Assignatura

Mediterrani: Patrimoni Compartit

  • codi 09141
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Art, patrimoni i experiència

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DT 12:00 14:00 a506
 Sem.1  DJ 12:00 14:00 a506

Professorat

Responsable

Dra. Cristina SANJUST - csanjust@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb els estudiants

Presentació

L’assignatura pretén analitzar quins són els imaginaris clau al voltant de la Mediterrània. En el primer bloc s’estudirà el marc geogràfic i l’evolució històrica de les diferents cultures que s’han desenvolupat en aquest marc. Després s’estudiarà la creació del concepte de Mediterrani per part dels filòsfofs del segle XVIII. El segon bloc permetrà a través de casos concrets, estudiar el Mediterrani des del punt de vista de la història de l’art, és a dir de les diferents sinèrgies i estils artístics que han vinculat les ones del mediterrani. El darrer bloc estarà dedicat a l’actualitat cultural del Mediterrani com a escenari d’intervanvi i de creació; es vol veure com la cultura i les manifestacions artístiques creen ponts de connexió i comunicació entre cultures i països diferents a la Mediterrània i que per aquest motiu esdevenen recursos pel diàleg i la mediació a diferents nivells.

Requisits previs

AVÍS: aquesta assignatura s'impartirà en català.

Objectius

-       Conèixer el territori i el paisatge cultural del Mediterrani

-       Aproximar-se a les vies de creació de la imatge i l’ús dels “imaginaris” com expressions culturals i recursos de comunicació i mediació

-       Conèixer l'actual debat sobre cultura Mediterrània

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Continguts

Part I. Conceptes bàsics: anàlisi i ús

1. El Mediterrani: introducció geogràfica

2. Mediterrani: la creació del mite

3. El Mediterrani: del Mare Nostrum a la UpM, breu repàs dels principals fets històrics de la regió.

 

Part II: El Mediterrani patrimoni compartit. Anàlisi d’experiències i aplicacions

1. Urbanisme. La ciutat mediterrània ¿una tipologia?

2. Art

- La fascinació arqueològica: Winkelmann, el Gran Tour, Schliemann

- L'Orientalisme: Delacroix, Fortuny, Tapiró

- L'avantguarda a la Mediterrània: Klee, École du Midi (Renoir, Van Gogh, Matisse, Picasso), Sorolla 

- Noucentisme – Torres Garcia 

3. Arquitectura: Gaudí, Le Corbusier, Sert, Coderch

 

Part III: « Marca » Mediterrània. Un paisatge cultural

1. Patrimoni material, patrimoni immaterial i els seus imaginaris avui. Aproximació als conceptes de cultura i patrimoni material i immaterial segons les últimes definicions de UNESCO.

2. Hospitalitat, veïnatge i migració: experiències mediterrànies


Tema 1 Part I. Conceptes bàsics: anàlisi i ús
      Materials
            Corrupting Sea corruptingsea.pdf 
      1. 1. El Mediterrani: introducció geogràfica
            Materials
                  Activitat corallers corallersmediterrania.pdf 
                  Navascués intro geo navascues2012.pdf 
            Webs d'interès
                  Climogrames http://drought.unl.edu/whatis/climographsinternationalmetric.htm 
                  Exposició Caixaforum http://obrasocial.lacaixa.es/nuestroscentros/cosmocaixabarcelona/mediterraneonuestromar_ca.html 
                  Institut de Ciències del Mar CSIC www.icm.csic.es/ 
                  L'arxiduc Lluís Salvador a Mallorca http://www.tv3.cat/videos/4097050/El-somni-de-larxiduc 
                  Metereologia i Clima http://www20.gencat.cat/portal/site/meteocat/ 
      1. 2. Mediterrani: la creació del mite
            Materials
                  El cementiri marí elcementeriomarino.docx 
                  L'arxipèleg Hölderlin holderlinarxipelag.pdf 
                  Mite del Mediterrani argullol2001mitemediterrani.pdf 
                  *Rethinking Mediterranean harrisrethinkingmed.pdf 
            Webs d'interès
                  Comentari de Josep Pla sobre Kavafis http://www.lletres.net/pla/JPsKavafis.html 
      1. 3. El Mediterrani: del Mare Nostrum a la UpM, breu repàs dels principals fets històrics de la regió.
            Materials
                  Història del Mediterrani ABULAFAIA 2011 j.1468-2303.2011.00579.x.pdf 
            Webs d'interès
                  Ictineu Monturiol http://www.tv3.cat/videos/3579590/El-somni-de-lIctineu 

Tema 2 Part II: El Mediterrani patrimoni compartit. Anàlisi d’experiències i aplicacions
      Webs d'interès
            Convenció UNESCO patrimoni arqueològic marí http://www.tv3.cat/videos/1609839/Patrimoni-submergit 
      2. 1. Urbanisme. La ciutat mediterrània ¿una tipologia?
            Materials
                  Espais de mar urbans urbanismegespuche.pdf 
                  Mediterranisme de Marsella cranemediterraneancrossroads.pdf 
                  Sociabilitat de les ciutats mediterrànies cowan2000.pdf 
      2. 2. Art
            Materials
                  Cartas a Sorolla biopicsorolla.pdf 
                  Ceràmica de Picasso dp-picasso-mp2013.pdf 
                  Els viatges de Klee a Itàlia i Tuníssia valenti2006.pdf 
                  Le grand atelier du midi dossier-de-presse-volet-aixois.pdf 
                  Orientalisme burkevistoynovisto2001orientalismo.pdf 
                  Tahar Ben Jelloun taharbenjelloum.pdf 
                  Tapiró premsa_tapiro_cat.pdf 
                  *Vallcorba Noucentisme vallcorbamediterrani.pdf 
            Webs d'interès
                  Cinema Mediterrània http://www.mostracinearab.com/ 
                  Grand Tour http://www.getty.edu/art/exhibitions/grand_tour/index.html 
                  Mapa situació dels artistes al Midi francès http://www.mp2013.fr/pro/files/2013/06/Principaux-séjours-des-artistes-de-lexpo-dans-le-Midi.jpg 
                  Noucentisme http://noucentisme.cat/ 
                  Quaderns IEMED núm 15 Art contemporani i Mediterrània http://www.iemed.org/publicacions/historic-de-publicacions/quaderns-de-la-mediterrania/sumaris/qm15  
      2. 3. Arquitectura
            Webs d'interès
                  Gaudí i la Mediterrània http://www.iemed.org/publicacions/quaderns/15/QM15esp/12.pdf 
                  J. Ll. Sert http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/El-documental/J-L-Sert-un-somni-nomada/video/4820452/ 

Tema 3 Part III: « Marca » Mediterrània. Un paisatge cultural
      Materials
            Patrimoni costaner patrimonicosta.pdf 
            Patrimoni immaterial patriimmaterialmar.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classes expositives per part del professor amb la participació dels alumnes.
  • Seminaris sobre la lectura d’un llibre i de diversos articles, amb exercicis relacionats on els estudiants hauran d’exposar oralment o per escrit els continguts adquirits
  • Sortida de camp. Per al curs 2014-15 es proposa la visita de l’exposició del Cosmo Caixa dedicada al Mediterrani. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen final (50%)

Exercicis de classe i sortides (40%)

Assistència i participació a classe (10%)

 

Si un estudiant no assisteix a la realització d’alguna prova o lliurament, compta com un zero. Ara bé, si l’estudiant avisa el mateix dia que una causa major li ha impedit assistir a l’examen (és a l’hospital, se li ha mort un familiar, té un judici,...), i justifica amb un certificat mèdic o altra documentació oficial la seva absència, tindrà l'oportunitat de recuperar l'examen un altre dia. La situació és la mateixa per als diversos lliuraments. Així, no s’acceptarà cap treball fora de les dates fixades.

Es valorarà l’assumpció de tots els continguts del curs per part dels estudiants. Això inclou allò après a classe així com la recerca bibliogràfica i d’informació feta de manera individual. A l’hora d’avaluar el professor considerarà el nivell de coneixements sobre la matèria assolit per l’estudiant i el grau de correcció en l’exposició dels mateixos. 

Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites, orals i els treballs lliurats (català o castellà), tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent:  -0,2/falta

Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferent de la resta llevat del criteri sobre l’ortografia, que no els serà comptada.

El plagi significa prendre les idees escrites d’una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense donar crèdit a l’autor. Plagi (paraula que ve del terme llatí per a “segrest”) és enganyós i deshonest. Aquest comportament inclou no utilitzar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d’una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta assignatura és inacceptable.

Bibliografia i recursos

Donada l’extensió de l’assignatura es facilitaran les lectures obligatòries, complementàries o de consulta per a cada sessió del curs, i es penjaran els textos a la intranet.

 

Bibliografia bàsica:

ABULAFIA, David, El gran mar. Una historia humana del Mediterráneo, Barcelona: Ed. Crítica, 2013.

ABULAFIA, David, "Mediterranean history as global history", History and Theory, 50, núm. Maig (2011): pp. 220-228.

AMELANG, James, "The Myth of the Mediterranean City: Perceptions of Sociability", a COWAN, Alexander, Mediterranean Urban Culture 1400-1700, Exceter: University of Exeter Press, 2000, pp. 15-30.

BEN JELLOUN, Tahar, Lettre à Matisse : et autres écrits sur l'art, Folio, Paris: Gallimard, 2013.

CRANE, Sheila, "The city in the world: Marseille’s Mediterraneanisms", Mediterranean Crossroads: Marseille And Modern Architecture, Minneapolis: University Of Minnesota Press, 2011, pp. 67-110.

DURAN i DUELT, D. [et al.]; Un Mar de Lleis. De Jaume I a Lepant, Barcelona, IEMed, 2008.

GARCÍA ESPUCHE, Albert, "Espais urbans de la gent de mar: Barcelona segles XIV a XVIII", Drassana: revista del Museu Marítim, núm. 15 (2007): pp. 36-53.

GILLESPIE, R., MARTÍN, I.; Investigando el Mediterráneo, Barcelona, CIDOB, 2006.

HORDEN, Peregrine, The Corrupting sea : a study of Mediterranean history, Oxford: Malden, Mass. : Blackwell Publishers, 2000.

NAVASCUÉS RAMOS, Pablo, "Introducció als boscos de la Mediterrània", Dossiers Agraris ICEA, III, núm. 12 (2012): pp. 7-23.

RUIZ-DOMÈNEC, José Enrique, El Mediterráneo. Historia y cultura, Barcelona: Peninsula. Atalaya, 2004.

VALENTI, Paola, "Paul Klee's Journeys to Italy and Tunisia", Mediterranean Studies, 15 (2006): pp. 190-209.

VALLCORBA, Jaume, Noucentisme, mediterraneisme i classicisme. Apunts per a la història d'una estètica, Barcelona: Quaderns Crema, 1994.

V.V.A.A., Els Països Catalans i el Mediterrani: mites i realitats. Actes del segon col·loqui de l'Association Française des Catalanistes, Rennes 1999 Ed. Catalanistes, Associations Française des, Vol. 38, Biblioteca Milà i Fontanals, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999.

V.V.A.A., Estètica i valors mediterranis a Catalunya. Visions de la història i la cultura catalanes a través de la Mediterrània, Sèrie Mare Nostrum ICM, Barcelona: Proa, 2001.

V.V.A.A., Rethinking the Mediterranean Ed. HARRIS, W.V., New York [etc.] Oxford University Press, 2005 

Med 2003. Anuario del Mediterráneo, Barcelona, IEMed i la Fundació CIDOB, 2004

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 13/01/2015 12:00h a506
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00