Assignatura

Treball de Recerca I

  • codi 09151
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus TF
  • credits 3

Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament

Matèria: Treball d'investigació final de grau

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2  DJ 09:30 11:30 a505

Professorat

Presentació

L'assignatura pretén familiaritzar l'alumne, des d'un punt de vista eminentment aplicat i instrumental, amb els conceptes, recursos, tècniques i destreses necessaris per enfocar amb èxit qualsevol projecte de recerca en matèria d'Humanitats i Estudis Culturals, ja sigui personal o col·lectiu.

En el món contemporani, l'activitat investigadora no es limita només a l'àmbit de la recerca universitària, sinó que també constitueix un camp d'aplicació professional de gran importància estratègica tant en l'administració pública com en l'entorn de l'empresa privada. Des del punt de vista de les Humanitats, la recerca conforma una línia d'acció que dinamitza la labor d'organitzacions tant diverses com arxius, biblioteques, museus i centres d'interpretació del patrimoni, centres i institucions culturals, i en definitiva qualsevol entitat compromesa amb la recerca que involucri disciplines de l'àmbit del coneixement humanístic i cultural (història, arqueologia, art, geografia, antropologia i religió, filologia i literatura, filosofia, sociologia, entre altres).

Requisits previs

No s'especifiquen.

Objectius

Al final del curs els alumnes han de ser capaços de:

 

•Conèixer, a grans trets, en què consisteix el mètode científic i quines són les modalitats fonamentals de la investigació en l'àmbit de les Ciències Humanes i Socials, així com les principals tècniques i instruments d'aplicació.

 

•Saber què és un treball de recerca i quins són les seves característiques conceptuals i estructurals, tant si es tracta d'un projecte personal com d'una recerca en equip.

 

•Saber com plantejar un projecte de recerca i seleccionar l'estratègia i la metodologia òptimes segons el tema, la problemàtica concreta, els recursos humans i materials implicats i el temps disponible.

 

•Saber com gestionar eficaçment les fonts documentals i bibliogràfiques, un element clau en tot treball de recerca rigorós i fidedigne.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació

Continguts

1. ¿Qué es investigar?
1.1. El método científico
1.1.1. La investigación hipotético-deductiva 1.1.2. La investigación inductiva
1.2. La investigación universitaria en el siglo XXI
1.2.1. La investigación básica
1.2.2. La investigación aplicada
1.2.3. El paradigma del I+D+i
1.3. La investigación en Ciencias Humanas y Sociales: presentación de casos seleccionados
1.3.1. Catalunya
1.3.2. El Estado español
1.3.3. Europa

2. El proyecto de investigación
2.1. Técnicas para sintetizar ideas válidas para un proyecto de investigación en Humanidades y Ciencias Sociales
2.2. Como acotar y concretar la problemática de estudio
2.2.1. El interés y las motivaciones de la investigación
2.2.2. La pregunta inicial
2.2.3. El planteamiento de la estrategia de investigación
2.2.3.1. La formulación de los objetivos
2.2.3.2. La formulación de la/s hipótesis
2.2.4. El cronograma/Diagrama de Gantt
2.2.5. El estado de la cuestión en la materia
2.2.5.1. Las fuentes de consulta documentales y bibliográficas
2.2.5.2. Normativas de citación de fuentes en el campo de las Ciencias Humanas y Sociales
2.2.5.3. La entrevista como fuente documental

2.3. La construcción del marco teórico o conceptual
2.3.1. ¿Para qué sirve el marco teórico?
2.3.2. ¿Qué marco teórico necesito para mi investigación?
2.4. El marco metodológico y la observación de la realidad
2.4.1. Las técnicas cualitativas
2.4.2. Las técnicas cuantitativas
2.4.3. Instrumentos de recogida de datos
2.5. La presentación formal por escrito de los resultados parciales del proyecto de investigación
2.5.1. El informe
2.5.2. La memoria de investigación

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) 55 E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35
Classe teoricoexpositiva 20 E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35
ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
20E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E26 E28 E30 G01 G03 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
55E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E26 E28 E30 G01 G03 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada alumne haurà de realitzar un treball pràctic, de forma autònoma, tot i que guiada pel professor sobre un tema a escollir a l'inici de curs.

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe 40%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. 60%
 
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
40
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60

Bibliografia i recursos

ACOSTA, Luis E. (1978): Guía práctica para la investigación y redacción de informes, Barcelona: Paidós
BELMONTE, Manuel (2002): Enseñar a investigar: orientaciones prácticas, Bilbao: Mensajero
BELL, Judith (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación, Barcelona: Gedisa
BLAXTER, Lorraine; HUGHES, Christina i TIGHT, Malcolm (2001): Cómo se hace una investigación, Barcelona: Gedisa
BUNGE, Mario (1985): La investigación científica: su estrategia y su filosofía, Barcelona: Ariel
CARDOSO, Ciro F.S. (1982): Introducción al trabajo de la investigación histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica
CHALMERS, Alan F. (1992): La ciencia y cómo se elabora, Madrid: Siglo XXI
CLANCHY, John i BALLARD, Brigid (2000): Cómo se hace un trabajo académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza
COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de recerca: procès d’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, Vic: Eumo

MUDROVCIC, María Inés (2005): «El valor de la narrativa historiográfica en los procesos de interacción social y comunicación», a: Historia, narración y memoria: los debates actuales en filosofía de la historia, Madrid: Akal, pp. 88-98
MUÑOZ, Gemma i LÓPEZ, Alonso (2003): Técnicas de investigación en     ciencias humanas, Madrid: Dykinson
ORNA, Elisabeth i STEVENS, Graham (2001): Cómo usar la información en trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa
ORTIZ, Frida Gisela i GARCÍA, María del Pilar (2008): Metodología de la investigación: el proceso y sus técnicas, México DF: Limusa
QUESADA, José (1987): Redacción y presentación del trabajo intelectual: tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid: Paraninfo
QUIVY, Raymond i CAMPENHOUDT, Luc van (1997): Manual de recerca en Ciències Socials, Barcelona: Herder
RIGO, E. i GENESCA, G. (2000): Tesis i treballs: aspectes formals, Vic: Eumo
SIERRA BRAVO, Restituto (1994): Tesis doctorales y trabajos de investigación científica, Madrid: Paraninfo

THUILLIER, Guy i TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau
WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00