Assignatura

Dret Processal 1

  • codi 09335
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.2  DT 15:00 17:00 b503
 Sem.2  DV 15:00 17:00 b503

Professorat

Responsable

Dr. Carlos DE MIRANDA - cdemiranda@uic.es

Horari d'atenció

Es confereix una importància cabdal a aquest aspecte de la docència. Es busca que l’alumne se senti recolzat i motivat de cara a la resolució dels problemes que li puguin sorgir en la seva activitat d’aprenentatge de la matèria. Es prestarà especial atenció a auxiliar a l’alumne en la preparació de les presentacions, en la confecció de treballs i, en general, en l’aprofitament real de l’assignatura (proporcionant-li eines de treball, materials bibliogràfics i jurisprudencials addicionals, etc.). Qualsevol qüestió ha de resoldre’s amb el professor, pel que s’aconsella obtenir cita prèvia (adreçar els correus electrònics a cdemiranda@uic.es, sempre amb còpia a tdiciommo@uic.es). Així mateix, tota la correspondència virtual que se’ls remeti per part del professor de l’assignatura sempre contindrà en còpia a un altre professor de l’àrea de coneixement, a fi i efecte de respectar al màxim els principis de col·legialitat i de transparència, pel quals es regeix aquest departament.

Presentació

Tot jurista ha de comptar amb uns coneixements bàsics sobre el Dret Processal. Fonamentalment, perquè, encara que no es desenvolupi l’activitat professional en l’àmbit forense, un assessorament de qualitat ha de tenir present sempre la possibilitat, potencial o real, del conflicte. Ara bé, si el jurista exerceix a l’àmbit forense, l’exigència inicial es torna indiscutible. Així les coses, es tracta d’una de les assignatures amb major repercussió pràctica, donat l’alt nombre de professionals que dediquen el seu quefer a la litigació en matèria de dret privat. A més, en aquesta matèria s’introdueix el sistema processal espanyol en el seu conjunt. Tals coneixements repercutiran, posteriorment, en el millor seguiment d’assignatures tals com el Dret Processal Penal.

Requisits previs

No es demana cap.

Objectius

Es persegueixen els següents objectius:

(i) Conèixer l’estructura i el funcionament del sistema processal espanyol, així com, comprendre correctament la mecànica de les principals institucions del procés civil. Es pretén que l’alumne entengui la matèria perfectament, de manera que pugui enfrontar-se a la Llei, a les explicacions dels clients i a l’assimilació d’informació especialitzada sense problemes.

(ii) Saber manejar amb soltesa i sense ajuda totes i cadascuna de les institucions que conformen el procés civil declaratiu. Al final del curs, s’ha de saber redactar i contestar demandes, interessar mesures cautelars, sol·licitar la pràctica de diligències preliminars, intervenir amb profit en audiències prèvies i saber portar judicis ordinaris i verbals.

(iii) Dominar els textos legals, els seus detalls, escletxes i peculiaritats.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
  • 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents
  • 06 - Adquirir habilitats en la presa de decisions
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
  • 22 - Ser capaç d'identificar i interpretar la documentació d'ús habitual en el tràfic jurídic i negocial
  • 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
  • 24 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions utilitzant la informació rellevant, aplicant els mètodes adequats i situant el problema dins del conjunt de l'ordenament jurídic
  • 25 - Adquirir habilitats per a l'accionament processal: redacció d'escrits, concreció de pretensions, utilització de formularis, etc.
  • 26 - Dominar les tècniques i formes de prova

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneixerà i comprendrà els conceptes bàsics del Dret processal, especialment les regles de jurisdicció, de competència, i les parts del procés.

2. Identificarà i distingirà els diferents tipus d’accions civils.

3. Coneixerà, identificarà i comprendrà els diferents tipus d’accions civils.

4. Haurà adquirit habilitats en la comunicación oral i escrita.

5. Haurà desenvolupat habilitats en la resolución de conflictes jurídics relacionats amb els continguts del mòdul.

6. Haurà adquirit competències processals.

7. Haurà desenvolupat hàbits de netedat en la presentació personal i de documents.

Continguts

El temari de l'assignatura és el següent:

TEMA 1.- Litigi. Autotutela. Autocomposición. Heterocomposición, privada i estatal.

TEMA 2.- Heterocomposición estatal: Poder Judicial i Administració de Justícia.

TEMA 3.- Concepte, filosofia i estructura dels processos judicials. En particular, tipus de tutela judicial civil, tipus de procés civil, estructura bàsica dels processos civils.

TEMA 4.- Principis del procés civil. Les garanties constitucionals del procés.

TEMA 5.- Les parts del procés civil.

TEMA 6.- Jurisdicció i competència civil.

TEMA 7.- L'objecte del procés civil.

TEMA 8.- El procés declaratiu civil (1): les diligències preliminars.

TEMA 9.- El procés declaratiu civil (2): les mesures cautelars.

TEMA 10.- El procés declaratiu civil (3): fase d'al·legacions: demanda i contestació.

TEMA 11.- El procés declaratiu civil (4): la prova civil (i).

TEMA 12.- El procés declaratiu civil (4): la prova civil (ii).

TEMA 13.- El procés declaratiu civil (5): l'audiència prèvia.

TEMA 14.- El procés declaratiu (6): l'acte del judici.

TEMA 15.- El procés declaratiu (7): la sentència i les formes anormals de terminació del procés.

TEMA 16.- El procés declaratiu (8): el judici verbal.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En la totalitat de les sessions se seguirà el mètode didàctic de la lliçó magistral. Les lliçons tindran una forta component conceptual i pràctica, en el sentit de procurar que l'exposició dels temes es basi en l'anàlisi de casos on es percebi amb claredat la noció que es pretén transmetre. El professor cuidarà d'adequar l'ensenyament a la preparació satisfactòria per l'alumne de les proves de tall o tipus “caso pràctic”.

Per a assistir amb profit a les classes, serà imprescindible acudir amb els textos legals que indiqui el professor a cada moment.

El professor es cuidarà de facilitar una guia a l'alumne sobre la metodologia per a resoldre casos pràctics correctament. També es proporcionarà un exemple modèlic de cas correctament resolt.

El docent es reserva la possibilitat de completar el material bibliogràfic, referenciat en un altre apartat de la present Guia, amb els instruments didàctics que consideri oportuns (notes tècniques, vídeos formatius, etc.).

Eventualment, el professor podrà oferir als alumnes interessats, en horari no lectiu, la realització d'un seminari de simulació processal, de caràcter absolutament voluntari i sense el menor impacte en l'avaluació, per a aquells estudiants que desitgin aprendre l'essència de l'ofici de litigant civil amb el només propòsit de completar la seva formació.

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica
17
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
03 06 22 23 24 25 26
Actividades fuera del aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
26
Estudio independiente del alumno
11 17 24
Trabajos individuales
04 22 24

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

NORMES I PROCEDIMENTS D'AVALUACIÓ CORRESPONENTS Al PRESENT ESTAT D'ALARMA I Al CONFINAMENT DOMICILIARI OBLIGATORI (PANDÈMIA COVID-19)

(1r) Tot el que no es contempli en els punts successius es regirà pel contingut d'aquest apartat de la Guia docent, segons la seva redacció original, prevista per a un escenari de normalitat.

(2n) El que s'indica a continuació serveix tant per a l'examen parcial, com per a l'examen final, el pes percentual del qual en la nota final romanen invariats (examen parcial, 40%; examen final (60%).

(3r) Normes i procediment d'avaluació per als alumnes que se subjecten voluntàriament a la modalitat d'examen denominada "d'opositors":

3.1. L'examen parcial versarà sobre els temes 1-10 del temari, tots dos inclosos. L'examen final versarà sobre la totalitat de temes del temari.

3.2. El professor titular de l'assignatura remetrà el dia anterior a la prova l'horari de l'examen i l'ordre d'intervencions.

3.3. La prova es realitzarà mitjançant videoconferència. Si un alumne ja coneix que no té accés a internet, ho ha de comunicar al professor titular de l'assignatura de manera immediata i la via de comunicació per a poder realitzar l'examen serà la plataforma de videoconferència de Whatsapp.

3.4. La videoconferència es gravarà pel professor, per raons de garantia recíproca.


3.5. A l'hora prevista, l'alumne es connectarà. Durant tota la videoconferència el micròfon de l'estudiant haurà d'estar obert i la càmera activada. Res més iniciar-se la conferència, el professor demanarà a l'alumne que, amb la seva cambra, li permeti al primer comprovar que en l'estada on es troba l'estudiant, aquest està sol. Així mateix, l'estudiant no podrà disposar de més dispositiu electrònic que permeti la comunicació que aquell amb el qual realitza la videoconferència.

3.6. El professor mostrarà la seva pantalla i veurà l'alumne com el professor, mitjançant un programa de selecció aleatòria de números (http://www.alazar.info/), sorteja dos (entre els números dels temes objecte d'examen). D'aquests dos, l'alumne selecciona un d'ells i el manifesta per escrit en el xat de la plataforma de videoconferència.

3.7. Si un alumne decideix "no presentar-se", ha de comunicar-lo per escrit, per e-mail, amb còpia a la Directora d'Estudis de la Facultat, abans de les 9 hores del mateix dia de la prova.

3.8. L'alumne podrà redactar un esquema escrit previ. Durant la redacció de l'esquema, en paper, el professor haurà de poder veure com l'alumne escriu. En cas contrari, la prova quedarà invalidada i es qualificarà com a suspès (0.0). Per a això serà necessari que entre la cambra i l'alumne hi hagi, com a mínim, un metre i mig de distància.

3.9. L'exposició ha de durar un mínim de deu minuts. No cobrir aquest temps suposarà un suspens amb qualificació numèrica «0.0».

3.10. El professor podrà demanar a l'alumne que li exposi algun extrem concret de qualsevol altre tema del temari. Exemple:

-per sorteig a l'estudiant ics li corresponen els temes 1 i 10, triant el 1;

-el professor li podrà formular al final de la prova una o dues preguntes sobre conceptes bàsics dels temes restants, inclòs el 10;

-per seguir, amb l'exemple, el professor li demanaria a l'alumne que li expliqués tot el que sabés sobre "el litisconsorci", tallant-li l'exposició el docent quan considerés que el discent ja ha mostrat que el seu coneixement és prou ampli.

El que es pretén amb això és que els alumnes no seleccionin temes, s'estudiïn només els cinc primers, per exemple, per si hi hagués sort, i, en definitiva, forçar-los al fet que s'estudiïn tots els temes amb qualitat.

3.11. A més de la bibliografia assenyalada en un altre punt de la present Guia docent, el professor proporcionarà a la seva discreció, o baix demanda dels estudiants, els materials addicionals que consideri pertinents per a afavorir la correcta preparació de les proves, parcial i final.

3.12. Conclòs l'examen, el professor no comunicarà la nota i es tallarà la videoconferència.

3.13. Donades les especials circumstàncies presents i les dificultats inherents a una prova oral realitzada mitjançant videoconferència, es demana a l'alumne prudència en el sentit que manqui de qualsevol mecanisme de comunicació amb altres persones diferents al professor i aquest es reserva el dret de demanar qualsevol acció a l'estudiant dirigida a dissipar dubtes sobre l'absència de "ajuda externa" al coneixement propi i personal de l'alumne.

(4t) Normes i procediment d'avaluació per als alumnes que se subjecten voluntàriament a la modalitat d'examen denominada "cas pràctic":

4.1. A l'hora de començament de la prova, se li enviarà un e-mail a tot el grup amb l'enunciat del cas en format «pdf».

4.2. De manera simultània a l'enviament (en l'hora prevista i comunicada als estudiants), tots ells s'hauran de connectar a una plataforma de videoconferència (la que el professor titular d'assignatura assenyali), prèvia invitació a tots ells per a unir-se a la comunicació.

Si un alumne ja coneix que no té accés a internet, ho ha de comunicar al professor titular de l'assignatura de manera immediata i la via de comunicació per a poder realitzar l'examen serà la plataforma de videoconferència de Whatsapp, en la data, hora i altres circumstàncies que li prescrigui el professor, encara que la defensa del cas serà oral.

4.3. A l'hora prevista, l'alumne es connectarà. Durant tota la videoconferència el micròfon de l'estudiant haurà d'estar obert i la càmera activada.

4.4. L'alumne podrà disposar de qualsevol material de suport tècnic-jurídic (normes, anotacions, etc.) en format paper o en format digital. No es podrà mantenir de qualsevol forma comunicacions amb ningú durant el desenvolupament de la prova, ni tampoc parlar. El professor podrà sol·licitar a qualsevol alumne que, en un determinat moment, aquest últim activi la modalitat "compartir pantalla". El professor gravarà la videoconferència.

4.5. La prova tindrà una durada de dues hores de temps, durant les quals l'alumne resoldrà el cas i redactarà la resposta manuscrita en un màxim de dos folis per les dues cares.

4.6. Quan l'alumne hagi acabat o, en tot cas, transcorregudes les dues hores donades, l'estudiant haurà de fotografiar amb el seu mòbil les quatre cares de foli i haurà de remetre-les immediatament al professor titular de l'assignatura (amb còpia a la Directora d'Estudis, com a mer mecanisme de garantia), perquè aquell procedeixi a la seva correcció. En cas que disposi de mecanismes d'escaneig, es preferirà i haurà de seguir aquest sistema de registre i enviament de l'examen.

4.7. Les fotografies de les cares de foli de l'examen es convertiran en un document pdf, sobre el que el professor corregirà, introduint les marques de correcció en format «comentari».

4.8. Quant a possibles incidències, es plantegen com a possibles les següents, al costat de la manera en què es resoldran:

a) En cas de trobar-se l'alumne indisposat, per motius de salut, es requerirà un justificant mèdic.

b) Si l'alumne té qualsevol incidència amb l'accés a la plataforma oficial d'examen i/o a la plataforma de videoconferència, haurà d'efectuar immediatament tantes captures de pantalla com resulti necessari i enviar-les-hi al professor titular amb còpia a la Directora d'Estudis (els serveis tècnics de UIC habilitaran mecanismes per a aquestes incidències). Així mateix, la prova o examen de recuperació del primer fallit serà oral i per mitjà de videoconferència.

c) Aquells alumnes que, des d'ara, coneguin els seus problemes de connexió a internet, hauran d'informar-ho immediatament, incloent, des d'ara, la indicació que, en tal cas, se'ls examinarà de forma individu


SISTEMES I CRITERIS D'AVALUACIÓ (VERSIÓ ORIGINAL; PRÈVIA Al DECRET D'ESTAT D'ALARMA I Al SUBSEGÜENT CONFINAMENT DOMICILIARI)

En aquesta assignatura, els alumnes poden optar entre dos sistemes: (i) proves de tipus “coneixement jurídic aplicat” i (ii) proves de tipus oral, memorístic -metodologia “oposició”-.


Els alumnes que vulguin acollir-se al sistema d'avaluació (ii) hauran de manifestar-lo per correu electrònic al professor fins a les 24 hores del dia 5 de febrer. El silenci s'interpreta com una adscripció tàcita al sistema d'avaluació (i).

SISTEMA D'AVALUACIÓ (I) O SISTEMA GENERAL

1.- La nota final s'obté de la següent manera i en la següent proporció: Examen parcial (40%); examen final (60%).
2.- L'examen parcial consistirà en la realització d'un cas pràctic, disposant-se a aquest efecte de 2 hores de temps i d'un espai limitat a 4 cares de foli. Es podrà acudir a la prova amb tot el material que es desitgi, en paper -en cap cas en format electrònic, a través de qualsevol dispositiu electrònic-. L'examen contindrà un supòsit de fet i un qüestionari en el qual es contindrà el que es demani de l'alumne. L'alumne no s'identificarà amb els seus nom i cognoms sinó exclusivament amb el seu número de Document Nacional d'Identitat (perquè es preservi l'anonimat en la correcció).
3.- Criteris de valoració de l'examen parcial:
*Faceta formal: fins a un màxim de dos punts (amb caràcter indicatiu però no exhaustiu: bona presentació, respecte de marges, bona lletra, absència de ratllades, emfatització gràfica de les idees i apartats principals, absència de faltes d'ortografia i d'errors sintàctics).
*Faceta argumental: fins a un màxim de dos punts (amb caràcter indicatiu, però no exhaustiu: capacitat d'enfocament del problema, congruència de la conclusió amb l'argumentari de suport, consistència de les idees, expressió ordenada de les premisses del raonament justificatiu, anticipació d'objeccions, claredat, sistematicitat, força persuasiva de l'argumentari, ús d'expressions tècnic-jurídiques -precises i correctes-).
*Faceta tècnic-jurídica: fins a un màxim de sis punts (amb caràcter indicatiu, però no exhaustiu: defensa de tesis conformes a Dret processal, absència d'errors tècnic-jurídics, fonamentació normativa de la resposta o de l'escrit o de la tasca requerida -imprescindible-, soltesa en el maneig dels textos legals, capacitat d'interpretació i de superació d'indeterminacions semàntiques i sintàctiques d'aquests, comprensió dels conceptes aplicats, capacitat per a subsumir fets en enunciats jurídics).
4.- L'examen final consistirà en la defensa d'algun element d'un cas pràctic -durant un espai de 15 minuts- davant el professor de l'assignatura, en tot cas, i eventualment un altre docent de l'àrea de coneixement (gravant-se en àudio cadascun dels exàmens). L'alumne rebrà l'examen (el cas pràctic, enunciat de fet i qüestions) el primer dia després de la finalització del període lectiu ordinari. La prova pot consistir tant en un cas pràctic, en sentit estricte, com en la redacció d'un escrit processal civil. A l'examen l'alumne pot acudir proveït del material escrit que desitgi, si bé ha de tenir-se present que en un exercici oral resulta fart difícil consultar-lo, suggerint-se, prima facie, l'ocupació exclusiva dels textos legals.
5.- Criteris de valoració de l'examen parcial:
*Faceta formal: fins a un màxim d'un punt (amb caràcter indicatiu, però no exhaustiu: bona presentació personal, dicció correcta, adequat maneig del temps d'exposició, cuidat de les formes i de les normes bàsiques de cortesia acadèmica).
*Faceta argumental: fins a un màxim de dos punts (amb caràcter indicatiu, però no exhaustiu: capacitat d'enfocament del problema, congruència de la conclusió amb l'argumentari de suport, consistència de les idees, expressió ordenada de les premisses del raonament justificatiu, anticipació d'objeccions, claredat, sistematicitat, força persuasiva de l'argumentari, ús d'expressions tècnic-jurídiques -precises i correctes-, adequada contra-argumentació, habilitat per a improvisar respostes a preguntes de l'examinador).
*Faceta tècnic-jurídica: fins a un màxim de set punts (amb caràcter indicatiu, però no exhaustiu: defensa de tesis conformes a Dret processal, absència d'errors tècnic-jurídics, fonamentació normativa de la resposta -imprescindible-, soltesa en el maneig dels textos legals, capacitat d'interpretació i de superació d'indeterminacions semàntiques i sintàctiques d'aquests, comprensió dels conceptes aplicats, capacitat per a subsumir fets en enunciats jurídics).
6.- L'Àrea de coneixement facilitarà als estudiants, durant el curs, una guia per a la resolució de casos pràctics i, així mateix, algun model o exemple de cas pràctic resolt correctament.
7.- L'examen de segona convocatòria tindrà la mateixa idèntica forma que l'examen final de primera convocatòria.


SISTEMA D'AVALUACIÓ (II) O ESPECIAL PER A OPOSITORS
1.- La nota final s'obté de la següent manera i en la següent proporció: Examen parcial (40%); examen final (60%).
2.- L'examen parcial versarà sobre els temes 1-10 del temari, tots dos inclosos.
3.- L'examen final versarà sobre la totalitat dels temes del temari.
4.- En totes dues proves, la mecànica serà idèntica: l'alumne extraurà a l'atzar dos temes i triarà un d'ells. Es podrà preparar un esquema per espai de 10 minuts. L'exposició oral, registrada mitjançant un dispositiu d'enregistrament d'àudio, serà presidida pel professor titular de l'assignatura, com a mínim, i eventualment per un altre o altres docents de l'Àrea de coneixement.
5.- L'alumne haurà d'exposar oralment el tema triat durant un espai de 10 minuts. No cobrir aquest temps suposarà un suspens amb qualificació numèrica «0.0».
6.- En segona convocatòria, a l'alumne que hagi seguit aquest sistema en la primera convocatòria, se li aplicaran les mateixes regles d'examen.
Per a tots dos sistemes regeix de la mateixa manera el següent: "La falta d'assistència a les Conferències de Formació Contínua serà avaluada negativament en l'assignatura. És a dir, en funció del nombre de conferències a les quals no s'hagi assistit es baixarà fins a un punt la nota final que hagi resultat de l'avaluació total de cada assignatura.

Per exemple: si es falta a una conferència la nota baixarà 0,4 punts, si es falta a dues conferències la nota baixarà 0,7 punts i si es falta a les tres conferencies la nota baixarà 1 punt."Aquesta normativa no serà aplicable per als alumnes Erasmus o d'intercanvi, ni tampoc als alumnes dels Dobles graus".

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Pruebas escritas
Pruebas orales
Resolución de casos
Trabajos individuales y en grupo

Bibliografia i recursos

(i) El material documental més important per a aquesta assignatura és la Llei d'Enjudiciament Civil (en la seva versió vigent), en paper.

(ii) Per a l'estudi dels temes i la preparació dels exàmens parcial i final es recomana especialment la següent bibliografia:

-(Com a obra capdavantera, de capçalera) NEVA FENOLL, J., Dret Processal I. Introducció, edit. Tirant lo Blanch, 2019.

-(Com segona obra capdavantera, de capçalera) RAMOS MÉNDEZ, F., El judici civil, 2a ed., edit. Atelier, Barcelona, 2015.

-(Com tercera obra capdavantera, de capçalera) NEVA FENOLL, J., Dret Processal II. Procés civil, edit. Tirant lo Blanch, 2019.

- ORTELLS RAMOS, M., Dret Processal Civil, 15a ed., edit. Aranzadi, Cizur Menor (Navarra), 2016.

- GIMENO SENDRA, V., Dret Processal Civil I. El procés de declaració, edit. Castillo de Lluna, Madrid, 2015.

(iii) Els alumnes compten amb llicències d'accés a la base de dades Westlaw Insignis, on podran consultar jurisprudència.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00