Asignatura

Estructura del Sistema Audiovisual

  • código 09272
  • curso 3
  • periodo Semestre 2
  • tipo OB
  • créditos 4

Módulo: Técnicas de creación audiovisual

Materia: Estructura del sistema audiovisual

Lengua de impartición principal: catalán

Otras lenguas de impartición: castellano

Horario
 Sem.2  LU 08:00 10:00 b603
 Sem.2  MI 08:00 10:00 b603

Profesorado

Responsable

Dr. Miguel URMENETA - murmeneta@uic.es

Horario de atención

Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.

Presentación

Aquesta assignatura pretén introduir els alumnes en el coneixement dels mitjans de comunicació de masses en tant que indústria i sistema de producció. És una aproximació als fonaments de la comunicació de masses i als mèdia com a protagonistes, així com als condicionaments polítics, socials i econòmics d'aquest escenari.

Requisitos previos

No n'hi ha.

Objetivos

  • Entendre el funcionament de l'ecosistema mediàtic, la seva xarxa de valor y els fonaments de l'economia de l'atenció. 
  • Comprendre les singularitats dels diferents sectors mediàtics.
  • Conèixer els paramètres i mètriques clau del sector.
  • Conèixer els factors 'disruptius' de la indústria dels mitjans i els nous actors. 
  • Conèixer el mercat espanyol amb una certa produnditat (actors, audiència i entorn).
  • Conèixer els principals actors globals de la indústria dels mitjans i l'entreteniment.

Competencias / Resultados de aprendizaje de la titulación

A través de les diferents activitats d'aprenentatge, els alumnes adquiriran les següents competències:

 

  • Capacitat de treballar en equip i de forma autònoma.
  • Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció.
  • Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals.
  • Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació.
  • Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria dels mitjans de comunicació.
  • Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global.

 

Resultados de aprendizaje de la asignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

  • Entendre els mitjans com a indústria i el moment de transformació actual. 
  • Integrar els conceptes de Direcció estratègica dins el coneixement del sector dels mitjans.
  • Visió crítica i contextualitzada dels diferents àmbits del sector dels mitjans espanyol segons criteris objectius i en contraposició a d'altres països.
  • Sensibilitat pel seguiment i la prospectiva de les tendències dels sectors de la comunicació.

 

Contenidos

 

Estructura del Sistema Audiovisual (1). Prof.Miquel Urmeneta

 

  1. Introducció: Els reptes del periodisme
  2. El cas de 'The Guardian'
  3. Estructura de la industria de la premsa a Espanya (actors principals, fonts de finançament) 
  4. Nous models per a la premsa (presentacions) 
  5. Canvis a la indústria (I): les notícies com a procés, mitjans d'arquitectura distribuida
  6. Canvis a la indústria (II): Audiències i comunitats
  7. Global Media Groups
  8. The Long Tail
  9. La indústria editorial
  10. El llibre electrònic
  11. Nous actors a la indústria dels continguts (el concepte de disrupció)
  12. Nous actors a la indústria dels continguts (Googel, Facebook i Apple)
  13. Grans plataformes: funcionament
  14. Grans plataformes: casos de la indústria dels mitjans
  15. Disrupcions (I): la industria discogràfica
  16. Disrupcions (II): la indústria del cinema 
  17. Twitter
  18. The next BIG thing?

Estructura del Sistema Audiovisual (2). Prof. Dra. Salomé Sola Morales  

 1. Introducción. Teorías Sociopolíticas y sistemas de medios comparados.

 

2. Tendencias económicas del sistema audiovisual.

 

3. Situación del sector privado.

 

4. Tendencias políticas del sistema audiovisual.

 

5. El mercado de la televión y la radio en España y Cataluña.

 

6. La industria del cine español

 

7. Las políticas del audiovisual y la Unión Europea. 

 

8. La publicidad y los nuevos medios.

   

 


Metodología y actividades formativas

Modalidad totalmente presencial en el aula

ASSAJOS: UNA GUIA     He pensar que podia ser una bona idea passar-vos una mena de 'check-list' per als vostres assajos.    Un teòric de l'escriptura va definir-la d'aquesta manera: "Escriure és reescriure".    Per això, un cop ja l'hagueu escrit, crec que els podreu millorar tot contestant a una sèrie de qüestions: 
  • Quina idea vull transmetre? S'entèn amb claredat? 
Recordeu que un assaig és un test que expressa una reflexión personal sobre idees d'altres (tot comparant les d'uns amb les d'altres, per exemple), a partir de la nostra observació de la realitat (tot aplicant un esquema conceptual a diferents casos i comparar-los per a extreure'n conclussions…).  Bé, ja veieu que n'hi diferents formes de fer-ho… En qualsevol cas, recomanaria tenir una idea principal i, com a molt, una altra de secundària. Això no implica caure en la simplicitat d'idees i arguments: sinó en concentrar els esforços en explicar una sola idea però fer-ho molt bé, tenint en compte els arguments que la recolzen i, també, els que la fan posar en dubte... 
  • El text té una estructura clara i lògica? 
D'alguna manera la separació entre paràgrafs ha de respondre a aquesta estructura. 
  • És un text ben cohesionat? Vaig servir els connectors (però, no genys menys, d´una banda...) per a relacionar les diferents idees? 
  • Faig servir els conceptes amb propietat? 
Cada paraula té un significat precís. N'hi algunes, que en poden tenir més d'un. Així, per exemple, parlar del posicionament d'un producte (diferenciar-lo per a fer-lo atractiu per a un segment del mercat que s'ha definit com a target) no té molt a veure amb posicionar una web (en el sentit d'optimitzar-la per a que sigui fàcilment indexada per els motors de cerca...). 
  • Recolzo les meves afirmacions amb dades, arguments, raons, cites...? 
S'ha de fugir de les afirmacions gratuïtes. Si dius que un mitjà opta per un determinat model de negoci, producte... al text s'han d'aportar les dades que ens han portat a aquesta conclusió. 
  • Sóc acurat/da amb les dades que dono? 
Si dius que un mitjà pertany a un grup mediàtic, has d'estar segur que és així i, en cas contrari, documentar-te.    Us poden servir com a exemples per als assajos els següents articles de la bibliografia:
  • THE ECONOMIST: "The test of time"
  • CASHMORE, Pete: "Twitter: Often first, not always right" 
     
  1er assaig:   

KIRSH, JAY: Worry About The State More Than The Church
Jay Kirsh

PIQUÉ, TONI: El suïcidi del missatger

GALLEGO-DÍAZ, SOLEDAD: Los evidentes mecanismos de la corrupción

Sistemas y criterios de evaluación

Modalidad totalmente presencial en el aula

Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen aquestes vies:

- Examen sobre els continguts teòrics i bibliografia (50%)

- Activitats pràtiques i portfoli personal (50%)

D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent.

Bibliografía y recursos

Els professors facilitaran la llista de lectures al llarg del semestre.


Part Miquel Urmeneta: 

Els enllaços els trobareu a la part de recursos i webs d'interès del pla docent. 


INTRO 

  • URMENETA, Miquel: "Iñaki y las startups" (cites Gabilondo)
  • KIRSH, JAY: Worry About The State More Than The Church
  • PIQUÉ, TONI: El suïcidi del missatger
  • GALLEGO-DÍAZ, SOLEDAD: Los evidentes mecanismos de la corrupción
 

PREMSA 

Articles  

  • NARISETTI, Raju: Why Free is Very Expensive
  • ANDERSON, Chris: "The Long Tail" 
  • JARVIS, Jeff: "The article as luxury or byproduct" 
  • The Cluetrain Manifesto (n'hi ha prou amb llegir les 10 primeres tesis) 
  • CASHMORE, Pete: "Twitter: Often first, not always right" 
  • SKOLER, Michael: Communities (not audiences) are the business mode

Matrerials de classe  

  • PPT Sector de la Premsa a Espanya
  • Presentacions: Models de premsa
  • Press Media Groups (ES, EU and Global)
  • The Guardian (STORIFY)

 

INDÚSTRIA EDITORIAL 

  • El cierre de la librería Catalònia y sus claroscuros

 

NOUS ACTORS DE LA INDÚSTRIA DELS CONTINGUTS

  • THE ECONOMIST: "The test of time"
  DISRUPCIONS (INDÚSTRIA MÚSICA I TV)
  • Disrupción (PPT)
 

 THE NEXT BIG THING

  •  ACED, Cristina: Tendencias en comunicación digital: SoLoMo, gamificación y big data
  • Twitter (PPT)

Periodo de evaluación

E: fecha de examen | R: fecha de revisión | 1: primera convocatoria | 2: segunda convocatoria:

  • E1 27/05/2013 08:00h b603
  • R1 17/06/2013 09:00h b602

Material didáctico

      Materiales
            Resumen TV 2011 analisis_televisivo_2011[2].pdf 
            Canales Temáticos canalestematicos.ppt 
            Debate BBC-OFCOM bbc-ofcom.pdf 
            Definición de servicio público serveipublic.pdf 
            Disrupción disrupcion.pdf 
            Financiación RTVE veure.uic.pdf 
            Informe canales temáticos informecanalstematics.pdf 
            Informe de audiencias informecatalunya.pdf 
            Informe minuto a minuto minutoaminuto1.xls 
            Ley General Comunicación Audiovisual leycomunicacionaudiovisual.pdf 
            PPT Sector de la Prensa en España press-es.pdf 
            Press Media Groups (ES, EU and Global) gruposprensa.pdf 
            Programa detallado estructuradelsistemaaudiovisual.publicitat[2].doc 
            Twitter twitter.pdf 
      Webs de interés
            ACED, Cristina: Tendencias en comunicación digital: SoLoMo, gamificación y big data http://cristinaaced.com/blog/2013/02/26/tendencias-en-comunicacion-digital-solomo-gamificacion-y-big-data/ 
            ANDERSON, Chris: "The Long Tail" http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html 
            CASHMORE, Pete: "Twitter: Often first, not always right" http://edition.cnn.com/2012/02/13/tech/social-media/twitter-not-always-right/index.html 
            El cierre de la librería Catalònia y sus claroscuros http://scriptaverba.wordpress.com/2013/01/09/el-cierre-de-la-libreria-catalonia-y-sus-claroscuros/ 
            GALLEGO-DÍAZ, Soledad: Los evidentes mecanismos de la corrupción http://elpais.com/elpais/2013/01/25/opinion/1359141253_827155.html 
            Generales de TV http://www.sincroguiatv.es 
            Generales de TV http://www.laguiatv.com 
            Generales de TV http://www.vertele.es 
            JARVIS, Jeff: "The article as luxury or byproduct"  http://www.buzzmachine.com/2011/05/28/the-article-as-luxury-or-byproduct/ 
            KIRSH, Jay: Worry About The State More Than The Church http://techcrunch.com/2013/02/02/worry-about-the-state-more-than-the-church/ 
            NARISETTI, Raju: Why Free is Very Expensive http://www.forbes.com/2011/06/10/forbes-india-why-free-is-very-expensive.html 
            PIQUÉ, Toni: El suïcidi del missatger http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/11/el_suicidi_del_missatger_91039.php 
            Presentaciones: Modelos de prensa https://docs.google.com/a/uic.es/folder/d/0B3039eBK3ARUVEtnUEZyQy01OWs/edit?usp=sharing 
            Productoras audiovisuales http://www.formulatv.com/productoras 
            Publicidad en los MCM http://www.oblicua.es 
            PUIGTOBELLA, Bernat: "La fira de Frankfurt obre noves vies a l'emancipació digital" http://www.vilaweb.cat/noticia/3937899/20111013/bernat-puigtobella-fira-frankfurt-obre-noves-vies-lemancipacio-digital.html 
            SKOLER, Michael: Communities (not audiences) are the business model http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/102622/Community-A-New-Business-Model-for-News.aspx 
            The Cluetrain Manifesto http://www.cluetrain.com/ 
            THE ECONOMIST: "The test of time"  http://www.economist.com/node/18805483 
            The Guardian (STORIFY) http://storify.com/miquel_urmeneta/the-guardian/ 
            URMENETA, Miquel: "Iñaki y las startups"  http://miquelurmeneta.blogspot.com.es/2011/10/inaki-y-las-startups.html 
            VARELA, Juan: "¿Cuántos diarios sobrevivirán en 2012?" http://periodistas21.blogspot.com/2012/02/cuantos-diarios-sobreviviran-en-2012.html 
            VARELA, Juan: "El periodismo es para público fiel y participativo" http://periodistas21.blogspot.com.es/2011/05/el-periodismo-es-para-publico-fiel-y.html 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contáctenos | Privacidad y Protección de datos | Propiedad intelectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00