Assignatura

Religions i Cultura

  • codi 08856
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

 

Aquesta assignatura pretén respondre a la pregunta de què han aportat les principals religions de la història a la nostra cultura. Per tal de concretar la pregunta es partirà de la història de la Península Ibèrica des de l’any 1 de la nostra era fins a l’actualitat. Aquest és un bon escenari on estudiar les principals religions del llibre (Cristianisme, Judaïsme i Islam), i també una plataforma de partida des d’on poder estudiar altres temes com ara les esglésies orientals o bé l’encontre entre religions. Cada sessió partirà d’un període històric concret, i d’un element del patrimoni hispà, que seran l’excusa o el marc on analitzar allò més rellevant de cada religió i la seva aportació cultural. 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

E01 Habilitat de donar una visió humanística d'altres ciències
E02 Habilitat d'emprar mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
E03 Capacitat d'emprar adequadament conceptes clau en l'àmbit de la cultura
E04 Capacitat de reconèixer i interpretar manifestacions culturals
E05 Capacitat d'avaluar aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
E06 Respecte davant de punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents
E07 Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, consciència del fet que estan en constant construcció
E08 Discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
E12 Coneixement i interpretació d'imaginaris i de llenguatges icònics, simbòlics i de representació
E13 Coneixement del marc general diacrònic del passat
E14 Capacitat crítica davant les manifestacions literàries i artístiques
E15 Capacitat d'identificar i valorar els elements que conformen el patrimoni cultural
E16 Conèixer els models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
E22 Habilitat d'emprar instruments de recopilació de dades (catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, etc.)
E24 Habilitat d'exposar els resultats de la recerca d'acord amb els cànons de cada matèria
E25 Capacidad de comunicar-se oralment emprant la terminologia i els recursos del marc cultural adequat
E26 Capacitat de llegir i escriure textos en la pròpia llengua i en altres, així com de transcriure i resumir informació
E27 Capacitat de treballar en contextos multiculturals
E28 Habilitat d'organitzar informació cultural complexa de manera coherent
G01 Comunicació oral i escrita en la pròpia llengua (català i castellà)
G03 Capacitat de treballar amb idees i conceptes
G04 Capacitat d'anàlisi i síntesi
G05 Capacitat d'organitzar i planificar
G07 Estratègies per a l'aprenentatge
G08 Habilitats d'aprenentatge amb un grau alt d'autonomia
G10 Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis argumentats
G11 Habilitats de gestió de la informació i de fonts documentals
G13 Capacitat personal d'expressió
G14 Capacitat crítica i autocrítica
G21 Desenvolupar actituds de respecte i valoració de la diversitat i multiculturalitat

Continguts

Cada tema abordarà les diferents religions i allò que han aportat a la cultura partint de la història de la Península Ibèrica.

 

Tema 1: Hispània

-       la Península ibèrica en el canvi d’era: la introducció del cristianisme

-       Les imatges en el cristianisme primitiu

-       Les arrels mediterrànies: el judaïsme

-       la caiguda de l’imperi romà, les dues esglésies cristianes

 

Tema 2: Al-Andalus

-       L’islam, els seus fonaments religiosos i el llibre sagrat

-       L’art de l’islam: Almoràvids, Almohades, Nassarites

 

Tema 3: La Marca Hispànica

-       Carlemany i la introducció de l’orde benedictí: els ordes religiosos

-       L’art romànic: iconografia cristològica

 

Tema 4: L’època de les grans catedrals

-       La catedral: simbologia del temple religiós cristià

-       Iconografia mariana

-       Els calls jueus

-       Litúrgia i música a l’Edat Mitjana

 

Tema 5: Els regnes hispànics després dels Reis Catòlics

-       1492: els jueus i l’antisemitisme

-       L’encontre amb l’altre: l’església catòlica i el nou món

-       Descoberta de territoris: les religions orientals

 

Tema 6: Els Habsburg

-       La contrareforma i el concili de Trento

-       La contrareforma i l’art

o   Els grans cicles iconogràfics del Siglo de Oro

o   Els grans místics castellans

-       Litúrgia i música en època Moderna

 

Tema 7: Els Borbons

-       Colonització dels segles XVII i XVIII: els missioners

 

Tema 8: Les religions i la cultura avui

-       La Sagrada Família de Gaudí

o   Simbologia arquitectònica religiosa

o   Les peregrinacions i el turisme, punts en comú

-       Ecumenisme i laïcitat des de finals del segle XIX

-       Acords amb la Santa Seu, acords amb les religions de notable arrelament,  aconfessionalitat

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals impartides per diversos especialistes en cada matèria, lectures i debat a l’aula. Ocasionalment, si es considerés convenient, també es podria portar a terme alguna sortida de camp.

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
45E01 E02 E03 E04 E05 E06 E07 E08 E12 E13 E14 E15 E16 E22 E24 E25 E26 E27 E28 G01 G03 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G13 G14 G21

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
60%
Participació activa de l'alumne a classe
10%
Prova parcial
10%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
20%

Bibliografia i recursos

Donada l'extensió de l'assignatura, en cada sessió s'oferirà la bibliografia que es consideri pertinent.

Material didàctic

      Materials
            Correcció test primer dia de classe uicexamentestpreconceptesresposta.pptx 
            Esquema iconografia cristològica i mariana esquemaicocristiana.doc 
            Esquema introducció a la iconografia cristiana esquemaintroduccioiconografiacristiana.pdf 
            Glossari cultura jueva resumuicjudaisme.doc 
            Glossari islam uic_islam.ppt 
            Llibre sobre simbologia cristiana i art simbologiacristianaenart.pdf 
            Organigrama per sessions organigramapersessions.xlsx 
            Programa i avaluació religionsiculturaprograma.docx 
            Treball sobre un sant treballsobreunsant.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00