Assignatura

Cures a l'adult II

  • codi 09086
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 11

Mòdul: Mòdul Cures des de l'inici de la vida a la mort

Matèria: Cures de l'adult

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DL 10:00 14:00 
 Sem.2  DT 10:00 14:00 
 Sem.2  DC 10:00 14:00 
 Sem.2  DJ 10:00 14:00 
 Sem.2  DV 10:00 14:00 

Professorat

Responsable

Dr. Alberto GALLART - agallart@uic.es

Horari d'atenció

Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors preferentment de 9.50 a 10/10 (prèvia cita a través de correu electrònic), o en acabar les classes.

Presentació

CURES DE L'ADULT II

Mòdul: Mòdul III. Cures des de l'inici de la vida a la mort

Llengua d'impartició: Català, Castellà, Anglès.

HORARI
Sem.
DL 10:10 h a 14:00 h
DM 10:10 h a 14:00 h
DC 10:10 h a 12:00 h
(excepte setmana 6 i 7 que és de 10 a 14h)
DJ 10:10 h a 12:00 h
(excepte setmana 8 que és de 10 a 14h)
DV 10:10 h a 12:00 h

L'assignatura Cures a l'Adult II pretén donar les eines per a programar i realitzar activitats d'infermeria dirigides a la prevenció i promoció de la salut i a la cura dels problemes nefrològics, endocrins, múscul articulars, traumatològics, dermatològics, oftalmològics, otorrinolaringològics y neurològics. Endemés, amb aquesta matèria, es capacitarà a l'estudiant per a realitzar una atenció integral a la persona que pateixi una afecció aguda o crònica dels sistemes anteriorment mencionats.

Requisits previs

No es requereixen. Encara que per cursar satisfactòriament l'assignatura, es considera important repassar els coneixements sobre anatomia i fisiopatologia dels sistemes nefrològics, endocrins, músculs articulars, traumatològics, dermatològics, oftalmològics, otorinolaringològics i neurològics.

Objectius

  1. Els estudiants desenvoluparan les habilitats cognitives, psicomotrius i de relació que els permetran proporcionar cures d'infermeria adients, promovent l'autonomia i el manteniment de la salut, la prevenció de la malaltia i el benestar del pacient, la seva família i la comunitat.
  2. Integrar el coneixement específic de la salut i la malaltia sobre la base del concepte holístic de la persona.
  3. Conèixer les cures d'infermeria associats a les alteracions de salut més comuns dels següents aparells i sistemes segons la següent metodologia coneixent el Pla de Cures d'Infermeria de cada situació: Renal, Medi intern, Metabolisme i Nutricional, Reumatisme i Traumatològic, Dermatològic, Oftalmològic , otorinolaringològic, Neurològic i d'Urgències.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 16. G - Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 3. E - Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 8. B - Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses d'acord amb la manera en què viuen el seu procés de salut-malaltia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria de Cures de l'Adult I l'alumne serà capaç de:

  1. Valorar la importància de les famílies i els grups comunitaris en les cures de salut.
  2. Realitzar un pla de cures al pacient crònic i la seva família identificant i minimitzant les seves complicacions. Conèixer els objectius i accions prioritàries de les accions preventives a desenvolupar.
  3. Saber treballar en l'entorn del pacient i la seva família. Saber impartir cures domiciliàries d'excel·lència tenint en compte les necessitats de l'individu i la seva família.
  4. Elaborar programes d'intervenció a la família o comunitat.
  5. Conèixer les mesures de prevenció primària i secundària dirigides a l'adult.
  6. Executar un programa d'intervenció.
  7. Conèixer tècniques específiques de suport diagnòstiques i terapèutiques a les cures d'infermeria en les malalties nefrològiques, endocrins, múscul articulars, traumatològics, dermatològics, oftalmològics, otorinolaringològics i neurològics.
  8. Aplicar el P. A. E. a pacients amb patologies específiques dels sistemes endocrins, múscul articulars, traumatològics, dermatològics, oftalmològics, otorinolaringològics i neurològics.
  9. Recordar l'etiopatogènia, epidemiologia, fisiopatologia i el quadre clínic. Conèixer les possibles complicacions.
  10. Conèixer les principals proves diagnòstiques per la imatge i analítiques aplicades especialment en les cures a pacients renals, neurològics i situacions urgents.

Continguts

Tema 1. IMMUNITZACIONS EN L'ADULT

Tema 1.1. Immunitzacions en l'Adult.

Tema 2. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS ENDOCRINES

Tema 2.1. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia endocrina.

Tema 2.2. Atenció a la persona en processos aguts de patologia endocrina.

Tema 3. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS RENALS

Tema 3.1. Atenció a la persona en processos aguts de patologia renal.

Tema 3.2. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia renal.

Tema 4. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS NEUROLÒGIQUES

Tema 4.1. Atenció a la persona en processos aguts de patologia neurològica.

Tema 4.2. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia neurològica.

Tema 5. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS DERMATOLÒGIQUES

Tema 5.1. Atenció a la persona en processos aguts de patologia dermatològica.

Tema 5.2. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia dermatològica

Tema 6. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS MÚSCULARTICULARS

Tema 6.1. Atenció a la persona en processos aguts de patologies múscul-articulars.

Tema 6.2. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia múscul-articular.

Tema 7. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS OFTALMOLÒGIQUES

Tema7.1. Atenció a la persona en processos aguts de patologia oftalmològica.

Tema 7.2. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia oftalmològica

Tema 8. ATENCIÓ D'INFERMERIA A LA PERSONA AMB ALTERACIONS OTORRINOLARINGOLÒGIQUES

Tema 8.1. Atenció a la persona en processos aguts de patologia otorinolaringològica.

Tema 8.2. Prevenció, promoció de la salut i seguiment des d'Atenció Primària de Salut, a la persona que presenta una patologia otorrinolaringològica.

Tema 9. ATENCIÓ D'INFERMERIA EN SITUACIONS D'EMERGÈNCIA

Tema 9.1. Atenció a la persona en casos d'emergències.

Tema 10. CASOS EN L’ATENCIÓ PRIMÀRIA

Tema 11. ATENCIÓ D'INFERMERIA EN CURES PAL·LIATIVES

Tema 11.1. Les Cures Pal·liatives: Introducció (o conceptes bàsics de cures pal·liatives)

Tema 11.2. Cures pal·liatives a la persona adulta

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

A la taula adjunta es pot observar la relació entre els ECTS i la càrrega de treball en hores d'aprenentatge en funció de les diferents metodologies que s'utilitzaran en Cures del Adult 2. L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions teòriques (classes magistrals), sessions pràctiques, aprenentatge virtual guiat i autònom.

En aquesta matèria cada ECTS equival a 10h en les quals el docent té un paper presencial. Aquesta càrrega docent es pot realitzar mitjançant la Classe Magistral on el professor exposarà les principals idees i fomentarà la participació i el discurs. El contingut de les classes magistrals consistirà en el desenvolupament dels principals temes i conceptes de l'assignatura detallats en el temari. Pel que fa a les classes pràctiques s'utilitzarà la Metodologia de Casos des de la perspectiva comunitària i clínica mitjançant Treballs Cooperatius i Individuals fomentant el treball entre iguals i on s'acompanyarà l'alumne en el procés d'aprenentatge, orientant, aconsellant i assessorant.

La resta de les hores de 15h fins 25h d'1 ECTS, es distribueixen:

  • 7h de treball autònom de les quals el professor tutela 3h virtualment a través de TIC (qüestionaris amb preguntes curtes en relació a la fisiopatologia del tema tractat a través de Moodel) i 4h corresponen al propi alumne.
  • La resta de 8h que no apareixen a les taules, corresponen a la càrrega d'aprenentatge dirigit i autònom de l'estudiant.

En el treball autònom l'alumne aprendrà a resoldre problemes pel seu compte amb el reforç del material donat i la informació rebuda en les classes presencials. Hi haurà hores destinades a la recerca d'informació, elaboració de treballs i d'estudi individual, tot això per arribar a assolir els coneixements desitjats.

Crèdits 11 ECTS (11x25H = 275h).

  • Treball amb el professor en la Classe realitzada a l'aula: 110h (en el curs 2015_16 hi ha aprox 7,6 setmanes de manera que en aplicar l'horari té 104 i necessita agafar l'horari de Cures de la persona Major un total de 6 hores per completar les 110h).
    • Classes Magistrals: 65h
    • Altres metodologies en aula (casos, discussions, treball cooperatiu, etc.): 42h
  • Treball Autònom dirigit pel professor i realitzat de manera no presencial: 33h (3h per ECTS): 11h No virtual: realització casos, 22 virtual (lectures preparatòries per als treballs, o els treballs en aula, etc.)
  • Treball individual: (12h per ECTS): 132h. Treball de comprensió d'apunts, exercicis i casos realitzats a classe i de bibliografia no obligatòria, síntesi d'apunts i estudi dels mateixos.

Mètodes d'ensenyament / aprenentatge en modalitat mixta
L'assignatura Manteniment de l'Adult 2 desenvoluparà un mètode d'ensenyament / aprenentatge mixt amb la intenció d'impulsar, tutelar i avaluar un aprenentatge continuat i participatiu de l'alumne amb l'ús d'hores del seu treball actiu durant les classes presencials i també amb l'ús de les TIC a les classes virtuals.
Durant aquestes classes es realitzaran:

  • 47% de classes magistrals
  • 53% de classes actives de l'alumne.
    • 30% serà a classe
      • Mètode del Cas 21%
      • Exercicis 1%
      • Discussió a classe després lectura crítica 8% (per a síntesi i aprenentatge entre iguals)
    • 23% en treball autònom no presencial dirigit
      • 8% No virtual: Casos
      • 15% Virtual amb les TIC.
        • Cas 5%
        • Qüestionaris 7%
        • Lectura de casos clínics i literatura 2%.
        • Audiovisual 1%

El motiu d'aquesta modalitat mixta és combinar la presentació i explicació de tots els temes pel professor, però que al mateix temps l'alumne tingui la possibilitat d'aprofundir en el mateix tema gràcies a metodologies que l'ajudin a interioritzar ia fer seu el contingut.
Per poder desenvolupar aquest mètode cal destacar que es van a haver de superar alguns desafiaments tant per part del docent com l'alumne ja que tots dos hauran de incorporar al seu horari de treball, no només les hores i calendari de l'horari presencial, sinó que tots dos hauran de reservar-se en la seva agenda un espai per a les hores de treball virtual. Per descomptat, el treball virtual no tindrà una hora exacta en què fer, però si recomanar a l'alumne i professor que es marquin una hora concreta (que podran canviar segons imprevistos que els pugui sorgir). Així mateix, hauran de presentar el seu treball sempre en un període màxim d'una setmana, com es veurà en el cronograma.
Per desenvolupar aquesta assignatura disposem de suport institucional a través de suport tecnològic amb la plataforma Moodle, la tutoria docent a classe i així com espais físics i aules adequades.

METODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe magistral
11. E 12. B 15. B 16. G 1. G 20. B 24. G 25. E 2. E 3. E 4. B 5. G 6. E 7. B 8. B 7
Tutories grupals
20. B 24. G 25. E 0.2
Lectura crítica
12. B 24. G 25. E 2. E 1.1
Mètode del cas
11. E 12. B 15. B 20. B 25. E 2. E 3. E 4. B 5. G 6. E 7. B 8. B 2.7
Mètode del cas
Aprenentatge virtual
11. E 15. B 20. B 25. E 2. E 3. E 4. B 5. G 6. E 7. B 9. E 1.2
Aprenentatge virtual
16. G 1. G 24. G 25. E 3. E 2.1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La matèria serà avaluada durant el semestre mitjançant avaluació continuada a través de 1) Treball autònom a) virtual: qüestionaris, exercicis i lectura crítica; b) no virtual: casos clínics realitzats i participació a classe i 2) Proves escrites distribuïdes al llarg de l'assignatura.

Relació de l'enfocament d'avaluació amb les competències i els resultats d'aprenentatge

El mètode d'avaluació inclourà totes les metodologies educatives ja que d'una banda es recollirà el treball individual i síntesi en les proves individuals, però també el treball continuat i en equip, així com la síntesi de la informació amb les discussions a classe, la lectura de literatura i la realització d'exercicis.

Pes relatiu de cada instància d'avaluació en el conjunt de l'avaluació

La matèria serà avaluada durant el semestre mitjançant sistemes d'avaluació continuada que disposarà de:

  • Treball autònom no virtual de tots els casos clínics realitzats: 25 % (de tots els casos clínics realitzats s'escull un per l'avaluació: amb valor 15 % i la participació a classe online amb valor 10 %)
  • Treball autònom virtual: Qüestionaris, exercicis i lectura crítica: 15 %
  • Prova parcial 1: 30%
  • Prova parcial 2: 30%

 

Criteris generals d'avaluació

 

  • Per poder lliurar un parcial per a la segona convocatòria s'haurà d'aprovar almenys amb un 5.
  • Les proves parcials tindran preguntes de resposta a opció múltiple (R.O.M.) i / o de preguntes obertes.
  • El càlcul de la nota total de l'assignatura es realitzarà aplicant els percentatges dels pesos relatius indicats a dalt, EXCEPTE EN EL CAS DELS PARCIALS, EN AQUEST  CAS CAL HAVER OBTINGUT UN 5 PER PODER APLICAR EL PERCENTATGE DE LA RESTA DE L'AVALUACIÓ CONTINUADA .

Esquema d'avaluació a utilitzar

Es realitzarà una avaluació continuada i s'aniran penjant les notes contínuament en intranet perquè l'alumne pugui anar valorant el seu aprenentatge. Els qüestionaris es retroalimentaran amb les respostes encertades perquè l'alumne pugui aprendre i avaluar al mateix temps.

 

Segona avaluació

La matèria serà avaluada amb una prova escrita que tindrà un valor del 60% si l'examen comprèn el temari del parcial 1 i del parcial 2 al mateix temps; o bé del 30% si l'examen només comprèn un dels dos parcials (o parcial a 1 o parcial 2), en aquest cas es mantindrà la nota del parcial aprovat i lliurat a la primera convocatòria.

Pel que fa al 40% restant:

  • Es podrà recuperar el Treball autònom virtual: Qüestionaris Moodle, exercicis i lectura crítica, amb un valor del 15%, en qualsevol cas la nota obtinguda mai serà superior a un 5.
  • Treball autònom no virtual (cas en equip i participació a classe) no serà recuperable ja que només es pot realitzar amb la participació de la resta d'alumnes.

La nota definitiva de l'assignatura serà el resultat d'aplicar les mitjanes de l'assignatura. En qualsevol cas, caldrà aprovar la prova escrita amb un 5.

 

No es concediran matrícules d'honor en 2ª convocatòria.

 

Tercera i Quarta avaluació (i extraordinàries)

La matèria serà avaluada amb el mateix sistema que en primera i segona convocatòria i en cap cas es guardarà nota d'un curs per l'altre.

 

Normes que regeixen el curs

  • Presència i participació

Encara que l'assistència a classe no és obligatòria, és important destacar que aquells dies on es realitzi treball a classe, especialment els exercicis, suposarà una gran ajuda, de manera que la no assistència a les mateixes dificultarà l'alumne la superació de l'assignatura.

  • Integritat en el treball de l'alumne

Durant la realització de treballs dels alumnes es comprometen a ser creatius i evitar plagis.

  • Referència a elements claus del calendari institucional

És important complir amb el calendari que s'adjunta per poder anar al ritme de les classes (s'adjunta calendari en guia docent).

Bibliografia i recursos

  • Caja López, C. (2003). Enfermería Comunitaria III: Atención Primaria. Manuales de enfermería (2nd ed.). Barcelona, etc: Masson.
  • Caja López, C., & López Pisa, R. M. (1997). Enfermería comunitaria: educación sanitaria. Barcelona: Masson.
  • Frías Osuna, A. (2000). Enfermería Comunitaria. Barcelona: Masson.
  • García Suso, A. (2001). Enfermería Comunitaria: Bases Teóricas. Enfermería S 21 (1st ed.). Madrid: DAE.
  • Mazarrasa, A; Germán, B; Sánchez M.; Sánchez G; Merelles T y Aparicio R. Salud Pública y Enfermería Comunitaria. Volúmen I. Madrid: McGraw-Interamericana, 1996.
  • Ramos Calero, E. (2002). Enfermería comunitaria: métodos y técnicas. Madrid: DAE.
  • Sánchez Moreno, A., Aparicio Ramón, V., Germán Bes, C., Mazarrasa Alvear, L., Merelles Tormo, A., & Sánchez García, A. (2000). Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria, los sistemas y programas de salud. Madrid [etc.]: McGraw-Hill.
  • Thibodeau GA, Paton KT. Estructura y Función del cuerpo Humano, 13ª edición de Elsevier, Madrid.2008
  •  Long, B. C., Phipps, W. J. (2002). Enfermería Médico-Quirúrgica (2ª ed.). Vol 1 y 2. Mosby 2000. Madrid.
  • Smeltzer S.C., Bare B.G. Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth. 12ª edición. LIPPINCOTT. 2013
  • Herdman & Kamitsuru. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2015-2017 Elsevier, 2015
  •  Mª T Luis. Los Diagnósticos enfermeros. Masson, Madrid, 9ª Edición.2014

Webs d'interès

  • Asociación española de vacunas http://www.vacunas.org/
  • http://www.gencat.es/sanitat

Com citar documents
http://www.uic.es/es/citar-documentos?seccio=2

Com citar recursos electrònics
http://www.ub.edu/biblio/citae-e.htm

Criteris de Vancouver
http://www.fisterra.com/recursos_web/mbe/vancouver.asp

Estil APA: http://www.udg.edu/Serveis/Formacioenlinia/Comcitardocuments/EstilAPAencatala/tabid/11972/language/ca-ES/Default.aspx

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 08/06/2020 10:00h
  • R1 23/06/2020 09:00h
  • E2 07/07/2020 10:00h
  • R2 14/07/2020 12:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00