Disfunció del Sistema Masticatori
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dr. Jordi TOMÀS - jtomas@uic.es
Horari d'atenció
Prof. Responsable:
Dra. Natalia Felipe
Dimecres de 9 a 14 hores (Es recomana demanar cita prèvia via e-mail: nfelipe@uic.es )
Idioma de l'assignatura: Català
-Professorat:
Dr. Jordi Tomàs, Dra. Natalia Felipe, Gdo. Jaime Guinovart
El dolor i la disfunció craniomandibular presenten una prevalença molt significativa en la població general. És molt freqüent la consulta dels pacients amb simptomatologia disfuncional en les diferents àrees de l'odontologia i d'altres especialitats mèdiques, d'aquí la necessitat de poder diagnosticar els signes i símptomes ràpidament com odontòlegs per poder orientar els nostres pacients sobre quines mesures terapèutiques efectuar. La disfunció del sistema masticatori és una matèria àmplia, en la qual els alumnes han d'adquirir progressivament un conjunt de conceptes teòrics, una suficient habilitat pràctica i experiència per poder diagnosticar i tractar. Actualment, el concepte de disfunció del sistema masticatori, a l'àrea de coneixement de la Odontologia, es troba integrat dins el context general del pacient com una unitat funcional, que requereix una aproximació i tractament integral.
-Coneixements sobre anatomia del sistema estomatognàtic i neurofisiologia del dolor craniofacial.
-Capacitar l'alumnat de grau a adquirir els coneixements bàsics, teòrics i pràctics, en relació amb el diagnòstic de la patologia disfuncional del sistema masticatori.
-Obtenir coneixements suficients per als diferents tipus de tractament disfuncional.
- Fomentar la recerca d’informació de la matèria.
L'alumnat després de cursar aquesta assignatura haurà de ser capaç de realitzar l'estudi clínic i diagnòstic del pacient amb dolor orofacial i trastorns relacionat amb la disfunció de l'àrea orofacial, tant en l'àmbit muscular com en l'àmbit articular. Sabrà diferenciar els signes/símptomes disfuncionals de l'ATM i quina conducta terapèutica serà més beneficiosa per al pacient.
1. Conceptualitzar què és el sistema masticatori, conèixer les estructures que el constitueixen i les funcions.
2. Conèixer i saber utilitzar la terminologia que s'utilitza en aquesta àrea del coneixement.
3. Confeccionar uns motlles dentals i prendre els registres craneomaxilars i intermaxil.lars necessaris per calibrar un articulador semiajustable,
5. Determinar en el pacient la posició articular de relació cèntrica i prendre un registre intermaxil·lar de la mateixa.
8. Conèixer els criteris articulars i de contacte dental necessaris per a una oclusió ideal i ser capaç d'identificar el que necessita per aconseguir-los.
10. Conceptuar que és la disfunció del sistema masticatori i ser capaç d'identificar les miartropatías que engloba aquest terme.
11. Valorar el sistema masticatori del pacient mitjançant la realització d'una història clínica (anamnesi i exploració funcional), un estudi de models i les exploracions complementàries que corresponguin en funció de la patologia que pugui presentar el pacient, i establir un diagnòstic i pronòstic.
12. Diagnosticar la atrició patològica i el trauma oclusiu, i indicar les mesures oportunes per a tractar-lo.
13. Detectar el bruxisme i altres parafuncions i hàbits orals; indicar les mesures per eradicar-o mitigar-los.
14. Conèixer les modalitats terapèutiques per fer front a les mioartropatías del sistema masticatori, saber indicar-les i saber executar aquelles que corresponguin al seu àmbit (informar el pacient, fèrules oclusives, teràpia farmacològica.).
13 sept |
TEORIA |
Introducció a la DCM y DO |
Dra. Felipe |
PRÀCTICA |
Screening de pacients amb DCM |
Todos |
|
20 sept |
TEORIA |
Historía Clínica (anamnesis i exploració) |
Dr. Tomàs |
PRÀCTICA |
Exploració muscular craneomandibular 1 |
Todos |
|
27 sept |
TEORIA |
Trastorns musculars craneomandibulars |
Dr. Tomàs |
PRÀCTICA |
Exploració muscular craneomandibular 2 |
Todos |
|
4 oct |
TEORIA |
Trastorns de la ATM |
Dra. Felipe |
PRÀCTICA |
Exploració de la ATM 1 |
Todos |
|
11 oct |
TEORIA |
Dolor Orofacial 1 |
Dr. Tomàs |
PRÀCTICA |
Exploració de la ATM 2 |
Todos |
|
18 oct |
TEORIA |
Cefaleas primarias |
Dr. Tomàs |
PRÀCTICA |
Examen de parells craneals |
Todos |
|
25 oct |
TEORIA |
Proves per la imatge (RM, TC, SPECT,…). |
Dra. Felipe |
PRÀCTICA |
Pràctiques de RM 1 |
Todos |
|
8 nov |
TEORIA |
Anàlisis oclusal |
Dr. Tomàs |
PRÀCTICA |
Pràctiques de RM 2 |
Todos |
|
15 nov |
TEORIA |
Ortosis orales (férules de descàrrega) |
Dra. Felipe |
PRÀCTICA |
Confecció d'ortosis orals |
Todos |
|
22 nov |
TEORIA |
Automesures i fisioterapia craneomandibular |
Dra Felipe |
PRÀCTICA |
Casos clínics |
Todos |
|
29 nov |
TEORIA |
Tractament farmacològic 1 |
Dra. Felipe |
PRÀCTICA |
Casos clínics |
Todos |
|
13 dic |
TEORIA |
Desgast dental y trauma oclusal |
Dr Tomàs |
PRÀCTICA |
Casos clínics |
Todos |
|
20 dic |
TEORIA |
Análisis psicoemotivo del paciente amb DCM i DO |
Dr Tomàs |
PRÀCTICA |
Casos clínics |
Todos |
|
10 ene |
TEORIA |
EXAMEN PRÁCTIC |
Todos |
PRÀCTICA |
EXAMEN TEÓRIC |
Todos |
Classes magistrals
Seminaris de pràctiques preclíniques (exploració craniomandibular, ...).
Seminaris d'anàlisi de proves per la imatge.
Seminaris de casos clínics.
Prova teòrica i pràctica.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Clase magistral o sesión expositiva y explicativa de los contenidos por parte del profesor. Se realiza en un aula al total de alumnos matriculados en la materia. Esta metodología de aprendizaje permite la utilización de medios audiovisuales como soporte a la explicación de los contenidos. El alumno puede interactuar o participar activamente. Prácticas externas realizadas en la Clínica Universitaria de Odontología. Estudio personal para la realización de exámenes, trabajo en biblioteca, lecturas complementarias, resolución de problemas y casos, ejercicios, etc. Tiempo de realización para la evaluación de exámenes teóricos y prácticos, exposiciones, etc Clases impartidas en los laboratorios de bioquímica, microscopía, osteoteca o disección. Método del caso para el análisis y resolución de casos clínicos en clase. Es una actividad grupal que permite la deliberación de los alumnos bajo la guía del profesor. Clases prácticas impartidas en laboratorios de preclínica odontológica Seminario-taller con sesiones específicas supervisadas con participación del profesor, alumno o expertos en la materia que se trate. Los seminarios están destinados a grupos de entre 25 y 50 alumnos. Atención personalizada al alumno de forma individual o grupal para el seguimiento de trabajos, exposiciones o estudio. |
L'avaluació final serà de la següent manera:
Prova teòrica:
En l'avaluació es contemplaran tots els conceptes teòrics impartits durant tot el semestre de l'assignatura. Constarà de 50 preguntes test de resposta múltiple. Cada resposta correcta sumarà un punt. Les respostes incorrectes restaran 0,25 punts de la puntuació final. Per superar la prova s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 30 punts. La prova teòrica representarà el 60% de la nota total de l'assignatura.
Prova pràctica:
La part pràctica s'efectuarà en funció de l'avaluació diària de l'alumne atenent l'adquisició de coneixements, habilitat i actitud (incloent puntualitat), i a una prova pràctica. L'assistència a pràctiques és OBLIGATÒRIA. L'absència injustificada a alguna de les sessions pràctiques implicarà el suspens de l'assignatura. La prova pràctica representarà el 40% de la nota total de l'assignatura.
Serà necessari obtenir una puntuació total (prova teòrica + prova pràctica) de 6,5 / 10 per aprovar l'assignatura. Així mateix, caldrà aprovar els dos exàmens (pràctic i teòric) de forma individual per aprovar l'assignatura.
Excepcionalment es valorarà amb el professorat de l'assignatura i secretària acadèmica la possibilitat de fer un examen oral de l'assignatura si la situació individual ho requereix en particular.
Okeson JP. Tractament d'oclusió i afeccions temporomandibulars. 7a Ed. Elsevier, 2013.
Headache classification committee of the International Headache Society (IHS). The International Classification of Headache Disorders, 3rd edition (beta version). Cephalalgia. 2013; 33: 629-808.
De Leeuw R, Klasser GD. ed. Orofacial Pain Guidelines for Assessment, Diagnosi and Management of the American Academy of orofacial Pain. 5th Ed. Quintessence, 2013.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: