Assignatura

Fonaments de la Comunicació Humana II

  • codi 09267
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Global Trends

Matèria: Antropologia

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jorge Francisco PUIGDOMÈNECH - jpuigdomenech@uic.es

Horari d'atenció

Por correu electrònic i personalment, amb cita previa.

Presentació

L’assignatura Fonaments de la Comunicació Humana II té com a objecte l’estudi dels diferents perfils i conceptes d’ésser humà presents en el context de la comunicació. Prenent com a referència l’aparell teòric del filòsof Julián Marías, deixeble d’Ortega i Gasset i primera figura a Espanya a l’hora de destacar els aspectes antropològics inherents al fenomen comunicatiu, i lligant els seus conceptes antropològics amb els plantejaments de l'Escola de Publicitat alemanya, al llarg del curs es proposa una aproximació teòrica al concepte de persona, identificable en tres contextos, cinema, ràdio i televisió, que s'analitzen en la part pràctica de l’assignatura.

Requisits previs

No es demanen requeriments previs per a cursar l'assignatura.

Objectius

Els objectius de l'assignatura es centren en el coneixement dels elements i les tècniques bàsiques de la comunicació humana, prenent com a referent els àmbits de tres mitjans: televisió, ràdio i cinema.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
  • 05 - Capacitat per aprendre autònomament
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 19 - Capacitat ade memorització
  • 20 - Capacitat de concreció
  • 21 - Capacitat d'abstracció
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 33 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els elements macro econòmics
  • 58 - Coneixement i domini de la imatge estàtica i les seves capacitats comunicatives
  • 59 - Coneixement i domini de cultura clàssica
  • 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
  • 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 69 - Coneixement i domini de les diferents tècniques per contrastar la informació
  • 74 - Coneixement i domini dels missatges multimèdia
  • 75 - Coneixement i domini de les funcions del llenguatge
  • 78 - Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació
  • 79 - Capacitat i habilitat per a l'exercici liberal de la professió
  • 80 - Capacitat relacional per establir una interacció competent entre anunciant i agència
  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 84 - Capacitat i habilitat per a la creació i desenvolupament d'elements gràfics
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 90 - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
  • 94 - Capacitat per actuar en llibertat i responsabilitat

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final de quatrimestre, els estudiants de l'assignatura "Fonaments de la Comunicació Humana II" seran capaços de demostrar els següents coneixement adquirits:
• Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en les matèries de filosofia de la imatge, antropologia i anàlisi de continguts.
• Capacitat per dissenyar i realitzar models d'interpretació i crítica, així com per analitzar i interpretar dades.
• Capacitat de dissenyar continguts per a una producció publicitària i satisfer les necessitats amb limitacions reals, tals com econòmiques, ambientals, socials, polítiques, ètiques, de salut i seguretat, de promoció i de sostenibilitat.
• Capacitat d'interactuar en equips multidisciplinaris.
• Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'interpretació de continguts de productes comunicatius.
• Comprensió de la responsabilitat ètica i professional.
• Capacitat de comunicar-se de manera efectiva.
• Educació general necessària per comprendre l'impacte dels continguts comunicatius en un context mundial, econòmic, humà i social.
• Reconeixement de la necessitat i la capacitat de participar en un aprenentatge continu permanent.
• Coneixement dels problemes contemporanis.
• Capacitat per utilitzar les tècniques, habilitats i eines modernes de producció i anàlisi de continguts publicitaris.

Continguts

· 1ª sessió

Presentació: objectius, metodologia i avaluació

Comunicació publicitària i ciències humanes

Anàlisi de continguts publicitaris radiofònics I

· 2ª sessió

Comunicació local i global

Anàlisi de continguts publicitaris radiofònics II

· 3ª sessió

Creació artística i publicitat: materialisme i idealisme

Anàlisi de continguts publicitaris radiofònics III

· 4ª sessió

La Querelle comunicativa: antics contra moderns

Anàlisi de continguts publicitaris cinematogràfics I

 · 5ª sessió

El paper de l'inconscient en la publicitat

Anàlisi de continguts publicitaris cinematogràfics II

· 6º sessió

Exercici teòric-pràctic d'avaluació continua

· 7ª sessió

Dinàmica de la comunicació humana I

Anàlisi de continguts publicitaris cinematogràfics III

· 8º sessió

Dinàmica de la comunicació humana II

Anàlisi de continguts publicitaris televisius I

· 9ª sessió

La música com a fenomen comunicatiu

Anàlisi de continguts publicitaris televisius II

·10ª sessió

Significació del llenguatge audiovisual

Anàlisi de continguts publicitaris televisius III

· 11ª sessió

Publicitat audiovisual i materialització del spot

Anàlisi de continguts publicitaris generals I

· 12ª sessió

Efectes psicològics de la comunicació publicitària

Anàlisi de continguts publicitaris generals II

· 13ª sessió

Filosofia o estil de marca

Anàlisi de continguts publicitaris generals III

· 14ª sessió

Retòrica i dialèctica: llenguatge i comunicació al segle XXI

Anàlisi de continguts publicitaris generals IV

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVA

CRÈDITS ECTS

Classe magistral. En les classes magistrals el professor no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 
Guiding-junior: per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com en el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalia personal (física, etc.).
Seminari. Aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.

2

Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars.

0,5

Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.

0,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tot seguint el model d’avaluació continuada, l’alumne respondrà un qüestionari sobre cadascuna de les sessions pràctiques (40%). Al final del curs es realitzarà una prova escrita tipus test sobre alguns dels temes proposats al programa (60%). Per a la segona convocatòria, l'alumne que no hagi aprovat l'examen haurà de superar una prova escrita anàloga a la de la primera convocatòria.

Bibliografia i recursos

LIPOVETSKY, Gilles: La felicidad paradójica: ensayo sobre la sociedad de hiperconsumo. Barcelona: Anagrama, 2010. 

MARÍAS, Julián: Persona. Madrid: Alianza, 1996.

McLUHAN, Marshall: Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós, 1996.

ORTEGA y GASSET, José. La rebelión de las masas. Madrid: Espasa-Calpe, 2009.

PUIGDOMÈNECH, Jordi: Lecciones preliminares de Estética. Ensayos sobre la belleza. Madrid: EAE, 2012.

SEMPERE, Pedro J.: La comunicación audiovisual. Madrid: Instituto Nacional de Publicidad, 1968.

TORRALBA, Francesc: El arte de saber escuchar. Barcelona: Milenio, 2007.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00