Mediterrani: Patrimoni Compartit
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Art, patrimoni i experiència
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 | DL | 12:00 14:00 | a506 | |
Sem.1 | DJ | 12:00 14:00 | a506 |
Responsable
Submergir-se en la història del Mediterrani i copsar la xarxa de connexions que els éssers humans, habitants de les seves riberes, hi han anat establint al llarg de mil·lennis, en forma de migracions, rutes comercials o expedicions bèl·liques, a través de les quals han viatjat tota mena d'idees, creences, innovacions tecnològiques i creacions artístiques; per a reconèixer el patrimoni cultural comú que va engendrar a la nostra civilització, i al qual també ha contribuït.
Bloc 1: El Mediterrani antic. Els mites grecs ens serviran de fil conductor per a remuntar-nos a les primeres cultures i civilitzacions nascudes en les riberes del Mediterrani, evocant als antics viatgers, herois mítics i mercaders, que el van travessar tot escampant les llavors de la cultura grega.
Bloc 2: El ‘Mare Nostrum’. El temps de Roma, bressol de la Civilització occidental, quan es fa la síntesi de la diversitat cultural mediterrània, sota el lideratge de l’Hel·lenisme, i neix el Cristianisme.
Bloc 3: El Mediterrani, a la recerca de la unitat perduda. La irrupció dels pobles germànics i eslaus en el Mediterrani; l’evolució de l’Imperi Romà a Orient; el Cristianisme, transmissor de la Civilització romana; l’expansió de l’Islam; el paper de Venècia i les altres ciutats italianes en el ‘renaixement’ de la vida urbana a l’Europa cristiana; Barcelona i el 'Mediterrani català'.
Bloc 4: El Mediterrani entre el Renaixement i l’actualitat. L’Imperi otomà com a nova potència mediterrània; decadència de l’àrea mediterrània arran de l’orientació d’Europa occidental vers l’Atlàntic; la construcció del Canal de Suez i el colonialisme europeu a la ribera sud del Mediterrani; els reptes socials, econòmics, polítics i ecològics, entre la fi de la 2a guerra mundial i la ‘Primavera Àrab’.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe teoricoexpositiva | 25 | |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) | 35 |
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 40% |
Examen final | 40% |
Participació activa de l'alumne a classe | 20% |
ABULAFIA, D.; El Gran Mar. Una historia humana del Mediterráneo, Barcelona, Crítica, 2013.
ARIÉ, R.; España musulmana (siglos VIII-XV), Barcelona, Labor, 1983.
DURAN i DUELT, D. [et al.]; Un Mar de Lleis. De Jaume I a Lepant, Barcelona, IEMed, 2008.
GILLESPIE, R., MARTÍN, I.; Investigando el Mediterráneo, Barcelona, CIDOB, 2006.
HOMER; Odissea, versió de Joan F. Mira, Barcelona, Proa, 2012.
LANE FOX, R.; El mundo clásico. La epopeya de Grecia y Roma, Barcelona, Crítica, 2007.
MARTÍNEZ MONTÁVEZ, P.; Los árabes y el Mediterraneo : reflexión desde el final de siglo, Madrid, UAM, 1998.
Med 2003. Anuario del Mediterráneo, Barcelona, IEMed i la Fundació CIDOB, 2004.
OLIVER-BONJOCH, J.; Arquitectura i societat a la Roma imperial, Barcelona, Edicions UPC, 2004.