Assignatura
Realització Televisiva
- codi 09495
- curs 3
- període Semestre 2
- tipus op
- credits 4
Mòdul: Televisió i ràdio
Matèria: Realització televisiva
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà,
Professorat
Responsable
Lc. José María BANQUÉ - jmbanque@uic.es
Horari d'atenció
L'horari d'atenció es parlarà amb l'alumnat durant la primera sessió.
Es recomana contactar per mail amb el professor per qualsevol consulta.
Presentació
Realització Televisiva és una assignatura de 4 crèdits ECTS que s'imparteix durant el segon semestre del tercer curs del grau en Comunicació Audiovisual.
Els alumnes que la cursen ja han treballat previament la realització televisiva multicàmera a plató dins el Workshop de Creació Audiovisual i per tant, en aquesta assignatura ens centrem en la realització de material gravat previament per a la seva posterior edició.
És una assignatura totalment pràctica on treballem emulant una petita productora amb encàrrecs que hem d'anar realitzant cada setmana. Gravarem peces amb una o dues càmeres que després editarem.
Requisits previs
Es requereixen coneixements bàsics de gravació i edició audiovisual.
Objectius
Treballar la realització televisiva d'entreteniment, informativa i divulgativa. L'objectiu és poder assolir els coneixements per poder idear, gravar i editar un programa enllaunat de televisió a nivell professional.
Dominar el llenguatge de la realització audiovisual i conéixer la escriptura audiovisual bàsica per poder utilitzar-la creativament.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques
)
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
- 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
- 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
- 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
- 36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
- 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intellectual
- 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
- 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
- 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
- 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació
) i el so
- 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
- 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
- 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Els alumnes, després de cursar l'assignatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
- Dominaran les tècniques de realització televisiva.
- Podran establir criteris de realització en els gèneres televisius més actuals.
- Seran capaces d'organitzar i coordinar tota la logística que requereix qualsevol producció audiovisual. Aplicaran criteri en les diferents decisions dins dels processos televisius.
- Manejaran amb soltesa les càmeres i altres equips propis de la realització.
- Seran capaços de realitzar informes, que analitzin els diferents elements que componen qualsevol programa de televisió.
- Perfeccionaran el llenguatge audiovisual.
- Utilitzaran amb coherència les possibilitats creatives de la imatge com a element narratiu.
- Adquiriran consciència de la importància dels recursos visuals en els diferents missatges comunicatius.
- Partint de la base que el documental no és simplement informació sobre la realitat sinó que posseeix una forta dimensió artística i de sensibilització social, amb el documental posseiran una eina per expressar les seves inquietuds i propostes, fruit d'una anàlisi rigorosa a l'una que personal de un aspecte de la realitat.
Continguts
Gravarem i editarem en grups de dos persones les següents peces audiovisuals:
- Una recepta de cuina.
- Una entrevista creativa.
- Un musical d'esports.
- Una bobina personal amb el material produït a l'assignatura.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els continguts es treballaran mitjançant diverses activitats que requereixen avaluació continuada. Les activitats combinen reflexió i anàlisi de la matèria amb entrenament tècnic i desenvolupament creatiu en la pràctica. Les activitats tindran la següent distribució:
1 hora de classe magistrals en què es treballaran els continguts teòrics. En ells s'han d'observar i s'analitzaran diferents exemples audiovisuals en format multimèdia.
1 hora de seminari de fragments de programes de televisió i vídeos corporatius en els quals s'analitzarà els criteris de realització i l'ús de la imatge i els diferents recursos visuals. En els seminaris es generarà debat i reflexió, així com treballs escrits d'anàlisi sobre el tractament audiovisual dels diferents programes.
28 hores de tallers per a perfeccionar l'ús de la càmera i els diferents equips audiovisuals. Gravació i edició.
2 hores de coaching, seguiment personal de cada alumne per optimitzar la matèria i detectar les necessitats dels estudiants. Serà un tractament individualitzat. La primera trobada tindrà lloc després del bloc 3 al programa de continguts. La segona trobada tindrà lloc abans del lliurament del projecte final.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació serà continuada. Els alumnes hauran de lliurar diversos projectes de contingut audiovisual. Aquests treballs tindran un desenvolupament individual o en un grup en funció dels continguts tractats.
Es farà ús parcial de la multievaluació, una metodologia que permetrà realitzar un seguiment dels alumnes segons el llistat dels següents criteris: actitud, aptitud, treball en equip, terminis i lliuraments, creativitat, disseny, contingut, rigor acadèmic o col·locació en el mercat.
Multiavaluació durant els exercicis realitzats a cada sessió: 100%
Bibliografia i recursos
BARROSO GARÍCA, JAIME. Introducción a la realización televisiva. (IORTV, Madrid, 1995)
BERNHART, J. La iluminación en TV (IORTV, Madrid, 1968)
CEBRIAN HERREROS, M. Diccionario de radio y televisión. (Editorial Alhambra, Madrid, 1981)
MAEDA, John. Las leyes de la simplicidad. (Gedisa Editorial, 2006, Barcelona)
MILLERSON, Gerald. Diseño Escenográfico para Televisión. (IORTV, 1993)
MILLERSON, Gerald. Iluminación para televisión y cine (IORTV, Madrid, 1994)
MILLERSON, Gerald. Realización y producción en televisión (Instituto Oficial de Radio y Televisión RTVE, 2001)