Assignatura

Sistemes d'Informació de l'Empresa

  • codi 09322
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Presentació

Després de l'aparició en els anys 70 dels models relacionals de bases de dades i dels sistemes Workflow en els anys 90, estem assistint a una tercera revolució en el desenvolupament dels sistemes d'informació impulsada per la necessitat d'adaptació de les organitzacions a la gestió dels processos de negoci.

Els nous Business Process Management Systems (BPMS) sorgits com a evolució natural dels sistemes Workflow, responen a la creixent complexitat de la gestió de la informació en les organitzacions i requereixen de la construcció de sistemes distribuïts i de tècniques per a la integració d'aplicacions. Els models de sistemes d'informació basats en les arquitectures de serveis web, SOA (Services Oriented Architecture) i POA (Process Oriented Architecture) apunten a l'automatització en la codificació de la lògica de negoci.

Aquest curs ofereix una completa i moderna panoràmica d'aquest nou escenari, a partir de l'examen del progrés dels diferents tipus de sistemes d'informació (MIS, DSS, EIS, etc.), Així com dels sistemes integrats de gestió de la informació (CRM, SCM, BI, KM, ERP, ERM, etc.), acompanyant el text amb exemples il·lustratius, i atenent especialment a la seva actualitat i les eines tecnològiques desenvolupades i utilitzades per les organitzacions.

Aquesta exposició es realitza sense obviar aquells elements que fonamenten l'estructura conceptual en què s'emmarquen els sistemes d'informació. Es consideren en aquest sentit, els elements constitutius, les tipologies, les fases i dimensions que aquests tracen en la seva implementació estratègica, sistemàtica, tècnica i processal.

 

Requisits previs

Domini bàsic d'eines ofimàtiques.

Objectius

 

Els objectius específics de l'assignatura són conèixer:

1. Concepte de sistema d'informació: definició i tipologies.
2. Concepte de SI organitzacional, SI transaccional, SI decisional i els seus components.
3. Concepte de SI com a eina estratègica i de la informació com a recurs organitzatiu
4. Models de sistemes d'informació:Models relacionals de bases de dades, models MIS, DSS, EIS, CRM, SCM, BI, KM, ERP, BPMS

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 29 - Conèixer què és un sistema d'informació i la tipologia d'aquests sistemes.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 49 - Determinar les principals funcionalitats associades als models de sistemes d'informació amb les necessitats funcionals concretes que amaguen, i al contrari.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne ha de conèixer els sistemes d'informació, identificar i especificar programari, i posseir capacitats de compressió de l'estratègia global de la seva organització, saber quines necessitats d'informació té cadascuna de les diferents àrees funcionals i posseir habilitats d'abstracció i capacitats de comunicació tant oral com escrita a tots els nivells.

Continguts

CONTINGUTS, ESTRUCTURA CONCEPTUAL I CAPITULAR DEL CURS
SISTEMES D'INFORMACIÓ A LES ORGANITZACIONS:
EINES DE GESTIÓ I INDICADORS
Capítol 1
Introducció als sistemes d'informació

1.1.
TIC i gestió de la informació

1.2.
Dada, informació, coneixement: sistema

1.3.
Formes, estructuració i entorns de la informació

1.4.
Sistemes d'informació: definició, objectius

1.5.
Dimensions dels sistemes d'informació: processal, estratègica, sistemàtica i tècnica

1.6.
Evolució dels sistemes d'informació

1.7.
Arquitectura dels sistemes d'informació

1.8
Informàtica i Internet: social networks, analítica web, apps, cercadors

Capítol 2
Sistemes informàtics, models relacionals de bases de dades, sistemes Workflow i BPMS: dimensió processal dels sistemes d'informació

2.1.
Sistemes informàtics

2.2.
Models relacionals de bases de dades

2.3.
Sistemes Workflow

2.4.
Sistemes BPMS

 

Capítol 3
Sistemes integrats de gestió de la informació: dimensió estratègica dels sistemes d'informació

3.1.
Criteris de classificació dels sistemes estratègics d'informació: operacionals, informacionals, de comunicació, d'activitats operatives o transaccionals, de suport a la presa de decisions, dels sistemes estratègics

3.2.
ERP, Planejament dels Recursos Empresarials (Enterprise Resource Planning)

3.3.
EIS

3.4.
CRM, Administració de la Relació amb el Client (Customer Relationship Management)

3.5.
SCM, Administració de la Cadena de Subministraments (Supply Chain Management)

3.6.
EIS

3.7.
ERM, Gestió de la relació amb els empleats
(Employee Relationship Management)

3.8.
KM, Administració del Coneixement, (Knowledge Management)

3.9.
BI, Intel · ligència del Negoci, (Business Intelligence)

Capítol 4
Sistemes d'indicadors: dimensió sistemàtica dels sistemes d'informació

4.1.
Balanced Business Scorecard,

4.2.
Navegador de Skandia AFS o d'Edvinsson, KPMG, Monitor d'actius intangibles.

Capítol 5
Sistemes cercadors, aplicacions d'anàlisi, sistemes d'alarma, sistemes de ciència i tecnologia

5.1.
Sistemes analítics

5.2.
Sistemes d'alarma

5.3.
Sistemes de ciència i tecnologia

5.4.
Sistemes de recerca i recuperació d'informació: cercadors i metacercadors

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Seguint el calendari establert els estudiants han de presentar els següents exercicis:
a) Examen 1 ª part: 10%
b) 1r comentari de text: 10%
c) Elaboració base de dades 10%
d) Exercici de recerca: SI-WEB-BBDD: 10%
e) 3r comentari de text: 10%
f) Treball final i exposició: 20%
g) 4t comentari de text: 10%
h) Article científic: 20%

NOTA IMPORTANT: per efectuar la mitjana de les qualificacions dels diferents exercicis és necessari que l'estudiant obtingui un 5 com a mínim en cadascuna d'elles.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els criteris d'avaluació consistiran en la consideració d'aspectes teòrics relatius als continguts de l'assignatura i l'aplicació pràctica dels mateixos, així com d'habilitats comunicatives.

 

Bibliografia i recursos

 

-   Fundamentos de Sistemas de Información  APARISI CAUDELI, JOSÉ ANTONIO Y VICENTE M. RIPOLL FELIU (2000). Relevancia de la tecnología de la Información y de los sistemas de información estratégica para la elaboración del cuadro de mando integral. Comunicación presentada en el I Encuentro Iberoamericano de Contabilidad de Gestión Valencia. España. Fuente: http://www.observatorio-iberoamericano.org/


-    BELLOSO, NORA y NELLY PRIMERA. Sistema de Información en la Banca Universal Venezolana. Revista de Ciencias Sociales. Vol. 11. No. 1. pp. 118-130.


-     BONSÓN PONTE, ENRIQUE; JOSÉ RAÚL CANAY PAZOS; TOMÁS ESCOBAR RODRÍGUEZ Y SUSANA GAGO RODRÍGUEZ (2000). Contabilidad de Gestión y Tecnologías de la Información ¿pérdida de relevancia?. Comunicación presentada en el I Encuentro Iberoamericano de Contabilidad de Gestión Valencia. España. Fuente: http://www.observatorio-iberoamericano.org/

-     CGAP/WORLD BANK. 1998. Sistemas de Información gerencial para instituciones de microfinanzas. Guía práctica. Washington. EEUU. Fuente: www.cgap.org/docs/technicalTool_01_spanish.pdf  (Consultado en Abril 2006).


-    EDWARDS, CHRIS; JOHN WARD y ANDY BYTHEWAY.  1998. Fundamentos de Sistemas de Información. 2da. Edición. Prentice Hall. España.


-    HERNANDEZ ARIAS, AYMARA. 2002.  Enfoques de Investigación en Sistemas de Información. Revista Científica Compendium No. 9. pp. 67-85.


-     OTT, JOHN; ANDREW MACLEOD Y KEVIN MAR FAN. 2008. Computer-assisted Audit Tecniques: Value of Data Mining for Corporate Auditor. Information Systems Control Journal. Vol. 3. pp. 45-47.


-   PRIETO, ANA y MARLE MARTINEZ (2004). Sistemas de Información en las organizaciones: una alternativa para mejorar la productividad gerencial en las pequeñas y medianas empresas. Revista de Ciencias Sociales. Vol. 10. No. 2. pp. 322-337.


-     Ejemplos de Sistemas de Información Emergentes  MUÑIZ, LUIS. 2004. ERP. Guía Práctica para la Selección e Implantación. Gestión 2000. España.


-    SANTOS MARTÍN, JOSÉ IGNACIO Y RICARDO DEL OLMO MARTÍNEZ. 2004. Adaptación de los sistemas ERP al modelo E-Business. VIII Congreso de Ingeniería de Organización. España. Fuente: io.us.es/cio2004/comunicaciones/1-9.pdf 


-    SOLAR, LUIS. 2003. Ingeniería de procesos y tecnologías ERP, SCM y CRM. Seminario Aplicación de las TI en la Gestión Integrada de las Empresas. Universidad Mayor. Chile. .PDF (589 Kb)


-    Metodologías de Diseño e Implantación de Sistemas de Información  AGUILAR ALONSO, IGOR; JOSE CARRILLO VERDÚN y EDMUNDO TOVAR CARO. 2008. Importancia de la gestión del proceso de la demanda de TI. Revista de Procesos y Métricas. Asociación Española de Métricas de Sistemas Informáticos. VOL. 5. Nº 2. Fuente: www.aemes.org


-    BENNETT, SIMON; STEVE McROBB y RAY FARMER.  2007. Análisis y diseño de sistemas orientado a objetos usando UML. Tercera Edición. McGraw Hill. Madrid.


-    CHIESA, FLORENCIA. 2004. METODOLOGÍA PARA SELECCIÓN DE SISTEMAS ERP. Reportes Técnicos en Ingeniería de Software Vol. 6 N° 1 (2004), pág. 17-37. Fuente: http://www.itba.edu.ar/capis/webcapis/planma-esp.html


-    GONZÁLEZ, FERNANDO; H. GIL GÓMEZ y JOSÉ TORRALBA. 2003. El CRM y el SCM dentro de los Sistemas Integrados de Gestión. Asociación Española de Ingeniería de Proyectos. Fuente: http://www.aeipro.com


-    PRESSMAN, ROGER. 2006. Ingeniería del Software. Un enfoque práctico. Sexta Edición. McGrawHill. México.


-     SALINAS, ANDRÉS. 2007. Obstáculos en la Gestión de Proyectos en Tecnologías de Información y Comunicación y posibles soluciones. Asociación Colombiana de Ingenieros en Sistemas. Fuente: www.acis.org.co

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00