Assignatura

Infotecnologia Jurídica 2

  • codi 09330
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
grup M1
 Sem.1  DL 12:00 14:00 b214
grup M2
 Sem.1  DL 15:00 17:00 b214
grup M3
 Sem.1  DC 12:00 14:00 b301

Professorat

Responsable

Dra. María Pilar REY - mprey@uic.es

Horari d'atenció

ADAPTACIÓN EXTRAORDINARIA DE LA GUÍA DOCENTE PARA COVID-19



Sistemas y criterios de evaluación – Segunda convocatoria

El examen de segunda convocatoria se llevará a cabo conforme al que se prevé en la guía docente.

La única variación respecto a la convocatoria anterior es que en lugar de realizar el examen vía moodle, en los ordenadores de la universidad, se deberá llevar a cabo de forma no presencial, a través de Moodle, pero de forma simultanea a meet, activando la cámara y el sonido de vuestro equipo.

 

Requerimientos tecnológicos adicionales (si procede)

 

El día del examen deberéis utilizar google meet y el micrófono de vuestro dispositivo.

En cualquier caso, para efectuar el examen, el alumno tendrá que disponer de conexión a internet, cámara y micro.

Tendrá que estar preparado en la hora que se le convoque y se llevará a cabo a través de Moodle. El alumno tendrá que tener activada la cámara y deberá estar presente durante el tiempo que dure el examen.

El tiempo para llevar a cabo la práctica será limitado.

 

 

Observaciones

 

En el supuesto de que el alumno se presente al examen sin dar cumplimiento a las especificaciones expuestas en el apartado anterior, decaerá en su derecho a examinarse y estará suspendido.

Si el alumno efectúa el examen y distrae la vista a otro punto que no sea el ordenador, estará también suspendido.

Las faltas de puntualidad o de cumplimiento de las especificaciones descritas para el examen podrán dar lugar perder la convocatoria directamente.




Presentació

L'acompliment professional de qualsevol operador jurídic es troba avui dia facilitat, però alhora condicionat, per les modernes eines de cerca i tractament de la informació jurídica. Amb ajuda d'aquests mitjans tot jurista que posseeixi la suficient formació conceptual i teòrica prèvia, hauria d'estar en condicions d'oferir una anàlisi experta de qüestions jurídiques complexes i noves en un termini de temps relativament curt.

D'igual manera aquestes eines permeten o faciliten la preparació i redacció dels escrits en els quals es plasma la funció d'assessorament jurídic i defensa processal. Conèixer i dominar aquestes eines és avui dia, per tant, un element bàsic i imprescindible per a l'adequada formació de tot jurista.

A aquesta necessitat formativa pretén donar resposta l'assignatura de infotecnología jurídica, que es divideix en dues parts: una primera assignatura (Infotecnología I) dirigida a familiaritzar a l'alumne amb les aplicacions informàtiques més bàsiques en la labor professional jurídica (processador de textos, fulls de càlcul, programes de presentació...); i la present assignatura Infotecnología II, l'objecte de la qual és el domini de les bases de dades i altres fonts infotecnológicas d'informació jurídica.

Requisits previs

No procedeix

Objectius

1. Desenvolupament d'hàbits de rigor i qualitat formal en la presentació de documents
2. Habilitat en l'ús de les noves tecnologies i especialment en relació amb l'obtenció d'informació legal
3. Gestió de bases de dades jurídiques
4. Conèixer com utilitzar les fonts complementàries d'informació jurídica en mitjans digitals
5. Entendre la importància dels problemes jurídics de forma molt pràctica: la cerca i l'anàlisi jurisprudencial són essencial per superar amb èxit l'assignatura
6. Familiaritzar-se amb la lectura i anàlisi de sentències i resolucions
7. Redactar documents legals formals
8. Adquirir l'habilitat d'un aprenentatge autònom: ser capaços de resoldre qüestions o problemes jurídics variats, d'àmbits jurisdiccionals o legals diferents

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 - Adquirir la capacitat de comprensió, anàlisi i síntesi
  • 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents
  • 10 - Adquirir destresa en l'ús de suports informàtics i de les TIC
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 30 - Dominar les tècniques informàtiques en l'obtenció de la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia)

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Haurà desenvolupat hàbits de netedat i qualitat formal en la presentació de documents

2. Haurà adquirit destresa en l'ús de les TIC’s i especialment en relació a l'obtenció de la informació jurídica

3. Sabrà confeccionar documents formals d'àmbit jurídic.

4. Sabrà fer ús les bases de dades jurídiques

5. Sabrà manejar les fonts complementàries d'informació jurídica en suport digital

6. Comprendrà la importància de solucionar de manera molt pràctica els problemes jurídics

7. Coneixerà la importància de la conservació de documents

8. Serà capaç de documentar jurídicament les situacions de fet en què es trobi

9. Haurà adquirit habilitats per a l'aprenentatge autònom

Continguts

INFOTECNOLOGÍA JURÍDICA 2 – PROGRAMA DE L'ASSIGNATURA



Temi 1: Introducció.- Utilitat i límits dels mitjans infotecnològics com a eines per a l'obtenció d'informació jurídica i per al treball jurídic pràctic.

1.2. Principal utilitat: possibilitat d'obtenció ràpida d'informació jurídica rellevant per a l'abordatge o resolució de qualsevol problema o qüestió jurídica que se susciti en l'àmbit del dret intern o comunitari.



1.1. Riscos i limitacions.



Principal limitació: necessitat d'un previ domini dels conceptes jurídics principals i rellevants en relació a la qüestió plantejada.

Riscos específics propis dels formularis i models processals i de contractes.

Riscos addicionals associats a un deficient ús de l'eina infotecnológica.



Tema 2.- Utilitat específica de cadascuna de les eines infotecnológicas en les diferents fases del treball jurídic pràctic

2.1. Els passos lògics de tota labor d'assessoria jurídica i assistència lletrada

2.2. La utilitat de les eines infotecnológicas en cadascun dels passos lògics descrits



Tema 3. Les diferents eines infotecnológicas en particular. Tècniques i bones pràctiques per a la seva adequada utilització.

3.1. Els motors de cerca generals

3.2. Bases de dades i eines de consulta dels diferents parlaments.

3.3. Bases de dades i altres eines de consultes dels informes i dictàmens d'organismes consultius i d'altres organismes i institucions estatals en relació a textos prelegislatius o prerreglamentaris.

3.4. Les bases de dades de legislació

3.5. Les bases de dades de jurisprudència

3.6. Les bases de dades doctrinals i bibliogràfiques.



Tema 4.- Desenvolupament d'estratègies per millorar el rendiment i utilitat de les cerques mitjançant bases de dades normatives, jurisprudencials i doctrinals

4.1. Realització d'exercicis pràctics de determinació del status quaestionis en relació a problemes i qüestions jurídiques controvertides.



Tema 5.- La utilització instrumental dels formularis i bases de dades de models processals i contractuals

5.1. Realització d'exercicis pràctics de preparació d'escrits processals i contractuals

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per familiaritzar a l'alumne amb les eines infotecnológiques d'obtenció i tractament de la informació jurídica, no hi ha mètode millor que enfrontar a aquest al repte de buscar aquesta informació i resoldre casos concrets utilitzant aquestes eines infotecnolìgiques. D'aquesta manera la present assignatura s'estructura a partir del següent eix:

Es presenta cadascuna de les fonts d'informació jurídica (motors de cerca, bases de dades, en obert i d'editorials privades, formularis processals, etc.), i després de l'explicació es proposa a l'alumne la utilització d'aquesta eina per a la resolució d'un cas concret a resoldre en un termini limitat de temps.

L'aprenentatge és progressiu i se suposa a mesura que avança l'assignatura, de manera que en cada nova pràctica es pressuposa la capacitat d'utilitzar les eines infotecnológicas exposades anteriorment.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final estarà composta per la nota de l'avaluació contínua (70%), per la nota de l'examen final (30%).

Respecte la nota obtinguda per l'assistència a conferències organitzades per la Facultat (dins del programa de formació contínua), la falta d'assistència a les conferències serà avaluada negativament en l'assignatura. És a dir, en funció del nombre de conferències al que no s'hagi assistit es baixarà fins a un punt la nota final que hagi resultat de l'avaluació total de l'assignatura. Per exemple: si es falta a una conferència la nota baixarà 0,4 punts, si es falta a dues conferències la nota baixarà 0,7 punts i si es falta a les tres conferencies la nota baixarà 1 punt. Aquesta normativa no serà aplicable per als alumnes Erasmus o d'intercanvi, ni tampoc als alumnes dels Dobles graus.

En relació a l'avaluació contínua, es tindran en compte els treballs realitzats al llarg de l'assignatura, la participació de l'alumne en classe (no només en quantitat sinó en la qualitat de la seva intervenció), i l'assistència a les classes. En tractar-se d'una assignatura eminentment pràctica, l'assistència a classe és primordial.

Per a l'avaluació de la segona convocatòria la nota obtinguda en l'avaluació contínua es mantindrà per a l'avaluació de la segona convocatòria però sense computar la puntuació per assistència a conferències.

La qualificació dels treballs realitzats durant el curs serà de:

Malament = 1 punt

Regular = 2 punts

Ben = 3 punts

 

No presentada o plagi: 0 punts (promedia amb la resta de notes de pràctica)

 

 

 

 

Bibliografia i recursos

BASES DE DADES

La Ley digital: www.laleydigital.es

Westlaw: www.westlaw.es

V-lex: www.vlex.com

Revista iuris: www.revistaiuris.com

EN OBERT:

Noticias jurídicas: WWW.noticiasjuridicas.com

European Union Legal Database: www.eur-lex.europa.eu

PORTAL EUROPEO DE JUSTICIA: www.https://e-justice.europa.eu

BOE: www.boe.es

BIBLIOGRAFÍA SOBRE GESTIÓ DEL CONEXEMENT:

Isabel casas, Carmen González, Marta Hernández, Mª Jesús Glez-Espejo; Gestión del conocimiento en despachos de abogados; Aranzadi, 2009

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 16/01/2020 15:00h b213
  • E1 16/01/2020 15:00h b214

Material didàctic

      Materials
            EXPRESSIONSJURIDIQUES  expresionesjuriidicasapropiadas-uic-2015.pdf 
            LLISTAT DE BASES DE DADES docs-#5210612-v1-listado_bases_de_datos_pr_uic.docx 
            NORMES D'ESTIL normas_presentacio?n_trabajos-derecho-151023.pdf 
            presentación de la asignatura presentacionasingatura18-19.ppt 
            RECURSOS LINGÜISTICS manual_bones_pract_ling.pdf 
            RECURSOS LINGUISTICS II criteris_usos_ling_admin_justicia.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00