Salut Pública
Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura II
Matèria: Infermeria comunitària general
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.1 | DT | 12:00 14:00 | ||
Sem.1 | DJ | 12:00 14:00 |
Responsable
Dra. Laia WENNBERG - lwennberg@uic.es
Horari d'atenció
Professora
Blanca Goñi --> bgoni@uic.es
Concertar cita previa.
La salut pública és la ciència que s'encarrega de vetllar per la salut de la població. Juntament amb altres àrees del coneixement en ciències de la salut com l'epidemiologia, la bioestadística i la investigació, comprèn aspectes relacionats amb la prevenció de la malaltia, la promoció i la protecció de la salut, així com amb la seva millora i restauració, tant a nivell de grup com de la població.
En aquesta assignatura els alumnes tindran la possibilitat de realitzar un pràcticum solidari duent a terme activitats de voluntariat en diverses ONG o fundacions (les places són limitades). A l'inici del curs es rebrà la informació sobre el procés de selecció i de les diverses possibilitats.
El projecte solidari de la UIC és una experiència formativa de caràcter integral, promovent l'adquisició de competències de desenvolupament personal (com la responsabilitat, el compromís social, la capacitat de servei, etc.).
No són necessaris.
Els alumnes han de ser capaços de:
I. Introducció a la salut pública en infermeria
Tema 1. Concepte i aplicacions de la salut pública en infermeria.
Tema 2. Demografia sanitària. Mesura del nivell de salut.
Tema 3. Determinants de la salut.
Tema 4. Conceptes d'epidemiologia.
Tema 5. Mesura dels fenòmens en salut.
Tema 6. Infermeria basada en l'evidència
II. Promoció de la salut i prevenció de la malaltia
Tema 7. Nivells de prevenció. Malalties transmissibles i no transmissibles.
Tema 8. El nou model de pacient, alfabetització en salut i salutogènesis. Promoció de la salut i educació sanitària.
Tema 9. Conductes de risc i addiccions. Lesions per causes externes. Salut laboral
Tema 10. Planificació de programes de salut pública.
Tema 11. Avaluació de programes de salut pública mitjançant la metodologia qualitativa.
III. Organització i gestió dels serveis sanitaris
Tema 12. Gestió sanitària. Qualitat assistencial i seguretat del pacient.
Tema 13. Economia de la salut.
Tema 14. Gestió d'una crisi en salut pública
Es combinaran classes teòriques amb exercicis, mètodes del cas i treball en grup.
METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe Magistral Lectura Crítica Aprenentatge per Projectes Tutories Grupals Aprenentatge Virtual | 10. B 11. E 13. G 16. G 1. G 24. G 2. E 3. E 4. B 5. G 6. E 9. E | 4 |
L'assignatura serà avaluada mitjançant:
- Treball final de l'assignatura: 35% --> 20% treball, 5% avaluació entre iguals del grup de treball i, 5% de l'exposició oral per part del professorat i 5% avaluació entre iguals de l'exposició oral amb un grup de classe).
- Examen final, que consistirà amb preguntes obertes i tancades: 35%.
- Activitats d'avaluació continuada: 30% --> 25% consistirà amb debats i activitats a classe i, 5% del rol avaluador del grup de l'exposició oral.
Per poder aprovar l'assignatura és necessari tenir un 5 en cada una de les activitats avaluatives mencionades anteriorment, excepte l'avaluació continuada.
En el cas de suspendre alguna de les activitats avaluatives, es podrà accedir a recuperar en segona convocatòria, excepte en el cas de l'avaluació continuada.
Per als alumnes que realitzin el pràcticum solidari en aquesta assignatura:
La nota global de l'avaluació de l'assignatura (esmentada anteriorment) comptarà un 85% del total i la del pràcticum solidari, un 15%. És un requisit indispensable per aplicar aquests percentatges, haver aprovat prèviament la nota global de l'avaluació de l'assignatura. L'alumne ha de comunicar al Servei d'Estudiants en quina assignatura vol aplicar el pràcticum solidari a l'inici de curs. Existeixen places limitades per a la realització del pràcticum solidari a cada assignatura. La gestió del pràcticum solidari es realitzarà des del Servei d'Estudiants.
L'avaluació del pràcticum solidari es durà a terme per part de l'ONG o fundació on es realitzin aquestes pràctiques, i mitjançant la realització d'un diari reflexiu. Els alumnes hauran d'assistir a unes sessions de formació prèvies a la realització del pràcticum solidari, dirigides pel Servei d'Estudiants.
No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de l'assignatura es veurà afectada per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutories i 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Aquesta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.
Argimón JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Madrid: Elsevier, 2004.
Daban F, Pasarín MI, Rodríguez-Sanz M, et al. Evaluación de la reforma de atención primaria: prácticas preventivas y desigualdades. Aten primaria, 2007; 39: 339-346.
Informe SESPAS 2004. La salud pública desde la perspectiva de género y clase social. Gaceta Sanitaria, 2004; 18 (supl.1).
Navarro-Rubio MD, Jovell AJ, Schor EL. Socioeconomic status and preventive health-care use by children in Spain. Am J Prev Med, 1995; 11: 256-262.
Piedrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. Barcelona: Elsevier, 2008.
Royal College of Nursing. Nurses as partners in delivering public health. London: The Royal College of Nursisng, 2007.
World Health Organization. The world health report 2005. Make every mother and child count. Geneva: WHO, 2005.
Yach D, Hawkes C, Gould L, Hofman K. The global burden of chronic diseases. Overcoming impediments to prevention and control. JAMA 2004; 291: 2616-2622.
Enllaços
Agència de Salut Pública de Barcelona: www.aspb.es
American Public Health Association: www.apha.org
Association of Public Health Observatories: www.pho.org.uk
Escuela Nacional de Sanidad: www.isciii.es
European Public Health Association: www.eupha.org
Harvard School of Public Health: www.hsph.harvard.edu
Health Protection Agency: www.hpa.org.uk
Institute of Medicine: www.iom.edu
Pan American Health Organization: www.paho.org
Public Health Agency of Canada: www.publichealth.gc.ca
World Health Organization: www.who.int
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: