Dret Civil 3
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Sem.2 | DT | 15:00 17:00 | b503 | |
Sem.2 | DV | 17:00 19:00 | b503 |
L’objecte d’aquesta assignatura és l’estudi de la propietat i de la resta de drets reals. El concepte de ‘dret real’ agrupa diverses manifestacions de la relació jurídica entre l’individu i els béns que fa servir. És comú a totes elles la pretensió de resoldre els conflictes d’interessos sorgits amb motiu de la titularitat, gaudi i ús de béns econòmics. La categoria de ‘drets reals’ a la que es dedica aquesta assignatura neix a partir de certs elements comuns a totes aquelles situacions. La distribució del temari que descriu aquest pla docent és un intent de mostrar a l’alumne l’evolució dels anomenats ‘drets reals’, els problemes que han motivat l’aparició de cadascun d’ells i el règim jurídic que resulta d’aplicació.
Per a aquesta tasca, es pressuposa el coneixement de les categories conceptuals i de les institucions explicades en assignatures anteriors de Dret Civil. I d’una forma molt especial, el referent a les obligacions i els contractes, ja que el concepte de dret real es contraposa sovint a la protecció i el règim dels anomenats drets de crèdit.
En altre ordre de coses, aquesta assignatura no només presenta instruments conceptuals i materials normatius bàsics per a l’estructura jurídica del dret civil, sinó que també du a terme una funció propedèutica rellevant per a la resta de matèries de Dret privat i fins i tot amb el Dret Públic, que s’imparteixen en cursos posteriors del Grau en Dret. Així, els continguts constitueixen la base del dret immobiliari, i també tenen una estreta relació amb el dret urbanístic, per citar dos matèries. Des d’aquesta perspectiva, l’assimilació per part de l’estudiant de les formes de raonament, i la comprensió de les nocions i instruments conceptuals que es presenten al llarg de l’assignatura, constitueixen les fites essencials per a la consecució dels objectius formatius que es persegueixen.
No procedeix
Els objectius d'aquesta assignatura són els següents:
a) Aprendre els conceptes bàsics de la matèria
b) Conèixer la teoria bàsica de la matèria
c) Aprendre a usar-los a través de la preparació i resolució de casos pràctics i de la seva exposició i defensa oral i escrita.
D’aquesta manera, al final de l'assignatura l'alumne ha d'haver adquirit els coneixements relatius a:
1. Els drets reals
a) Concepte, característiques i distinció respecte dels drets de crèdit.
b) L’autonomia privada en la configuració dels drets reals: numerus apertus?
c) Contingut dels drets reals
d) Tipus de drets reals
e) Drets reals i dret internacional privat
2. La possessió
a) Concepte
b) Classes
c) Configuració jurídica
d) Adquisició, conservació i pèrdua
e) Efectes jurídics
f) Liquidació de la situació possessòria
3. Adquisició, transmissió i extinció dels drets reals
a) Els modes d’adquirir la propietat i els drets reals.
b) La tradició i les seves modalitats. La donació.
c) La usucapió.
d) L'accessió.
e) L'ocupació.
f) L’extinció dels drets reals.
4. La propietat
a) Concepte i contingut. La propietat a la Constitució espanyola.
b) Els límits i les limitacions de la propietat en interès públic.
c) Els límits a la propietat en interès privat: les relacions de veïnatge i les immissions.
d) La protecció del dret de propietat: acció reivindicatòria; acció declarativa; acció negatòria. Delimitació i fitació de finques
5. Les situacions de comunitat
a) La comunitat ordinària indivisa.
b) La propietat horitzontal.
c) Altres: la comunitat especial per torns i la mitgeria; la propietat compartida i la propietat temporal.
6. La propietat intel·lectual
a) Introducció y subjectes
b) Objecte de la propietat intel·lectual
c) Contingut del dret
d) La transmissió de los drets de propietat intel·lectual.
e) Altres drets de propietat intel·lectual
7. Els drets reals de gaudi i les càrregues reals
a) El dret d'usdefruit.
b) El dret d'ús i el dret d'habitació.
c) Els drets d'aprofitament parcial.
d) El dret de superfície.
e) El dret de cens.
f) Les servituds.
g) Els drets de vol i de subedificació.
8. Els drets d'adquisició preferent
a) La preferència adquisitiva.
b) El dret d'opció.
c) Els drets de tanteig i retracte.
9. Els drets reals de garantia (I)
a) Les garanties reals: concepte, característiques i tipologia.
b) El dret de retenció.
c) El dret de penyora.
10. Els drets reals de garantia (II)
a) El dret d'hipoteca.
b) El dret d'anticresi.
11. La publicitat dels drets reals immobiliaris
a) El Registre de la Propietat i els principis hipotecaris.
b) Els actes inscriptibles.
c) El procediment registral i la funció qualificadora.
d) Els assentaments registrals.
e) Els efectes de la publicitat: legitimació i fe pública registral
En aquesta assignatura es busca que els alumnes aprenguin els conceptes bàsics de la matèria, coneguin la teoria bàsica de la matèria, i aprenguin a usar-los a través de la preparació i resolució de casos pràctics i de la seva exposició i defensa oral i escrita.
El primer objectiu s'aconseguirà a través dels Memorandums de Conceptes. El segon mitjançant les classes teòriques. I el tercer serà el contingut de les classes pràctiques.
Els Memorandums
L'assignatura té més d'un centenar de conceptes bàsics, de coneixement imprescindible per poder desembolicar-se amb èxit en l'aplicació pràctica de l'assignatura. Estan redactats a manera de pregunta i resposta en un document que té dues parts. L'alumne haurà d'aprendre'ls bé. Es tracta d'un exercici eminentment memorístic, dividit en dues proves.
Les classes teòriques
Mes de la mitat de les classes es dedicaran a la docència normal, amb explicacions teòriques de les diferents lliçons del programa. Estarà recolzada bàsicament en el manual de la assignatura en algun tutorial que ampliï l'explicació. L'explicació de classe estarà molt centrada en els conceptes. L'objectiu central d'aquesta part és que l'alumne els entengui ben (què són i què no són) i els sàpiga aplicar amb encert en els diferents supòsits pràctics.
El contingut de les classes del dimarts serà objecte de l'avaluació teòrica, que serà bàsicament a través de preguntes de raonament, no de memorística. Es busca amb això avaluar si realment l'alumne ha entès el concepte i el contingut de cada institució, i la manera per a això és demanar que apliqui i argumenti les diferències amb altres institucions. Es realitzarà durant el curs mitjançant dos exàmens parcials, i, si no s’allibera, es tindrà que anar a l’examen final.
Les classes pràctiques
Vuit classes es dedicaran a l'exposició i defensa dels casos pràctics, d'acord amb les següents instruccions:
- Nombre de casos per sessió: cada divendres hi haurà uns 8 casos per resoldre (que es penjaran una setmana abans), quatre per hora, i la resolució de cadascun haurà de portar entre 10 i 15 minuts.
- Grups de treball: els estudiants es reuniran en grups de CINC (formats lliurement pels alumnes). Per a la defensa dels casos sortirà tot el grup i el professor escollirà a un d'ells per exposar el cas, i la nota s'aplicarà als cinc. El professor podrà dirigir preguntes a la resta de membres de l'equip i a la classe en general. Una vegada fixat el grup, en principi no serà possible realitzar canvis
- Participació oral: cada divendres sortiran quatre grups, escollits a l'atzar pel professor. Cada grup defensarà dos casos. L'explicació del cas no pot ser llegida, ha de ser oral.
- Evidències de treball continuat: paral·lelament, i com a evidències del treball de grup continuat, cada divendres dos grups (diferents dels quals han sortit a exposar) seran requerits per lliurar per escrit quatre casos resolts. Es corregiran i avaluaran pel professor, i la nota es farà extensiva tots els membres del grup.
- Mètode del cas: es facilitarà un *video-tutorial de com resoldre els casos pràctics amb èxit
Així doncs, en resum, a les classes pràctiques:
a) Cada grup haurà de portar per escrit els vuit casos treballats i resolts
b) Quatre grups, a l'atzar, seran convidats a sortir i exposar oralment la solució de dos casos per grup
c) Altres dos grups seran requerits a lliurar per escrit les evidències de treball
Activitats formatives:
Metodologies:
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica | 01 04 17 |
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo) | 02 03 22 23 24 |
Estudio independiente del alumno | 11 17 21 24 |
Trabajos individuales y en grupo | 02 04 30 |
MEMORANDUMS: Els Memoràndums valdran un (1) punt cadascun. Total, 2 punts
CASOS PRÀCTICS: valdran en total 4 punts
- La nota de cada exercici serà numèrica de l'1 al 5, reservant-se el 0 a aquells casos de no lliura o resolució del cas, o encara que lliurat o resolt, resulti evident que no s'ha treballat en absolut per part del grup.
- La nota és solidària per a tot el grup
- La nota es comunicarà a cada grup el dimarts següent a la de l'exercici
EXAMEN TEÒRIC: L'avaluació teòrica valdrà 4 punts
A més, durant la resolució dels casos hi ha intervencions i rebots, i tot això serveix per arrodonir la nota.
Alliberament assignatura, examen final i nota final:
- s'allibera amb un 7 de nota. Els que es quedin per sota hauran d'anar a l'examen final
- Pels que en l'avaluació contínua s'hagin quedat per sota de cinc, la nota de l'assignatura serà la que obtinguin en l'examen final.
- Pels que s'hagin quedat entre el 5 i el 7, la nota de l'assignatura serà la que obtinguin en l'examen final, tret que la de l'avaluació contínua sigui superior, en aquest cas es fa la mitjana entre les dues.
- D'altra banda, les persones que hagin alliberat i desitgin pujar nota, així com els que aspirin a la MH, hauran de presentar-se a l'examen final.
- L'examen final tindrà dues parts: una meitat serà la resolució d'alguns dels casos donats en classe durant el semestre, l'altra meitat serà un examen teòric.
SEGONA CONVOCATÒRIA
En la segona convocatòria amb aprovar l'examen final és suficient.
SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
Assistència i participació a classe |
Proves orals |
Proves escrites |
Resolució de casos |
1. Bibliografia bàsica recomanada: Manual de referència principal:
DEL POZO, Pedro / VAQUER, Antoni / BOSCH, Esteve, Derecho Civil de Cataluña. Derechos Reales. Barcelona. Marcial Pons. 2015 (5a ed.) [també es pot usar l’edició anterior, la 4ª, de 2012]
2. Textos legals corresponents.
3. Material lliurat pel professor o adjuntat en l’apartat Material didàctic. Puntualment és possible que s’usin altres manuals, que estan a la biblioteca:
PUIG FERRIOL, Lluís / ROCA TRIAS, Encarna, Institucions del Dret civil de Catalunya. Volum IV. Drets reals. València: Tirant lo Blanch, 2007.
DÍEZ-PICAZO, Luis / GULLÓN BALLESTEROS, Antonio. Sistema de derecho civil. Vol. 3. Tomo I. Derechos reales en general. Tomo II. Derechos reales en particular. Madrid: Tecnos, 2012 (8a. ed.).