Fonaments de la Comunicació Humana II
Mòdul: Global Trends
Matèria: Antropologia
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Jorge Francisco PUIGDOMÈNECH - jpuigdomenech@uic.es
Horari d'atenció
Por correu electrònic i personalment, amb cita previa.
L’assignatura Fonaments de la Comunicació Humana II té com a objecte l’estudi dels diferents perfils i conceptes d’ésser humà presents en el context de la comunicació. Prenent com a referència l’aparell teòric del filòsof Julián Marías, deixeble d’Ortega i Gasset i primera figura a Espanya a l’hora de destacar els aspectes antropològics inherents al fenomen comunicatiu, i lligant els seus conceptes antropològics amb els plantejaments de l'Escola de Publicitat alemanya, al llarg del curs es proposa una aproximació teòrica al concepte de persona, identificable en tres contextos, cinema, ràdio i televisió, que s'analitzen en la part pràctica de l’assignatura.
No es demanen requeriments previs per a cursar l'assignatura.
Els objectius de l'assignatura es centren en el coneixement dels elements i les tècniques bàsiques de la comunicació humana, prenent com a referent els àmbits de tres mitjans: televisió, ràdio i cinema.
Al final de quatrimestre, els estudiants de l'assignatura "Fonaments de la Comunicació Humana II" seran capaços de demostrar els següents coneixement adquirits:
• Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en les matèries de filosofia de la imatge, antropologia i anàlisi de continguts.
• Capacitat per dissenyar i realitzar models d'interpretació i crítica, així com per analitzar i interpretar dades.
• Capacitat de dissenyar continguts per a una producció publicitària i satisfer les necessitats amb limitacions reals, tals com econòmiques, ambientals, socials, polítiques, ètiques, de salut i seguretat, de promoció i de sostenibilitat.
• Capacitat d'interactuar en equips multidisciplinaris.
• Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'interpretació de continguts de productes comunicatius.
• Comprensió de la responsabilitat ètica i professional.
• Capacitat de comunicar-se de manera efectiva.
• Educació general necessària per comprendre l'impacte dels continguts comunicatius en un context mundial, econòmic, humà i social.
• Reconeixement de la necessitat i la capacitat de participar en un aprenentatge continu permanent.
• Coneixement dels problemes contemporanis.
• Capacitat per utilitzar les tècniques, habilitats i eines modernes de producció i anàlisi de continguts publicitaris.
· 1ª sessió
Presentació: objectius, metodologia i avaluació
Comunicació publicitària i ciències humanes
Anàlisi de continguts publicitaris radiofònics I
· 2ª sessió
Comunicació local i global
Anàlisi de continguts publicitaris radiofònics II
· 3ª sessió
Creació artística i publicitat: materialisme i idealisme
Anàlisi de continguts publicitaris radiofònics III
· 4ª sessió
La Querelle comunicativa: antics contra moderns
Anàlisi de continguts publicitaris cinematogràfics I
· 5ª sessió
El paper de l'inconscient en la publicitat
Anàlisi de continguts publicitaris cinematogràfics II
· 6º sessió
Exercici teòric-pràctic d'avaluació continua
· 7ª sessió
Dinàmica de la comunicació humana I
Anàlisi de continguts publicitaris cinematogràfics III
· 8º sessió
Dinàmica de la comunicació humana II
Anàlisi de continguts publicitaris televisius I
· 9ª sessió
La música com a fenomen comunicatiu
Anàlisi de continguts publicitaris televisius II
·10ª sessió
Significació del llenguatge audiovisual
Anàlisi de continguts publicitaris televisius III
· 11ª sessió
Publicitat audiovisual i materialització del spot
Anàlisi de continguts publicitaris generals I
· 12ª sessió
Efectes psicològics de la comunicació publicitària
Anàlisi de continguts publicitaris generals II
· 13ª sessió
Filosofia o estil de marca
Anàlisi de continguts publicitaris generals III
· 14ª sessió
Retòrica i dialèctica: llenguatge i comunicació al segle XXI
Anàlisi de continguts publicitaris generals IV
ACTIVITAT FORMATIVA |
CRÈDITS ECTS |
Classe magistral. En les classes magistrals el professor no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. |
2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. |
0,5 |
Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. |
0,5 |
Tot seguint el model d’avaluació continuada, l’alumne respondrà un qüestionari sobre cadascuna de les sessions pràctiques (40%). Al final del curs es realitzarà una prova escrita tipus test sobre alguns dels temes proposats al programa (60%). Per a la segona convocatòria, l'alumne que no hagi aprovat l'examen haurà de superar una prova escrita anàloga a la de la primera convocatòria.
LIPOVETSKY, Gilles: La felicidad paradójica: ensayo sobre la sociedad de hiperconsumo. Barcelona: Anagrama, 2010.
MARÍAS, Julián: Persona. Madrid: Alianza, 1996.
McLUHAN, Marshall: Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós, 1996.
ORTEGA y GASSET, José. La rebelión de las masas. Madrid: Espasa-Calpe, 2009.
PUIGDOMÈNECH, Jordi: Lecciones preliminares de Estética. Ensayos sobre la belleza. Madrid: EAE, 2012.
SEMPERE, Pedro J.: La comunicación audiovisual. Madrid: Instituto Nacional de Publicidad, 1968.
TORRALBA, Francesc: El arte de saber escuchar. Barcelona: Milenio, 2007.