Assignatura

Religions i Cultura

  • codi 08856
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1  DL 15:30 17:30 a507
 Sem.1  DC 15:30 17:30 a507

Professorat

Presentació

 

Aquesta assignatura pretén respondre a la pregunta de què han aportat les principals religions de la història a la nostra cultura. Per tal de concretar la pregunta es partirà de la història de la Península Ibèrica des de l’any 1 de la nostra era fins a l’actualitat. Aquest és un bon escenari on estudiar les principals religions del llibre (Cristianisme, Judaïsme i Islam), i també una plataforma de partida des d’on poder estudiar altres temes com ara les esglésies orientals o bé l’encontre entre religions. Cada sessió partirà d’un període històric concret, i d’un element del patrimoni hispà, que seran l’excusa o el marc on analitzar allò més rellevant de cada religió i la seva aportació cultural. 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural

Continguts

Cada tema abordarà les diferents religions i allò que han aportat a la cultura partint de la història de la Península Ibèrica.

 

Tema 1: Hispània

-       la Península ibèrica en el canvi d’era: la introducció del cristianisme

-       Les imatges en el cristianisme primitiu

-       Les arrels mediterrànies: el judaïsme

-       la caiguda de l’imperi romà, les dues esglésies cristianes

 

Tema 2: Al-Andalus

-       L’islam, els seus fonaments religiosos i el llibre sagrat

-       L’art de l’islam: Almoràvids, Almohades, Nassarites

 

Tema 3: La Marca Hispànica

-       Carlemany i la introducció de l’orde benedictí: els ordes religiosos

-       L’art romànic: iconografia cristològica

 

Tema 4: L’època de les grans catedrals

-       La catedral: simbologia del temple religiós cristià

-       Iconografia mariana

-       Els calls jueus

-       Litúrgia i música a l’Edat Mitjana

 

Tema 5: Els regnes hispànics després dels Reis Catòlics

-       1492: els jueus i l’antisemitisme

-       L’encontre amb l’altre: l’església catòlica i el nou món

-       Descoberta de territoris: les religions orientals

 

Tema 6: Els Habsburg

-       La contrareforma i el concili de Trento

-       La contrareforma i l’art

o   Els grans cicles iconogràfics del Siglo de Oro

o   Els grans místics castellans

-       Litúrgia i música en època Moderna

 

Tema 7: Els Borbons

-       Colonització dels segles XVII i XVIII: els missioners

 

Tema 8: Les religions i la cultura avui

-       La Sagrada Família de Gaudí

o   Simbologia arquitectònica religiosa

o   Les peregrinacions i el turisme, punts en comú

-       Ecumenisme i laïcitat des de finals del segle XIX

-       Acords amb la Santa Seu, acords amb les religions de notable arrelament,  aconfessionalitat


Tema  Documents de la secció d'art
      Materials
            Art islàmic artislamic.pdf 
            Llibre sobre simbologia cristiana i art simbologiacristianaenart.pdf 
            Treball sobre un sant treballsobreunsant.docx 
            Vocabulari iconografia glossarireligionsicultura.xlsx 
      Webs d'interès
            Cites bibliogràfiques http://ddd.uab.cat/pub/guibib/99531/modeliso_a2013.pdf 

Tema 2 Materials Joan Hernández
      Materials
            Guia de l'estudiant guiadelestudiant,tasquesaferprof.joanhernandez.pdf 
            Lectura 1 lectura1antisemitismepdf.pdf 
            Lectura 2 lectura2judaismeenterrescatalanesabansdel1492.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals impartides per diversos especialistes en cada matèria, lectures i debat a l’aula. Ocasionalment, si es considerés convenient, també es podria portar a terme alguna sortida de camp.

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
45E01 E02 E03 E04 E05 E06 E07 E08 E12 E13 E14 E15 E16 E22 E24 E25 E26 E27 E28 G01 G03 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G13 G14 G21

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen final (50%)

Aquest examen constarà de dues parts. La primera serà tipus test on s’avaluaran continguts factuals (cronologia dels fets més rellevants que atenyen a cada religió), vocabulari específic, així com preguntes breus sobre conceptes concrets. En la segona caldrà desenvolupar un tema de forma argumentativa demostrant que no només s’han adquirit els continguts de forma memorística sinó també que s’hi ha reflexionat. Pot ser una pregunta oberta o bé un comentari de text.

 

Exercicis proposats al llarg del curs  (30%)

Aquests exercicis seran sobre temes del programa i els proposarà cada professor per a les sessions que cregui convenient. Pot tractar-se de comentaris de text, anàlisi d’imatges, cerca d’informació d’algun tema específic, etc. El que es pretén és mantenir el compromís de l’estudiant amb l’assignatura al llarg del curs, desenvolupar la seva capacitat de relacionar temes diversos, així com ajudar-lo al treball constant i continuat.

A més per a la part impartida pel professor Joan Hernández, caldrà elaborar un glossari. Per al professor Joan Grimalt s’hauran de llegir uns textos i comentar unes audicions. Per a la professora Cristina Sanjust, caldrà elaborar un treball.

 

Participació en el debat de classe del dia 16 de desembre (10%)

 

Assistència i participació activa en totes les sessions (10%)

Per tal de ser avaluat/-da cal haver assistit a un mínim d’un 80% de les sessions. 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
60%
Participació activa de l'alumne a classe
10%
Prova parcial
10%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
20%

Bibliografia i recursos

Donada l'extensió de l'assignatura, en cada sessió s'oferirà la bibliografia que es consideri pertinent.

Material didàctic

      Materials
            Contingut i bibliografia per sessions contingutsibibliografia.doc 
            Organigrama per sessions organigramapersessions2013-14.pdf 
            Programa i avaluació religionsiculturaprograma.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00