Assignatura

Gestió d'Organitzacions i Projectes

  • codi 09140
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament

Matèria: Recursos per a l'activitat investigadora i professional

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DL 12:00 14:00 a506

Professorat

Responsable

Lc. Eduard PADRÓ - eduardpadro@uic.es

Horari d'atenció

El professor estarà disponible per a pregs i preguntes durant les hores de lectives de classe i la resta de la setmana mitjançant el correu elctrònic de la Universitat: eduardpadro@uic.es i també ofereix la possibilitat de contactar a través del seu correu personal/professional: eduardpadro@gmail.com

El professor també crea un grup de whatsapp del grup classe per tal de fer comunicacions ràpides pel que fa a possibles sortides que es puguin realitzar al llarg del curs.

 

Presentació

L’assignatura de Gestió d'Organitzacions i Projectes és una matèria que introdueix les línies mestres de la gestió cultural i una primera aproximació a l’elaboració de projectes culturals. Es tracta, per tant, d’oferir uns recursos bàsics per a la professionalització en el sector cultural i un coneixement pràctic dels mètodes i les eines necessàries per a la gestió d’institucions culturals. S’imparteix en el 5è semestre del Grau en Humanitats i Estudis Culturals (tercer curs).

Els gestors de la cultura, per tirar endavant iniciatives i projectes culturals, precisen del coneixement i l'aplicació de procediments de planificació i gestió. En aquesta assignatura s'incideix especialment en aquests procediments i s’ofereixen uns coneixements pràctics que permetin als alumnes introduir-se en el món dels disseny de projectes i la gestió d’organitzacions, equipaments i serveis culturals.

Se centra en estudiar la funció de la gestió cultural en el marc de les organitzacions i institucions del sector i en descobrir les característiques i particularitats de la gestió de la cultura en relació a la gestió en altres sectors d’activitat. S’ofereix a l’alumnat una aproximació a les tècniques i mitjans de planificació i gestió i la seva aplicació a diferents realitats, contexts, continguts i organitzacions culturals; i es presenten els conceptes claus, les capacitats, les habilitats i els instruments metodològics que un gestor cultural ha d’emprar en el seu exercici professional.

Es combina, per tant, la introducció a les eines per a l’elaboració d’un projecte cultural, amb la presentació de diferents models d’organitzacions culturals, així com la pràctica professional i l’acció del gestor cultural i les bases conceptuals de les principals tècniques d’aquesta professió. Per tant, els continguts tenen una forta orientació cap a l’aplicació pràctica. Igualment, es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per situar-se i interpretar les situacions i els problemes que es presenten en els processos de planificació i gestió d’organitzacions culturals, tractar-los amb rigor, i millorar els procediments de presa de decisions.

Objectius

Els objectius que es pretenen aconseguir són:

  • Conèixer el concepte de gestió cultural en general i la seva aplicació a les organitzacions del sector.
  • Identificar les finalitats, les característiques i els àmbits de la gestió cultural, així com les especificitats d’una organització cultural en relació a organitzacions d’altres sectors d’activitat.
  • Conèixer diferents tècniques i metodologies de planificació i gestió aplicables a organitzacions i equipaments culturals.
  • Analitzar les característiques fonamentals de la gestió de diferents tipologies d’organitzacions culturals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.
  • E32 - Capacitat per gestionar projectes culturals orientats a la conservació del patrimoni
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E35 - Habilitats bàsiques relacionades amb la gestió de recursos econòmics en organitzacions i projectes culturals
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient

Continguts

Bloc 1: INTRODUCCIÓ A LA GESTIÓ DE LA CULTURA

Objectius del bloc 1:

  • Oferir una panoràmica general de la gestió cultural com a àmbit d’activitat.
  • Presentar els diferents elements i aspectes que incideixen en els processos de gestió cultural.
  • Familiaritzar-se amb els conceptes, terminologia i documentació relativa a la gestió cultural.

Unitat 1. Característiques de la gestió cultural

· La cultura com a àmbit d’activitat.

· Models organitzatius de la cultura.

· Anàlisi dels diferents sectors i agents culturals.

· La gestió cultural com a professió.

· Aspectes deontològics.

Unitat 2. Les organitzacions culturals

· Teoria de les organitzacions. Característiques i elements fonamentals d'una organització.

· Especificitat de les organitzacions culturals.

· Diversitat de marcs institucionals i organitzatius.

Unitat 3. Els equipaments culturals

· Concepció, finalitats i usos dels equipaments culturals

· Tipologia d’equipaments culturals.

· Heterogeneïtat de les funcions, espais i serveis.

· Necessitats de dotacions i infraestructures.


Bloc 2: TÈCNIQUES DE PLANIFICACIÓ I GESTIÓ CULTURAL

Objectius generals del bloc 2:

  • Identificar les diferents tècniques per la planificació i la gestió que s'adapten més bé a la realitat de les organitzacions cultural
  • Fer una aproximació al procés de planificació i gestió d’organitzacions i projectes culturals.

Unitat 4. Metodologia per a l’elaboració de projectes culturals

· Els aspectes fonamentals en la planificació i disseny de projectes culturals.

· Diferents tipus d’encàrrecs professionals.

· Les fases d’elaboració i disseny d’un projecte.

· Anàlisi de projectes i experiències.

· Exercici d’elaboració d’un projecte cultural.

Unitat 5. Models i eines de gestió de projectes culturals

· La relació entre les polítiques i els models de gestió cultural.

· Sistemes de gestió cultural pública, privada i mixta.

· La gestió dels recursos humans, materials i financers.

· La producció cultural en diferents àmbits.


Bloc 3: ANÀLISI d’organitzacions I EQUIPAMENTS culturals:

Objectius generals del bloc 3

  • Adquirir capacitat d'anàlisi i d’observació d'experiències de gestió cultural per mitjà del contacte amb projectes concrets.
  • Identificar i analitzar críticament els diferents components i instruments de gestió d’una organització o equipament cultural.

Unitat 6. Casos d’estudi

· Anàlisi de casos diversos d’organitzacions i equipaments culturals.

· Treball d’anàlisi d’una organització cultural.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En el curs es faran servir fonamentalment dos tipus de procediments:

  1. Explicacions per part del professor del tema corresponent del temari.
  2. Anàlisi, presentació i debat a l’aula d'exemples i casos pràctics, tant de planificació com d’anàlisi d’organitzacions culturals.

S’incideix de la presentació de casos i exemples i en l’aplicació per part dels alumnes d’una metodologia per a la planificació cultural i d’una fitxa d’anàlisi d’organitzacions i equipaments culturals.

Per a un correcte aprofitament de l'assignatura és absolutament convenient anar a les classes amb els casos ben treballats.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà a partir de dos treballs de casos pràctics, la realització de ressenyes de material bibliogràfic proposat a classe i de l’assistència i participació a classe.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

65% treball de planificació cultural

30% treball d’anàlisi d’una organització cultural

05% treball de ressenyes

+/-  assistència i participació

Bibliografia i recursos

  • BALLART, J. y JUAN TRESERRAS, J. (2001), La gestión del patrimonio cultural. Barcelona: Ariel.
  • BONET, L., CASTAÑER, X. y FONT, J. (eds.) (2001), Gestión de proyectos culturales. Análisis de casos. Barcelona: Ariel Practicum.
  • COLBERT, F. y CUADRADO, M. (2003) Marketing en las artes y la cultura. Barcelona: Ariel.
  • COLOMBO, A. y ROSELLÓ, D. (coords.) (2008), Gestión cultural : estudios de caso. Barcelona: Ariel.
  • CHÍAS, J., (1991) El mercado son personas. Una introducción al marketing de servicios, Barcelona: McGraw Hill, Barcelona.
  • DRUCKER, P. F., (1990) Managing the nonprofit organitzations, New York: Harper Collins.
  • MANITO, Fèlix (ed.) (2008), Planificación estratégica de la cultura en España. Madrid: Fundación Autor.
  • MARTINELL, Alfons. (2001), Diseño y evaluación de proyectos de cooperación cultural. Madrid: Ediciones OEI, Colección Cuadernos de Iberoamérica.
  • ROSELLÓ, D. (2004), Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona: Ariel.
  • TONO, J. (2007), Conceptos y experiencias de la gestión cultural. Madrid: Ministerio de Cultura.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 12/01/2015 12:00h a506
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00