Assignatura

Estadística. Investigació de Mercats

  • codi 09269
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Gestió

Matèria: Estadística. Investigació de Mercats

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Yanna STEFANU - ystefanu@uic.es

Horari d'atenció

Horari a convenir amb els alumnes.
Poden sol·licitar audiència a ystefanu@uic.es

Presentació

La investigació de mercats és una funció del Màrqueting que té com a finalitat ajudar al directiu a prendre decisions no rutinàries. En aquest sentit, aquesta disciplina s'ha d'entendre com una eina al servei del DIRCOM (Director de Comunicació) qui l'haurà de gestionar i utilitzar per planificar, dirigir i controlar tant els seus plans de comunicació com les accions comunicatives que s'hi inclouen.

La investigació de mercats és el pont d'unió entre les vivències, creences, experiències i expectatives dels consumidors i la realitat interna de l'empresa. És un pont que es construeix mitjançant informació veraç i objectiva al servei de les decisions que ha de prendre el director de Comunicació de tota organització.

Les decisions empresarials no rutinàries, és a dir, aquelles que no es poden prendre tenint en compte les dades històriques de l'empresa, s'han de basar necessàriament en informació útil que ajudi al directiu a minimitzar els riscos de la seva decisió.

Inversió en publicitat i inversió en investigació de mercats van sempre de la mà, de manera que quant més inverteix una empresa en publicitat, més inverteix en investigació Per què? Doncs perquè a major nivell d'inversió més importància cobra el saber si aquesta inversió està reportant els beneficis esperats i això només ho podrem saber investigant el mercat.

Requisits previs

Fonaments de la comunicació humana I
Llenguatge publicitari
Màrqueting emocional
Psicologia
Màrqueting

Objectius

Amb aquesta assignatura els alumnes aprendran:

  1. El procediment a seguir per obtenir informació rellevant del mercat.
  2. A seleccionar els mètodes i tècniques d'investigació de mercats més apropiats a cada situació.
  3. A utilitzar les eines pròpies de la investigació de mercats.
  4. A planificar i si escau realitzar o subcontractar investigacions que els permetin afrontar amb èxit la presa de decisions inherents al seu lloc de treball.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 19 - Capacitat ade memorització
  • 70 - Coneixement i domini de les dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 71 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 72 - Coneixement i domini de les principals tècniques de recerca científica i periodística
  • 96 - Capacitat per a l'anàlisi objectiva de la realitat i extracció de consideracions vàlides

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Després de la realització d'aquesta assignatura els alumnes sabràn com minimitzar el risc a l'hora de respondre a les següents preguntes:

  • Com identifico i com selecciono targets específics i segmentats als quals dirigir una campanya de comunicació?
  • Quins eixos de comunicació hauran de regir el meu Pla de Comunicació així com les campanyes publicitàries específiques?
  • On és el meu target? Quan és millor contactar amb ell? On serà més efectiu llançar els meus missatges?
  • He de llançar aquesta campanya publicitària? S'entén, es valora positivament, es recorda?
  • Quin ha estat el ROI de la campanya? El meu públic ha rebut el meu missatge? Ho ha entès? Li ha agradat?
  • Quan he de rellançar una campanya publicitària?
  • La resposta a aquestes preguntes finalment la donarà el DIRCOM, la investigació de mercats li haurà ajudat aportant informació útil.

Continguts

Tema 1. Introducció a la investigació de mercats

  • Què és la investigació de mercats?
  • Qui investiga?
  • Per què ha de investigar un DIRCOM?
  • Tipus d'investigació de mercat
  • L'industria de la investigació de mercats

Tema 2. Fases d'un procés d'investigació

  • anàlisi prèvia
  • Definició d'objectius
  • Definició de l'univers objecte d'estudi
  • Selecció de la metodologia i tècniques d'investigació
  • selecció de la mostra
  • Treball de camp
  • Informe de resultats

Tema 3. Les fonts d'informació

  • fonts internes
  • Fonts externes secundàries
  • Fonts externes primàries

Tema 4. Definició d'objectius

  • Objectius comunicatius vs. Objectius de la investigació
  • La formulació d'objectius
  • La importància dels objectius

Tema 5. Univers objecte d'estudi

  • Definició de l'univers
  • La figura del subjecte informant

Tema 6. Metodologies d'investigació

  • Metodologia qualitativa vs metodologia quantitativa
  • Tècniques d'investigació qualitativa
  • Dinàmiques de grup
  • entrevista personal
  • estudis Delphi
  • netnografies
  • text Analytics
  • Tècniques d'investigació quantitativa
  • mesura passiva
  • Enquestes
  • neuromàrqueting
  • Big Data

Tema 7. La selecció mostral

  • El concepte de mostra
  • Mètodes de selecció mostral
  • La grandària de la mostra
  • De la mostra a l'univers

Tema 8. Treball de camp

  • Disseny de la pauta
  • Disseny del qüestionari
  • La recollida d'informació
  • Programes d'enquestació
  • els panells
  • El tractament de la informació
  • Anàlisi del discurs
  • tractament estadístic
  • La presentació de resultats

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes combinaran exposició teòrica, presentació d'exemples reals i realització d'exercicis pràctics.

La distribució d'activitats és la següent:

Matèria

ECTS

CM

MP

SE

CO

Estadística i investigació de mercados

6

26

6

20

8

 

26 hores es destinaran a l'exposició dels conceptes teòrics que els alumnes han de manejar.

6 hores de Meeting Point on 3 convidats exposaran casos reals d'investigació i les últimes eines i procediments aplicats a les investigacions publicitàries.

20 hores es destinen a seminari en què els alumnes realitzaran exercicis i treballs pràctics, aprendran a utilitzar les eines d'investigació i s'exposaran els resultats de les seves investigacions.

Finalment es reserven 8 hores per al seguiment personal de l'alumne.

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2.6
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
2
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació consta de:

Exercicis i casos pràctics que es realitzaran durant les hores destinades a Seminari. La nota mitjana dels exercicis i casos pràctics suposa el 20% de la nota final.
Realització d'un Projecte d'investigació. Suposa el 80% de la nota final.
En tots els casos, en la correcció s'aplica la normativa ortogràfica de la institució.

La nota final és la mitjana ponderada de la nota del projecte i la nota dels casos pràctics.

En aplicació de la normativa institucional, cal assistir al 80% de les classes per poder presentar-se a l'examen.

Bibliografia i recursos

Als alumnes se'ls lliurarà a l'inici de les classes la següent documentació:

Material de suport a l'exposició teòrica, consistent en les diapositives que la professora utilitzarà per a aquestes sessions.

Bibliografía básica:

Valderrey Sanz, Pablo. Investigación de mercados. Starbook Editorial (2010)

Linkografía:

www.estudiosmercado.com

http://www.netquest.com/es/blog/

http://www.aedemo.es/blog/

http://blogs.tnsglobal.com/marca_comunicacion/?wref=bif

http://blogs.tnsglobal.com/innovacion/

http://blogs.tnsglobal.com/demoscopia/?wref=bif

http://blogs.tnsglobal.com/cualitativo/?wref=bif

http://blogs.tnsglobal.com/blog_experiencias/?wref=bif

Bibliografía complementaria:

Uwe Flick. Introducción a la investigación cualitativa. Morata (2012)

Tim Rapley. Los análisis de la conversación, del discurso y de documentos en investigación cualitativa. Morata (2014)

Steiner Kvale. Las entrevistas de investigación cualitativa. Morata (2011)

Marcus Banks. Los datos visuales en investigación cualitativa. Morata (2010)

Graham Gibbs. El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata (2012)

Rosaline Barbour. Grupos de discusión en investigación cualitativa. Morata (2013)

Michael Angrosino. Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Morata (2012)

VVAA. Valores y estilos de vida de los consumidores. Cómo entenderlos y medirlos. Pirámide (2009)

Báez, Juan. Investigación cualitativa. ESIC (2007)

Pedret, Camp y Sagnier. La investigación comercial como soporte del Marketing. Colección Management Deusto. (2006)

Grande Esteban, Ildefonso y Abascal Fernández, Elena. Fundamentos y técnicas de Investigación Comercial (Octava edición). Esic editorial. (2006)

Grande, Ildefonso y Abascal, Elena. Análisis de encuestas. ESIC (2005)

Fernandez Nogales, Ángel. Investigación y técnicas de mercado (2ª edición). Esic editorial. (2004).

Lobato Gómez , F. y López Luengo, M.A. Investigación comercial: gestión comercial y marketing. Paraninfo (2004).

Material didàctic

      Materials
             apuntesinvestigaciondemercados2017-2018-alumnos.pptx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00