Assignatura

Laboratoris de Simulació en Infermeria I

  • codi 09521
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus PR
  • credits 4

Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura I

Matèria: Laboratoris de simulació d'Infermeria bàsics

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Anual  DL 12:00 14:00 
 Anual  DT 12:00 14:00 
 Anual  DC 12:00 14:00 
 Anual  DJ 12:00 14:00 
 Anual  DV 12:00 14:00 

Professorat

Responsable

Dra. Laia WENNBERG - lwennberg@uic.es

Horari d'atenció

L'atenció a l'alumne serà mitjançant cita prèvia per correu electrònic.

 

Mireia Llauradó, PhD, MsN             mllaurados@uic.es

Silvia Pilar, MsN                              spilar@uic.es

Mariona Guerrero, PhD, MsN          mguerrero@uic.es

Magda Quijada, MsN                       magda22@uic.es

Laia Wennberg, MsN                      lwennberg@uic.es

Carmina Rodríguez, MsN                carmina@uic.es

Laura Brichs, MsN                         lmasnou@uic.es

Leandra Martin, PhD, MsN              lmartind@uic.es

Cristina Alfonso, MsN                     calfonso@uic.es


Presentació

El laboratori de simulació d'infermeria (LBS), és un espai educatiu que recrea situacions reals de les cures infermeres. És una eina que potencia l'aprenentatge de les diferents tècniques que tot alumne d'Infermeria ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb el pacient i en concret amb l'activitat pròpia de l'infermer/a en el camp hospitalari. El laboratori de simulació és un espai que representa l'activitat sanitària pròpia d'infermeria, és a dir, on l'alumne pot desenvolupar les seves habilitats per "saber ser", "saber fer" i "saber estar" en un context sanitari (sobretot hospitalari).

Des del primer curs, l'alumne d'Infermeria aprèn les competències clíniques en el laboratori de simulació, en un entorn lliure de múltiples estressors existents en el món hospitalari. Posteriorment, haurà de posar aquestes competències en pràctica directament amb persones. Aquesta pràctica ha de servir per aplicar coneixements, habilitats i actituds des d'una perspectiva holística de la cura a les persones.

Durant el curs de primer els alumnes han d’adquirir les habilitats bàsiques per tenir cura bàsica de les persones així com saber-se protegir de les amenaces dels medis hostils.    

Requisits previs

Per potenciar l'aprenentatge en el laboratori de simulació d'infermeria (LBS), l'alumnat hauria de complir amb els següents requisits:

  • Assistència a totes les classes del LBS 
  • Disposició per a l'aprenentatge
  • Lectura prèvia dels apunts del LBS
  • Motivació per a realitzar els procediments
  • Entrenament autònom per adquirir l'habilitat mínima necessària per anar a les pràctiques clíniques
  • Ús de la bata blanca al LBS
  • Vestuari adequat en el LBS (roba còmoda, pulcritud, no sabata de taló, no esmalt d'ungles i curtes, cabells recollits i no joies)

Objectius

  1. Actuarà tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de les cures bàsiques
  2. Mostrarà destresa en la realització dels procediments de cures bàsiques
  3. Realitzarà el procediment de cures bàsiques autònomament aplicant els criteris elementals de realització del mateix
  4. Aprendrà a relacionar la informació que té sobre el pacient i els procediments de cures bàsiques que se li van a aplicar
  5. Utilitzarà els recursos amb criteri de sostenibilitat al procediment bàsic a realitzar (quantitat, rebuig selectiu i reciclatge si s'escau)

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 13. G - Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitari i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 3. E - Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • L'alumne serà capaç d'iniciar una atenció bàsica sanitària adequada a les necessitats de salut
  • L'alumne serà capaç de valorar totes les persones per igual, sense prejudicis i considerant els seus aspectes físics
  • L'alumne serà capaç d'iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
  • L'alumne serà capaç d'iniciar una presa de decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
  • L'alumne serà capaç de realitzar els procediments bàsics infermers de manera autònoma

Continguts

1. Mesures estàndards i valoració de la persona:
1.1 Mesures d'higiene i d'asèpsia. Mesures estàndards de protecció
1.2 Examen físic I
1.3 Examen físic II 
1.4 Examen físic III. Presa de constants

2. RCP (Resuscitació cardiopulmonar) Bàsic:
2.1 RCP adult
2.2 DEA


3. Mesures de confort:

3.1 Ergonomia: principis fonamentals per moure pesos inanimats i per moure's en l'espai hospitalari. Realització d'un llit desocupada
3.2 Realització d'un llit ocupada I: higiene completa del pacient. Cures post mortem
3.3 Realització d'un llit ocupada II: higiene completa del pacient: cures de la boca, ulls, cabell i zones de pressió. Col.locació de sonda rectal i ènemes. Col.locació de bolquer en adults. Col.locació del col.lector
3.4 Mesures de confort: cures del pacient enllitat. Utilització de la falca i de l'ampolla. Canvis posturals


4.
Preparació i administració de medicació:
4.1 Preparació i administració de medicació: oral, SNG, tòpica, oftalmològica, òtica i irrigació òtica
4.2 Preparació i administració de medicació: intradèrmica, subcutània (càrrega d'insulina i bolígraf) i intramuscular
4.3 Preparant i administració de medicació endovenosa I: microgoteig i macrogoteig
4.4. Preparació i administració de medicació endovenosa II: sueroteràpia


5.
 Procediments I:
5.1. Recollida de mostres I: glucosúria, cetonúria, sediment d'orina i urinocultiu mitjançant pacient independent i pacient amb sondatge vesical, esput, frotis i coprocultiu. Puncions especials: lumbar, abdominal i toràcica
5.2. Mostres de laboratori clínic: extracció sanguínia i distribució en els tubs analítics. Transfusió sanguínia: proves creuades i comprovació del grup sanguini. Punció arterial.
5.3. Inserció de catèters venosos perifèrics

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia seguida en els laboratoris de simulació d'infermeria (LBS) és una metodologia d'ensenyament-aprenentatge basada en el pensament reflexiu, pràctica i participació. Per a això, els grups de LBS s'han planificat en màxim 10 ó 11 persones per grup. La seqüència de l'activitat docent s'ha organitzat segons la següent estructura:

  • Exploració de coneixements previs
  • Presentació i discussió del cas - Aportació teòrica-pràctica
  • Pràctica dirigida
  • Pràctica independent
  • Reflexió sobre la pràctica

Les classes es duen a terme seguint les següents activitats:

  • Discussió
  • Exposició oral
  • Anàlisi de casos
  • Treball sobre vídeo 
  • Modelatge metacognitiu
  • Role-Playing
  • Resolució de problemes
  • Registres clínic

Les classes sempre tenen una durada d’1h i 50 min.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assistència als LBS és obligatòria i l'alumne ha d'haver assistit com a mínim al 88% de les classes, per tant, l’alumne només pot tenir 2 faltes NO JUSTIFICADES. A partir de la 3º falta, cada una ocasionarà restar 0,5 punts a l’examen final de l’assignatura.

 

Els alumnes que estiguin en 3º o 5º convocatòria hauran de venir els dies que el professor consideri més importants en funció del cas particular. Es comunicaran a l’inici del semestre a l’alumne. Cada dia que l’alumne no vingui a classe suposarà restar 0,25 punts de l’examen final.

 

Cada alumne haurà d'assistir a les classes en el grup que ha estat assignat i no s'admetran canvis de grups. No hi haurà possibilitat de recuperar la classe perduda. Només si hi ha una causa justificada l'alumne s'haurà de posar en contacte amb el professor per informar de la situació i poder buscar alternatives. Com a causa justificada només s'acceptarà: ingrés hospitalari de l'alumne o defunció d'un familiar de primer grau.

 

El mòdul de RCP  és totalment obligatori i s'haurà d'assistir un dissabte de 8 a 14h. La no realització d’aquest mòdul implicarà restar 1 punt a la nota final de l’assignatura. Les persones que demostrin tenir la certificació de RCP+DEA vigent (feta en els últims 3 anys) queden exempts de realitzar-la i per tant, no hi haurà penalització.

 

Proves avaluatives:

  •  Proves intermèdies: Observacions del professor durant el treball en aula, i proves evaluatives del semestre (30%).
  •  Prova pràctica al finalitzar tot el temari (70%): es plantegen diferents situacions hospitalàries reals perquè l'alumne resolgui de manera individual. Aquesta prova ha d'estar aprovada (5) per poder fer mitjana amb la resta de parts avaluatives. En aquesta prova, hi haurà diferents criteris que l’alumne haurà de complir per tal de poder aprovar-la.

 

Per la 2º, 4º i 6º convocatòria:

 

  • Es guardarà la nota de la prova intermèdia i només es recuperarà la prova final.
  • En cas de tenir la prova intermèdia suspesa, només es podrà recuperar mitjançant la prova final i la màxima nota a optar serà de 5.
  • Si no s'ha executat la proba intermèdia només es podrà recuperar mitjançant la prova final i s'ha d'obtenir un 7 per superar l'assignatura.

 

 

Abans de matricular-te novament a l'assignatura, s'haurà de mirar la compatibilitat  amb la resta d'assignatures.

 

No es concediran matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Per les següents convocatòries, si es concedeixen, s'aplicaran els mateixos criteris. És a dir, la 3ª i 5ª seran com la 1º i la 4ª i 6ª seran com la 2ª. 

 

 

PROJECTE LIDERATGE:

La nota final de l'assignatura es veurà afectada per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falta a 2 tutories y 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Esta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.

La mateixa normativa s'aplicarà a la 2º convocatòria. 

 

 

Bibliografia i recursos

  •  B. Kozier / G.Erb / K.Blais / J.M.Wikinson. Fundamentos de enfermeria, conceptos, procesos y práctica. Ed. McGraw-Hill. Interamericana.
  • Carpenito L.J. Planes de cuidados y documentación en enfermería. Primera edición. Ed. McGraw-Hill Interamericana. 1994.
  • J.Esteve / J.Mitjans. Enfermeria. Tecnicas clinicas. Ed. McGraw-Hill. Interamericana 2000.
  • Jamieson M.J., Whyte L. A., y McCall J.M. Procedimientos de enfermería clínica. 5ª edición. Edit. Elservier. Barcelona 2007
  • M.T.Luis. Diagnosticos enfermeros, un instrumento para la practica asistencial. Ed. Harcourt Brace 2004.
  • Nanda. Diagnósticos de enfermeria, definiciones y clasificación. Ed. Hartcourt / Brace España 2000.
  • Nanda. Diagnosticos enfermeros. Definiciones y clasificaciones. Ed. Mosby/Doyma, Madrid, 1995
  • Prieto Valtueña JM. La clínica y el laboratorio. Edición 20a. Masson. 2004.
  • Ruiz Moreno J, Martín Delgado MªC y García-Penche Sánchez R. Procedimientos y técnicas de enfermería. Ed. Rol. 2009
  • Smith S.F., Duell D.J., Martin B.C. Técnicas de enfermería clínica. 7ª edición. Edit. Pearson. Vizcaya 2009
  • Zabalegui Adelaida, et al. Administración de medicamentos y cálculo de dosis. Edit. Masson. L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) 2005.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 04/06/2020 10:00h
  • R1 19/06/2020 09:00h
  • E2 26/06/2020 08:00h
  • R2 08/07/2020 11:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00