Assignatura

Direcció Cinematogràfica

  • codi 09490
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 4

Mòdul: Creació cinematogràfica

Matèria: Direcció cinematogràfica

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

Mitjançant classes teòriques i exercicis pràctics els alumnes entendran i aprofundiran a l'ofici del director de cinema.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

El principal objectiu d'aquest curs és posar l'alumne al lloc del director de manera que pugui entendre quina és la seva feina i aprengui a dur-la a terme.

Per això, visitarem fragments de pel·lícules de grans directors que ens serviran per descobrir i analitzar els diferents recursos artístics i la importància de les diferents formes de fer-los servir.

En paral·lel, els alumnes realitzaran diverses pràctiques que els permetrà  experimentar amb allò que han après a classe i a la vegada aprendre a treballar en equip i a assumir les responsabilitats dels diferents càrrecs.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els / les estudiants:

1. Dominaran les tècniques del llenguatge i la narrativa audiovisual. sabran dialogar i coordinar tots els departaments implicats en la producció i / o rodatge d'una obra cinematogràfica amb l'objectiu d'integrar les seves diverses perspectives.

2. Seran capaços d'organitzar i coordinar tota la logística que requereix qualsevol producció cinematogràfica.

 

3. Seran capaços de garantir la qualitat final de la imatge / textura i composició) i també de preveure i organitzar la logística necessària que es dóna en tots els elements que han de ser filmats.

 

4. sabran fer-se càrrec de tots els elements que serveixen per transmetre a l'espectador un ambient, un clima o una atmosfera.

 

5. Seran capaços de desenvolupar treballs d'edició i muntatge amb sentit del ritme i coherència narrativa.

 

6. Compondran històries coherents i consistents sent prou flexibles com per anar adaptant elements del text original a les modificacions de les expectatives inicials respecte als objectius finals que tot projecte audiovisual acaba patint.

 

7. Coneixeran les diferents formes cinematogràfiques clàssiques, no només per conrear-sinó per a ser capaços d'innovar amb la hibridació i la barreja de formats i / o gèneres per adaptar-se a les noves sensibilitats i tendències socials.

 

Continguts




El director de cinema. Quina és la seva funció. En què consisteix dirigir una pel·lícula.



Coneixement del llenguatge cinematogràfic.

Estudi i posada en pràctica dels diferents paràmetres:

El pla (Alçada, escala, angle)

L'enfocament

La profunditat de camp

La llum

El color

El so


Muntatge: estructura, ritme, intenció, tensió.


El guió, formes d'explicar una història. Aprendre a trobar la nostra.

El punt de vista sobre el guió. La intenció a l'hora de narrar.

El punt de vista en la posada en escena i en el muntatge.

El to.


El treball del director amb el seu equip tècnic.

El treball del director amb els actors.

La direcció d'actors

La improvisació

Construcció de personatges.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.8
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.4
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1.4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació és continua mitjançant el seguiment de la feina a l'aula i l'exposició d'exercicis individuals i col·lectius.

L'actitud participativa a classe és imprescindible per superar la matèria.

L'assistència a classe és obligatòria. L'entrega puntual de tots els exercicis encarregats a classe al llarg del curs a les dates assenyalades també ho és.

La qualificació final serà el balanç entre les notes dels exercicis individuals, els col·lectius i l'actitud i puntualitat de l'alumne. A l'hora de valorar els exercicis es tindrà especialment en compte la creativitat, el contingut i l'aposta formal.

Dossier de projecte: 30%   Treball d'anàlisi: 20%   Exercicis pràctics colectiius i individuals 30%   Actitud, assistència i puntualitat: 20%


Els alumnes que no hagin cursat l'assignatura i es presentin a segona convocatòria hauran de realitzar un treball acordat amb la professora. 

Els alumnes suspesos també hauran de realitzar un treball acordat amb la professora.


Bibliografia i recursos

Pendent de publicació

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00