Mediterrani: Patrimoni Compartit
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Art, patrimoni i experiència
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
L’assignatura pretén analitzar quins són els imaginaris clau al voltant de la Mediterrània. En el primer bloc s’estudirà el marc geogràfic i l’evolució històrica de les diferents cultures que s’han desenvolupat en aquest marc. Després s’estudiarà la creació del concepte de Mediterrani per part dels filòsfofs del segle XVIII. El segon bloc permetrà a través de casos concrets, estudiar el Mediterrani des del punt de vista de la història de l’art, és a dir de les diferents sinèrgies i estils artístics que han vinculat les ones del mediterrani. El darrer bloc estarà dedicat a l’actualitat cultural del Mediterrani com a escenari d’intervanvi i de creació; es vol veure com la cultura i les manifestacions artístiques creen ponts de connexió i comunicació entre cultures i països diferents a la Mediterrània i que per aquest motiu esdevenen recursos pel diàleg i la mediació a diferents nivells.
AVÍS: aquesta assignatura s'impartirà en català.
- Conèixer el territori i el paisatge cultural del Mediterrani
- Aproximar-se a les vies de creació de la imatge i l’ús dels “imaginaris” com expressions culturals i recursos de comunicació i mediació
- Conèixer l'actual debat sobre cultura Mediterrània
Part I. Conceptes bàsics: anàlisi i ús
1. El Mediterrani: introducció geogràfica
2. Mediterrani: la creació del mite
3. El Mediterrani: del Mare Nostrum a la UpM, breu repàs dels principals fets històrics de la regió.
Part II: El Mediterrani patrimoni compartit. Anàlisi d’experiències i aplicacions
1. Urbanisme. La ciutat mediterrània ¿una tipologia?
2. Art
- La fascinació arqueològica: Winkelmann, el Gran Tour, Schliemann
- L'Orientalisme: Delacroix, Fortuny, Tapiró
- L'avantguarda a la Mediterrània: Klee, École du Midi (Renoir, Van Gogh, Matisse, Picasso), Sorolla
- Noucentisme – Torres Garcia
3. Arquitectura: Gaudí, Le Corbusier, Sert, Coderch
Part III: « Marca » Mediterrània. Un paisatge cultural
1. Patrimoni material, patrimoni immaterial i els seus imaginaris avui. Aproximació als conceptes de cultura i patrimoni material i immaterial segons les últimes definicions de UNESCO.
2. Hospitalitat, veïnatge i migració: experiències mediterrànies
Tema 1 Part I. Conceptes bàsics: anàlisi i ús
Materials
Corrupting Sea corruptingsea.pdf
1. 1. El Mediterrani: introducció geogràfica
Materials
Activitat corallers corallersmediterrania.pdf
Navascués intro geo navascues2012.pdf
Webs d'interès
Climogrames http://drought.unl.edu/whatis/climographsinternationalmetric.htm
Exposició Caixaforum http://obrasocial.lacaixa.es/nuestroscentros/cosmocaixabarcelona/mediterraneonuestromar_ca.html
Institut de Ciències del Mar CSIC www.icm.csic.es/
L'arxiduc Lluís Salvador a Mallorca http://www.tv3.cat/videos/4097050/El-somni-de-larxiduc
Metereologia i Clima http://www20.gencat.cat/portal/site/meteocat/
1. 2. Mediterrani: la creació del mite
Materials
El cementiri marí elcementeriomarino.docx
L'arxipèleg Hölderlin holderlinarxipelag.pdf
Mite del Mediterrani argullol2001mitemediterrani.pdf
*Rethinking Mediterranean harrisrethinkingmed.pdf
Webs d'interès
Comentari de Josep Pla sobre Kavafis http://www.lletres.net/pla/JPsKavafis.html
1. 3. El Mediterrani: del Mare Nostrum a la UpM, breu repàs dels principals fets històrics de la regió.
Materials
Història del Mediterrani ABULAFAIA 2011 j.1468-2303.2011.00579.x.pdf
Webs d'interès
Ictineu Monturiol http://www.tv3.cat/videos/3579590/El-somni-de-lIctineu
Tema 2 Part II: El Mediterrani patrimoni compartit. Anàlisi dexperiències i aplicacions
Webs d'interès
Convenció UNESCO patrimoni arqueològic marí http://www.tv3.cat/videos/1609839/Patrimoni-submergit
2. 1. Urbanisme. La ciutat mediterrània ¿una tipologia?
Materials
Espais de mar urbans urbanismegespuche.pdf
Mediterranisme de Marsella cranemediterraneancrossroads.pdf
Sociabilitat de les ciutats mediterrànies cowan2000.pdf
2. 2. Art
Materials
Cartas a Sorolla biopicsorolla.pdf
Ceràmica de Picasso dp-picasso-mp2013.pdf
Els viatges de Klee a Itàlia i Tuníssia valenti2006.pdf
Le grand atelier du midi dossier-de-presse-volet-aixois.pdf
Orientalisme burkevistoynovisto2001orientalismo.pdf
Tahar Ben Jelloun taharbenjelloum.pdf
Tapiró premsa_tapiro_cat.pdf
*Vallcorba Noucentisme vallcorbamediterrani.pdf
Webs d'interès
Cinema Mediterrània http://www.mostracinearab.com/
Grand Tour http://www.getty.edu/art/exhibitions/grand_tour/index.html
Mapa situació dels artistes al Midi francès http://www.mp2013.fr/pro/files/2013/06/Principaux-séjours-des-artistes-de-lexpo-dans-le-Midi.jpg
Noucentisme http://noucentisme.cat/
Quaderns IEMED núm 15 Art contemporani i Mediterrània http://www.iemed.org/publicacions/historic-de-publicacions/quaderns-de-la-mediterrania/sumaris/qm15
2. 3. Arquitectura
Webs d'interès
Gaudí i la Mediterrània http://www.iemed.org/publicacions/quaderns/15/QM15esp/12.pdf
J. Ll. Sert http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/El-documental/J-L-Sert-un-somni-nomada/video/4820452/
Tema 3 Part III: « Marca » Mediterrània. Un paisatge cultural
Materials
Patrimoni costaner patrimonicosta.pdf
Patrimoni immaterial patriimmaterialmar.pdf
Examen final (50%)
Exercicis de classe i sortides (40%)
Assistència i participació a classe (10%)
Si un estudiant no assisteix a la realització d’alguna prova o lliurament, compta com un zero. Ara bé, si l’estudiant avisa el mateix dia que una causa major li ha impedit assistir a l’examen (és a l’hospital, se li ha mort un familiar, té un judici,...), i justifica amb un certificat mèdic o altra documentació oficial la seva absència, tindrà l'oportunitat de recuperar l'examen un altre dia. La situació és la mateixa per als diversos lliuraments. Així, no s’acceptarà cap treball fora de les dates fixades.
Es valorarà l’assumpció de tots els continguts del curs per part dels estudiants. Això inclou allò après a classe així com la recerca bibliogràfica i d’informació feta de manera individual. A l’hora d’avaluar el professor considerarà el nivell de coneixements sobre la matèria assolit per l’estudiant i el grau de correcció en l’exposició dels mateixos.
Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites, orals i els treballs lliurats (català o castellà), tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2/falta
Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferent de la resta llevat del criteri sobre l’ortografia, que no els serà comptada.
El plagi significa prendre les idees escrites d’una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense donar crèdit a l’autor. Plagi (paraula que ve del terme llatí per a “segrest”) és enganyós i deshonest. Aquest comportament inclou no utilitzar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d’una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta assignatura és inacceptable.
Donada l’extensió de l’assignatura es facilitaran les lectures obligatòries, complementàries o de consulta per a cada sessió del curs, i es penjaran els textos a la intranet.
Bibliografia bàsica:
ABULAFIA, David, El gran mar. Una historia humana del Mediterráneo, Barcelona: Ed. Crítica, 2013.
ABULAFIA, David, "Mediterranean history as global history", History and Theory, 50, núm. Maig (2011): pp. 220-228.
AMELANG, James, "The Myth of the Mediterranean City: Perceptions of Sociability", a COWAN, Alexander, Mediterranean Urban Culture 1400-1700, Exceter: University of Exeter Press, 2000, pp. 15-30.
BEN JELLOUN, Tahar, Lettre à Matisse : et autres écrits sur l'art, Folio, Paris: Gallimard, 2013.
CRANE, Sheila, "The city in the world: Marseille’s Mediterraneanisms", Mediterranean Crossroads: Marseille And Modern Architecture, Minneapolis: University Of Minnesota Press, 2011, pp. 67-110.
DURAN i DUELT, D. [et al.]; Un Mar de Lleis. De Jaume I a Lepant, Barcelona, IEMed, 2008.
GARCÍA ESPUCHE, Albert, "Espais urbans de la gent de mar: Barcelona segles XIV a XVIII", Drassana: revista del Museu Marítim, núm. 15 (2007): pp. 36-53.
GILLESPIE, R., MARTÍN, I.; Investigando el Mediterráneo, Barcelona, CIDOB, 2006.
HORDEN, Peregrine, The Corrupting sea : a study of Mediterranean history, Oxford: Malden, Mass. : Blackwell Publishers, 2000.
NAVASCUÉS RAMOS, Pablo, "Introducció als boscos de la Mediterrània", Dossiers Agraris ICEA, III, núm. 12 (2012): pp. 7-23.
RUIZ-DOMÈNEC, José Enrique, El Mediterráneo. Historia y cultura, Barcelona: Peninsula. Atalaya, 2004.
VALENTI, Paola, "Paul Klee's Journeys to Italy and Tunisia", Mediterranean Studies, 15 (2006): pp. 190-209.
VALLCORBA, Jaume, Noucentisme, mediterraneisme i classicisme. Apunts per a la història d'una estètica, Barcelona: Quaderns Crema, 1994.
V.V.A.A., Els Països Catalans i el Mediterrani: mites i realitats. Actes del segon col·loqui de l'Association Française des Catalanistes, Rennes 1999 Ed. Catalanistes, Associations Française des, Vol. 38, Biblioteca Milà i Fontanals, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999.
V.V.A.A., Estètica i valors mediterranis a Catalunya. Visions de la història i la cultura catalanes a través de la Mediterrània, Sèrie Mare Nostrum ICM, Barcelona: Proa, 2001.
V.V.A.A., Rethinking the Mediterranean Ed. HARRIS, W.V., New York [etc.] Oxford University Press, 2005
Med 2003. Anuario del Mediterráneo, Barcelona, IEMed i la Fundació CIDOB, 2004
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: