Infermeria Comunitària
Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura II
Matèria: Infermeria comunitària general
Llengua d'impartició principal: castellà
HorariSem.2 | DL | 10:00 12:00 | ||
Sem.2 | DT | 10:00 12:00 | ||
Sem.2 | DC | 12:00 14:00 | ||
Sem.2 | DJ | 12:00 14:00 |
Responsable
Dra. María Ángeles DE JUAN - mdejuan@uic.es
Horari d'atenció
Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors prèvia cita mitjançant e-mail o al finalitzar les classes.
La Infermeria Comunitària es centra en l'ajuda a l'individu, a la família i a la comunitat per a la satisfacció de les necessitats bàsiques al llarg del cicle vital, i en cada un dels processos de salut-malaltia als que s'enfrontin. Un objectiu constant de la Infermeria comunitària serà la prevenció i la promoció de l'autocura i la responsabilitat personal en el coneixement i foment de la pròpia salut. Per això, és important l'educació sanitària. En aquesta assignatura es desenvoluparan els continguts sobre els fonaments i principals eines de l'educació sanitària.
L'assignatura Infermeria Comunitària pretén que l'estudiant aprofundeixi en el desenvolupament professional d'Infermeria Comunitària en els seus àmbits d'acció i en el paper d'infermeria dins de l'equip d'atenció primària. A més, procurarà donar les bases pera l'elaboració i avaluació dels programes de salut.
Des de la perspectiva de les Ciències Psicosocials Aplicades, l'assignatura té com a objectiu que l'alumne adquireixi uns coneixements bàsics però precisos sobre els aspectes personals, socials i culturals de l'ésser humà i que descobreixi en la psicologia un instrument d'ajuda en el camp de la salut i de la rehabilitació.
En aquesta assignatura es realitzarà una activitat conjunta amb l'assignatura de LBS, en la qual l'alumne haurà d'afrontar una consulta d'infermeria en tres escenaris diferents amb la col·laboració d'un pacient estàndard. Aquesta és una activitat formativa transversal dins d'un projecte d'innovació docent interdisciplinari.
Objectius Bloc I
Objectius Bloc II
Objectius d'aprenentatge en el Practicum solidari:
Competències Generals (G), Bàsiques (B) i Específiques (E)
En el Practicum solidari es desenvoluparan especialment i s'avaluaran les següents competències:En finalitzar la matèria "Infermeria Comunitària General" l'alumne serà capaç de:
BLOC 1. INFERMERIA COMUNITÀRIA
Tema 1.1. ATENCIÓ PRIMÀRIA DE SALUT: antecedents històrics. Concepte, característiques funcions i estructura de l'Atenció Primària de Salut. El Centre de Salut. L'equip d'Atenció Primària de Salut. La infermera a l'equip d'Atenció Primària. Registres.
Tema 1.2. PLANIFICACIÓ SANITÀRIA: Conceptes; formulació d'objectius; disseny d'activitats; distribució de recursos; avaluació.
Tema 1.3. INFERMERIA COMUNITÀRIA: Model professional de la Infermeria Comunitària. Camps d'acció. Atenció d'infermeria a l'individu, família i comunitat. La consulta d'Infermeria. Mètodes d'educació per a la salut.
Tema 1.4. INFERMERIA PREVENTIVA: Immunitzacions, cribratges i consells sanitaris
BLOC 2. PSICOLOGIA PSICOSOCIAL I APLICADA
Tema 2.1. La comunicació. Fonaments teòrics, tècniques de comunicació.
Tema 2.2. La comunicació amb el professional de la salut. Síndrome de Burnout.
Tema 2.3. La comunicació amb el pacient i la família. El procés d'emmalaltir.
Tema 2.4. Relació del professional de la salut amb el pacient en diferents situacions: el pacient crònic, el pacient quirúrgic, el pacient hospitalitzat, el pacient davant la mort.
Tema 2.5. Relació del professional de la salut amb el pacient segons la seva etapa evolutiva. El cas dels nens i la persones grans.
Metodologia i activitats formatives, Bloc 1
Metodologia i activitats formatives, Bloc II
METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe Magistral Lectura Crítica Aprenentatge per Projectes Tutories Grupals Aprenentatge Virtual | 10. B 11. E 13. G 16. G 1. G 24. G 2. E 3. E 4. B 5. G 6. E 9. E | 4 |
Examen final escrit: s'avaluarà el contingut dels dos blocs de l'assignatura mitjançant preguntes d'elecció múltiple i preguntes curtes. Aquest examen suposa el 50% de la nota final de l'assignatura. És imprescindible aprovar aquest examen per superar l'assignatura.
Treball escrit sobre el Bloc I de l'assignatura: es valorarà el contingut, adequació d'objectius, compliment de les pautes donades al principi de l'assignatura, metodologia utilitzada, treball de recerca d'informació, planificació de les activitats, presentació i expressió escrita, originalitat i creativitat. També es tindrà en compte l'avaluació de cada un dels membres del grup.
La puntuació d'aquest treball suposa el 20% de la nota global de l'assignatura. La no presentació del mateix sense justificació equival a un suspens en la pràctica.
Exercicis en moodle: suposarà el 10% de la nota global de l'assignatura.
Avaluació de la pràctica amb pacient Estandar: s'avaluarà dins l'examen d' ECOE (a LBSII) tindrà un valor del 20%
Segona convocatòria:
Per a la segona convocatòria es guarden les notes de les parts aprovades en 1ª convocatòria (examen final i avaluació continuada) i haurà de examinar-se de la part suspesa en la 1a convocatòria. L'examen teòric consistirà en una prova escrita tipus 'test' amb preguntes d'elecció múltiple, però també hi pot haver preguntes curtes. Serà imprescindible aprovar aquesta part per aprovar l'assignatura. Si ha suspès en primera convocatòria l'avaluació continuada, podrà recuperar-la amb la feina que s'indiqui, traient com a màxim un 5 sobre 10.
No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
Tercera y Quarta Convocatòries i si és necessari, cinquena i sisena (convocatòries extraordinàries)
L'avaluació de la 3a i la 4a convocatòria i si precisa, 5a i 6a conv. extraordinàries (en cas de concedir-se), serà respectivament igual a la 1ª i 2ª convocatòria, en cap cas es guardarà cap nota de l'any anterior.
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de l'assignatura es veurà afectada per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutories i 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Aquesta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.
Bibliografia i recursos Bloc 1:
Caja López, C. Enfermería Comunitaria III: Atención Primaria. Manuales de enfermería (2 ed.). Barcelona, etc: Masson, 2003.
Frías Osuna, A. Enfermería comunitaria. Barcelona: Masson, 2000.
García Suso, A; Vera Cortés ML; Campo Osaba MA. Enfermería Comunitaria: Bases teóricas. (2 ed.). Madrid: Difusión Avances de Enfermería, 2002.
Mazarrasa, A; Germán, B; Sánchez M.; Sánchez G; Merelles T y Aparicio R. Salud Pública y Enfermería Comunitaria. Volúmen I. Madrid: McGraw-Interamericana, 1996.
Martín Zurro, A; Cano Pérez J.F. Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. (3ª ed.). Barcelona: Elsevier, 2010
Bibliografia i recursos Bloc 2:
LLor, B. Ciencias Psicosociales Aplicadas a la Salud. Ed: Interamericana. 1998.
Nieto J, Abad MA, Esteban M, Tejerina M. Psicología para Ciencias de la Salud. Estudio del comportamiento humano ante la enfermedad. Ed: McGraw-Hill.Interamericana. 2004.
Bimbela JL. Cuidando al profesional de la salud. Habilidades emocionales y de comunicación. Ed: Escuela Andaluza de Salud Pública. Consejería de salud. 2005.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: