Assignatura

Religions i Cultura

  • codi 08856
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es

Horari d'atenció

Hores convingudes amb els professors.

Presentació

L’assignatura de religions i cultura parteix de l’estudi del fet religiós des de la perspectiva de les tres grans religions del Llibre (judaisme, cristianisme i islam), per aprofundir posteriorment en els trets constitutius de la vivència religiosa i les seves relacions amb el simbolisme, l'art i la cultura científica.

Requisits previs

No es requereix cap coneixement previ per a cursar l'assignatura.

Objectius

  • Conèixer el fet religiós en les seves diferents manifestacions i identificar els trets bàsics de les grans religions com a forma d'ajudar a identificar i comprendre la pluralitat religiosa que hi ha en la societat actual.
  • Valorar les tradicions religioses com a part del patrimoni cultural dels pobles, assumint la responsabilitat que suposa la seva preservació i apreciant-les com a recurs per a l'enriquiment personal.
  • Conèixer les interrelacions entre les religions i el pensament científic, filosòfic i artístic. Valorar adequadament les aportacions de les religions i de les ciències a la comprensió tant de l'estructura i evolució de l'univers com del sentit de la vida humana.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Adquireix conceptes clau sobre les religions i el fet religiós
Aplica coneixements teòrics en anàlisi i debats d'activitats presencials i en treball autònom
Coneix i selecciona documentació específica sobre les religions
Practica estratègies de treball en equip
Aprèn a contextualitzar fenòmens religiosos i els relaciona amb la seva dimensió social i política
Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal
Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbit intel·lectual 
Aplica / transfereix conceptes teòrics i / o abstractes de cadascuna de les matèries a situacions reals
Llegeix i analitza assajos sobre temes actuals
Redacta textos narratius i descriptius
Analitza i diagnostica casos de complexitat cultural

Continguts


PRIMERA PART

Prof. Dr. Albert Moya  

1.    Vers una comprensió de l’essència de la religió

a)    El fet religiós  

b)    El Sagrat com a àmbit de l’experiència religiosa

c)    Inefabilitat i misteri en la vivència religiosa

d)    Racionalitat de les conviccions religioses (diàleg fe-raó)

e)    La pràctica religiosa: Culte, ritual i litúrgia 

 2.    El simbolisme religiós

a)    El simbolisme com a dimensió estructural de la persona

b)    L’univers simbòlic

c)    Transcendència i sentit del símbol

d)    El simbolisme del llenguatge religiós: la importància de la paraula i la imatge

e)    La crisi gramatical del llenguatge i l’ocultació del símbol en la modernitat

f)     Vers un retorn del símbol

3.    La religió com a fenomen històrico-social i acció ètico-pedagògica

a)   La religió i el sentit del fet històric. Historicitat, essencialisme i visions religioses de la història.

b)    El valor formatiu i humanitzador de la religió

c)    L’actitud religiosa i la qüestió del mal    

4.    Art i religió. L'art, pedagogia de la fe.

a)    Breus consideracions històriques d’una relació fecunda

b)    Iconoclàstia i veneració de les imatges

c)    Experiència religiosa i experiència estètica

d)    La bellesa com a via pulchritudinis i la seva relació amb la veritat i la bondat

e)    Art sacre i art de devoció.

 

SEGONA PART

Prof. Joan Hernández  

Judaisme. Ser jueu i els llibres religiosos. La cultura jueva (sefardí/ asquenazí). La sinagoga. L’halakhà en la vida quotidiana (Xàbat, naixement, mort, casament, Bar i Bat Mitzvà, Brit Milà, menjar kosher-caxer i les lleis del Kashrut). Els diferents moviments en el judaisme. Les festivitats rabíniques i de la Torà.

L’Islam. Ser musulmà. Muhammad, els profetes, l’Alcorà i la Sunna. Sunnites i Xiïtes. L’oració. L’Imam i la mesquita. Les festes i el menjar Halal. El vel. Tradicions i pràctiques islàmiques des del naixement fins a la mort. Corrents islàmics actuals. Funcionament dels centres islàmics, i les federacions.

Prof. Dr. Vianney Domingo  

CRISTIANISME

1. Cristianisme, Revelació, fe i racionalitat

a) L'accés a Déu de la persona. El coneixement natural de Déu. Religió i fe. Naturalesa de la fe. Racoinalitat de la fe. L'acte de fe. L'assentiment de la fe. La fe com a resposta de l'home a Déu.

b) Cristianisme i religions. Singularitat del cristianisme. Revelació de Déu i religions. Jesucrist i la Revelació: Déu entre en la història. 

2. La persona de Jescucrist

a) L'Encarnació de Déu. Què es l'Encarnació? Implicacions de l'Encarnació. L'Encarnació i l'home.

b) La figura de Jesucrist. Qui és Jesucrist? La figura de Jesús, Déu y home. La Humanitat de Jesucrist. La personalitat de Jesús. Els sentiments de Jesucrist. Les accions de Jesús. La vida de Jesucrist, alguns episodis i el seu significat: la Creu, la mort i la Resurrecció. Quina relació té Jesús amb la vida de cada persona? Els Evangelis: què són y com llegir-los. Evangelis i vida personal.

3. Sentit de l'existència cristiana

a) Relació de Déu i l'home. Filiació divina. La gràcia de Déu i l'acció de Déu en l'home. Sentit del pecat. Què son els sacraments? La Misa. Confessió i perdó. Matrimoni i família. 

b) Qüestions de vida cristiana: Déu que estima l'home i l'home que estima Déu. L'amistat amb Déu. L'oració i el tracte amb Déu. Vivència cristiana i virtuts: què significa identificar-se amb Jesucrist? Sentit de la ascètica cristiana. Virtuts teologals i virtuts morals. Què són els manaments? Sentit de la vida quotidiana. Dolor, felicitat, treball i festa. Transformació del món. Què és ser sant? 

4. L'Esglèsia i la seva història. Alguns apunts.

a) Organització de l'Esglèsia. Missió. Primat de San Pere.

b) Breu recorregut per la història de l'Església. Esquema bàsic. 


TERCERA PART

Prof. Dr. Josep Corcó 

La relació entre la cultura científica i la religió

a)    La matriu cultural de la ciència moderna

b)    Les cosmologies modernes i Déu

c)    Evolucionisme i cristianisme

d)    Determinisme científic i llibertat humana

e)    Ciència i religió: una col·laboració positiva

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia d'ensenyament-aprenentatge combina classes magistrals, col·loquis, exposicions orals dels estudiants, recerca d'informació i elaboració de treballs escrits individuals. 

Calendari

Prof. Albert Moya: 13/09-11/10. 

Prof. Joan Hernández: 18,25/10, 08,15,22/11. 

Prof. Vianney Domingo: 16,23,30/10, 06,13,20/11. 

Prof. Josep Corcó: 27/11-20/12


Metodologia 1a part i 3a part:

70% Classes expositives del professor

30% Classes pràctiques en les que es potenciarà la lectura i comentari de textos relatius al conceptes teòrics i es plantejaran qüestions de debat.

Metodologia 2a part:

85% de classe expositiva per part del professor

15% de debat i participació classe.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • La nota final serà resultat de:
      1. Nota de la primera part: 33,4%
      2. Nota de la segona part: 16,6%
      3. Nota de la tercera part:  16,6%
      4. Nota de la quarta part    33,4%
  • Per tal de ser avaluat de cadascuna de les parts de l'assignatura cal haver assistit a un mínim del 80% de les classes de cada part.
  • La nota mínima exigida per a aprovar el curs és 5 i cal haver aprovat totes les parts per poder donar per superada l’assignatura.
  • Cada professor indicarà el tipus d’avaluació que caldrà que l’alumne realitzi per tal d’aprovar la seva part.
  • En segona convocatòria només s'hauran de recuperar les parts que hagin estats suspeses i en cas de no superar-les en segona convocatòria, cap qualificació serà mantinguda.
  • En l'examen final i en els treballs individuals s'aplicarà la normativa ortogràfica de la facultat, per la qual cada error ortogràfic implica la pèrdua de 0,2 punts.

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
Participació activa de l'alumne a classe
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.

Bibliografia i recursos

Bibliografia Prof. Joan Hernandez:

BAROUKH, Elie y LEMBERG, David. Enciclopedia práctica del judaísmo. Teià: Robinbook 1995. 

FUENTES ESTANYOL, María José, Judaisme a Catalunya, avui, Barcelona: Pòrtic 2001. 

DÍAZ, Carlos, El judaísmo, Madrid: Fundación Emmanuel Mounier 2002.  

YAMIN Levy. La tradicion funeraria en el judaisme LLEONARD MUNTANER EDITOR 2010.

ABUMALHAM MAS, M., Comunidades Islámicas en Europa, Madrid: Universidad Computense, Departamento de Estudios Árabes e slámicos – Trotta 1995.  

VERNET, Juan. El Corán. Barcelona: Planeta 1995.

BRAMON, D., Una introducciòn al Islam. Religión, historia y cultura. Barcelona: Crítica 2003.

AAVV. L’Islam a Catalunya, Fitxes de treball, Barcelona: Fundació Joan Maragall, Càritas i Apostolat Seglar 2004.


Bibliografia Prof. V. Domingo:

A.A. V.V. Dios y el hombre. VI Simposio Internacional de Teología, EUNSA, 1985

Aguiló, A., ¿Es razonable ser creyente?, Palabra, 2013          UIC 27.1. AGU

Blanco, A. y Ocáriz, F., Revelación, Fe y credibilidad, Palabra, 1998

Blanco, P., Gracia y Gloria. Breve introducción al Cristianismo, Palabra, 2015

Cantalamessa, R., La vida en Cristo, Lumen, 1995

Conesa, F., “La relación entre la revelación cristiana y las religiones”, en Izquierdo, C. (ed.) Teología Fundamental. Temas y propuestas para el nuevo milenio, Desclée de Brouwer, 1999, pp. 181-246

Daniélou, J., Dios y nosotros, Cristiandad, 2003

González Montes, A., “Teología de la revelación”, en Izquierdo, C. (.ed.) Teología Fundamental. Temas y propuestas para el nuevo milenio, Desclée de Brouwer, 1999, pp. 249-294

Guardini, R., La esencia del cristianismo, Cristiandad, 2006

Guardini, R., El Señor. Meditaciones sobre la persona y la vida de Jesucristo, Cristiandad, 2006

Guardini, R., La experiencia cristiana de la fe, Belacqua, 2005

Hughes, P., Síntesis de historia de la Iglesia, Herder, 1967

Izquierdo, C., Creo, creemos: ¿Qué es la fe?, Rialp, 2008

---- (ed.) Teología Fundamental. Temas y propuestas para el nuevo milenio, Desclée de Brouwer, 1999

Kasper, W., El Dios de Jesucristo, Sígueme, 2001

Lewis, C. S., Mero cristianismo, Rialp, 1995          UIC St. Cugat 2 LEW

Lorda, J. L., Para una idea cristiana del hombre, 1999          UIC St. Cugat 233 LOR

Lorda, J. L., Para ser cristiano, Rialp, 1991

Marías, J., La perspectiva cristiana, Alianza, 2000            UIC 27.1 MAR

Morales, J., Teología de las religiones, Rialp, 2000

Ocáriz, F. y Blanco, A., Revelación, Fe y credibilidad, Palabra, 1998

Ratzinger, J., Introducción al cristianismo, Sígueme, 2009     UIC 27.3 BEN

Romera, L., Religión y existencia humana, U. de Piura, 2011            UIC 21 ROM

Rossano, P., “A imagen y semejanza de Dios, en A.A. V.V. Dios y el hombre. VI Simposio Internacional de Teología, EUNSA, 1985, pp. 463-476

Sayés, J. A., Razones para creer, San Pablo, 1992

Sancho, J., “Imagen de Dios y dignidad humana”, en A.A. V.V. Dios y el hombre. VI Simposio Internacional de Teología, EUNSA, 1985, pp. 495-504

Spada, D., “El Cristo de Dios, respuesta a los interrogantes sobre el hombre”, en A.A. V.V. Dios y el hombre. VI Simposio Internacional de Teología, EUNSA, 1985, 605-624  

Trese, Leo J., La fe explicada, Rialp, 1985            UIC St. Cugat 2 TRE

Catecisme de l'Església Católica, Coeditors catalans del catecisme, 1993.

Nou Testament, Madrid: Rialp, 1986.

 

Bibliografia Prof. A. Moya:

 AYMAR, J (Ed.) Simbologia religiosa en l'art occidental. Barcelona: Edimurtra, 2006.

EVDOKIMOV, P. El arte del icono. Teología de la belleza. Madrid: Publicaciones claretianes, 1991

GUARDINI, R. Sobre la esencia de la obra de Arte. Madrid: Guadarrama, 1960

GUARDINI, R. Religión y revelación. Madrid: Cristiandad, 1964.

GUITTON, J. Lo absurdo y el misterio. Valencia: Edicep, 1991.

OTTO, Rudolf, Lo santo. Madrid: Alianza, 2005.

OVIEDO TORRÓ,J. La fe cristiana ante los nuevos desafíos sociales. Madrid: Cristiandad, 2002.

PLAZAOLA, J. Arte sacro actual. Madrid: BAC, 2006.

PLAZAOLA, J. Historia y sentido del arte cristiano. Madrid: BAC, 1996.

RATZINGER, J. El espíritu de la litúrgia. Madrid: Cristiandad, 2001.

RATZINGER, J. Introducción al cristianismo, Madrid: Sígueme, 1996. 

SAHAGÚN, J. Fenomenología y filosofía de la religión. Madrid: BAC, 1999.

VON BALTHASAR, H.U. Gloria: una estética teológica. Vol.1. Madrid: Encuentro,1985

ZUBIRI, Xavier, El hombre y Dios. Madrid: Alianza, 1984. 

 

Bibliografia bàsica part Prof. J. Corcó:

ARTIGAS, Mariano, Ciencia y religión. Conceptos fundamentales, Pamplona: Eunsa, 2007.

ARTIGAS, Mariano, Ciencia, razón y fe (2a edición), Pamplona: Eunsa, 2011.

COLLINS, Francis S., ¿Cómo habla Dios?, Temas de Hoy, Madrid 2007.

GIBERSON, Karl, ARTIGAS, M., Oráculos de la ciencia, Encuentro, Madrid 2012.

FLEW, A., Dios existe, Trotta, Madrid 2013.

JOU, David, Reescribiendo el Génesis, Barcelona: Destino, 2008

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00