Direcció Cinematogràfica
Mòdul: Creació cinematogràfica
Matèria: Direcció cinematogràfica
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Lc. Luis Fernando TRULLOLS - lftrullols@uic.es
Horari d'atenció
Per a qualsevol dubte o qüestió: lftrullols@uic.es
Mitjançant classes teòriques i exercicis pràctics els alumnes entendran i aprofundiran a l'ofici del director de cinema.
No hi ha requisits previs.
El principal objectiu d'aquest curs és posar l'alumne al lloc del director de manera que pugui entendre quina és la seva feina i aprengui a dur-la a terme.
Per això, visitarem fragments de pel·lícules de grans directors que ens serviran per descobrir i analitzar els diferents recursos artístics i la importància de les diferents formes de fer-los servir.
En paral·lel, els alumnes realitzaran diverses pràctiques que els permetrà experimentar amb allò que han après a classe i a la vegada aprendre a treballar en equip i a assumir les responsabilitats dels diferents càrrecs.
Els / les estudiants:
1. Dominaran les tècniques del llenguatge i la narrativa audiovisual. sabran dialogar i coordinar tots els departaments implicats en la producció i / o rodatge d'una obra cinematogràfica amb l'objectiu d'integrar les seves diverses perspectives.
2. Seran capaços d'organitzar i coordinar tota la logística que requereix qualsevol producció cinematogràfica.
3. Seran capaços de garantir la qualitat final de la imatge / textura i composició) i també de preveure i organitzar la logística necessària que es dóna en tots els elements que han de ser filmats.
4. sabran fer-se càrrec de tots els elements que serveixen per transmetre a l'espectador un ambient, un clima o una atmosfera.
5. Seran capaços de desenvolupar treballs d'edició i muntatge amb sentit del ritme i coherència narrativa.
6. Compondran històries coherents i consistents sent prou flexibles com per anar adaptant elements del text original a les modificacions de les expectatives inicials respecte als objectius finals que tot projecte audiovisual acaba patint.
7. Coneixeran les diferents formes cinematogràfiques clàssiques, no només per conrear-sinó per a ser capaços d'innovar amb la hibridació i la barreja de formats i / o gèneres per adaptar-se a les noves sensibilitats i tendències socials.
L'OFICI DE DIRECTOR
Els oficis al cine
Què fa el director
Punt de partida:
Quines primeras preguntas es fa un director?
El guió: l'origen
Estructures narratives
Géneres i Moviments: iconografia
Paradigma modern: postmodernisme
LA CONCEPCIÓ DE LA PEL.LÍCULA
Un treball en equip:
Funcions, preparació del rodatge
La posada en escena:
Disseny de producció
Direcció de Fotografia
Banda sonora i so
COMPOSICIÓ VISUAL: PROFUNDITAT DE CAMP I PUNT DE VISTA
Principis del disseny visual: llum, color, tons, atmosferes
El camp
Forces d'organització visual
El poder del marge: l'enquadre (equilibri, los tres terços, fora de campo, camp buit)
Les òpticas
Perspectiva de les òpticas: gran angular, compressió de l'espai
El focus
DE L'ANALISI DEL GUIÓ A LA PLANIFICACIÓ
Tipologia de plans
Escales segons la mida del subjecte:
Plans de recurso, plans seqüència
Segons la perspectiva de la càmera:
Plans objetius, planss subjectius
Angles
El movimient de la càmera i els actors
ELS FORMATS
Guió tècnic
La cobertura de l'escena
Planificació de seqüències pla a pla
La posició frontal
Pla Màster
El muntatge de pla i contraplà
Les mirades i el contacte visual
Desglòs, Plans de rodatge
El punt de vista
Nivells d'identificació
La implicació i identificació amb l'espectador
L'eix
Salt d'eix
La visualització
Referències
Storyboard
Técniques de visualització: animàtiques
Sistema de planificació
Els esquemes de les lletres
La planificació entre 2 subjectes
La planificació entre 3 subjectes
Disseny de plantes
Muntatge
Mapa emocional
Progresió, Continuitat, Ritme
Versions, canvis d'estructura, tons
Reescriptura final
Treball actoral
Casting, Construccions de personatges, Assaigs
Improvisacions, Backstory, Idees active, Objectius
Valors expresius del pla
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.8 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.4 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1.4 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 1.4 |
BROOK, Peter. El espacio vacío. Ed. Península
CROWE, Cameron: Conversaciones con Billy Wilder. Alianza Ed.
KATZ, Steven D.: Plano a plano de la idea a la pantalla, Ediciones Plot, Madrid.
LOWENSTEIN, Stephen: Mi primera película: Toma 1. Alba Ed.
LUMET, Sidney: Así se hacen las películas, Ediciones Rialp, Madrid.
MAMET, David: Verdadero o Falso
MURCH, Walter: El momento del parpadeo, Ediciones Rialp, Madrid.
TRUFFAUT, François: El cine según Hitchcock, Alianza Editorial, Madrid.