Assignatura

Ètica

  • codi 08851
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Humanitats

Matèria: Persona i societat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es

Horari d'atenció

Acordar entrevistes per e-mail

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Moltes vegades, al llarg de la nostra vida personal i en el desenvolupament de la nostra trajectòria professional ens trobem amb problemes que no són estrictament tècnics, sinó humans. Les qüestions sobre com actuar bé o com mantenir bones relacions amb altres persones tenen una importància decisiva. L'assignatura d'Ètica és l'espai idoni per pensar i estudiar sobre aquests temes.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

1. Dotar als alumnes de les eines necessàries per l'anàlisi del comportament humà

2. Introduir als alumnes a l'ús d'elements bàsics del pensament moral i dels principals conceptes de l'ètica

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes que cursen aquesta assignatura desenvoluparan la seva capacitat d'identificar valors ètics i realitzar judicis morals. A més, aprenguin a identificar i resoldre problemes pràctics i a prendre decisions correctament.

Continguts

 

Tema 1. Introducció a l'assignatura

La Història de l'Ètica

El concepte d'Ètica

Ètica com ciència humana

PART I: CONCEPTES BÀSICS DE L’ÈTICA

Tema 2. El tema de l’Ètica

                La recuperació a final del s. XX

Què significa excel·lència

                               

Tema 3. El sentit de la vida

                Fi últim

                Felicitat

Tema 4. La virtut: habilitat, poder, capacitat

                Virtuts cardinals

                Virtuts de la convivència

Tema 5. Les virtuts intel·lectuals

               La presa de decisions

Tema 6. La Consciència i l’Autogovern

                El judici ètic

                El govern de les pròpies accions

Tema 7. L’ Amistat

                Formes d’estimar

                La vertadera amistat

PART II: AUTORS CLAU DE LA HISTÒRIA DEL PENSAMENT MORAL

Tema 8. Sòcrates, Plató, Aristòtil

                L’ànima

                Patir la injustícia

                Estimar la justícia

Tema 9. Estoïcisme

                Sèneca (4a.C.-65)

                Epictet (50-138)

                Marc Aureli (121-180)

Tema 10. Cristianisme

                Prioritat de l’amor

                Ensenyament del perdó

                Testimoni en lloc de normes

 

Tema 11. Maquiavel

                Una ètica del poder

                El fi i els mitjans              

Tema 12. Descartes

                Una moral que es basa en el mètode

                La moral provisional

                La moral permanent    

Tema 13 Kant

                Una moral científica

                Una moral que es basa en la llei

                L’imperatiu categòric

Tema 14. Ètiques contemporànies

                H. Arendt: la banalitat del mal  

                J. Habermas: La comunicació i el diàleg

                K. O. Apple: Ètica de mínims

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura s'empren tres tipus diferents de recursos metodològics:

1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de l'alumne

2. Classes teòriques, explicant els conceptes principals

3. Anàlisi de cassos pràctics

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

25 % Treball pràctic: treball a classe, casos pràctics, exercicis a casa
25 % Redacció d'un assaig
50 % Examen final

Les tres notas deben ser 5 o superior para hacer media

 

En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent:

Es descomptarà 0.25 punts de la nota total de l’exercici per cada falta d’ortografia (incloent els accents)



Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA

 

ARENDT, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1970.

BASTONS, M.; La inteligencia práctica. Prohom, Barcelona 2003

                         La toma de decisiones en la organización, Ariel, Barcelona 2000

BOSCH, M.; La ética amable, EUNSA, Pamplona 2015

CICERÓN, De los deberes

                  De la amistad

                  De la vejez
GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.

LLANO, A.; La vida lograda, Ariel, Barcelona 2006
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.

                            Tres versiones rivales de le ética, Rialp, Madrid 1992
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.

M. MAURI, Bien humano y moralidad, PPU, Barcelona 1989

MENSCH, J., Ethics and Selfhood. Alterity and the Phenomenology of Obligation, State University of New York Press, NY, 2003.

PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.

SENECA, Sobre la felicidad, Alianza, Madrid 1997
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.

TAYLOR, Ch.; La ética de la autenticidad, Paidós, Barcelona 1994

TRIGO, T.; En busca de una ética universal: un nuevo modo de ver la ley natural. Eunsa. Pamplona 2011
YEPES STORK, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.

 

 

           

 

Material didàctic

      Materials
            metodologia treball acadèmics trabajosacademicos.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00