Assignatura

Protocol i Tècniques de Debat

  • codi 08861
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament

Matèria: Recursos per a l'activitat investigadora i professional

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2  DV 12:00 14:00 a506

Professorat

Presentació

 En el context dels estudis humanístics i culturals, l’assignatura de Protocol i les tècniques de debat aporta coneixements, competències i recursos necessaris per a la formació professional i el desenvolupament d’habilitats interpersonals.

Requisits previs

Cap

Objectius

Mòdul 1. Protocol

  • Aplicar l’ús del Protocol, les relacions i la imatge institucionals com a eines de comunicació vinculades a les ciències socials i humanístiques.
  • Conèixer i estudiar la imatge personal que projectem, tant en contextos culturals occidentals com orientals.
  • Identificar la realitat institucional, empresarial, cultural i social del nostre entorn per poder aconseguir amb major eficiència els objectius de les nostres accions.
  • Desenvolupar l‘organització d'actes públics o privats però amb participació d’institucions públiques culturals atenent a la normativa, els usos i costums actuals.

 Mòdul 2. Tècniques de debat

  • Aprendre a formular, expressar i mantenir arguments, a dialogar i escoltar. 
  • Desenvolupar les habilitats de generar idees, organitzar un discurs, analitzar i sintetitzar informació i emetre judicis de valor.
  • Desenvolupar una actitud oberta, crítica i respectuosa davant idees diferents a les pròpies.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Veure apartat objectius i competències.

Continguts

MÒDUL 1. PROTOCOL   1-. Urbanitat i la Cortesia

2-. Imatge i l’Etiqueta

3-. Protocol Institucional (oficial)

4-. Protocol Empresarial (privat)

5-. Protocol Internacional  

MÒDUL 2: TÈCNIQUES DE DEBAT

1. Fonaments de la retòrica

La finalitat del discurs: la persuasió

2. El llenguatge oral

Claredat, precisió, brevetat
Veu, entonació, respiració, silenci…

3. El llenguatge corporal 

Posició del cos, gesticulació, mirada…

4. Elements del debat, el discurs argumentatiu i el discurs de refutació

5. Estratègies del debat i funcions del moderador

6. Modalitats de debat

7. Tipus d’arguments

Arguments amb exemples, arguments per analogia, arguments sobre les causes, arguments deductius, fal·làcies argumentatives.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

MÒDUL 1: Protocol

En aquest mòdul es plantegen classes teoricoexpositives (CT), on s’imparteix tota una sèrie de teoria en matèria de Protocol, Cultura i Imatge i classes pràctiques (CP) que en ocasions poden esdevenir en forma de seminari (SEM). En aquestes sessions, s’aplicar el mètode del cas, es facilitaran els recursos instrumentals necessaris per a la recerca d’informació a partir del domini de les TIC i es plantejaran diverses activitats o visites d’institucions culturals d’interès per a l’assoliment de la matèria. A més, a les sessions 7 i 8, es demanarà la lectura d’una obra a escollir entre diverses opcions bibliogràfiques. En aquest cas, es poden plantejar tutories a fi d’acompanyar l’alumne dins del procediment d’aprenentatge.

MÒDUL 2: Tècniques de debat

La primera classe tindrà una part teorico-expositiva, però la major part del temps es dedicarà a practicar les tècniques de debat.

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
24E05 E11 E27 E36 G03 G04 G05 G10 G14 G22 G28 G35
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
24E06 E21 E25 G01

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per superar l'assignatura cal aprovar els dos mòduls de forma independent. Quan la nota de cada mòdul sigui igual o superior al 5, la nota final serà la mitjana aritmètica de la nota de cada un dels mòduls. A la segona convocatòria només caldrà presentar-se de la part suspesa.

 Mòdul 1: Protocol
El sistema d’avaluació de Protocol serà mitjançant tres eixos:
1. La participació activa de l’alumne a classe (incentiu a interactuar amb la resta de companys): 25%
2. Un treball d’anàlisi de l’obra o un aspecte concret de l’obra triada per l’alumne de la bibliografia plantejada al Mòdul 3 (Protocol Internacional): 50%
3. Exercicis o anàlisis que es plantegen dins el marc de les sessions pràctiques (CP): 25%

Mòdul 2: Tècniques de debat
El mòdul de tècniques de debat s’avaluarà majoritàriament a partir de la participació de l’alumne en els debats realitzats a l’aula (65%), per a les quals caldrà una preparació prèvia. El debat final tindrà un valor més gran que els altres (35%). 

També séscriurà una recensió d'un llibre (es valorarà dintre del 65%).

Es permet dues absències a classe. A partir de la tercera absència es penalitzarà cadascuna amb -10 puntos, sobre 100, la qualificació final de l'assignatura.

No està permès l'ús de telèfons ni ordinadors a l'aula,

tret que s'obtingui permís del profesor. 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
60%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
40%
Examen final
35 %
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
45 %
Prova parcial
20 %

Bibliografia i recursos

Mòdul 1: Protocol

Bueno, E. Samador, M. P.; Li D.: Guanxi: Concepto e implicaciones en la dirección estratégica de las empresas españolas en China
(http://www.mityc.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/362/93.pdf)

Campos, G.: Producción de eventos. Ed. Protocolo, 2008.

Fuente, C.: Protocolo Oficial. Ed. Protocolo, 2006.

Herrero, J. C.; Fuente, J. L.: La comunicación en el protocolo. Ed. Protocolo, 2004.

Kipnis, A. B.: Producing Guanxi. Duke University Press, London, 1997.

Kumar, R. & Kumar, A.: Hacer negocios en India. Una guía para directivos occidentales. Gestión 2000, 2005

López, B.: La diplomacia y su protocolo. Ed. Protocolo, 2006.

Martínez, I.: El protocolo en la administración local. Ed. Protocolo, 2006.

Merino, F.: Las organizaciones internacionales y su protocolo (parte I). Ed. Protocolo, 2007.

Netiquette: http://www.protocolo.org/social/netetiqueta_y_tecnologia/justificacion_necesidad_de_la_netiquette.html

Roetzel, B.: El caballero. Könemann, 2004.

Torrents, R.: Eventos de empresa. Deusto, 2005.

VVAA: Ungrounded empires: the cultural politics of modern chinese transnationalism. Aihwa Ong & Donald M. Nonini ed., New York-Routledge,1997.

VVAA: Social connections in China. Institutions, culture and the changing nature of Guanxi. Th. Gold, D. Guthrie & D. Wank ed., Cambridge University, 2002.

 

Mòdul 2: Tècniques de debat

 

Ballenato Prieto, G. (2008). Hablar en público: arte y técnica de la oratoria. Madrid: Piramide.

Hernández Guerrero, J.A.; García Tejera, M.C. (2004). El arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna. Barcelona: Ariel.

Sánchez Prieto, G. (2007). Educar en la palabra: manual de técnicas de debate, oratoria y argumentación. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Vallejo-Nájera, J.A. (2010). Aprender a hablar en público hoy: cómo cautivar y convencer por medio de la palabra. Barcelona: Planeta.

Weston, Anthoy. (2011). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel. (edición actualizada).

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.protocolo.org 
            http://www.comunicarbien.wordpress.com  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00