

La rehabilitació neurocognitiva recupera les funcions deficitàries de forma integrada i personalitzada tenint en compte els problemes que presenta cada pacient. No es considera el moviment com una simple contracció muscular sinó com el resultat d'una activació molt més complexa que neix en el cervell.
Per aquesta raó el tractament no va dirigit solament al múscul (reforç muscular) sinó que té en compte com s'organitza el moviment a nivell cerebral. Per tant, per recuperar el moviment és necessari activar els processos cognitius que s'encarreguen d'aquesta organització (la percepció, l'atenció, la memòria, el llenguatge, la imatge motora, el raonament, etc.)

Seminari Lesió perifèrica:

Les Neuropaties Perifèriques són molt freqüents, poden ser heretades o adquirides. S’han identificat més de 100 tipus de neuropatia perifèrica, cada una amb els seu propi grup de característiques, modalitat de desenvolupament i prognosis. Rere la lesió del SNP poden aparèixer una amplia gama de trastorns i el seu abordatge suposa un difícil repte terapèutic per al terapeuta.  

L’assignatura pretén donar a l’alumne les eines necessàries per a una correcte comprensió i avaluació de la patologia així com la planificació i desenvolupament del tractament.

Requisits previs

No s'estableixen

Objectius

Seminari Terapia del Neurodesenvolupament/Concepte Bobath:

L'assignatura pretén: fer descobrir un concepte de tractament actual, per tal de poder ser contemplat com una possibilitat més, dins de l'ampli ventall de modalitats terapèutiques en l'abordatge del pacient neurològic.

Coneixements mínims per: possible criteri a escollir com a formació de postgrau. Treballar en cas necessari amb aquest tipus de pacients. Derivar a altres professionals.

Com a objectius més específics:

  • Definir l'evolució e història del Concepte Bobath (CB) fins a l'actualitat.
  • Entendre i explicar la filosofia del C.B.
  • Descriure les principals bases neurofisiològiques en què es fonamenta el CB
  • Comprendre el raonament clínic, anàlisi del moviment i principis teòrics del control postural.
  • Introduir diferents estratègies de facilitació "hands-on"  específiques per millorar el moviment i la postura individual.

 

Seminari Perfetti:

 

Conèixer i entendre les bases de la teoria neurocognitiva.

  • Adquirir coneixements sobre els conceptes bàsics del mètode Perfetti.
  • Saber explorar el pacient neurològic en la seva globalitat (cognitiva, motora i sensitivament) segons el mètode Perfetti. 
  • Pautar i desenvolupar un tractament a partir de l'exploració realitzada al pacient i de les dades rellevants de la història clínica. 
  • Aprendre a construir i executar diferents exercicis de Perfetti que donin resposta als problemes concrets que pugui presentar cada pacient. 

Seminari Lesió perifèrica:

  • Adquirir els coneixements teòric-pràctics referents als trastorns del sistema nerviós perifèric més importants.
  • Saber distingir les diferents patologies del S.N.P. i aprendre a interpretar les dades recollides durant la valoració del pacient.
  • Aprendre a planificar els exercicis i les modificacions que es pretenen obtenir sobre la base de la valoració del pacient i als coneixements de base.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 21 - Conèixer els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
  • 25 - Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en l'electrofisiologia.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 37.1 - Manifestar discreció, utilitzant adequadament la informació de la qual disposa, perseverant la dignitat del pacient
  • 37.5 - Conèixer els codis deontològics de la professió
  • 38.1 - Respectar els drets del pacient/usuari i els dels familiars.
  • 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
  • 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
  • 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
  • 49.1 - Tenir capacitat per poder elaborar un pla específic d'intervenció de fisioteràpia fent servir habilitats de resolució de problemes i raonament clínic.
  • 50 - Saber executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció en fisioteràpia, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
  • 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
  • 50.10 - Ésser capaç d'establir un pla amb les pautes que cal seguir durant el tractament.
  • 50.2 - Saber dissenyar i aplicar exercicis terapèutics amb mètodes especials per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, neumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals pre i postpart.
  • 50.8 - Poder fomentar la participació de l'usuari i la família en el procés de recuperació.
  • 51 - Ésser capaç d'avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts.
  • 51.1 - Dissenyar i dur a terme activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut.
  • 51.2 - Fer la valoració de l'evolució del pacient/usuari.
  • 51.3 - Redissenyar, si cal, els objectius segons la valoració, i, en aquest cas, adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius.
  • 52 - Proporcionar una atenció en fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients/usuaris.
  • 53.1 - Dissenyar i dur a terme activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut.
  • 57 - Assumir la responsabilitat de mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, habilitats i actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent, és a dir, al llarg de tota la vida.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant

  • L'alumne ha de ser capaç en finalitzar l'assignatura, d'uns coneixements mínims, per poder aplicar el tractament a pacients neurològics segons el Concepte Bobath.
  • Coneix i comprèn els principis i fonaments en els quals es basa el mètode Perfetti.
  • Aplica la terapèutica segons el mètode Perfetti.
  • Aplica la terapèutica apropiada i adaptada en les lesions neurològiques perifèriques
  • Planifica els exercicis i les modificacions que es pretenen obtenir de manera coherent sobre la base de la patologia i a la problemàtica que presenta el pacient.

Continguts

Seminari Concepte Bobath:

 Temari teòric:

1. Història dels Bobath

2. Evolució dels tractaments

3. Definició i generalitats del Concepte Bobath (CB) Contemporani

4. Objectius del CB:Tècniques de facilitació i Placing i Holding

5. Control Postural

Temari pràctic:

1. Estabilitat intrínseca del tronc (core stability)

3. Extremitat inferior

4. Extremitat superior

5. Bipedestació i martxa


Seminari Perfetti:

1.- Evolució històrica de la Rehabilitació Neurocognitiva o mètode Perfetti.
2.- L'acció: la complexitat i l'organització de l'acció normal.
3.- Interpretació neurocognitiva de l'acció patològica. Perfil i específic motor.
4.- Instruments de l'Exercici.
5.- Els principis bàsics de la Teoria Neurocognitiva.
6.- Classificació del Exercici neurocognitiu segons els graus.

Seminari Lesió perifèrica:

1.- Fisiologia i patologia del SNP
2.- Principis de rehabilitació en la lesió del SNP
3.- Exploració de lSNP. Principis bàsics.
4.- Lesions de l'extremitat supeior: Plexe braquial, Nervi Radial, Cubital i mitjà.
5.- Lesions de l'extremitat inferior: Plexe Lumbosacro, Nervi Ciàtic.
6.- Exploració dels parells cranials. Nervi facial.
7.- Tractament de les diferents lesions del SNP.
8.- Guillain-barré ipolineuropatias.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Seminari Concepte Bobath:

Activitats formatives: Classes teorico-pràctiques.

Activitats dirigides (50%):

1. Exposició de continguts teòrics utilitzant presentacions tipus powerpoint, amb explicacions i vídeos de pacients amb demostracions per part del professor.

 2. Treball del cas: els alumnes analitzen situacions professionals sobre pacients, presentades pel professor, amb l'objectiu de realitzar una conceptualització experimental i realitzar una recerca de solucions eficaços.

 3. Pràctiques de les habilitats desenvolupades en les clases

 

Activitats supervisades (50%):

1. Sessió supervisada on els estudiants treballen en grup (2-3) i reben assistència i guia quan ho necessiten.

 

2. Activitats desenvolupades en espais equipats per les pràctiques de fisioteràpia. Amb demostracions del professor i posterior realització per part dels alumnes.

 

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
seminaris teòric-pràctics
aprenentatge cooperatiu
mètode del cas
resolució d'exercicis i problemas
06 09 21 25 28.3 30.1 38.1 43 48.2 49 49.1 50 50.1 50.2 50.8 51 51.1 51.2 51.3 52 52.1 52.2 52.3 2.4
activitats d'autoaprenentatge
contracte d'aprenentatge
01 10 15 17 29.1 37.1 37.5 50.10 53.1 57 1.2
estudi independent de l'alumne
37.5 43 53.1 2.4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final de cada seminari correspon al 33.33% de la nota final de l'assignatura.

Per aprovar l'assignatura és imprescindible obtenir com a mínim un 5 en cada un dels seminaris (Bobath, Perfetti i lesions perifèriques). En cas contrari no es fa mitjana entre els diferents seminaris.

Seminari Terapia del Neurodesenvolupament/Concepte Bobath:

Avaluació continuada (40%): activitats a classe.

Examen pràctic final (60%): Realització pràctica d'un o més dels diferents tractaments realitzats en la classe.

Es permet faltar eL 30% de les hores del seminari, si es supera aquest 30% el seminari queda suspès i conseqüentment l'assignatura.

Per aprobar el seminari Bobath és imprescindible obtenir almenys un 5 en cada un dels blocs avaluació contínua, i examen pràctic final. En cas contrari no es fa cap mitjà entre els 2 blocs i l'assignatura queda suspesa.

En la segona convocatòria es farà un unic examen practic, no es guarda la nota de l'avaluació contiuada.

Seminari Perfetti:

Avaluació continuada (50%)
Examen pràctic final (50%)
Per aprovar el seminari és imprescindible obtenir almenys un 4 en cadascun dels blocs (avaluació continuada, i examen pràctic final) En cas contrari no es fa mitjana entre els 2 blocs i l'assignatura queda suspesa.

Seminari Lesió perifèrica:

50% examen teòric pràctic
50% avaluació continuada
Per superar l'assignatura és necessari aprovar l'examen teòric-pràctic fixant la nota d'aprovat en un 5 o superior.

Normativa d’assistència

Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.

Bibliografia i recursos

 

Seminari Concepte Bobath:

  •  Bente E. BassǾe Gjelsvick. THE BOBATH CONCEPT  IN ADULT NEUROLOGY.  ed. Thieme Medical Publishers. Edición: 01/2007. ISBN-10: 1588906213,ISBN-13: 978-1588906212
  •  Anne Shumway-Cook, Marjorie H. Woollacott. MOTOR CONTROL. Ed.Lippincott Williams & Wilkins. The Point. USA. Edición:02 /2009.ISBN: 0-683-30643-X
  •  Sue Raine, Linzi Meadows, Mary Lynch-Ellerrington.BOBATH CONCEPT. THEORY AND CLINICAL PRACTICE  IN NEUROLOGICAL REHABILITATION.  Ed. Wiley-Blackwell. United Kingdom. Edición: 01/2009. ISBN-10: 1405170417, ISBN-13: 978-1405170413
  • Control y Aprendizaje Motor, Cano de la Cuerda Editorial Médica Panamericana.

Seminari Perfetti:

Bibliografía principal:

  • Carlo Perfetti, El ejercicio terapéutico cognoscitivo para la reeducación del hemipléjico adulto, Edikamed.

Otra bibliografía:

  • Paola Reggiani, L’immagine motoria come strumento per l’esercizio terapéutico, Biblioteca A.R.Lurija
  • Carlo Perfetti, Aldo Pieroni, Cervelletto e processi cognitivi: Implicazione riabilitative, Biblioteca A.R.Lurija
  • R.Cogo, E.Crea, C. Rizzello, Il recupero della motilità del tronco nell’emiplegico: il tattamento in posizone seduta, Gnocchi
  • S.Fornari, P.Magnusson, F.Pantè, C. Rizzello, C. Perfetti, A. Marchetti, L’esercizio nell’aprassia: materiale per la preparazione della lezione, ARS
  • Aldo Pieroni, Dall’osservazione all’esercizio: la pianificazione del trattamento riabilitativo, Gnocchi
  • Revistas Riabilitazione Neurocognitiva, quadrimestrale di Scienze del Recupero, Riabilitazione Cultura


Seminari Lesió perifèrica:

Lectures obligatòries:

  • Dossier electrònic

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 29/10/2019 08:00h G1
  • E1 31/10/2019 08:00h G1
  • E2 30/06/2020 11:30h

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.bibliotecalurija.it 
             http://www.perfetti-konzept.com 
             http://www.rehabilitacionneurocognitiva.es 
             http://www.progettoriabilitazione.it 
             http://www.riabilitazioneneurocognitiva.it 
            https://www.kennedykrieger.org/patient-care/centers-and-programs/physical-therapy-clinic/neurodevelopmental-treatment http:// 
            https://www.ndta.org/ http:// 
            http://www.asociacionperfetti.com  http:// 
            http://www.ibita.org/ http://www.ibita.org/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00