Bioètica
Mòdul: Legislació, salut pública i administració sanitària
Matèria: Ètica i legislació en fisioteràpia
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.2 | DV | 08:00 11:00 |
Responsable
Dr. Ignacio MACPHERSON - imacpherson@uic.es
Horari d'atenció
Dr. Ignacio MACPHERSON: imacpherson@uic.es
Els avanços biotecnològics han creat nous escenaris per als professionals de les Ciències Biosanitarias i han suscitat grans esperances de millores concretes per a la vida i el futur de l'home. No obstant això, és també freqüent que tant en la investigació científica com en la pràctica assistencial sorgeixin problemes i dubtes de naturalesa ètica i antropològica que demostren de manera inequívoca la necessitat, d'una constant relació i integració entre la raó tècnica i la raó ètica, amb la finalitat de que l'adquisició de nous coneixements, es dirigeixi a aconseguir i fer el millor per a l'ésser humà.
La vida i la naturalesa de l'home es presenten com a realitats massa complexes per poder ser examinades de manera exhaustiva des d'una única perspectiva; un enfocament multidisciplinari i interdisciplinari com és la ciència Bioètica apareix, per tant, indispensable. La Bioètica és una reflexió sobre la vida humana i la seva relació amb el bé de la salut, i sobre els principis que han d'inspirar l'actuació del professional de les Ciències Biosanitarias en el desenvolupament del seu treball concret. Una competent preparació professional, tècnica i científica no és suficient per exercir correctament la professió si no inclou també l’aspecte ètic.
La formació en Bioètica pretén proporcionar als professionals uns coneixements i una preparació específica que li capacitin i ajudin, no només a prendre la millors decisions davant situacions considerades límit, sinó també a saber actuar en les diferents situacions que es presenten en la pràctica clínica diària.
Tenir coneixements d'Antropologia filosòfica i ètica
1. Reconèixer els aspectes ètics que sorgeixen en la pràctica professional, identificar els aparents conflictes ètics i els valors en joc que es presenten.
2. Dotar de coneixements a l'alumne que li permetin analitzar i definir els aspectes ètics.
3. Proporcionar habilitats pràctiques per integrar aquestes dimensions en el procés continu de presa de decisions.
4. Conèixer els drets de la persona com a ésser humà i com a pacient, per tal de respectar-lo i detectar possibles vulneracions que es donen en la pràctica.
5. Conèixer les principals normatives que regulen els procediments assistencials i les normatives laborals que regulen les competències professionals
1. Aconseguir integrar adequadament els valors ètics, professionals i científics.
2. Adquirir la capacitat d'adaptació a les diverses situacions en la praxi fisioterapeuta.
3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
4. Descobrir la necessitat de treballar en equip multidisciplinar.
5. Reconeixer, analitzar els problemes ètics i elaborar respostes posibles
6. Ser capaç d'aplicar el coneixements ètics a la pràctica.
7. Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, prestant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i la motivació per la qualitat .
Origen i desenvolupament de la Bioètica
Concepte de la Bioètica
Breu panorama històric
Models de fonamentació en Bioètica
Aplicació dels models en casos pràctics
Inici de la vida humana
Sexualitat humana
Fertilitat i esterilització
Diagnòstic prenatal i avortament
Situació legal actual
Reproducció assistida
Cèl·lules mare i selecció embrionària
Experimentació amb embrions
Manipulació genètica
Ètica de la vida fràgil
La informació als pacients i els seus drets
La cura i atenció a pacients de risc
Relació professional-pacient
Terme de la vida humana
Patiment i Cures pal·liatives
Limitació de l'esforç terapèutic
Sedació i Distanasia
Eutanàsia i Suïcidi assistit
Ètica de la Investigació
Experimentació amb éssers humans
Experimentació amb animals
Intervencions per a la millora humana. Dopatge
El frau en la investigació i publicació
El conflicte d'interessos
Comitès Ètics d'Investigació Clínica
Ètica de la vida social
Ètica de la informació-comunicació
Justícia en les relacions professionals
Justícia en la distribució de recursos
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
classes teòriques | 0,95 | ||
tutories | 0,25 | ||
estudi independent de l'alumne | 1,8 |
- Assistència, participació en classes i anàlisi de textos: 20%
- Preparació y presentació d'un treball: 20%
- Examen final: 60%
Per fer mitjana entre les tres parts de l'assignatura, cal haver obtingut com a mínim un 4 en cadascuna de les parts
La còpia, falsificació o frau en els treballs escrits individuals o en equip, en l'assistència a classes, en els exàmens escrits o orals és una falta greu que comporta el suspens immediat de l'assignatura. En cas de repetir-se s'obrirà un expedient sancionador l'autor / s. Veure: NORMATIVA DE RÈGIM DISCIPLINARI DELS ESTUDIANTS UNIVERSITAT INTERNACIONAL DE CATALUNYA. CAPÍTOL I. DE LES FALTES DISCIPLINÀRIES. Article 2. g) h)
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: