Assignatura

Ètica i Legislació a Fisioteràpia

  • codi 08577
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Legislació, salut pública i administració sanitària

Matèria: Ètica i legislació en fisioteràpia

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.1  DL 08:00 10:00 
 Sem.1  DV 08:00 11:00 

Professorat

Responsable

Dr. Ignacio MACPHERSON - imacpherson@uic.es

Horari d'atenció

Dr. Ignacio MACPHERSON: imacpherson@uic.es

Presentació

L'assignatura es planteja com un curs d'introducció a l'ètica i la seva projecció en l'exercici professional del fisioterapeuta. Necessita coneixements d'Antropologia filosòfica. L'ètica com a saber filosòfic ens permet reflexionar sobre l'obrar humà lliure, és a dir, sobre la seva dimensió moral, un saber que no es limita a conèixer el que ha de fer o no l'home a determinades circumstàncies sinó ajudar-lo a descobrir i aprendre a viure de tal manera que pugui assolir el seu màxim desenvolupament en tant que persona i bon professional.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 11 - Tenir capacitat per adaptar-se a noves situacions.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 35 - Conèixer l'impacte de les polítiques sociosanitàries en la pràctica professional.
  • 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  • 37.2 - Tenir i demostrar un compromís ètic
  • 37.5 - Conèixer els codis deontològics de la professió
  • 38 - Tenir capacitat per incorporar a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió.

Continguts

I. ÉTICA FUNDAMENTAL  

Bases racionals de l'Ètica       

            El fenomen moral

            Llibertat i autonomia

            El bé i la dignitat

            Racionalitat ètica i judicis morals

 La consciència humana        

            Modalitats de consciència

            Principis per seguir la consciència.

L'acció humana          

            Principis intrínsecs

            El mal menor

            El doble efecte

            Cooperació al mal

Les virtuts i valors      

            Naturalesa i adquisició de la virtut.

            Les virtuts fonamentals

Principis metodològics de les decisions ètiques        

            Components ètics dels actes humans

            Anàlisi de la decisió moral del professional de la salut

            Etapes en el procés de presa de decisions

Ètica de la vida social

            La integritat física i la violència

            La discriminació racial / sexual

            El respecte a la intimitat

         

II. ÉTICA I LEGISLACIÓ     

La llei i els drets         

            La Llei moral. Característiques i continguts

            Distinció moralitat-legalitat

            Els Drets humans

Legislació de la praxi clínica  

            Principis d'actuació

            Històries Clíniques

            Consentiment informat (CI)

            El secret professional

            Responsabilitat jurídica

            Capacitat jurídica i contractes

            L'objecció de consciència

            Comitès d'Ètica Assistencial

            Límits en les intervencions

            Codis Ètic-deontològics


Tema  En moodle

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tendrá un valor revelante la asistencia y participación del alumno en el Congreso Universitario AEBI 2015 organizado en la Universitat Internacional de Catalunya  12 de noviembre

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
activitats d'autoaprenentatge
classes pràctiques
classes teòriques
seminaris teòrico-pràctics
tutories
aprenentatge basat en problemes
aprenentatge cooperatiu
mètode expositiu / lliçó magistral
01 06 07 09 10 11 12 15 16 17 28.1 28.2 28.3 29.1 30.1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

- Assistència, participació en classes i anàlisi de textos: 25%
- Realització d'un exercici individual: 15%
- Examen final: 60%

Per fer mitjana entre les tres parts de l'assignatura, cal haver obtingut com a mínim un 4 en l'examen final

La còpia, falsificació o frau en els treballs escrits individuals o en equip, en l'assistència a classes, en els exàmens escrits o orals és una falta greu que comporta el suspens immediat de l'assignatura. En cas de repetir-se s'obrirà un expedient sancionador l'autor / s. Veure: NORMATIVA DE RÈGIM DISCIPLINARI DELS ESTUDIANTS UNIVERSITAT INTERNACIONAL DE CATALUNYA. CAPÍTOL I. DE LES FALTES DISCIPLINÀRIES. Article 2. g) h)

Bibliografia i recursos

 

ALVIRA, R., Lo común y lo específico de la crisis moral actual. Cuadernos de Empresa y Humanismo. 1995, Cuaderno 57, Pág.2-16. http://hdl.handle.net/10171/3942.

AYLLON, J. R., Desfile de modelos. Análisis de la conducta ética, Rialp, Madrid 1998.

FERNÁNDEZ A., "La dimensión ética de la persona humana". Scripta Theologica. Año 1998, vol. 30 (1), p. 137-155.           http://hdl.handle.net/10171/13308

D'AGOSTINO, F., Ética y Derecho entre lo moderno y lo postmoderno. Persona y Derecho, 42 (2000): 17-31.    http://hdl.handle.net/10171/14122

LÉONARD, A., El fundamento de la moral: ensayo de ética  filosófica general, Madrid, BAC, 1997.

LLANO, A., La vida lograda, Barcelona, Ariel, 2008.

LUÑO, A., Ética general, Eunsa, Pamplona 2001

PALACIOS, Juan Miguel , Bondad moral e inteligencia ética. Nueve ensayos de la ética de los valores. Encuentro, Madrid, 2008

RODRÍGUEZ LUÑO, Á., Ética general, Pamplona, EUNSA, 2010

SÁNCHEZ-MIGALLÓN, S., Ética filosófica: un curso introductorio, Pamplona, EUNSA, 2010.

SPAEMANN, R., Ética: cuestiones fundamentales, Pamplona, EUNSA, 2010 / Basic moral concepts, London, Routledge, 1989.

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 28/10/2019 08:00h A14
  • E2 03/07/2020 12:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00