Assignatura

Fotografia i Disseny Aplicats a la Publicitat

  • codi 09273
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 5

Mòdul: Creació

Matèria: Fotografia i disseny aplicats a la publicitat

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Joaquim ROSER I - jroser@uic.es

Horari d'atenció

Mitjançant el sistema de cita prèvia per a una correcte organització dels temps. 

Presentació

En les classes de fotografia i disseny aplicats a la publicitat s'explicarà l'importància de les imatges com ara un dels elements centrals del llenguatge de la comunicació visual aplicada a la venda de productes.

Requisits previs

La fotografia és un llenguatge per si sol com també ho pot ser acompanyat d'altres elements gràfics en la comunicació publicitària. La idea és donar els coneixements generals de la funció de la fotografia en la societat i com aplicar-la a aquesta disciplina. 

Objectius

L'objectiu principal d'aquesta assignatura és arribar a tenir les bases per a un sentit crític tant de la fotografia com del disseny, com a llenguatges de transmissió d'idees, pensament i sensacions.  

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 51 - Capacitat per entendre i aplicar les teories i tècniques de la imatge
  • 54 - Capacitat de concepció i crítica de continguts originals i viables
  • 58 - Coneixement i domini de la imatge estàtica i les seves capacitats comunicatives
  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 84 - Capacitat i habilitat per a la creació i desenvolupament d'elements gràfics
  • 85 - Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió d'estratègica de la imatge corporativa
  • 90 - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

El resultat que s'espera és millorar el sentit crític i explicatiu de les imatges fotogràfiques i treballar el procés de creació d'una imatge corporativa en l'exercici final de l'assignatura i complementada amb la part de disseny.

Continguts

FOTOGRAFIA

1. - Presentació i introducció de l'assignatura: La imatge, de l'estètica al coneixement

2. - Funcions de la imatge: Artística. Informativa. Comercial

3. - La comunicació visual: La semiòtica. Llenguatge visual i missatge visual. Encàrrec dels projectes finals

4. - Sintaxi de la imatge:Forma, color, llum i textura. Teoria de la Gestald. Seguiment dels projectes finals.

5. - La fotografia com a eina per al llenguatge visual: La composició. Llegir una imatge. Anàlisi i criteri. Presentació dels projectes finals

6. - Creació d'una fotografia comercial I: Direcció d'art. Producció. Execució. Sessions de fotos dels projectes finals

7. - Creació d'una fotografia comercial II:Edició. Post producció. Exhibició i difusió. Edició de les fotos dels projectes finals

DISSENY GRÀFIC

 

1. Fotografia i Disseny aplicats a la publicitat

La imatge i el disseny com a llenguatges de comunicació:

Michael Jordan, l'agència Routers, Wieden & Kennedy i Nike.

2. Eines digitals per al disseny gràfic

Illustrator, Photoshop i altres programes de disseny gràfic: usos i aplicacions pràctiques.

3. Projecte final

Creació i desarollo dels conceptes indispensables per a la realització del projecte. 

Comprendre, explicar i aplicar durant les classes tots aquests conceptes a través d'exercicis pràctics.

4. Concepte Creatiu

Què és un concepte creatiu? Com s'aconsegueix? 

Exercicis pràctics de creació de conceptes creatius aplicats al projecte final.

a. Llenguatge visual

La Imatge: valors que representa, connotacions, lectures, interpretacions, percepcions.

Estètica de la imatge: harmonia i balanç.

5. Disseny Gràfic

Direcció d'Art.

Autoedició: exercicis pràctics aplicats al projecte final.

Color: significats i usos. Harmonia cromàtica.

Sinestèsia: escoltar colors, veure sons.

6. Tipografia

Què s'ha de tenir en compte a l'hora de seleccionar una tipografia?

Exercicis pràctics de selecció de tipografies aplicades al projecte final.

7. - Logotip

Què és un logotip? Varietats i formes. 

Exercicis pràctics de creació de logotip aplicats al projecte final.

8. Eslógan

Què és? Com obtenir-los?

Exercicis pràctics de creació de eslógan aplicats al projecte final.

9. Identitat de Marca i Imatge Corporativa

La Identitat de marca versus la imatge corporativa. Diferències i usos.

Exercicis pràctics de creació d'identitat de marca aplicats al projecte final.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzarà una sessió fotogràfica en la qual els alumnes, en petits grups, hauran de planificar, produir, modelar i editar el projecte final, que es complementarà amb la resta d'assignatura de disseny.

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0,7
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1,5
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,8
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
1,2
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0,8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

20% assitència a classe

20% participació durant les classes

60% projecte fotogràfic final

Bibliografia i recursos

EL LENGUAJE VISUAL - Marúa Acaso Ed. Paidós 2006

LA FOTOGRAFÍA COMO DOCUMENTO SOCIAL - Gisèle Freund, Ed.Gustavo Gili 1976

SOBRE LA FOTOGRAFÍA - Susan Sontag,  Ed.Eldhasa 1981

PENSAR CON IMÁGENES - Enric Jardí, Ed. Gustavo Gili 

LA LECTURA DE LA IMAGEN - Lorenzo Vilches, Ed. Paidós 1992

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00