Religions i Cultura
Mòdul: Claus de la cultura
Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 | DL | 15:30 17:30 | a507 | |
Sem.1 | DC | 15:30 17:30 | a507 |
Responsable
Aquesta assignatura pretén respondre a la pregunta de què han aportat les principals religions de la història a la nostra cultura. Per tal de concretar la pregunta es partirà de la història de la Península Ibèrica des de l’any 1 de la nostra era fins a l’actualitat. Aquest és un bon escenari on estudiar les principals religions del llibre (Cristianisme, Judaïsme i Islam), i també una plataforma de partida des d’on poder estudiar altres temes com ara les esglésies orientals o bé l’encontre entre religions. Cada sessió partirà d’un període històric concret, i d’un element del patrimoni hispà, que seran l’excusa o el marc on analitzar allò més rellevant de cada religió i la seva aportació cultural.
Cada tema abordarà les diferents religions i allò que han aportat a la cultura partint de la història de la Península Ibèrica.
Tema 1: Hispània
- la Península ibèrica en el canvi d’era: la introducció del cristianisme
- Les imatges en el cristianisme primitiu
- Les arrels mediterrànies: el judaïsme
- la caiguda de l’imperi romà, les dues esglésies cristianes
Tema 2: Al-Andalus
- L’islam, els seus fonaments religiosos i el llibre sagrat
- L’art de l’islam: Almoràvids, Almohades, Nassarites
Tema 3: La Marca Hispànica
- Carlemany i la introducció de l’orde benedictí: els ordes religiosos
- L’art romànic: iconografia cristològica
Tema 4: L’època de les grans catedrals
- La catedral: simbologia del temple religiós cristià
- Iconografia mariana
- Els calls jueus
- Litúrgia i música a l’Edat Mitjana
Tema 5: Els regnes hispànics després dels Reis Catòlics
- 1492: els jueus i l’antisemitisme
- L’encontre amb l’altre: l’església catòlica i el nou món
- Descoberta de territoris: les religions orientals
Tema 6: Els Habsburg
- La contrareforma i el concili de Trento
- La contrareforma i l’art
o Els grans cicles iconogràfics del Siglo de Oro
o Els grans místics castellans
- Litúrgia i música en època Moderna
Tema 7: Els Borbons
- Colonització dels segles XVII i XVIII: els missioners
Tema 8: Les religions i la cultura avui
- La Sagrada Família de Gaudí
o Simbologia arquitectònica religiosa
o Les peregrinacions i el turisme, punts en comú
- Ecumenisme i laïcitat des de finals del segle XIX
- Acords amb la Santa Seu, acords amb les religions de notable arrelament, aconfessionalitat
Tema Documents de la secció d'art
Materials
Art islàmic artislamic.pdf
Llibre sobre simbologia cristiana i art simbologiacristianaenart.pdf
Treball sobre un sant treballsobreunsant.docx
Vocabulari iconografia glossarireligionsicultura.xlsx
Webs d'interès
Cites bibliogràfiques http://ddd.uab.cat/pub/guibib/99531/modeliso_a2013.pdf
Tema 2 Materials Joan Hernández
Materials
Guia de l'estudiant guiadelestudiant,tasquesaferprof.joanhernandez.pdf
Lectura 1 lectura1antisemitismepdf.pdf
Lectura 2 lectura2judaismeenterrescatalanesabansdel1492.pdf
Classes magistrals impartides per diversos especialistes en cada matèria, lectures i debat a l’aula. Ocasionalment, si es considerés convenient, també es podria portar a terme alguna sortida de camp.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe teoricoexpositiva | 45 | E01 E02 E03 E04 E05 E06 E07 E08 E12 E13 E14 E15 E16 E22 E24 E25 E26 E27 E28 G01 G03 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G13 G14 G21 |
Examen final (50%)
Aquest examen constarà de dues parts. La primera serà tipus test on s’avaluaran continguts factuals (cronologia dels fets més rellevants que atenyen a cada religió), vocabulari específic, així com preguntes breus sobre conceptes concrets. En la segona caldrà desenvolupar un tema de forma argumentativa demostrant que no només s’han adquirit els continguts de forma memorística sinó també que s’hi ha reflexionat. Pot ser una pregunta oberta o bé un comentari de text.
Exercicis proposats al llarg del curs (30%)
Aquests exercicis seran sobre temes del programa i els proposarà cada professor per a les sessions que cregui convenient. Pot tractar-se de comentaris de text, anàlisi d’imatges, cerca d’informació d’algun tema específic, etc. El que es pretén és mantenir el compromís de l’estudiant amb l’assignatura al llarg del curs, desenvolupar la seva capacitat de relacionar temes diversos, així com ajudar-lo al treball constant i continuat.
A més per a la part impartida pel professor Joan Hernández, caldrà elaborar un glossari. Per al professor Joan Grimalt s’hauran de llegir uns textos i comentar unes audicions. Per a la professora Cristina Sanjust, caldrà elaborar un treball.
Participació en el debat de classe del dia 16 de desembre (10%)
Assistència i participació activa en totes les sessions (10%)
Per tal de ser avaluat/-da cal haver assistit a un mínim d’un 80% de les sessions.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen final | 60% |
Participació activa de l'alumne a classe | 10% |
Prova parcial | 10% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 20% |
Donada l'extensió de l'assignatura, en cada sessió s'oferirà la bibliografia que es consideri pertinent.