Protocol i Tècniques de Debat
Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament
Matèria: Recursos per a l'activitat investigadora i professional
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
En el context dels estudis humanístics i culturals, l’assignatura de Protocol i les tècniques de debat aporta coneixements, competències i recursos necessaris per a la formació professional i el desenvolupament d’habilitats interpersonals.
Cap
Mòdul 1. Protocol
Mòdul 2. Tècniques de debat
Veure apartat objectius i competències.
2-. Imatge i l’Etiqueta
3-. Protocol Institucional (oficial)
4-. Protocol Empresarial (privat)
5-. Protocol Internacional
MÒDUL 2: TÈCNIQUES DE DEBAT
1. Fonaments de la retòrica
La finalitat del discurs: la persuasió
2. El llenguatge oral
Claredat, precisió, brevetat
Veu, entonació, respiració, silenci…
3. El llenguatge corporal
Posició del cos, gesticulació, mirada…
4. Elements del debat, el discurs argumentatiu i el discurs de refutació
5. Estratègies del debat i funcions del moderador
6. Modalitats de debat
7. Tipus d’arguments
Arguments amb exemples, arguments per analogia, arguments sobre les causes, arguments deductius, fal·làcies argumentatives.
MÒDUL 1: Protocol
En aquest mòdul es plantegen classes teoricoexpositives (CT), on s’imparteix tota una sèrie de teoria en matèria de Protocol, Cultura i Imatge i classes pràctiques (CP) que en ocasions poden esdevenir en forma de seminari (SEM). En aquestes sessions, s’aplicar el mètode del cas, es facilitaran els recursos instrumentals necessaris per a la recerca d’informació a partir del domini de les TIC i es plantejaran diverses activitats o visites d’institucions culturals d’interès per a l’assoliment de la matèria. A més, a les sessions 7 i 8, es demanarà la lectura d’una obra a escollir entre diverses opcions bibliogràfiques. En aquest cas, es poden plantejar tutories a fi d’acompanyar l’alumne dins del procediment d’aprenentatge.
MÒDUL 2: Tècniques de debat
La primera classe tindrà una part teorico-expositiva, però la major part del temps es dedicarà a practicar les tècniques de debat.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe teoricoexpositiva Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) | 24 | E05 E11 E27 E36 G03 G04 G05 G10 G14 G22 G28 G35 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) | 24 | E06 E21 E25 G01 |
Per superar l'assignatura cal aprovar els dos mòduls de forma independent. Quan la nota de cada mòdul sigui igual o superior al 5, la nota final serà la mitjana aritmètica de la nota de cada un dels mòduls. A la segona convocatòria només caldrà presentar-se de la part suspesa.
Mòdul 1: Protocol
El sistema d’avaluació de Protocol serà mitjançant tres eixos:
1. La participació activa de l’alumne a classe (incentiu a interactuar amb la resta de companys): 25%
2. Un treball d’anàlisi de l’obra o un aspecte concret de l’obra triada per l’alumne de la bibliografia plantejada al Mòdul 3 (Protocol Internacional): 50%
3. Exercicis o anàlisis que es plantegen dins el marc de les sessions pràctiques (CP): 25%
Mòdul 2: Tècniques de debat
El mòdul de tècniques de debat s’avaluarà majoritàriament a partir de la participació de l’alumne en els debats realitzats a l’aula (65%), per a les quals caldrà una preparació prèvia. El debat final tindrà un valor més gran que els altres (35%).
També séscriurà una recensió d'un llibre (es valorarà dintre del 65%).
Es permet dues absències a classe. A partir de la tercera absència es penalitzarà cadascuna amb -10 puntos, sobre 100, la qualificació final de l'assignatura.
No està permès l'ús de telèfons ni ordinadors a l'aula,
tret que s'obtingui permís del profesor.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Participació activa de l'alumne a classe | 60% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 40% |
Examen final | 35 % |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 45 % |
Prova parcial | 20 % |
Mòdul 1: Protocol
Bueno, E. Samador, M. P.; Li D.: Guanxi: Concepto e implicaciones en la dirección estratégica de las empresas españolas en China
(http://www.mityc.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/362/93.pdf)
Campos, G.: Producción de eventos. Ed. Protocolo, 2008.
Fuente, C.: Protocolo Oficial. Ed. Protocolo, 2006.
Herrero, J. C.; Fuente, J. L.: La comunicación en el protocolo. Ed. Protocolo, 2004.
Kipnis, A. B.: Producing Guanxi. Duke University Press, London, 1997.
Kumar, R. & Kumar, A.: Hacer negocios en India. Una guía para directivos occidentales. Gestión 2000, 2005
López, B.: La diplomacia y su protocolo. Ed. Protocolo, 2006.
Martínez, I.: El protocolo en la administración local. Ed. Protocolo, 2006.
Merino, F.: Las organizaciones internacionales y su protocolo (parte I). Ed. Protocolo, 2007.
Netiquette: http://www.protocolo.org/social/netetiqueta_y_tecnologia/justificacion_necesidad_de_la_netiquette.html
Roetzel, B.: El caballero. Könemann, 2004.
Torrents, R.: Eventos de empresa. Deusto, 2005.
VVAA: Ungrounded empires: the cultural politics of modern chinese transnationalism. Aihwa Ong & Donald M. Nonini ed., New York-Routledge,1997.
VVAA: Social connections in China. Institutions, culture and the changing nature of Guanxi. Th. Gold, D. Guthrie & D. Wank ed., Cambridge University, 2002.
Mòdul 2: Tècniques de debat
Ballenato Prieto, G. (2008). Hablar en público: arte y técnica de la oratoria. Madrid: Piramide.
Hernández Guerrero, J.A.; García Tejera, M.C. (2004). El arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna. Barcelona: Ariel.
Sánchez Prieto, G. (2007). Educar en la palabra: manual de técnicas de debate, oratoria y argumentación. Madrid: Fundación Universitaria Española.
Vallejo-Nájera, J.A. (2010). Aprender a hablar en público hoy: cómo cautivar y convencer por medio de la palabra. Barcelona: Planeta.
Weston, Anthoy. (2011). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel. (edición actualizada).