Assignatura

Cures des de l'Inici de la Vida Fins a l'Adolescència

  • codi 09083
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 7

Mòdul: Mòdul Cures des de l'inici de la vida a la mort

Matèria: Cures des de l'inici de la vida a l'adolescència

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Horari
 Sem.1  DL 12:00 14:00 
 Sem.1  DT 12:00 14:00 
 Sem.1  DC 12:00 14:00 
 Sem.1  DJ 12:00 14:00 
 Sem.1  DV 12:00 14:00 

Professorat

Responsable

Dra. Maria del Pilar FUSTER - pfuster@uic.es

Horari d'atenció

Contacte via e-mail amb els professors.

Pilar Fuster  pfuster@uic.es

Alba Calderer acalderer@uic.es

Ramón Mir    rmir@uic.es

Presentació

La matèria de Cures des del Inici de la Vida a l'Adolescència es basa en la identificació de les etapes i les cures en la maternitat per facilitar l'adaptació de la dona i del nounat a les noves demandes, prevenint les complicacions. Conèixer les etapes, manifestacions i cures del nounat, infància i adolescència derivats dels problemes de salut més freqüents, tot aplicant el procés d'atenció d'infermeria i els procediments adequats. Seleccionar intervencions per al nen sa i malalt, així com les derivades del diagnòstic i tractament. Educació per a la salut dirigida a pares i tutors i l'educació per a la salut a nens i adolescents. Conèixer les intervencions de prevenció primària, secundària i terciària del nen a l'adolescent, així com els programes de salut (el programa del nen sa, programa d'educació per a la salut a l'escola).

Requisits previs

  • Haver cursat I i II.
  • També és necessari tenir coneixements d'anatomia i fisiologia ginecològica i pediàtrica per al seguiment de l'assignatura.

Normes que regeixen el curs:

  • Presència i participació
  • Exàmens i activitats avaluables
  • Integritat i honestedat en el treball de l'alumne (pe plagi)
  • Referència a elements claus del calendari institucional

Objectius

Objectius Generals:

  1. Els estudiants desenvoluparan les habilitats cognitives, psicomotrius i de relació que els permetran proporcionar cures d'infermeria adients, promovent l'autonomia i el manteniment de la salut, la prevenció de la malaltia i el benestar del pacient, la seva família i la comunitat.
  2. Conèixer les malalties més comunes de la dona durant la seva etapa reproductiva i de l'infant des de l'inici de la vida fins a l'adolescència.
  3. Integrar el coneixement específic de la salut-malaltia sobre la base del concepte holístic de la persona.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 10. B - Protegir la salut i el benestar de les persones i dels grups atesos, i garantir-ne la seguretat.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 16. G - Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 3. E - Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 8. B - Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses d'acord amb la manera en què viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria de "Cures des de l'inici de la vida a l'adolescència", l'alumne serà capaç de: 

  • Descriure les característiques de les diferents etapes del cicle reproductiu de la dona. 
  • Reconèixer les necessitats i alteracions que poden presentar-se en les diferents etapes del cicle reproductiu de la dona 
  • Planificar, executar i avaluar una atenció d'infermeria integral, en cadascuna de les etapes del cicle reproductiu de la dona. 
  • Descriure el procés de la maternitat, identificant les necessitats de la dona en el curs normal del seu embaràs, part, així com les alteracions que es poden presentar. 
  • Conèixer les característiques del RN i saber interpretar la valoració del RN per sistemes. 
  • Conèixer les característiques del desenvolupament físic i psicomotor del nen sa. 
  • Conèixer els beneficis de la lactància materna i adquirir els coneixements necessaris per saber ajudar a les mares durant el procés de la lactància i poder resoldre els seus dubtes al respecte. 
  • Conèixer les bases de l'atenció del nen sa en l'alimentació, cribratges i prevenció de malalties. 
  • Saber valorar i atendre els infants en situació de malaltia. 
  • Conèixer les bases de les cures infermeres en relació a l'edat i patologia de cada nen. 
  • Conèixer i saber practicar els principals procediments en infermeria pediàtrica. 
  • Conèixer les immunitzacions preventives, els mètodes de cribratge i la quimioprofilaxi en la població infantil. 
  • Saber actuar davant d'un grup familiar impartint educació sanitària i indicant correctament les accions preventives adequades a l'individu. 
  • Conèixer els objectius i accions prioritàries de les accions preventives a desenvolupar. 
  • Identificar els problemes de salut prevalents en la comunitat i les seves activitats preventives. 
  • Identificar els grups de risc. 
  • Adquirir els coneixements necessaris per donar una educació sanitària de qualitat. 
  • Aplicar els coneixements en prevenció, desenvolupant programes d'educació sanitària i promoció de la salut en el medi escolar. 

Continguts

Anatomia i fisiologia femenina. Terminologies obstètriques i ginecològiques. Programa sanitari d'atenció a la dona. Evolució biològica de la dona. Pubertat. Edat reproductiva. Climateri i menopausa. Trastorns ginecològics. Anamnesi. Exploració general. Consulta ginecològica. Cures d'infermeria en cirurgia ginecològica. Educació sanitària en el pre, peri i post operatori. Embaràs part i puerperi normals i complicats. El nounat. Lactància materna. Cadena epidemiològica. Gammaglobulines. Atenció d'infermeria a les patologies neonatals més freqüents. Atenció d'infermeria a les patologies pediàtriques. Malalties respiratòries. , Infeccions del tracte urinari, digestiu. Malalties pediàtriques transmissibles. Infeccions del SNC. Malalties cardíaques. Farmacologia pediàtrica. Atenció d'infermeria a les intervencions quirúrgiques pediàtriques.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura C.I.V.A. desenvoluparà un mètode d'ensenyament / aprenentatge mixt amb la intenció d'impulsar, tutelar i avaluar un aprenentatge continuat i participatiu de l'alumne amb l'ús d'hores del seu treball actiu durant les classes presencials i també amb l'ús de les TIC a les classes virtuals.

El motiu d'aquesta modalitat mixta és combinar la presentació i explicació de tots els temes pel professor, però que al mateix temps l'alumne tingui la possibilitat d'aprofundir en el mateix tema gràcies a metodologies que l'ajudin a interioritzar ia fer seu el contingut.

Per poder desenvolupar aquest mètode cal destacar que es van a haver de superar alguns reptes tant per part del docent com l'alumne ja que tots dos hauran de incorporar al seu horari de treball, no només les hores i calendari de l'horari presencial, sinó que tots dos hauran de reservar en la seva agenda un espai per a les hores de treball virtual. Per descomptat, el treball virtual no tindrà una hora exacta en què fer, però si recomanem a l'alumne i professor que es marquin una hora concreta (que podran canviar segons imprevistos que els pugui sorgir). Així mateix, hauran de presentar el seu treball sempre en un període màxim d'una setmana, com es veurà en el cronograma.

Per desenvolupar aquesta assignatura disposem de suport institucional a través de suport tecnològic amb la plataforma moodle, la tutoria docent a classe i així com espais físics i aules adequades.

Metodologia, activitats formatives i Relació amb la càrrega d'ECTS.
L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions teòriques (classes magistrals), sessions pràctiques, aprenentatge virtual guiat i autònom.

En aquesta matèria cada ECTS equival a 10h a les quals el docent té un paper presencial. Aquesta càrrega docent es podrà realitzar mitjançant la Classe Magistral on el professor exposarà les principals idees i fomentarà la participació i el discurs. El contingut de les classes magistrals consistirà en el desenvolupament dels principals temes i conceptes de l'assignatura detallats en el temari. Pel que fa a les classes pràctiques s'utilitzarà la Metodologia de Casos i excercicis, des de la perspectiva comunitària i clínica mitjançant treballs Cooperatius i individuals, fomentant el treball entre iguals i on s'acompanyarà l'alumne en el procés d'aprenentatge, orientant, aconsellant i assessorant.

Les hores presencials corresponents als 7 ECTS es distribueixen:
  • 47 h. de classes magistrals amb activitats dirigides. (6 d'aquestes hores s'imparteixen en llengua anglesa)
  • 23 h. de treball cooperatiu,  autònom i dirigit, amb gran suport de la plataforma moodle.
En el treball autònom i cooperatiu, l'alumne aprendrà a resoldre problemes en grup i pel seu compte, amb el reforç del material donat i la informació rebuda en les classes presencials, a més de la tutorització de professorat. Hi haurà hores destinades a la recerca d'informació, elaboració de treballs i d'estudi grupal i individual, tot això per arribar a assolir els coneixements desitjats.

A part d'aquestes hores presencials, les diferents metodologies docents precisen que l'alumne dediqui temps fora de l'aula a preparar tasques i aprofondir en temes teòrics i pràctics.
67% magistrals i 33% participació autònoma i cooperativa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació continuada amb mètode mixt (diferents sistemes avaluatius) a través de la realització de diferents activitats que es descriuen a continuació:

ACTIVITAT 1- LECTURA CRÍTICA (LC)
Es preveu una dedicació per part de l'alumne de 2h per a cada lectura crítica.

ACTIVITAT 2 - Exercici de Càlcul de Medicació part ginecologia. (EJCM)

Realització individual. Es penjarà l'exercici (carpeta específica Moodle) amb 5 dies d'antelació al seu lliurament.
Es preveu que l'alumne dediqui 30 'per a la seva resolució.

ACTIVITAT 3 - Treball vídeo. Grups de 6 persones. (V)
Video de casos. Resolució de casos clínics o atenció primària (maternoinfantil). A partir de casos facilitades pels professors, es formaran grups de 5- 6 persones (els grups es realitzaran seguint la metodologia d'altres assignatures com LBS) .Aquests casos, seran assignats a l'atzar (extracció del cas per un membre del grup d'una caixa) . Els grups hauran, seguint el guió proposat pels professors, fer un roll play en un entorn de simulació (LBS) i filmar-ho. Aquesta filmació es penjarà en un espai assignat pels professors en Moodle/Drive. El feedbck dels vídeos es farà segons la proposta de calendari que facin els docents, de manera conjunta per professors i alumnes. L'avaluació es realitzarà de forma posterior i conjunta pels professors de l'assignatura seguint una graella pre-dissenyada (tipus LBS).

Els casos seran curts, concrets i estaran definits tots els rols dels participants. La durada de la filmació no podrà superar els 10 'i haurà de ser mínim de 5'.

S'inclourà una avaluació de cada alumne als seus companys del grup del treball (s'obrirà un cop entregat el vídeo)
La nota comptarà un 5% del total del treball

Els casos es distribuiran els primers dies de classe i l'assignació de grups. La presentació tindrà lloc  un cop acabades les classes. El professorat publicarà la data de presentació (feedback) al calendari de l'assignatura.

ACTIVITAT 4: QÜESTIONARI CONEIXEMENT PREVIS MOODLE (Q)
Qüestionari en línia sobre coneixements ja adquirits de la matèria en el curs anterior (assignatures de patologia) i que cal mantenir actualitzats per al bon seguiment dels temes. Dedicació prevista per part de l'alumne 15-20 '

ACTIVITAT 5: AVALUACIÓ CÀLCUL MEDICACIÓ PEDIÀTRICA (ACMP)

Prova de càlcul de medicació que es realitzarà a l'aula el dia publicat a la guia docent. Constara d'excercicis que ja s'hauran practicat a l'aula (càlcul de volum, velocitat infusions/ions- càlcul de dosis-reconstitució i disolució) S'estima una durada d'1h aproximadament.

ACTIVITAT 6: AVALUACIÓ CONCEPTES PEDIATRIA A TRAVÉS D'UNA EXAMEN ESCRIT (EVCP)

Tipus test amb opció a alguna pregunta curta.

ACTIVITAT 7 - AVALUACIÓ CONCEPTES DE CURES D'INFERMERIA DE GINECOLOGIA I OBSTETRÍCIA A PARTIR D'UN EXAMEN ESCRIT (EVCM) 

Tipus test amb opció d'alguna pregunta curta.

Segons les diferents metodologies avaluadores el valor percentual de cada sistema avaluador seria:

  • Probes escrites (Activ 5, 6 i 7): 60%
  • Treballs escrits i Exposicions orals (Activ 3): 25%
  • Aprenentatge autónom (Activ 1 ,2 i 4): 15%
     

AVALUACIÓ 1ªCONVOCATORIA.

La descripció pràctica d'aquesta avaluació es distribueix i concreta en les següents tasques amb el seu corresponent % de càrrega avaluadora:

  • Activitat 1 (LC) = 5%
  • Activitat 2 (Exercici càlcul Medicació ginecologia) = 5%
  • Activitat 3 (V) = 25%
  • Activitat 4 (Q) = 5%
  • Activitat 5 (ACMP)= 15%
  • Activitat 6 (EVCP) = 20%
  • Activitat 7 (EVCM) = 25%

Totes les activitats són obligatòries, si l'activitat 5, 6 i 7 no se superen amb un 5 cadascuna d'elles, no es mitjana amb la resta d'activitats i es recuperaran en examen de 2a convocatòria. Es manté la nota de les activitats aprovades per la 2a convocatòria i caldrà recuperar les parts suspeses segons les normes escrites en AVALUACIÓ 2ª CONVOCATÒRIA.


AVALUACIÓ 2a CONVOCATÒRIA.
S'haurà de recuperar aquelles activitats suspeses segons els criteris i ponderació establerts a continuació:

  • Si s'han suspès alguna de les Activitats 5, 6 i 7 es recuperaran a través d'un Examen Escrit que inclourà elements de cada part suspesa (coneixements gine-coneixements pedi-càlcul pedi) amb una ponderació del 55% sobre la nota total de l'assignatura per aquesta convocatòria.
  • Si es suspen l'assignatura perque s'han suspès (o no fet) els qüestionaris 1, 2 i 4 es podran repetir i s'btindrà una nota màxima de 5.
  • Si es suspen l'assignatura per que s'ha suspès o no fet l' Activitats 3 (vídeo) es recuperarà amb una Defensa Oral d'un Cas davant de tribunal, realitzat de manera individual. 
  • La ponderació d'aquestes tasques (1, 2,3 i 4)  en 2a convoc. serà del 45% sobre la nota total de l'assignatura per aquesta convocatòria.

Les dues parts de l'avaluació continuada (examens- resta de tasques) han d'estar aprovades per fer mitjana.

NO ES POT UTILITZAR LA RECUPERACIÓ DE LES TASQUES PER A PUJAR LA NOTA DE L'ASSIGNATURA.

No es concediran matrícules d'honor en 2a convocatòria


3ª CONVOCATORIA I POSTERIORS (5a i 6a en cas de concedir)
Seguiran el mateix sistema d'avaluació que 1a i 2a convocatòries. Abans de matricular-se en noves assignatures, l'alumne haurà de comprovar la compatibilitat de les mateixes.

Bibliografia i recursos

Els recursos d'aprenentatge d'aquesta matèria estan distribuïts i classificats en el cronograma de l'assignatura segons aquesta agrupació:

  • Classe Magistral : 67%
  • Mètode del cas : 7%
  • Exercicis: 11%
  • Aprenentatge cooperatiu :15%

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 16/01/2020 10:00h
  • R1 30/01/2020 12:00h
  • E2 29/06/2020 10:00h
  • R2 15/07/2020 13:00h

Material didàctic

      Webs d'interès
            Associació española de pediatria (protocols)) http://www.aeped.es/ 
            European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatoogy and Nutrition http://www.espghan.med.up.pt/ 
            Sociedad Española de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición Pediátrica http://www.gastroinf.com/ 
            Sociedad española de pediatría extrahospitalaria y atención primaria http://www.sepeap.org/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00