Assignatura

Teoria del Coneixement

  • codi 09146
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament

Matèria: Societat y cultura

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DL 10:00 12:00 a506
 Sem.2  DC 10:00 12:00 a506

Professorat

Responsable

Dr. Pablo ROMERO - promero@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns i dimecres de 12 a 13h.

Presentació

L'epistemologia o teoria del coneixement esdevé, a partir del segle XVII, la disciplina filosòfica fonamental, mitjançant la pretensió d'erigir el pensament en la base mateixa de la realitat: és a dir, en una nova ontologia. Aquesta assignatura pretén descriure els conceptes fonamentals de l'epistemologia en diàleg amb altres branques filosòfics i a la recerca d'una millor comprensió del seu paper central en el pensament modern i contemporani. El recorregut serà simultàniament històric i conceptual, per tal que els estudiants puguin avançar en l'ús dels conceptes de la teoria del coneixement, i també en el coneixement dels autors que han teoritzat sobre ells. Una primera línia d'estudi de més pràctic permet avançar-se més tard en les idees d'ordre purament teòric buscat. L'objectiu, finalment, és un estudi transversal que faciliti entendre en quin sentit l'estudi del coneixement és essencial per entendre el món, i al mateix temps els excessos, i les seves causes, en diferents corrents de la modernitat.

Requisits previs

És aconsellable tenir coneixements previs de les grans corrents de pensament pròpies de la modernitat. Així, per exemple, racionalisme, empirisme, idealisme alemany i il.lustració francesa. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes

Continguts

Programación curso Teoría del conocimiento. 2013-14.

 

  1. La filosofía del conocimiento. Breve panorama histórico.

1.1.         Período clásico. Ontologismo aristotélico e idealismo platónico.

1.2.         La filosofía cristiana: realismo tomista.

1.3.         La época moderna. Criticismo kantiano, inmanencia empirista y método en Descartes. (Práctica: lectura de Descartes i l’esperit del barroc, de S. Turró)

1.4.         Gnoseología y Fª contemporánea. Pensamiento, realidad y lenguaje.

 

  1. El conocimiento como acto.

2.1.         Intencionalidad e inmaterialidad del conocimiento.

2.2.         Objetividad y subjetivismo.

2.3.         El conocimiento sensible. La mirada y la libertad. (Práctica: lectura del texto La mirada indiferente, de X. Escribano)

2.4.         Los sentidos internos: sensorio común, imaginación y memoria.

 

 

  1. Verdad y realidad.

3.1.         Verdad y certeza.

3.2.         La evidencia como criterio de certeza en el pensamiento moderno.

3.3.         Verdad y error.

3.4.         Duda, opinión y fe. Análisis y razones del escepticismo.

 

 

  1. El realismo metódico.

4.1.         Realismo e idealismo en la teoría del conocimiento.

4.2.         El principio de inmanencia en la modernidad.

4.3.         Conocimiento y libertad. El realismo como propuesta. (Práctica, lectura del texto de E. Gilson, El realismo metódico).

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

-Ús dels textos significatius en els diferents punts del temari. Cadascun dels textos serà llegit amb els alumnes i analitzat en profunditat per tal que es pugui utilitzar com a material de suport, i alhora proporcionar explicacions teòriques en el context de l'aula. 

-Les pràctiques es realitzaran a classe, sempre al voltant de les qüestions centrals que es derivi dels autors. Les respostes es comentaran a l'aula.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Prova parcial (inclou els textos de suport): 30% de la nota final.

Pràctiques realitzades i comentades a l'aula: 20% de la nota final.

Examen final: 50% de la nota final.

Bibliografia i recursos

Bibliografia inicial:

- A. Llano, Gnoseología. Eunsa.

- S. Rábade, Estructura del conocer humano; G. del Toro.

- Verneuax, Epistemología general; Herder.

- E. Gilson, El realismo metódico; Encuentro.

- R. Corazón, Filosofía del conocimiento; Eunsa.

Textos de suport:

- X. Escribano, La mirada indiferente (article).

- S. Turró, Descartes i l'esperit del barroc (conferència).

- E. Gilson, Vademécum del realista principiante

Material didàctic

      Materials
            S. Turró, Descartes i l'esperit del barroc s.turroconferenciaudg,1996descartesilesperitdelbarroc.pdf 
            X. Escribano, La mirada indiferente xavierescribano_lamiradaindiferente.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00