Dret de la Informació
Llengua d'impartició principal: castellà
L'assignatura té per objecte introduir l'alumne en el marc jurídic en que es desenvolupa la professió del periodista. Per això s'ha fet un plantejament que integra els aspectes teòrics de imprescindible domini amb la pràctica diària a la que es veu immers l'informador dels nostres dies.
L'assignatura no té requisits previs.
L'alumne sabrà reconèixer la posició jurídica del ciutadà en l'Estat de Dret i estarà familiaritzat amb les referències professionals del periodista especialitzat en tribunals.
Els estudiants:
Part teòrica
Part pràctica
L'alumne periodista ha de desenvolupar totes les fases que intervenen en l'elaboració d'una notícia, des del contacte amb les fonts fins a la redacció de la informació. Els blocs temàtics no són lineals, sinó que s'aniran tractant a les classes d'acord amb les necessitats de cada nova pràctica.
Mitjançant les diferents activitats formatives (exposicions orals, anàlisi de textos, síntesi de continguts exposats a les classes magistrals) es pretén que l'estudiant sigui capaç de guanyar sentit crític, autonomia en el desenvolupament del treball a més dels coneixements abocaments en cadascuna de les unitats temàtiques del curs.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3.6 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 0.8 |
L'assignatura consta d'una part teòrica i una altra pràctica , i suposen cadascuna d'elles el 50% de la nota final de l'assignatura.
La part teòrica s'avaluarà mitjançant exercicis pràctics, un examen parcial liberatori i l'examen final. Els exercicis pràctics i l'examen parcial suposen el 40% de la nota final de la part teòrica. L'examen final suposa el 60% de la nota final de la part teòrica.
Pel que fa a la part pràctica de l'assignatura, els alumnes hauran de lliurar set pràctiques i fer un examen final. Les set pràctiques, que suposaran el 60% de la nota, seran els treballs lliurats periòdicament a classe i servirà per veure l'evolució de l'alumne. L'examen final comptarà un 30% de la nota ja que demostrarà que s'han adquirit els conceptes ensenyats durant el curs. El 10% restant dependrà de la seva participació a classe, la presentació adequada dels treballs o el seu coneixement de l'actualitat.
A la segona convocatoria s'hauran de presentar els alumnes que entre les dues parts de l'asignatura no hagin obtingut un 5 com a mínim. L'examen de segona convocatória tractarà de les parts suspeses de l'asignatura. Així, si un alumne ha suspés la part teórica però ha aprobat la part pràctica només haurà de fer l'examen corresponent a la part teórica; i al inrevés. Si un alumne ha suspés les dues parts de l'asignatura, haurà de fer l'examen corresponent a les dues parts.
Per a la tercera i sucesives convocatòries no serà obligatori que els alumnes assiteixin a classe i segueixin l'avaluació contínua i, per tant, podran ser avaluats només amb el examens finals de la part teòrica i de la part pràctica de l'assignatura.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen Final | 30% |
Treballs Individuals | 50% |
Examen parcial Treballs Individuals | 20% |
A les classes presencials s'oferiran lectures, obligatòries o suggerides, que complementaran la següent bibliografia bàsica:
AZURMENDI, Ana. Derecho de la información: guía jurídica para profesionales de la comunicación. Eunsa, 2001.
ORTEGA GUTIERREZ, David. Manual de Derecho de la Información. Editorial Universitaria Ramón Areces, 2003.
ESCOBAR DE LA SERNA, Luis. Derecho de la Información. Dykinson, 2004.
ALVAREZ CONDE, Enrique. Curso de Derecho Constitucional, 2 vols. Tecnos (6 ª edición).
LOPEZ GUERRA, L., ESPIN, E. Y OTROS: Derecho Constitucional, 2 vols. Tirant lo Blanch, (6 ª edición).
MOLAS, Isidre. Derecho Constitucional. Tecnos, 2009.
BARCELO, M., Vintró, J. ( coords.). Derecho Público de Cataluña. Atelier, 2008.