Assignatura

Teoria del Coneixement

  • codi 09146
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament

Matèria: Societat y cultura

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2  DL 09:30 11:30 a505
 Sem.2  DC 09:30 11:30 a505

Professorat

Responsable

Dr. Josep CORCÓ - jcorco@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia.

Presentació

Des del món clàssic fins al món contemporani, l'escepticisme ha comparegut periòdicament proposant de diverses formes que res es pot afirmar amb certesa. Dels arguments escèptics, el de la relativitat del coneixement és potser el que més impregna la cultura actual. La fiabilitat del coneixement humà està especialment qüestionada. Aquesta situació requereix una reflexió filosòfica que parteixi de les principals respostes que s'han donat a la pregunta per la veritat i faci una proposta que retorni a l'ésser humà la confiança en les seves capacitats cognitives.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Continguts

I. Temes teòrics:

1. Examen de l'escepticisme.

2. El problema crític.

3. La veritat i el coneixement.

4. Certesa i evidència.

5. Idealisme i realisme.

II. Seminari:

Sessió 1: Del "Projecte d'una ciència universal" al "Discurs del Mètode".

Sessió 2: Consideracions relatives a les ciències.

Sessió 3: Principlas regles del mètode.

Sessió 4: Algunes regles de la moral tretes del mètode.

Sessió 5: Proves de l'existència de Déu i de l'ànima humana.

Sessió 6: Física i comunicació de la ciència.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En les sessions teòriques s'exposarà un tema en cada sessió, acompanyat d'alguns textos per a ser comentats. En el seminari, per a cada sessiò caldrà portar una lectura realitzada. En la sessió es procedirà a la lectura i comentari de les parts indicades del text i dels textos auxiliars que es facilitaran.

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
18 hE01 G03 G04 G09 G14
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
12 hE10 E11 G03 G04 G14

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
50 %
Participació activa de l'alumne a classe
50 %

Bibliografia i recursos

I. Obres clàssiques:

Aristòtil, Metafísica

Descartes, Discurs del mètode

Hegel, Ciència de la Lògica

Kant, Crítica de la Raó pura

Tomàs d'Aquino, De Veritate

Plató, La República

Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus

II. Manuals:

Corazón, R., Filosofía del conocimiento, Eunsa, Pamplona 2002.

Gilson, E., El realismo metódico, Rialp, Madrid 1963.

Llano, A., El enigma de la representación, Síntesis, Madrid 1999.

Llano, A., Gnoseología, Eunsa, Pamplona 2011.

Millán-Puelles, A., Teoría del objeto puro, Rialp, Madrid 1990.

Vernaux, R., Epistemología general o crítica del conocimiento, Herder, Barcelona 1971

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00