Assignatura

Estudis d'àrea II

  • codi 09307
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DT 12:00 14:00 a506
 Sem.2  DJ 12:00 14:00 a506

Professorat

Responsable

Dr. Ernesto Manuel PASCUAL - empascual@uic.es

Horari d'atenció

Dono la benvinguda i els animo a fer preguntes sobre els fets rellevants o actuals sobre el govern nord-americà i la seva política. Per favor, facin preguntes sempre. Apagui els dispositius electrònics durant les classes. Els telèfons, ordinadors portàtils i altres aparells electrònics no estan permesos durant els exàmens.

El plagi significa prendre les idees escrites d'una altra persona i presentar-los com si anessin les seves idees, sense donar crèdit a l'autor. Plagi (paraula que ve de la paraula llatina per a “segrest”) és enganyós i deshonest. Aquest comportament inclou no usar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d'una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta classe és inacceptable.

Presentació

Societat i Política Nord-americana.

Els nord-americans esperen molt del seu govern: que els protegeixi dels terroristes i els efectes dels desastres naturals, que mantingui l'economia funcionant sense problemes, que asseguri que les persones rebin un tracte just, una educació de qualitat, un medi ambient net i bones carreteres, entre moltes altres coses. També esperen que els funcionaris del govern els escoltin i es preocupin per les seves queixes. No obstant això, no estan d'acord sobre quins problemes hauria d'ajudar a resoldre el govern i com hauria de fer-ho.

Aquest curs proporciona una descripció sobre els grans problemes de l'Amèrica del Nord actual que justifiquen el creixement, cada vegada major, de la polarització política americana Anem a examinar els orígens del país: la seva revolució, la seva Constitució, el sentiment nacional i la seva suposada excepció. Farem una descripció del funcionament de les seves institucions: presidència, càmeres i partits. Tractarem sobre el decaïment de la societat civil, els problemes racials, la religió, el poder i la seva relació amb els mitjans de comunicació. A més, veurem com ha afectat la crisi i la globalització en la societat i el govern nord-americà.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Continguts

Parteix I. Les Grans Qüestions de la Societat Nord-americana.

Introducció

El sentiment de “excepcionalitat” dels nord-americans.

· *Lipset, S. M. 1993, La Divisió continental: els valors i les institucions dels Estats Units i Canadà, Fons de Cultura Econòmica, Mèxic., Prefaci i pàg. 1-61 (*Cap. 1-2).

· Smith, R.M. 1993, "*Beyond *Tocqueville, *Myrdal, *and *Hartz: *The *Multiple *Traditions *in *America", *The *American *Political *Science *Review, vol. 87, no. 3, pàg. 549-554 (resta de l'article opcional)

La Revolució Americana.

· *Wood, G.S. 1993, *The *Radicalism *of *the *American *Revolution, *Vintage *Books, New York *págs. 1-8, 11-24, 109-14, 169-89.

· Paul *Starr, *Freedom's *Power (*Basic *Books, 2007), 29-32, 41-52 (*from *Ch. 2, "*The *Creative *Reluctance *of Liberal *Statecraft").

La nacionalitat nord-americana.

· John *Higham, “*Immigration,” *in C. *Vann *Woodward, ed., *The *Comparative *Approach *to *American *History (Oxford *University Press, 1997), 91-105.

· *Lipset, Continental Divideix, 172-86.

· *Huntington, S.P. 2004, Qui som?: els desafiaments a la identitat nacional nord-americana, *Paidós, Barcelona, pàg.25-83 (Capítols 1ª3).

· *Aleinikoff, A. 2011, "A Multicultural *Nationalism?," *The *American *Prospect, *December 10

Parteix II. Les Institucions Polítiques nord-americanes

Introducció al govern dels EUA.

· *Jillson 2011, *págs. 2-22

El Federalisme nord-americà.

· *Jillson 2011, *págs. 58-8

· *Stinebrickner 2012, número 12, *págs. 44-46

· Link *Council *of *State *Governments

Partits Polítics

· *Jillson 2011, *págs. 180-212

· *Stinebrickner 2012, Nombres 32-34, *págs. 129-36

· Link *to *American *Political *Parties

· *The *Republican *National *Committee / *The *Democratic *National *Committee

· *The Green *Party / *The *Libertarian *Party

Com voten els americans.

· *Jillson 2011, *págs. 215-232

· *Stinebrickner 2012, número 35, *págs. 137-8

· Link *Project Voti *Smart / *League *of *Women *Voters

· Link Federal *Election *Commission /

Eleccions Presidencials 2008/2012

· *Jillson 2011, *págs. 233-250

· *Stinebrickner 2012, Nombres 37 i 43, *págs. 144-52, 165-69

· Link Larry *Sabato's *Crystal *Ball *Election *Site

· *The Electoral *College *Calculator / Electoral *College *FAQs

Què fa un congressista i per què?

· *Jillson 2011, *págs. 254-265

· *Stinebrickner 2012, Nombres 21 i 26, *págs. 79-81, 104-106

· *LinkClerk *of *the *House *of *Representatives

Com se sent el President dels EUA?

· *Jillson 2011, *págs. 291-303

· *Stinebrickner 2012, Nombres 15, 17 i 19, *págs. 57-60, 66-69, 72-73

· Link *the *White *House / *the *First *Lady

Parteix III. La democràcia nord-americana

El desenvolupament d'EUA: societat civil i religió.

· Alexis de *Tocqueville, *Democracy *in *America, vol. 2, *Sec. 2, *Ch. 2 ("*Of *Individualism *in *Democratic *Countries"), *Ch.4 ("*That *the *Americans *Combat *the *Effects *of *Individualism *with *Free *Institutions"), *Ch. 5 ("*Of *the Usis *which *the *Americans *Make *of *Public *Associations").

· Roger *Finke *and *Rodney *Stark, *The *Churching *of *America, 1776-1990 (*Rutgers *University Press, 1992), 1-60.

· *Skowronek, S. 1982, *Building a *new *American *state: *the *expansion *of *national *administrative *capacities, 1877-1920, *Cambridge *University, pàg. 3-35 (capítols 1-2).

· Alex *Keyssar, *The *Right *to Voti (*Basic *Books, 2000), XV-*XXVI.

· Robert D. *Putnam *and David I. Campbell, *American Grace: *How *Religion Divideixes *and *Unites *Us (New York: Simon *and Schuster, 2010).

Està la societat civil en crisi?

· *Putnam, RD & Gil *Aristu, J.L. 2002, Solament en la *bolera: col·lapse i ressorgiment de la comunitat nord-americana, Galàxia *Gutember, capítols 1 a 9





Els mitjans de comunicació com a causants i altres raons del declivi social.

· *Putnam, RD & Gil *Aristu, J.L. 2002, Solament en la *bolera: col·lapse i ressorgiment de la comunitat nord-americana, Galàxia *Gutember, capítols 10 a 15

· Markus Prior, "*News *vs. *Entertainment: *How *Increasing Mitjana *Choice *Widens *Gaps *in *Political *Knowledge *and *Turnout," *American *Journal *of *Political *Science 49 (*July 2005), 577-592.

EXAMEN PARCIAL (PRIMERA HORA)

Les diferents perspectives de l'exercici del poder a EUA (SEGONA HORA)

· Nelson W. *Polsby, "*How *to *Study *Community *Power: *The *Pluralist *Alternative," *Journal *of *Politics 22 (*Aug., 1960), 474-484.



Les diferències socials: raça i classe

· Robert *Putnam, " I *Pluribus *Unum: *Diversity *and *Community *in *the *Twenty-*first *Century," *Scandinavian *Political *Studies 30 (2007), 137–174.

· Douglas S. *Massey, *Categorically *Unequal: *The *American *Stratification *System (Russell *Sage *Foundation, 2007), 1-27 (*Ch. 1).

· *Janny Scott *and David *Leonhardt, "*Class *in *America: *Shadowy *Lines *that *Still Divideix," New York Estafis *May 15, 2005.

Els polítics i l'opinió pública

· James A. *Stimson, *Tides *of *Consent: *How *Public *Opinion *Shapes *American *Politics (*Cambridge *University Press, 2004), 23-95 (*Chs. 2-3).

Parteix III. El canvi de context polític i la seva influència en *EEU

Globalització, crisi i poder polític.

· Joseph *Schumpeter, *Capitalism, *Socialism, *and *Democracy, 3d ed. (*Harper & *Row, 1950 [*orig. ed. 1942]), *Ch. 7 (81-86), *Ch. 11-12 (120-55).

· Robert B. *Reich, *The *Work *of *Nations (Alfred A. *Knopf, 1991), *Chs. 1-12, 14, 17-19, 23-25.

· Donen *Clawson *and Mary Ann *Clawson, "*What Has *Happened *to *the O.S. Labor *Movement? *Union Declini *and *Renewal?" *Annual *Review *of *Sociology (1999) 25: 95-119.

· Thomas L. Friedman, "*It's a *Flat *World *After *all," New York Estafis *Magazine , *April 3, 2005

Cap a la desigualtat social.

· Claude S. *Fischer *and Michael *Hout, *Century *of *Difference: *How *America *Changed *in *the *Last *One *Hundred *Years (Russell *Sage *Foundation, 2006), *Ch. 4.

· *Massey, *Categorically *Unequal, 28-50 (*Ch. 2).

· David *Cay *Johnston, "*Richest Llauri *Leaving *Even *the *Rich *Far *Behind," New York Estafis *June 5, 2005.

És el color la diferència?

· F. James Davis, *Who *Is *Black? *One *Nation's *Definition (*Pennsylvania *State *University Press, 1991), 1-30, 51-58.

· *Massey, *Categorically *Unequal, 51-157 (*Chs. 3-4).

Hi ha Estat del Benestar a EUA?

· *Massey, *Categorically *Unequal, 158-210 (*Ch. 5).

· Christopher *Jencks, “Liberal *Lessons *from *Welfare *Reform,” *The *American *Prospect (*July 15, 2002).

· *Jonas *Pontusson, *Inequality *and *Prosperity: Social *Europe *vs. Liberal *America (*Cornell *University Press, 2005), *Introduction, *Chapter 7.

Polítiques de gènere

· *Massey, *Categorically *Unequal, 211-241 (*Ch. 6).

· *Ronald *Inglehart *and *Pippa *Norris, “*The *Developmental *Theory *of *the *Gender *Gap: *Women’s *and *Men’s *Voting *Behavior *in Global *Perspective,” *International *Political *Science *Review 21 (2000): 441-462.

· Ann *Crittenden, *The *Price *of *Motherhood (*Metropolitan *Books, 2001), *Introduction, *Chs. 1-2.

Es trenca el consens polític d'EUA?

· *Morris *Fiorina, *Culture *War? *The *Myth *of a *Polarized *America (Pearson, 2005).

El gir conservador

· Frank, T. & *Zizek, S. 2008, Què passa amb Kansas? :com els ultraconservadors van conquistar el cor d'Estats Units, A. *Machado Llibres, Madrid. *Págs.1-36.

· Larry M. *Bartels, “*What’s *the *Matter *with *What’s *the *Matter *with Kansas?” *Quarterly *Journal *of *Political *Science 1 (2006), 201-226.

· John *Mickelthwait *and *Adian *Wooldridge, *The *Right *Nation: *Conservative *Power *in *America (*Penguin Press, 2004), 5-21, 291-313, 334-353.

· *Jacob S. Hacker *and Paul *Pierson, *Off *Center: *The *Republican *Revolution *and *the *Erosion *of *American *Democracy (*Yale *University Press, 2005), *Introduction, *Ch. 1, 4.

Examen Final

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes estan dividides en tres parts: conferència del professor explicant les idees principals del tema de la sessió; per part dels alumnes seleccionats, *power *point sobre les lectures assignades; entre tots, discussió posterior dels temes. Cadascuna d'elles comprendrà entre 30 a 40 minuts, depenent de la dinàmica necessària per explicar cada tema.

L'assistència és obligatòria. Al voltant de la meitat del material en els exàmens ve de les conferències del professor. En la meva experiència, si no es vas agafar a classe amb regularitat, durà a terme uns mals exàmens. Les presentacions de PowerPoint que es mostraran durant la conferència no van a estar disponibles. Les presentacions dels alumnes, substancialment, pretenen ampliar i interpretar els materials de lectura, i proporcionar oportunitats per discutir sobre els temes proposats. Estaran disponibles “en línia” durant el curs. La discussió donarà l'oportunitat de revisar i discutir el material de la setmana i explorar temes no tractats en la conferència del professor.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Hi haurà dos exàmens (a meitat de quadrimestre i final). Cada examen consta de quatre preguntes curtes i una a desenvolupar. Les curtes per un valor d'1,5 sobre 10 i la de desenvolupament per un valor de 4 sobre 10. En seguir el mètode de l'avaluació contínua, el parcial no és deslliurador de matèria. Aquests exàmens formaran el 40% de la nota.

Per un valor del 20% de la nota cadascun es realitzarà la presentació en classe de la lectura assignada i un treball final sobre un tema de la llesta proposta pel professor. El 20% restant serà l'assistència i participació activa en classe, especialment l'aportació d'arguments en el debat de cada sessió referents a l'actualitat nord-americana. És necessari tenir un mínim de 4 sobre deu en cadascun dels apartats per promediar la nota final.

Bibliografia i recursos

Els textos per a les lectures són de fàcil accés en diferents edicions i idiomes a les diverses biblioteques universitàries catalanes. Part del treball de l'alumne és la cerca dels mateixos. Els exemplars de difícil accés han estat demanats per a la seva adquisició per part de la UIC.

Els dos manuals del curs són:

• *Jillson, Calç 2011, *American *Government: *Political *Development *and *Institutional *Change, 6*th *edition. *Routledge, New York.

• *Stinebrickner, Bruce 2012, ed. *Annual *Editions: *American *Government, 12/13, 42*nd *Edition, *McGraw-Hill, New York.

La biblioteca de la *UIC tindrà exemplars de consulta per a la realització les lectures. Es prega als alumnes que s'organitzin de manera que tots puguin gaudir de la lectura dels mateixos.

Els estudiants poden llegir els exemplars electrònics dels principals diaris: New York Estafis, Washington Post o USA *Today. Els estudiants en aquest curs hauran de llegir la secció de notícies nacionals d'un d'aquests documents cada dia. The New York Times té una cobertura més incloent; líders dels dos partits polítics principals, i de totes les ideologies. A més, l'anàlisi diària està disponible en periòdics com el Washington Post, el Chicago *Tribune, i el Wall Street *Journal. C-*SPAN proveeix cobertura en viu de la Càmera de Representants d'EUA, i C-*SPAN II ofereix una cobertura en viu del Senat dels EUA, el lloc C-*Span ofereix *streaming de vídeos de tots dos, i també molt una altra cobertura de les audiències, discursos importants, conferències de premsa, etc. Dues publicacions setmanals proporcionar una cobertura incomparable de la política nord-americana i la política des de l'interior: *Congressional *Quarterly *Report *Weekly i la revista Nacional. L'Índex Polític Nacional, l'equivalent al *CEO català, el CIS espanyol o el *Eurobarómetro, té enllaços a moltes d'aquestes fonts polítiques.

Les televisions es divideixen en dos sectors principals: republicà (FOX) i Demòcrata (CNN), estan accessibles via *streaming

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00