Gestió de la Cura
Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura II
Matèria: Gestió de la cura
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.1 | DL | 10:00 12:00 | ||
Sem.1 | DT | 10:00 12:00 | ||
Sem.1 | DC | 10:00 12:00 |
El desenvolupament en l'àmbit professional de l' infermera assistencial porta a la Gestió dels recursos que utilitza i d'aquells amb els quals es relaciona. És evident, que el resultat d'aquesta Gestió s'obtindrà una eficàcia i / o eficiència que permetrà una millora en la cura de les persones. La línia per iniciar coneixements en la Gestió és a través del món acadèmic.
Aquesta assignatura pretén ser una invitació als alumnes per introduir-se en una realitat assistencial que no es pot separar del bon ús dels recursos existents. El programa proporciona una formació als Graduats en Infermeria que els permeti desenvolupar les funcions de Gestió en la presentació dels seus serveis, utilitzant adequadament tant els coneixements com les tècniques necessàries a través el domini dels sistemes de treball, de l'organització sanitària i de els recursos.
No es requereixen
En finalitzar la matèria de Cures de l'Adult I l'alumne serà capaç de:
Tema 1. EL MARC CONCEPTUAL DE LA GESTIÓ
1.1 Conceptes i teories de la gestió. Objectiu específic: Conèixer les principals teories, conceptes, tècniques i mètodes de gestió, fent especial referència a les activitats dels processos de planificació, organització, direcció i avaluació.
1.2 Sociologia de les organitzacions. Objectiu específic: Identificar i analitzar les característiques de l'entorn social i humà de les organitzacions de salut.
1.3 Sistemes i polítiques de salut. Objectiu específic: Conèixer el marc general de la prestació dels serveis de salut.
1.4 Legislació. Objectiu específic: Aproximar-se al context legal en que es desenvolupen les activitats de gestió.
1.5 Economia de la salut. Objectiu específic: Conceptes Eficacia, Efectiu i Eficiencia.
Tema 2. LA GESTIÓ DELS RECURSOS SANITARIS
2.1 Gestió de recursos humans. Objectiu específic: Descriure i valorar la importància de les càrregues de treball i les dotacions de personal.
2.2 Sistemes de treball. Objectiu específic: Valorar els avenços i inconvenients dels diferents sistemes de treball.
2.3 Comunicació i relacions interpersonals. Objectiu específic: Conèixer i valorar les relacions que afavoreixen un ambient de treball positiu i les diverses maneres d'afrontar els conflictes dins de l'actuació professional.
2.4 Gestió de recursos materials. Objectiu específic: Identificar les necessitats qualitatives i quantitatives dels recursos materials. Assegurar la seva correcta utilització i manteniment.
Tema 3. NOVES APLICACIONS A LA GESTIÓ
3.1 Aplicació informàtica a la gestió. Objectiu específic: Conèixer les possibilitats que la informàtica aporta a la gestió sanitària
A la taula adjunta es pot observar la relació entre els ECTS i la càrrega de treball en hores d'aprenentatge en funció de les diferents metodologies que s'utilitzaran en Gestió de la Cura. L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions teòriques (classes magistrals), sessions pràctiques, aprenentatge virtual guiat i autònom.
En aquesta matèria cada ECTS equival a 10h a les cuals el docent té un paper persencial. Aquesta càrrega docent es podrà realitzar mitjançant la Classe Magistral on el professor exposarà les principals idees i fomentarà la participació i el discurs. El contingut de les classes magistrals consistirà en el desenvolupament dels principals temes i conceptes de l'assignatura detallats en el temari. Pel que fa a les classes pràctiques s'utilitzarà la Metodologia de Casos fomentant el treball entre iguals i on s'acompanyarà l'alumne en el procés d'aprenentatge, orientant, aconsellant i assessorant.
La resta de les hores de 15h fins 25h d'1 ECTS, es distribueixen:
En el treball autònom l'alumne aprendrà a resoldre problemes pel seu compte amb el reforç del material donat i la informació rebuda en les classes presencials. Hi haurà hores destinades a la recerca d'informació, elaboració de treballs i d'estudi individual, tot això per arribar a assolir els coneixements desitjats.
Crèdits 4 ECTS (4x25H = 100h).
- Treball amb el professor en la Classe realitzada a l'aula: 40h
- Treball dirigit pel professor i realitzat autònom virtual: 12h (3h per ECTS)
- Treball individual: (12h per ECTS): 48h. Treball de comprensió d'apunts, exercicis i casos realitzats a classe i de bibliografia no obligatòria, síntesi d'apunts i estudi dels mateixos.
Mètodes d'ensenyament / aprenentatge en modalitat mixta
L'assignatura Gestió de la Cura desenvoluparà un mètode d'ensenyament / aprenentatge mixt amb la intenció d'impulsar, tutelar i avaluar un aprenentatge continuat i participatiu de l'alumne amb l'ús d'hores del seu treball actiu durant les classes presencials i també amb l'ús de les TIC en les classes virtuals.
Durant aquestes classes es realitzaran un 54% de classes magistrals i un 46% de classes actives de l'alumne. D'aquesta 46% un 23% serà a classe i un 23% en classe virtual amb les TIC. Les metodologies participatives de classe que representen un 23% es distribueixen de la següent forma: Mètode del cas 4% i discussió a classe després lectura crítica 19% (per síntesi i aprenentatge entre iguals). Pel que fa al 23% del treball virtual es realitzarà a través de Qüestionaris 2%.
El motiu d'aquesta modalitat mixta és combinar la presentació i explicació de tots els temes pel professor, però que al mateix temps l'alumne tingui la possibilitat d'aprofundir en el mateix tema gràcies a metodologies que l'ajudin a interioritzar ia fer seu el contingut.
Per poder desenvolupar aquest mètode cal destacar que es van a haver de superar alguns desafiaments tant per part del docent com l'alumne ja que tots dos hauran de incorporar al seu horari de treball, no només les hores i calendari de l'horari presencial, sinó que tots dos hauran de reservar en la seva agenda un espai per a les hores de treball virtual. Per descomptat, el treball virtual no tindrà una hora exacta en què fer, però si recomanar a l'alumne i professor que es marquin una hora concreta (que podran canviar segons imprevistos que els pugui sorgir). Així mateix, hauran de presentar el seu treball sempre en un període màxim d'una setmana, com es veurà en el cronograma.
METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe magistral | 13. G 15. B 16. G 18. E 20. B 25. E 28. E | 3.1 |
Lectura crítica Mètode del cas | 15. B 18. E 20. B 28. E | 0.9 |
Aprenentatge virtual | 16. G 20. B 25. E | 1.2 |
La matèria serà avaluada durant el semestre mitjançant sistemes d'avaluació continuada amb un percentatge del 60% i un examen final amb un valor del 40%. L'avaluació continuada disposarà de:
Criteris generals d'avaluació
2 ª convocatòria
La matèria serà avaluada amb un examen final amb un valor del 60% i la nota de l'avaluació continuada tindrà un percentatge del 40% ja que no es tindrà en compte el parcial. Sobre el 40% d'avaluació continuada es permetrà:
La nota definitiva de l'assignatura serà el resultat d'aplicar les mitjanes de l'assignatura.
No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
3 ª i 4 ª convocatòria
Per la 3 ª i 4 ª convocatòria es mantindrà el mateix tipus d'avaluació que a la 1 ª i 2 ª convocatòria i en cap cas es guardaran les notes parcials o de qualsevol tipus d'avaluació d'un curs per l'altre.
Esquema d'avaluació a utilitzar
Es realitzarà una avaluació continuada i s'aniran penjant les notes contínuament en intranet perquè l'alumne pugui anar valorant el seu aprenentatge. Els qüestionaris es retroalimentaran amb les respostes encertades perquè l'alumne pugui aprendre i avaluar al mateix temps. La prova parcial serà corregida a classe per facilitar l'aprenentatge i per descomptat, es podrà realitzar una revisió d'examen.
NORMES QUE REGEIXEN EL CURS
Presència i participació
Encara que l'assistència a classe no és obligatòria, és important destacar que aquells dies on es realitzi treball a classe, especialment síntesi dels temes tractats, suposarà una gran ajuda, de manera que la no assistència a les mateixes dificultarà l'alumne la superació de la assignatura. A més, aquesta síntesi de temes forma part de l'avaluació i per tant si no assisteixen tindran una valoració suspesa en aquest apartat.
Exàmens i activitats avaluables
Cada any s'ha de marcar uns dies de proves a realitzar (veure cronograma anual)
Referència a elements claus del calendari institucional
És important complir amb el calendari que s'adjunta per poder anar al ritme de les classes (s'adjunta calendari)
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: