Assignatura

Introduction to Comparative Law

  • codi 09337
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 2

Llengua d'impartició principal: anglès

Horari
grup M
 Sem.2  DC 12:00 14:00 a502

Professorat

Responsable

Dr. Alex BAS - abas@uic.es

Horari d'atenció

L'alumne podrà concertar tutories amb el professor, per correu electrònic o preencialment els dies de classe. 

Presentació

L’objectiu de l’assignatura és introduir els alumnes en la cultura jurídica angloamericana (common law) a través de la comparació amb la cultura jurídica de l’Europa continental (civil law). El contrast se centra en els orígens històrics, les fonts del dret i les cultures constitucionals, amb especial referència a l'àmbit nord-americà. Els materials i llurs lectures i comentaris es realitzen en llengua anglesa.

 

The aim of the course is to introduce students to the Anglo-American legal culture (common law) through comparison with the legal culture of continental Europe (civil law). The contrast focuses on the historical origins, the sources of law and constitutional culture, with special reference to the American field.

 

Requisits previs

Coneixements de llengua anglesa a nivell de reading and listening.

Objectius

Aquesta assignatura té tres objectius principals:

 

1.- Conèixer els principis bàsics de la cultura jurídica i institucional del món angloamericà (common law).

 

2.- Comprendre els trets diferencials entre les dues grans famílies del dret occidental: el civil law i el common law.

 

3.-  Aprendre els conceptes i procediments bàsics de la metodolodia de la comparació jurídica. 

 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 13 - Desenvolupar el raonament crític
  • 16 - Tenir capacitat per utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eines de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic
  • 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 28 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia i literatura jurídica en llengua anglesa

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneixerà i comprendrà els fonaments de la cultura jurídica i institucional anglosaxona, especialment la nord-americana.
2. Comprendrà bibliografia i literatura jurídica del common law system.
3. Desenvoluparà tècniques d'aprenentatge autònom i d'elaboració de pesament crític sobre temes contemporanis.

Continguts

1. Comparative Law: Introduction to western legal tradition. Civil law and Common law.

2. The Civil law system: origins and development.

3. The age of Enlightenment: Revolution and Codes.  

4.The Common law system: the Law of England. Cases and precedents. The ratio decidendi. The UK Supreme Court. The Commonwealth.

 5. The birth of a nation: The declaration of independence, The U.S. Constitution.

 6. Federal system and federalism: state powers v. national powers. A never endind struggle for power?

  7. Checks and balances and judicial independence: judges, Courts and the United States Supreme Court (USSC)

 8. Judicial Review: from Marbury v. Madison and Dred Scott v. Sandford to now. Legislating from the bench?

9. First amendment: Free speech. Freedom of the press. Religion.

 10. Civil rights and the Warren Court: Brown v. B. of Education (1954). The end of racial segregation?

11. Capital Punishment and Abortion: from Furman v. Georgia (1972) and  Roe v. Wade (1973) to the current debate.

12.Democracy and Constitution: Bush v. Gore (2000). Citizens United v. Federal Election Commission (2010). 2012 Elections.

13. Law and Politics: Obama’s 2012 major decisions: Arizona v. United States, The Affordable Care Act Cases.

14. Legal education and legal sources: law schools and legal professions.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es desenvoluparà en 15 sessions d'aproximadament dues hores, integrades per una primera part de classe magistral, seguida d'una segona de caràcter més pràctic,  consistent en el comentari de materials en anglès: casos, textos doctrinals o el visionatge d'algun document audiovisual d'interès històric o jurídic. La participació dels alumnes s'espera que sigui activa i l'assistència requereix la preparació prèvia dels materials corresponents (case method). 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica
18 27
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
27
Estudio independiente del alumno
11 18 27 28
Trabajos individuales y en grupo
11

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'examen final tindrà un valor d'un 60% de la nota final. L'avaluació contínua comptarà el 40% restant.

L'examen final consistirà en una prova escrita, en la qual s'avaluaran els conceptes adquirits al llarg del curs.

En l'avaluació contínua es tindran en compte els següents conceptes: participació activa a classe i l'elaboració de dos pràctiques que es lliuraran per escrit: a) sobre  una decisió emblemàtica del Tribunal Suprem dels Estats Units i  b) comentari sobre un text doctrinal.

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Asistencia y participación en clase
Pruebas escritas
Pruebas orales
Trabajo en equipo

Bibliografia i recursos

Enric Argullol i Clara Isabel Velasco, Instituciones y competencias en los estados descentralizados, Institut d’Estudis Autonòmics, Barcelona, 2011.

 

Gianmaria Ajani, Sistemas Jurídicos Comparados. Lecciones y Materiales, Universitat de Barcelona, 2010.

 

Miguel Beltran de Felipe y Julio González García, Las sentencias básicas del Tribunal Supremo de los Estados Unidos, BOE-CEPC, 2ed, 2006.

 

Maurizio Fioravanti, Los derechos fundamentales. Apuntes de historia de las constituciones, Trotta, Madrid, 2009.

 

Luis Grau, El Constitucionalismo Americano, Universidad Carlos III, Madrid, 2011.

 

Hamilton, Madison i Jay, El Federalista (The federalist papers) (diverses edicions)

 

Morton j. Horwitz, The Transformation of American Law, vol. I i II, Oxford University Press, 1992.

 

Tony Judt, Pensar el siglo XX, Taurus, Madrid, 2012.

 

The Oxford Companion to the Supreme Court of the United States, second Edition, Oxford University Press, 2005.

 

Michel Rosenfeld I András Sajó, The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law, Oxford University Press, 2012.

 

Richard A. Posner, How Judges Think, Harvard University Press, 2010.

 

William Rehnquist, The Supreme Court, Vintage Books-Random House, N.Y., 2002.

 

Bernard Schwartz, A History of the Supreme Court, Oxford University Press, 1993.

 

 

Alexis de Tocqueville, La democracia en América (diverses edicions)

Scott Turow, One L. The turbulent true story of a first year at Harvard Law School, Warner Books, N.Y., 1997.

 

 

Unites States Supreme Court: www.supreme.court.gov

 

The UK Supreme Court: www.supremecourt.gov.uk

  

US Senate: www.senate.gov

 

US House of Representatives: www.house.gov

 

Library of Congress: www.loc.gov

 

Legal Information Institute Cornell Law School: www.law.cornell.edu

 

Oyez Today: www.kentlaw.edu

 

 

Documentals i series:

 

The Supreme Court, PBS (Public Broadcasting Service).

 

John Adams, HBO, 2008.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 24/05/2013 10:00h b503
  • E2 10/07/2013 15:00h b503
  • R2 17/07/2013 10:00h b503
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00