Asignatura
Estructura del Sistema Audiovisual
- código 09272
- curso 3
- periodo Semestre 2
- tipo OB
- créditos 4
Módulo: Técnicas de creación audiovisual
Materia: Estructura del sistema audiovisual
Lengua de impartición principal: catalán
Otras lenguas de impartición: castellano
Horario |
Sem.2 | LU | 08:00 10:00 | b603 | |
Sem.2 | MI | 08:00 10:00 | b603 | |
Profesorado
Presentación
Aquesta assignatura pretén introduir els alumnes en el coneixement dels mitjans de comunicació de masses en tant que indústria i sistema de producció. És una aproximació als fonaments de la comunicació de masses i als mèdia com a protagonistes, així com als condicionaments polítics, socials i econòmics d'aquest escenari.
Requisitos previos
Objetivos
- Entendre el funcionament de l'ecosistema mediàtic, la seva xarxa de valor y els fonaments de l'economia de l'atenció.
- Comprendre les singularitats dels diferents sectors mediàtics.
- Conèixer els paramètres i mètriques clau del sector.
- Conèixer els factors 'disruptius' de la indústria dels mitjans i els nous actors.
- Conèixer el mercat espanyol amb una certa produnditat (actors, audiència i entorn).
- Conèixer els principals actors globals de la indústria dels mitjans i l'entreteniment.
Competencias / Resultados de aprendizaje de la titulación
A través de les diferents activitats d'aprenentatge, els alumnes adquiriran les següents competències:
- Capacitat de treballar en equip i de forma autònoma.
- Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció.
- Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals.
- Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació.
- Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria dels mitjans de comunicació.
- Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global.
Resultados de aprendizaje de la asignatura
Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
- Entendre els mitjans com a indústria i el moment de transformació actual.
- Integrar els conceptes de Direcció estratègica dins el coneixement del sector dels mitjans.
- Visió crítica i contextualitzada dels diferents àmbits del sector dels mitjans espanyol segons criteris objectius i en contraposició a d'altres països.
- Sensibilitat pel seguiment i la prospectiva de les tendències dels sectors de la comunicació.
Contenidos
Estructura del Sistema Audiovisual (1). Prof.Miquel Urmeneta
- Introducció: Els reptes del periodisme
- El cas de 'The Guardian'
- Estructura de la industria de la premsa a Espanya (actors principals, fonts de finançament)
- Nous models per a la premsa (presentacions)
- Canvis a la indústria (I): les notícies com a procés, mitjans d'arquitectura distribuida
- Canvis a la indústria (II): Audiències i comunitats
- Global Media Groups
- The Long Tail
- La indústria editorial
- El llibre electrònic
- Nous actors a la indústria dels continguts (el concepte de disrupció)
- Nous actors a la indústria dels continguts (Googel, Facebook i Apple)
- Grans plataformes: funcionament
- Grans plataformes: casos de la indústria dels mitjans
- Disrupcions (I): la industria discogràfica
- Disrupcions (II): la indústria del cinema
- Twitter
- The next BIG thing?
Estructura del Sistema Audiovisual (2). Prof. Dra. Salomé Sola Morales
1. Introducción. Teorías Sociopolíticas y sistemas de medios comparados.
2. Tendencias económicas del sistema audiovisual.
3. Situación del sector privado.
4. Tendencias políticas del sistema audiovisual.
5. El mercado de la televión y la radio en España y Cataluña.
6. La industria del cine español
7. Las políticas del audiovisual y la Unión Europea.
8. La publicidad y los nuevos medios.
Metodología y actividades formativas
Modalidad totalmente presencial en el aula
ASSAJOS: UNA GUIA
He pensar que podia ser una bona idea passar-vos una mena de 'check-list' per als vostres assajos.
Un teòric de l'escriptura va definir-la d'aquesta manera: "Escriure és reescriure".
Per això, un cop ja l'hagueu escrit, crec que els podreu millorar tot contestant a una sèrie de qüestions:
- Quina idea vull transmetre? S'entèn amb claredat?
Recordeu que un assaig és un test que expressa una reflexión personal sobre idees d'altres (tot comparant les d'uns amb les d'altres, per exemple), a partir de la nostra observació de la realitat (tot aplicant un esquema conceptual a diferents casos i comparar-los per a extreure'n conclussions…).
Bé, ja veieu que n'hi diferents formes de fer-ho… En qualsevol cas, recomanaria tenir una idea principal i, com a molt, una altra de secundària. Això no implica caure en la simplicitat d'idees i arguments: sinó en concentrar els esforços en explicar una sola idea però fer-ho molt bé, tenint en compte els arguments que la recolzen i, també, els que la fan posar en dubte...
- El text té una estructura clara i lògica?
D'alguna manera la separació entre paràgrafs ha de respondre a aquesta estructura.
- És un text ben cohesionat? Vaig servir els connectors (però, no genys menys, d´una banda...) per a relacionar les diferents idees?
- Faig servir els conceptes amb propietat?
Cada paraula té un significat precís. N'hi algunes, que en poden tenir més d'un. Així, per exemple, parlar del posicionament d'un producte (diferenciar-lo per a fer-lo atractiu per a un segment del mercat que s'ha definit com a target) no té molt a veure amb posicionar una web (en el sentit d'optimitzar-la per a que sigui fàcilment indexada per els motors de cerca...).
- Recolzo les meves afirmacions amb dades, arguments, raons, cites...?
S'ha de fugir de les afirmacions gratuïtes. Si dius que un mitjà opta per un determinat model de negoci, producte... al text s'han d'aportar les dades que ens han portat a aquesta conclusió.
- Sóc acurat/da amb les dades que dono?
Si dius que un mitjà pertany a un grup mediàtic, has d'estar segur que és així i, en cas contrari, documentar-te.
Us poden servir com a exemples per als assajos els següents articles de la bibliografia:
- THE ECONOMIST: "The test of time"
- CASHMORE, Pete: "Twitter: Often first, not always right"
1er assaig:
KIRSH, JAY: Worry About The State More Than The Church
Jay Kirsh
PIQUÉ, TONI: El suïcidi del missatger
GALLEGO-DÍAZ, SOLEDAD: Los evidentes mecanismos de la corrupción
Sistemas y criterios de evaluación
Modalidad totalmente presencial en el aula
Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen aquestes vies:
- Examen sobre els continguts teòrics i bibliografia (50%)
- Activitats pràtiques i portfoli personal (50%)
D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent.
Bibliografía y recursos
Els professors facilitaran la llista de lectures al llarg del semestre.
Part Miquel Urmeneta:
Els enllaços els trobareu a la part de recursos i webs d'interès del pla docent.
INTRO
- URMENETA, Miquel: "Iñaki y las startups" (cites Gabilondo)
- KIRSH, JAY: Worry About The State More Than The Church
- PIQUÉ, TONI: El suïcidi del missatger
- GALLEGO-DÍAZ, SOLEDAD: Los evidentes mecanismos de la corrupción
PREMSA
Articles
- NARISETTI, Raju: Why Free is Very Expensive
- ANDERSON, Chris: "The Long Tail"
- JARVIS, Jeff: "The article as luxury or byproduct"
- The Cluetrain Manifesto (n'hi ha prou amb llegir les 10 primeres tesis)
- CASHMORE, Pete: "Twitter: Often first, not always right"
- SKOLER, Michael: Communities (not audiences) are the business mode
Matrerials de classe
- PPT Sector de la Premsa a Espanya
- Presentacions: Models de premsa
- Press Media Groups (ES, EU and Global)
- The Guardian (STORIFY)
INDÚSTRIA EDITORIAL
- El cierre de la librería Catalònia y sus claroscuros
NOUS ACTORS DE LA INDÚSTRIA DELS CONTINGUTS
- THE ECONOMIST: "The test of time"
DISRUPCIONS (INDÚSTRIA MÚSICA I TV)
THE NEXT BIG THING
- ACED, Cristina: Tendencias en comunicación digital: SoLoMo, gamificación y big data
- Twitter (PPT)
Periodo de evaluación
E: fecha de examen | R: fecha de revisión | 1: primera convocatoria | 2: segunda convocatoria:
- E1 27/05/2013 08:00h b603
- R1 17/06/2013 09:00h b602
Material didáctico
Materiales Resumen TV 2011
analisis_televisivo_2011[2].pdf Canales Temáticos
canalestematicos.ppt Debate BBC-OFCOM
bbc-ofcom.pdf Definición de servicio público
serveipublic.pdf Disrupción
disrupcion.pdf Financiación RTVE
veure.uic.pdf Informe canales temáticos
informecanalstematics.pdf Informe de audiencias
informecatalunya.pdf Informe minuto a minuto
minutoaminuto1.xls Ley General Comunicación Audiovisual
leycomunicacionaudiovisual.pdf PPT Sector de la Prensa en España
press-es.pdf Press Media Groups (ES, EU and Global)
gruposprensa.pdf Programa detallado
estructuradelsistemaaudiovisual.publicitat[2].doc Twitter
twitter.pdf Webs de interés ACED, Cristina: Tendencias en comunicación digital: SoLoMo, gamificación y big data
http://cristinaaced.com/blog/2013/02/26/tendencias-en-comunicacion-digital-solomo-gamificacion-y-big-data/ ANDERSON, Chris: "The Long Tail"
http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html CASHMORE, Pete: "Twitter: Often first, not always right"
http://edition.cnn.com/2012/02/13/tech/social-media/twitter-not-always-right/index.html El cierre de la librería Catalònia y sus claroscuros
http://scriptaverba.wordpress.com/2013/01/09/el-cierre-de-la-libreria-catalonia-y-sus-claroscuros/ GALLEGO-DÍAZ, Soledad: Los evidentes mecanismos de la corrupción
http://elpais.com/elpais/2013/01/25/opinion/1359141253_827155.html Generales de TV
http://www.sincroguiatv.es Generales de TV
http://www.laguiatv.com Generales de TV
http://www.vertele.es JARVIS, Jeff: "The article as luxury or byproduct"
http://www.buzzmachine.com/2011/05/28/the-article-as-luxury-or-byproduct/ KIRSH, Jay: Worry About The State More Than The Church
http://techcrunch.com/2013/02/02/worry-about-the-state-more-than-the-church/ NARISETTI, Raju: Why Free is Very Expensive
http://www.forbes.com/2011/06/10/forbes-india-why-free-is-very-expensive.html PIQUÉ, Toni: El suïcidi del missatger
http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/11/el_suicidi_del_missatger_91039.php Presentaciones: Modelos de prensa
https://docs.google.com/a/uic.es/folder/d/0B3039eBK3ARUVEtnUEZyQy01OWs/edit?usp=sharing Productoras audiovisuales
http://www.formulatv.com/productoras Publicidad en los MCM
http://www.oblicua.es PUIGTOBELLA, Bernat: "La fira de Frankfurt obre noves vies a l'emancipació digital"
http://www.vilaweb.cat/noticia/3937899/20111013/bernat-puigtobella-fira-frankfurt-obre-noves-vies-lemancipacio-digital.html SKOLER, Michael: Communities (not audiences) are the business model
http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/102622/Community-A-New-Business-Model-for-News.aspx The Cluetrain Manifesto
http://www.cluetrain.com/ THE ECONOMIST: "The test of time"
http://www.economist.com/node/18805483 The Guardian (STORIFY)
http://storify.com/miquel_urmeneta/the-guardian/ URMENETA, Miquel: "Iñaki y las startups"
http://miquelurmeneta.blogspot.com.es/2011/10/inaki-y-las-startups.html VARELA, Juan: "¿Cuántos diarios sobrevivirán en 2012?"
http://periodistas21.blogspot.com/2012/02/cuantos-diarios-sobreviviran-en-2012.html VARELA, Juan: "El periodismo es para público fiel y participativo"
http://periodistas21.blogspot.com.es/2011/05/el-periodismo-es-para-publico-fiel-y.html