Assignatura

Motius Literaris I

  • codi 09147
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Temes de literatura universal

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Presentació

El coneixement directe, és a dir, la lectura de grans obres de la literatura universal no és un adorn ni un luxe; és una necessitat. Les obres dels clàssics contenen els secrets —en clau estètica i narrativa— de la nostra pròpia identitat, de la història i la condició humana. Per aquest motiu, en una facultat d’Humanitats la literatura no és un complement, sinó un element essencial per a la formació d’humanistes.

Requisits previs

Els alumnes erasmus han de tenir en compte que l'assignatura s'impartirà en català.

Objectius

L’objectiu principal d’aquesta assignatura és formar bons lectors. Es tracta que els alumnes aprenguin a llegir i comprendre obres clàssiques d’una forma personal, profunda i vivencial.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Lectura i anàlisi de les obres literàries del programa. Comprendre en profunditat els textos literaris, tenint en compte el context històric i cultural i els models literaris vigents en un determinat període.
  • Adquisició d’un mètode, a la vegada rigorós i flexible, d’anàlisi de les obres. Identificar i valorar les característiques del narrador i del gènere literari, la caracterització dels personatges (descripció, desenvolupament, recursos emprats per construir-los, etc.), la trama (reconèixer l’estructura, el recursos emprats per al desenvolupa­ment i el desenllaç, etc.), l’ambientació (reconèixer les referències al temps i el lloc, captar la seva relació amb la trama i l’evolució dels personatges, etc.) i el tema.
  • Reconeixement dels grans temes de la literatura, que són també els grans interrogants de la vida humana. Reflexionar amb profunditat sobre aquestes qüestions a partir de les lectures.
  • Diàleg raonat i elaboració d’un discurs explicatiu (ordenat, coherent, ric en continguts), resultat de fusió de la informació assimilada i de la pròpia reflexió personal sobre les obres literàries.
  • Gaudiment estètic, emocional i intel·lectual de les obres literàries. 

 

Continguts

  • El sentit tràgic de l’existència. La tragèdia antiga, moderna i contemporània
    • Èdip Rei: Sòfocles
    • Hàmlet: Shakespeare
    • Werther: Goethe
    • Crim i càstig: Dostoievski
  • Arquetips i models de personatges femenins: Sòfocles, Shakesperare, Goethe, Dostoievski, Austen, Zambrano...
    • Orgull i prejudici: Austen
    • La tumba de Antígona: Zambrano

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es combinarà l’exposició del context històric, social i cultural, i dels trets característics de l’autor i l’obra que s’estudia, amb la lectura i el comentari de fragments significatius d’aquestes obres. En el comentari de les obres hi haurà ocasió d’intercanviar impressions i experiències de la lectura de cadascú.

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs, etc.)
20E06 E34 G06 G10
Classe teoricoexpositiva
40E14 E23 E26 E27 G03 G04 G11

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  •  Exercicis escrits i exposicions orals sobre les lectures (20%)
  • Treballs d’anàlisi de les lectures (60%)
  • Prova final (20%)

Els treballs d’anàlisi de les lectures i l’examen final hauran d’estar aprovats per separat (tenir un mínim de 5) per fer mitjana amb la resta de notes. En el cas que l’alumnat tingui un treball o l’examen suspès en la primera convocatòria, tindrà una qualificació de suspens però se li guardaran les notes de la resta fins a la segona convocatòria. Per altra part, si no presenta algun dels treballs o no fa l’examen final, tindrà una qualificació de no presentat però se li guardaran les notes de la resta fins a la segona convocatòria. Passada aquesta convocatòria, l’alumnat s’haurà de tornar a examinar de tot. 

Data lliurament de treballs:

  • 8 febrer: Antígona, de Sòfocles
  • 22 febrer: Antígona, de Zambrano
  • 15 març: Èdip, de Sòfocles i Hàmlet, de Shakespeare
  • 5 abril: Werther, de Goethe
  • 26 abril: Crim i càstig, de Dostoievski
  • 17 maig: Orgull i prejudici, de J. Austen

En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant d’aquests errors és el següent: 

  • Ortografia i gramàtica: es restarà 0,5 punts per error. En la correcció només es compta un error per paraula. També es compta un sol cop la repetició d’una paraula mal escrita.
  • Redacció: es farà una valoració global i es restarà entre 0,5 i 1 punt de la nota en cas de mancances notòries que afectin la comprensió del text. Concretament, es tindran en compte problemes en l’estructura de la informació (manca d’una tesi central, manca o trencament del fil argumental, desordre de les idees, manca d’articulació de les idees en paràgrafs...) i l'ús dels signes de puntuació (llargada excessiva de les frases, incisos mal puntuats...).

Finalment, cal tenir en compte que el plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
20
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60
Examen final
20
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00