Assignatura

Disfunció del Sistema Masticatori

  • codi 09244
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dr. Jordi TOMÀS - jtomas@uic.es

Horari d'atenció

Prof. Responsable:   

Dra. Natalia Felipe           

Dimecres de  9  a 14  hores (Es recomana demanar cita prèvia  via e-mail: nfelipe@uic.es )

 

Presentació

Idioma de l'assignatura: Català

 -Professorat:

   Dr. Jordi Tomàs, Dra. Natalia Felipe, Gdo. Jaime Guinovart

         

 El dolor i la disfunció craniomandibular presenten una prevalença molt significativa en la població general. És molt freqüent la consulta dels pacients amb simptomatologia disfuncional en les diferents àrees de l'odontologia i d'altres especialitats mèdiques, d'aquí la necessitat de poder diagnosticar els signes i símptomes ràpidament com odontòlegs per poder orientar els nostres pacients sobre quines mesures terapèutiques efectuar. La disfunció del sistema masticatori és una matèria àmplia, en la qual els alumnes han d'adquirir progressivament un conjunt de conceptes teòrics, una suficient habilitat pràctica i experiència per poder diagnosticar i tractar. Actualment, el concepte de disfunció del sistema masticatori, a l'àrea de coneixement de la Odontologia, es troba integrat dins el context general del pacient com una unitat funcional, que requereix una aproximació i tractament integral.

 

Requisits previs

          

 -Coneixements sobre anatomia del sistema estomatognàtic i neurofisiologia del dolor craniofacial.

Objectius

 -Capacitar l'alumnat de grau a adquirir els coneixements bàsics, teòrics i pràctics, en relació amb el diagnòstic de la patologia disfuncional del sistema masticatori.

-Obtenir coneixements suficients per als diferents tipus de tractament disfuncional.


- Fomentar la recerca d’informació de la matèria.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 L'alumnat després de cursar aquesta assignatura haurà de ser capaç de realitzar l'estudi clínic i diagnòstic del pacient amb dolor orofacial i trastorns relacionat amb la disfunció de l'àrea orofacial, tant en l'àmbit muscular com en l'àmbit articular. Sabrà diferenciar els signes/símptomes disfuncionals de l'ATM i quina conducta terapèutica serà més beneficiosa per al pacient.

  • 33 - Conèixer la morfologia i funció de l'aparell estomatognàtic, incloent-hi continguts apropiats d'embriologia, anatomia, histologia i fisiologia específics
  • 65 - Diagnosticar, planificar i dur a terme, amb caràcter general, un tractament multidisciplinari, seqüencial i integrat de complexitat limitada en pacients de totes les edats i condicions i en pacients amb necessitats especials (diabètics, hipertensos, oncològics, trasplantats, immunodeprimits, anticoagulats, entre d'altres) o discapacitats. Específicament l'odontòleg ha de ser competent en l'establiment d'un diagnòstic, d'un pronòstic i el desenvolupament d'una adequada planificació terapèutica, i de manera particular en dolor orofacial, desordres temporomandibulars, bruxisme i altres hàbits parafuncionals; patologia dentària i periapical; traumatismes bucodentals; patologia periodontal i dels teixits periimplantaris; patologia òssia dels maxil·lars, els teixits tous bucals i glàndules annexes; estats d'edentació parcial o total i en la planificació del tractament rehabilitador mitjançant pròtesi dentosuportada i mucosuportada, o mitjançant implants dentals, malposicions i/o maloclusions dentàries i d'altres alteracions anatòmiques o funcionals de la cara o del sistema estomatognàtic i de les possibles correccions ortodòntiques, ortopèdiques o quirúrgiques
  • 67 - Dur a terme models diagnòstics, muntar-los i prendre registres interoclusals
  • 70 - Valorar la funció motora i sensorial de la boca, els maxil·lars i annexos
  • 88 - Fer tractament no quirúrgic dels desordres temporomandibulars i el dolor orofacial
  • 90 - Identificar i corregir hàbits bucals susceptibles de causar o exacerbar mal oclusions

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Conceptualitzar què és el sistema masticatori, conèixer les estructures que el constitueixen i les funcions.
2. Conèixer i saber utilitzar la terminologia que s'utilitza en aquesta àrea del coneixement.
3. Confeccionar uns motlles dentals i prendre els registres craneomaxilars i intermaxil.lars necessaris per calibrar un articulador semiajustable,
5. Determinar en el pacient la posició articular de relació cèntrica i prendre un registre intermaxil·lar de la mateixa.
8. Conèixer els criteris articulars i de contacte dental necessaris per a una oclusió ideal i ser capaç d'identificar el que necessita per aconseguir-los.
10. Conceptuar que és la disfunció del sistema masticatori i ser capaç d'identificar les miartropatías que engloba aquest terme.
11. Valorar el sistema masticatori del pacient mitjançant la realització d'una història clínica (anamnesi i exploració funcional), un estudi de models i les exploracions complementàries que corresponguin en funció de la patologia que pugui presentar el pacient, i establir un diagnòstic i pronòstic.
12. Diagnosticar la atrició patològica i el trauma oclusiu, i indicar les mesures oportunes per a tractar-lo.
13. Detectar el bruxisme i altres parafuncions i hàbits orals; indicar les mesures per eradicar-o mitigar-los.
14. Conèixer les modalitats terapèutiques per fer front a les mioartropatías del sistema masticatori, saber indicar-les i saber executar aquelles que corresponguin al seu àmbit (informar el pacient, fèrules oclusives, teràpia farmacològica.).

Continguts

      

 

 13 sept

TEORIA

Introducció a la DCM y DO

Dra. Felipe

PRÀCTICA

Screening de pacients amb DCM

Todos

 20 sept

TEORIA

Historía  Clínica (anamnesis i exploració)

Dr. Tomàs

PRÀCTICA

Exploració muscular craneomandibular 1

Todos

  27 sept

TEORIA

Trastorns musculars craneomandibulars

Dr. Tomàs

PRÀCTICA

Exploració muscular craneomandibular 2

Todos

  4 oct

TEORIA

Trastorns de la ATM

Dra. Felipe

PRÀCTICA

Exploració de la ATM 1

Todos

  11 oct

TEORIA

Dolor Orofacial 1

Dr. Tomàs

PRÀCTICA

Exploració de la ATM 2

Todos

  18 oct

TEORIA

Cefaleas primarias

Dr. Tomàs

PRÀCTICA

Examen de parells craneals

Todos

   25 oct

TEORIA

Proves per la imatge (RM, TC, SPECT,…).

Dra. Felipe

PRÀCTICA

Pràctiques de RM 1

Todos

  8 nov

TEORIA

Anàlisis oclusal

Dr. Tomàs

PRÀCTICA

Pràctiques de RM 2

Todos

 15 nov

TEORIA

Ortosis orales (férules de descàrrega)

Dra. Felipe

PRÀCTICA

Confecció d'ortosis orals

Todos

 22 nov

TEORIA

Automesures i fisioterapia craneomandibular

              Dra Felipe 

PRÀCTICA

Casos clínics

Todos

 29 nov

TEORIA

Tractament farmacològic 1

Dra. Felipe

PRÀCTICA

Casos clínics

Todos

13 dic

TEORIA

Desgast dental y trauma oclusal

               Dr Tomàs

PRÀCTICA

Casos clínics

Todos

20 dic

TEORIA

Análisis psicoemotivo del paciente amb DCM i DO

Dr Tomàs

PRÀCTICA

Casos clínics

Todos

10 ene

TEORIA

EXAMEN PRÁCTIC

Todos

PRÀCTICA

EXAMEN TEÓRIC

Todos

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 Classes magistrals

 Seminaris de pràctiques preclíniques (exploració craniomandibular, ...).

 Seminaris d'anàlisi de proves per la imatge.

  Seminaris de casos clínics.

  Prova teòrica i pràctica.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACRÈDITS ECTS
Clase magistral o sesión expositiva y explicativa de los contenidos por parte del profesor. Se realiza en un aula al total de alumnos matriculados en la materia. Esta metodología de aprendizaje permite la utilización de medios audiovisuales como soporte a la explicación de los contenidos. El alumno puede interactuar o participar activamente.
Prácticas externas realizadas en la Clínica Universitaria de Odontología.
Estudio personal para la realización de exámenes, trabajo en biblioteca, lecturas complementarias, resolución de problemas y casos, ejercicios, etc.
Tiempo de realización para la evaluación de exámenes teóricos y prácticos, exposiciones, etc
Clases impartidas en los laboratorios de bioquímica, microscopía, osteoteca o disección.
Método del caso para el análisis y resolución de casos clínicos en clase. Es una actividad grupal que permite la deliberación de los alumnos bajo la guía del profesor.
Clases prácticas impartidas en laboratorios de preclínica odontológica
Seminario-taller con sesiones específicas supervisadas con participación del profesor, alumno o expertos en la materia que se trate. Los seminarios están destinados a grupos de entre 25 y 50 alumnos.
Atención personalizada al alumno de forma individual o grupal para el seguimiento de trabajos, exposiciones o estudio.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació final serà de la següent manera:

 Prova teòrica:

En l'avaluació es contemplaran tots els conceptes teòrics impartits durant tot el semestre de l'assignatura. Constarà de 50 preguntes test de resposta múltiple. Cada resposta correcta sumarà un punt. Les respostes incorrectes restaran 0,25 punts de la puntuació final. Per superar la prova s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 30 punts. La prova teòrica representarà el 60% de la nota total de l'assignatura.

 Prova pràctica:

 La part pràctica s'efectuarà en funció de l'avaluació diària de l'alumne atenent l'adquisició de coneixements, habilitat i actitud (incloent puntualitat), i a una prova pràctica. L'assistència a pràctiques és OBLIGATÒRIA. L'absència injustificada a alguna de les sessions pràctiques implicarà el suspens de l'assignatura. La prova pràctica representarà el 40% de la nota total de l'assignatura.

Serà necessari obtenir una puntuació total (prova teòrica + prova pràctica) de 6,5 / 10 per aprovar l'assignatura. Així mateix, caldrà aprovar els dos exàmens (pràctic i teòric) de forma individual per aprovar l'assignatura.

 Excepcionalment es valorarà amb el professorat de l'assignatura i secretària acadèmica la possibilitat de fer un examen oral de l'assignatura si la situació individual ho requereix en particular.

 

 

 

 

Bibliografia i recursos

 

Okeson JP. Tractament d'oclusió i afeccions temporomandibulars. 7a Ed. Elsevier, 2013.

 Headache classification committee of the International Headache Society (IHS). The International Classification of Headache Disorders, 3rd edition (beta version). Cephalalgia. 2013; 33: 629-808.

 De Leeuw R, Klasser GD. ed. Orofacial Pain Guidelines for Assessment, Diagnosi and Management of the American Academy of orofacial Pain. 5th Ed. Quintessence, 2013.

 

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 09/01/2019 08:00h A02
  • E1 09/01/2019 08:00h A01
  • R1 30/01/2019 08:00h A05
  • E2 26/06/2019 08:00h A01
  • R2 03/07/2019 09:00h A01
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00