Assignatura
Motius Literaris I
- codi 09147
- curs 3
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 6
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Temes de literatura universal
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Horari | grup A | | Sem.2 | DT | 10:00 11:30 | a505 | | Sem.2 | DV | 10:00 11:30 | a505 | |
|
Professorat
Presentació
El coneixement directe, és a dir, la lectura de grans obres de la literatura universal no és un adorn ni un luxe; és una necessitat. Les obres dels clàssics contenen els secrets —en clau estètica i narrativa— de la nostra pròpia identitat, de la història i la condició humana. Per aquest motiu, en una facultat d’Humanitats la literatura no és un complement, sinó un element essencial per a la formació d’humanistes.
Requisits previs
Els alumnes erasmus han de tenir en compte que l'assignatura s'impartirà en català.
Objectius
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és formar bons lectors. Es tracta que els alumnes aprenguin a llegir i comprendre obres clàssiques d’una forma personal, profunda i vivencial.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
- E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
- E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
- G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
- G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
- G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Lectura i anàlisi de les obres literàries del programa. Comprendre en profunditat els textos literaris, tenint en compte el context històric i cultural i els models literaris vigents en un determinat període.
- Adquisició d’un mètode, a la vegada rigorós i flexible, d’anàlisi de les obres. Identificar i valorar les característiques del narrador i del gènere literari, la caracterització dels personatges (descripció, desenvolupament, recursos emprats per construir-los, etc.), la trama (reconèixer l’estructura, el recursos emprats per al desenvolupament i el desenllaç, etc.), l’ambientació (reconèixer les referències al temps i el lloc, captar la seva relació amb la trama i l’evolució dels personatges, etc.) i el tema.
- Reconeixement dels grans temes de la literatura, que són també els grans interrogants de la vida humana. Reflexionar amb profunditat sobre aquestes qüestions a partir de les lectures.
- Diàleg raonat i elaboració d’un discurs explicatiu (ordenat, coherent, ric en continguts), resultat de fusió de la informació assimilada i de la pròpia reflexió personal sobre les obres literàries.
- Gaudiment estètic, emocional i intel·lectual de les obres literàries.
Continguts
L’experiència del mal i de la llibertat
- Sentiment d’injustícia i desvetllament de la consciència en el mite d’Antígona
- Antígona: Sòfocles
- La tumba de Antígona: Zambrano
- El sentit tràgic de l’existència. La tragèdia antiga, moderna i contemporània
- Èdip Rei: Sòfocles
- Hàmlet: Shakespeare
- Werther: Goethe
- Crim i càstig: Dostoievski
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Es combinarà l’exposició del context històric, social i cultural, i dels trets característics de l’autor i l’obra que s’estudia, amb la lectura i el comentari de fragments significatius d’aquestes obres. En el comentari de les obres hi haurà ocasió d’intercanviar impressions i experiències de la lectura de cadascú.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|
Classe teoricoexpositiva
| 30 | E14 E26 G03 G04 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
| 15 | E06 G10 G13 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Exercicis escrits i exposicions orals sobre les lectures (20%)
- Treballs d’anàlisi de les lectures (60%)
- Prova final (20%)
Els treballs d’anàlisi de les lectures i l’examen final hauran d’estar aprovats per separat (tenir un mínim de 5) per fer mitjana amb la resta de notes. En el cas que l’alumnat tingui un treball o l’examen suspès en la primera convocatòria, tindrà una qualificació de suspens però se li guardaran les notes de la resta fins a la segona convocatòria. Per altra part, si no presenta algun dels treballs o no fa l’examen final, tindrà una qualificació de no presentat però se li guardaran les notes de la resta fins a la segona convocatòria. Passada aquesta convocatòria, l’alumnat s’haurà de tornar a examinar de tot.
Data lliurament de treballs:
- 8 febrer: Antígona, de Sòfocles
- 22 febrer: Antígona, de Zambranp
- 15 març: Èdip, de Sòfocles i Hàmlet, de Shakespeare
- 5 abril: Werther, de Goethe
- 26 abril: Crim i càstig, de Dostoievski
- 17 maig: Orgull i prejudici, de J. Auten
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|
Participació activa de l'alumne a classe
| 20 |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
| 60 |
Examen final
| 20 |