Assignatura

Mètodes Específics d'intervenció a Fisioteràpia Cardiorespiratòria

  • codi 08582
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 5

Mòdul: Mètodes específics d'intervenció a fisioteràpia

Matèria: Mètodes específics d'intervenció en fisioteràpia cardiorespiratòria i vascular

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.2  DT 11:00 15:00 
 Sem.2  DJ 11:00 15:00 
 Sem.2  DV 11:00 14:00 

Professorat

Responsable

Dra. Marta AMOR - mamor@uic.es

Horari d'atenció

Bloc teòric:

Dra. María Antonia Ramon 

maramon@uic.es


Bloque práctic:

Sra. Marta Amor

mamor@uic.es

Sr. Raúl Carrión

rcarrion@uic.es

Presentació

La fisioteràpia cardio-respiratòria és una disciplina que aplica unes tècniques físiques, basades en el coneixement de la fisiopatologia respiratòria, amb la finalitat de prevenir, guarir o estabilitzar les alteracions que afectin al sistema toraco-pulmonar. Aquesta assignatura es divideix en dos blocs, un de teòric i un altre pràctic. El bloc teòric està dedicat als diferents aspectes teòrics de la fisioteràpia cardio-respiratòria. El bloc pràctic consta d'un seminari d'avaluació cardio-respiratòria.

Bloc teòric: Fisioteràpia cardio-respiratòria

En aquest bloc es pretén facilitar a l'estudiant l'adquisició de coneixements necessaris per afrontar el tractament de fisioteràpia de les principals patologies cardio-respiratòries.
Per a això resulta imprescindible el coneixement de l'anatomia, biomecànica i fisiologia del sistema respiratori que farà possible entendre com determinades patologies poden alterar el funcionament normal d'aquest sistema. S'abordarà també els aspectes més importants per realitzar una avaluació completa (clínica, física i funcional) del pacient cardio-respiratori i es formarà a l'estudiant per poder interpretar els resultats derivats d'aquestes avaluacions. Es revisaran les propietats fisiològiques de les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria i s'aproximarà a l'alumnat a la fisioteràpia respiratòria infantil i al reentrenamiento a l'esforç del pacient respiratori. Finalment, es revisaran les principals patologies cardio-respiratòries susceptibles de tractament de fisioteràpia. Aquest bloc està estretament relacionat amb el seminari d'avaluació cardio-respiratòria i amb la matèria "fisioteràpia aplicada a les disfuncions respiratòries".

Bloc pràctic: Seminari d'avaluació cardio-respiratòria

En el bloc pràctic de l'assignatura es pretén formar a l'alumnat en l'avaluació del malalt amb patologia cardio-respiratòria. Es revisaran aspectes pràctics de l'anatomia topogràfica del tórax, de l'exploració física en fisioteràpia respiratòria (donant especial èmfasi a l'auscultació pulmonar) i de l'avaluació funcional del malalt cardio-respiratori. L'adquisició d'aquests coneixements permetrà orientar el diagnòstic en fisioteràpia i definir d'aquesta manera els objectius del nostre tractament. Aquest bloc està estretament relacionat amb el bloc teòric de l'assignatura i amb la matèria de fisioteràpia aplicada a les disfuncions respiratòries, on es revisaran a manera pràctica les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria.

Requisits previs

No s'estableixen

Objectius

  • Conèixer l'anatomia, biomecànica i les propietats físiques més importants del sistema respiratori; tot això necessari per poder realitzar una bona intervenció en fisioteràpia cardio-respiratòria.
  • Conèixer les conseqüències que poden produir els canvis fisiològics i estructurals provocats per les diferents patologies respiratòries en el bon funcionament del sistema respiratori.
  • Conèixer els mecanismes de defensa bàsics amb el que explica el sistema respiratori.
  • Adquirir una formació completa per poder dur a terme una avaluació integral del malalt amb patologia cardio-respiratòria, que farà possible la formulació dels objectius terapèutics.
  • Saber interpretar els resultats de les principals proves d'avaluació funcional cardio-respiratòria.
  • Conèixer les característiques i manifestacions clíniques de les principals patologies cardio-respiratòries.
  • Conèixer les bases teòriques i les propietats fisiològiques sobre les quals se sustenten les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria, tant manuals com a instrumentals.
  • Conèixer les evidències científiques que recolzen o, en cas contrari, desaproven la utilització d'algunes tècniques per al tractament de fisioteràpia de patologies del sistema cardio-respiratori. Adquirir una formació bàsica dels aspectes més importants de la fisioteràpia respiratòria infantil.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
  • 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
  • 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
  • 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
  • 50 - Saber executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció en fisioteràpia, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
  • 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
  • 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.
  • 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant:

  • Comprèn els procediments fisioterapèutics basats en els mètodes i tècniques específiques aplicables en la patologia relacionada amb l'especialitat de medicina i cirurgia cardiovascular i respiratòria.
  • Sap aplicar el procés de diagnòstic en fisioteràpia, establint una jerarquització de les necessitats del pacient.
  • Dissenya el pla d'intervenció en fisioteràpia incorporant la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència.
  • Manté una actitud de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.
  • Té les capacitats necessàries per al treball en equip i la comunicació oral-escrita

Continguts

Bloc teòric: fisioteràpia cardio-respiratòria

1. Anatomia i biomecànica del sistema respiratori (SR)

1.1 Via aèria superior i inferior
1.2 Caixa toràcica
1.3 Musculatura respiratòria


2. Propietats físiques del SR

2.1. Compliància
2.2. Elasticitat
2.3. Resistència
2.4. Constant de temps
2.5. Treball respiratori
2.6. Força muscular
2.7. Resistència i fatiga de la musculatura respiratòria
2.8. Punt d'igual pressió (EPP)
2.9. Equació de Röhrer
2.10. Volum, ventilació i perfusió pulmonar
2.11. Recorregut diafragmàtic 


3. Mecanismes de defensa del SR

3.1. Barreres físiques de la via aèria superior
3.2. Sistema muco-ciliar de la via aèria inferir
3.3. Sistemes mecànics reflexos
3.4. Sistema immunològic


4. Avaluació en fisioteràpia respiratòria (FR)

4.1. Avaluació clínica
4.2. Exploració física
4.3. Avaluació funcional respiratòria
4.4. Avaluació de la capacitat d'esforç


5. Tècniques de FR (propietats fisiològiques i indicacions/contraindicacions)

5.1. Tècniques de reeducació respiratòria
5.1.1. Ús correcte del diafragma
5.1.2. Ventilacions dirigides
5.1.3. Ventilació amb llavis frunzits
5.1.4. Exercici a Dèbit Inspiratori Controlat (EDIC)
5.2. Tècniques de reducció del broncoespasme
5.2.1. Ventilacions fraccionades
5.2.2. Ventilacions escalonades
5.3. Tècniques d'higiene bronquial
5.3.1. Tècniques gravitacionals: Drenatge autógeno
5.3.2. Ondas de xoc
5.3.2.1. Percussió
5.3.2.2. Vibració
5.3.3. Modificació del flux aeri
5.3.3.1. Baix flux: ELTGOL, ELPr
5.3.3.2. Alt flux: Tos, TEF, AFE
5.4. Tècniques Instrumentals
5.4.1. Inspiròmetre d'incentiu
5.4.2. Pressió positiva espiratòria (PEP-mask, flutter)
5.4.3. Tos assistida (in-exsuflator)


6. Reentrenament a l'esforç del malalt respiratori i cardíac 

6.1. Factors limitants de la capacitat d'esforç
6.2. Indicacions del reentrenament a l'esforç
6.3. Avaluació de la capacitat d'esforç
6.3.1. Proves màximes (proves d'esforç incremental)
6.3.2. Proves sub-màximes (prova de marxa de sis minuts)
6.3.3. Proves força muscular (EESS, EEII, M Respiratòria)
6.3.4. Test de qualitat de vida
6.4. Modalitats d'entrenament
6.4.1. Entrenament a càrrega constant
6.4.2. Entrenament a càrrega intervàlica
6.4.3. Entrenament de força muscular (extremitats i m. respiratòria)
6.5. Variables de l'entrenament
6.5.1. Intensitat
6.5.2. Durada
6.5.3. Freqüència
6.5.4. Modalitat
6.6. Parts d'una sessió de reentrenamiento
6.7. Reentrenamiento del malalt respiratori
6.8. Reentrenamiento del malalt cardíac


7. FR infantil

7.1. Desenvolupament pulmonar
7.2. Consideracions en FR infantil
7.3. Avaluació en FR infantil
7.4. Tècniques específiques de FR infantil
7.4.1. ELPr
7.4.2. Drenatge autogen
7.4.3. Tos provocada
7.4.4. Glosopulsió Retrògrada
7.4.5. Desobstrucció rinofaríngea retrògrada
7.4.6. Insuflació periòdica amb pilota
7.4.7. Pressionis/Vibracions


8. Principals patologies 

8.1.MPOC
8.2. Asma
8.3. Pneumònia
8.4. Bronquiectasis
8.5. Fibrosis quística
8.6. Atelèctasi
8.7. Pneumotòrax
8.8. Vessi pleural
8.9. Bronquiolitis
8.10. Alteracions de la caixa toràcica

8.11. Patologies neuromusculars

8.12. Cirurgia toràcica i abdomina

 

 

Bloc pràctic: Seminari d'avaluació cardio-respiratòria


1. Anatomia topogràfica del tòrax

1.1 Línies de referència
1.2 Regions toràciques
1.3 Via aèria
1.4 Caixa toràcica
1.5 Topografia pulmonar
1.5.1 Projeccions del parènquima pulmonar en el tòrax
1.5.2 Lòbuls i cissures
1.5.3 Arbre bronquial i segments pulmonars
1.5.4 Pleura
1.6 Musculatura respiratòria
1.7 Topografia cardíaca

2. Exploració física

2.1 Inspecció
2.2 Palpació d'estructures implicades (via aèria extra-toràcica i caixa toràcica)
2.3 Freqüència respiratòria
2.4 Freqüència cardíaca
2.5 Tensió arterial
2.6 Perímetre toràcic
2.7 Percussió
2.8 Auscultació

3. Avaluació funcional respiratòria

3.1 Mesura i monitoratge del peak flow
3.2 Avaluació de l'efectivitat de la tos (peak cough flow)
3.3 Gasometria i pulsoximetria

4. Avaluació de la capaciteu funcional d'esforç

4.1 Prova d'esforç incremental
4.2 Prova de 6 minuts marxa
4.3 Shuttle test
4.4 Proves de força muscular
4.5 Qüestionaris d'activitats de la vida diària i de qualitat de vida respiratòria

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Bloc teòric:

Aquest bloc es realitzarà amb la totalitat del grup. Es duran a terme exposicions magistrals amb suport audiovisual, vídeos i es relacionaran els continguts teòrics amb casos pràctics reals.
Els alumnes hauran de realitzar lectures prèvies d'articles o altres documents per completar la seva formació i seguir les sessions del professor.

Els alumnes resoldran durant el transcurs del bloc teòric varies activitats relacionades amb els continguts de l’assignatura.

Bloc pràctic:
Aquest bloc es realitzarà en grups reduïts.
A partir d'una explicació teòrica i una demostració pràctica per part del professor, els alumnes posen en pràctica les tècniques exploratòries de fisioteràpia cardio-respiratòria que conformen el bloc.
Es valorarà molt positivament la participació de l'alumne a través d'intervencions durant el curs.

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
classes teòriques
mètode expositiu / lliçó magistral
mètode del cas
01 02 05 30.1 43 48 48.2 1.2
seminaris teòric-pràctics
aprenentatge cooperatiu
mètode expositiu / lliçó magistral
resolució d'exercicis i problemas
09 10 49 50 50.1 0.8
activitats d'autoaprenentatge
contracte d'aprenentatge
15 17 29.1 53 1
estudi independent de l'alumne
43 55 2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Bloc teòric (60%):

Realització de proves escrites (40%)

Realització de treballs individuals o grupals (20%)

 

Bloc pràctic (40%):

Proves d'execució de tasques reals (35%):

  • Auscultació 10%
  • Examen teòric 25%

Exercicis d'auto-aprenentatge guiat (5%):

  • Resolució cas clínic en grup

L’assistència al seminari és obligatòria. L’alumne haurà d’assistir com a mínim a un 80%de les sessions per poder ser avaluat.

L'alumne haurà de superar tant el bloc teòric com el bloc pràctic per poder aprovar l'assignatura. Si se suspèn un dels blocs l'alumne haurà de presentar-se a la recuperació de tot el contingut del bloc suspès i serà enregistrat la nota del bloc aprovat. En el cas que l'alumne no aprovi l'assignatura tot i tenir un dels blocs aprovats, ha de suspendre l'assignatura completa havent de repetir tots els blocs.

S'utilitzarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons el RD 1.125/2003 del 5 de setembre: 

0-4,9 Suspens.
5,0-6,9 Aprovat.
7,0-8,9 Notable.
9,0-10 Excel·lent.


L'esment de “Matrícula d'Honor” podrà ser atorgada als alumnes que obtinguin una qualificació igual o superior a 9,0. El seu nombre no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en la matèria en el corresponent curs acadèmic, tret que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola matrícula d'honor.
Per superar l'assignatura és necessari aprovar independentment cadascun dels dos blocs que la conformen, fixant la nota d'aprovat en un 5 o superior.

Normativa d’assistència

Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.

Bibliografia i recursos

Bibliografia Recomanada (disponible a Biblioteca Campus Sant Cugat):

  • Postiaux, G. Fisioterapia Respiratoria en el niño Ed McGraw-Hill, 2000.
  • West J. Fisiopatoligía Pulmonar. Ed Médica Panamericana, 2004.
  • Güell R. Rehabilitación Respiratoria. Ed M & M Communications,1999.
  • Pryor JA. Physiotherapy for Respiratory & Cardiac Problems. Ed Churchill Livingstone,1998.
  • Delplanque D, Antonello M. Fisioterapia y reanimación Respiratoria. Ed Masson, 1996.
  • Smith, M. Ball, V. Rehabilitación Cardiovascular y Respiratoria. Ed. Harcourt, 2000.
  • Cash JE. Kinesioterapia para trastornos torácicos, cardíacos y vasculares. Ed Panamericana.
  • Vandevenne A. Reéducation Respiratoire des bronchopneumopaties chroniques obstructives. Ed Masson.
  • Pneumokinesitherapie.Barthe, J. Ed Doin.
  • Bases de dades de publicacions científiques: PubMed, ISI Web of Knowledge, etc.
  • Articles/Lectures científics disponibles a la Web de l’assignatura.

 

 

Recursos:

  • Diapositives de les classes teòriques
  • Casos clínics
  • Sorolls Pulmonars en MP3

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 19/05/2020 12:00h
  • E2 26/06/2020 12:00h
  • E2 26/06/2020 13:30h

Material didàctic

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00