Psicologia
Mòdul: Públics i audiències
Matèria: Psicologia
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Francisco Jose GARCIA - fjgarcia@uic.es
Horari d'atenció
Dr. Francis García Collado fjgarcia@uic.es
Aquesta assignatura és una introducció a la psique humana des de tres nivells de concreció relacionats entre si i presentats en tres blocs separats. En primer lloc ens referirem als processos psicològics bàsics, en segon lloc realitzarem una aproximació als processos psicològics superiors i finalment a la psicologia social i a la psicologia col·lectiva. Amb aquesta assignatura es pretén que l'estudiant conegui els principals processos psicològics i relacionals implicats tant en la percepció com en la comunicació així com en l'aprenentatge, amb l'objectiu de fer comprensible la seva posada en escena en l'àmbit social.
L'afany d'aproximar la matèria al camp de la comunicació així com al de la publicitat fa que posem èmfasi tant en algunes de les teories més clàssiques, per entendre l'evolució i procés de la matèria, com en l'actualització d'alguns conceptes des d'àmbits lligats a la psicologia que es troben immersos en les ciències cognitives.
La tesi bàsica de l'assignatura Psicologia és que qualsevol acte comunicatiu és una interacció complexa que té com a finalitat transmetre un missatge, però també és una pràctica que influencia a les persones, al context, als grups i als grans col·lectius construint una realitat compartida socialment per l'ésser humà en tant capax symbolorum.
No s'estableix cap requisit previ pel seguiment d'aquesta assignatura.
L'objectiu general d'aprenentatge és que l'estudiant aprengui a identificar i analitzar des de la perspectiva de la psicologia el paper de la persona, el grup i el col·lectiu en la comunicació audiovisual amb la finalitat d'aplicar els models teòrics en abordar la comunicació audiovisual i apreciar la comunicació com una oportunitat per construir realitats i com a mecanisme de regulació de relacions.
Atenent a l'objectiu general, cada bloc persegueix un objectiu específic. Els objectius específics són:
Els estudiants que cursin l'assignatura Psicologia hauran d'evidenciar els següents resultats d'aprenentatge del grau:
BLOC 1: INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA: PROCESSOS I ESTRUCTURES BÀSIQUES
La història de la psicologia ens proporciona una visió general d'una disciplina que té com a objecte d'estudi el comportament humà. Des de diferents punts de vista teòrics la particularitat neotènica de l'ésser humà fa imprescindible fer esment a la pertinença a grups, col·lectivitats i societats que tenen com a punt de partida l'entrada de l'ésser humà en la cultura i en com aquesta conforma la seva subjectivitat.
1.1. De l'homo oeconomicus a la psicologia.
1.2. Del subjecte racional al subjecte de l'inconscient. Control executiu i presa de decisions: raonament i resolució de problemes.
Teories sobre conscient i inconscient, teories sobre el jo, estadis i nocions d'individu, persona i subjecte.
BLOC 2: PSICOLOGIA, APRENENTATGE I PERCEPCIÓ
2.1. Plasticitat neuronal i cerebral.
2.2. Motivació. Conducta motivada i regulatoòria. Desig, plaer i reforç.
2.3. Atenció i sistemes d'atenció.
2.4. Aprenentatge i memòria. Prendrem com a punt de partida la noció de Memòria perceptiva (que desenvoluparem al Bloc 3) i el de Memòria de treball per a ixí desenvolupar el concepte de memòria a llarg termini dividit en dos grans grups: aprenentatge i memòria explícit i implícit.
2.5. Teoria de Marcs referencials cognitius i metàfores quotidianes, motivació i condicionament.
BLOC 3: PSICOLOGIA I PERCEPCIÓ
3.1. Procés perceptual. Fisiologia de la percepció. Atenció visual. Sistema auditiu; percepcció del to i de la parla.
3.2. Psicologia de la Forma (Gestalt). Lleis i principis.
3.3. Teoria de la llum. Ombra, lluentor i llum. Il·lusió òptica, artificis i fenòmens entòptics.
3.4 Teoria del color. Colors fisiològics, físics i químics. Colors actius i passius. Colors aditius i sustractius.
3.5. Imatge i moviment (Espai i Temps).
BLOC 4: PSICOLOGIA SOCIAL I PERCEPCIÓ
4.1. Cervell i cultura.
4.2. Cognició social.
4.3. Neurociència social i neurones mirall.
4.4. Emocions i teories de l'emoció.
4.5. Creences falses i formació de primera impressió.
BLOC 5: PSICOLOGIA SOCIAL I MITJANS DE COMUNICACIÓ
5.1. Psicologia social i comportament col·lectiu.
5.2. Comportament col·lectiu, moviments socials i xarxes socials
5.3. Psicologia social dels mitjans de comunicació
5.4. Psicologia social i gènere
Alternarem classes magistrals amb classes plenàries per poder fomentar les diferents competències de la matèria. Aquestes competències se centraran en tres grans eixos: Anàlisi (interpretació, síntesi i abstracció), Debat (reflexió, actitud crític-propositiva i deliberació), Treball cooperatiu i individual (per fomentar el desenvolupament de l'autonomia i l'ètica).
Per fer més efectiu el treball de les classes magistrals els alumnes hauran de realitzar breus lectures temàtiques. Aquestes lectures els permetran obtenir recursos per obtenir major rigor conceptual a l'hora de participar a les classes plenàries de forma rigorosa mostrant l'assimilació de les competències. Per a això la participació activa a les classes plenàries serà imprescindible per obtenir els coneixements necessaris per a la matèria.
Los cuatro bloques primeros tendrán un total de 10 sesiones en los que habrá que entregar un total de 2 actividades (evaluación continua) que se concretarán en clase. Algunas de las actividades se realizarán en grupo y otras de manera individual. Los grupos se acordarán a lo largo de la primera o segunda semana de clase. Las actividades van ligadas a cada uno de los puntos de cada uno de los bloques de la asignatura y tendrán una parte teórica (clase magistral, lectura) y una práctica (comentario de texto y/o visual, exposición oral, debate, análisis de imagen, trabajo cooperativo. Contaremos con actividades que serán presentadas al grupo en clase y otras entregadas directamente al profesor.
30% Examen final. Per poder fer mitjana, la nota de l’examen ha de ser igual o superior a 4.
70% Pràctiques (a classe i a casa). Per poder fer mitjana, la nota final de les practiques ha de ser igual o superior a 5. Les practiques no presentades tindran una qualificació de zero.
Es valorarà l'assistència i la participació a classe. Per poder presentar-se a la 1a convocatòria és imprescindible haver assistit al 80% de les sessions presencials. En cas de 2a i 3a convocatòries s'haurà de realitzar un examen teòric, el valor del qual correspondrà al 100% de la nota de l’assignatura. Tant els treballs com els exàmens a lliurar hauran de seguir les següents pautes:
Abi-Rached and Rose, N. (2013) Neuro. The new brain sciences and the management of the mind. Princeton.
Alberini, C. (2008) “La dynamique des représentations mentales: Consolidation de la mémoire, reconsolidation et intégration de nouvelles informations”. En Magistretti, P y Ansermet, F. En Neurosciences et psychanalyse. Paris: Odile Jacob.
Ansermet F. y Magistretti, P. (2012). A cada cual su cerebro. Plasticidad neuronal e inconsciente. Madrid: Katz.
Arnheim, R. (2002) Arte y percepción visual. Madrid: Alianza editorial.
Arnheim, R. (1986) El pensamiento visual. Barcelona: Paidós.
Aumont, J. (2009) La imagen. Barcelona: Paidós.
Baddeley, Alan D. (1999) Essentials of Human Memory. Bristol: Psychology Press.
Bartra, R. (2014) Antropología del cerebro. Conciencia, cultura y libre albedrío. Valencia: Pre-Textos.
Baudrillard. La société de consommation. Paris: Gallimard.
Bennett, M.; Dennett, D.; Hacker, P.; Searle, J. (2007) Neuroscience and Philosophy. Brain, mind and language. New York: Columbia University Press.
Blakemore, S. J.; Frith, U. (2015). Cómo aprende el cerebro. Barcelona: Ariel.
Bourdieu, P. (2001) Langage et pouvoir symbolique. Paris: Points.
Brusatin, M. (2006) Historia de los colores. Barcelona: Paidós.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Castoriadis, C.(1986) “La découverte de l'imagination”. LCL II. Paris: Points.
Coll, C., Palacios, J. & Marchesi, A. (2002). Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza Editorial.
Davis, F. (2006) La comunicación no verbal. Madrid: Alianza.
Freud, S. (2010) El malestar en la cultura. Obras completas XXI. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (2010) El yo y el ello. Obras completas XIX. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (2010) Más allá del principio de placer. Obras completas XVIII. Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (2010) Psicología de las masas y análisis del yo. A: S. Freud (ed.). Obras completas XVIII. Buenos Aires: Amorrortu.
Giddens A. y Sutton. P. (2013) Sociología. Madrid: Alianza.
Goethe, W. (1999) Teoría de los colores. Valencia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos.
Goldstein, B. E. (2006). Sensación y percepción. Madrid: Thomson.
Gombrich, E. H. (2013) Lo que nos cuentan las imágenes. Barcelona: Elba.
Hirschman, A. The passions and the interests. Princeton: Princeton.
James, W. The principles of psychology. Dover.
Kahneman, D. (2013) Pensar rápido, pensar despacio. Barcelona: Debolsillo.
Kandel, Erik. (2007) En busca de la memoria. Madrid: Katz.
Krauss, R. (2013) .El inconsciente óptico. Madrid: Tecnos/Alianza..
Lacan, Jacques. (1999a.) “Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je.” En Écrits I.
Paris: Seuil.
Lacan, Jacques. (1999b.) “L'instance de la lettre dans l'inconscient.” En Écrits I. Paris: Seuil.
Lacan, Jacques. (1999c.) “Du .Trieb. de Freud et du désir du psychanalyste.” En Écrits II. Paris:
Seuil. En .crits II. Paris: Seuil.
Lakoff, G. Johnson, M. (2004) Metáforas de la vida cotidiana. Barcelona: Cátedra.
Lakoff, G. (2008) No pensis en un elefant. Barcelona: Viena edicions.
Lakoff, G. The political mind. Penguin books.
Lipovetsky, G. y Roux, E. (2004) El lujo eterno. De la era de lo sagrado al tiempo de las marcas. Barcelona: Anagrama.
Miller, P and Rose, N. (2008) “Mobilizing the consumer: Assembling the subject of consumption” En Governing the present. Cambridge: Polity.
Miller, P and Rose, N. (2008) “Production, Identity and Democracy” En Governing the present. Cambridge: Polity.
Mitscherlich, A. et M. (1972). Le deuil impossible. Les fondements du comportement collectif. Paris: Payot.
Mirzoeff, N. (2009) An introduction to visual culture. New York: Routledge.
Mirzoeff, N. (2011) The right to look. London: Duke.
Mlodinow, L. (2012) Subliminal. Barcelona: Crítica.
Moltó, J. (1995).Psicología de las emociones. Entre la biología y la cultura. Valencia: Albatros.
Nussbaum, M. (2008) Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Barcelona: Paidós.
Redolar, D. (2015). Neurociencia cognitiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Rizzolatti G. and Sinigaglia, C. (2006) Las neuronas espejo. Barcelona: Paidós.
Rose, N. (1998) Inventing our selves. London: Cambridge.
Rose, N. (2007) The politics of life itself. New York: Princeton University Press.
Sabucedo y Morales. (2015) Psicología social. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Schopenhauer, A. (2013) Sobre la visión y sobre los colores. Madrid: Tecnos.
Stoichita, V. (2006) Breve historia de la sombra. Madrid, Siruela.
Tanizaki. (2010) El elogio de la sombra. Madrid: Siruela.