Laboratoris de Simulació en Infermeria I
Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura I
Matèria: Laboratoris de simulació d'Infermeria bàsics
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Anual | DL | 12:00 14:00 | ||
Anual | DT | 12:00 14:00 | ||
Anual | DC | 12:00 14:00 | ||
Anual | DJ | 12:00 14:00 | ||
Anual | DV | 12:00 14:00 |
Responsable
Dra. Laia WENNBERG - lwennberg@uic.es
Horari d'atenció
L'atenció a l'alumne serà mitjançant cita prèvia per correu electrònic.
Mireia Llauradó, PhD, MsN mllaurados@uic.es
Silvia Pilar, MsN spilar@uic.es
Mariona Guerrero, PhD, MsN mguerrero@uic.es
Magda Quijada, MsN magda22@uic.es
Laia Wennberg, MsN lwennberg@uic.es
Carmina Rodríguez, MsN carmina@uic.es
Laura Brichs, MsN lmasnou@uic.es
Leandra Martin, PhD, MsN lmartind@uic.es
Cristina Alfonso, MsN calfonso@uic.es
El laboratori de simulació d'infermeria (LBS), és un espai educatiu que recrea situacions reals de les cures infermeres. És una eina que potencia l'aprenentatge de les diferents tècniques que tot alumne d'Infermeria ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb el pacient i en concret amb l'activitat pròpia de l'infermer/a en el camp hospitalari. El laboratori de simulació és un espai que representa l'activitat sanitària pròpia d'infermeria, és a dir, on l'alumne pot desenvolupar les seves habilitats per "saber ser", "saber fer" i "saber estar" en un context sanitari (sobretot hospitalari).
Des del primer curs, l'alumne d'Infermeria aprèn les competències clíniques en el laboratori de simulació, en un entorn lliure de múltiples estressors existents en el món hospitalari. Posteriorment, haurà de posar aquestes competències en pràctica directament amb persones. Aquesta pràctica ha de servir per aplicar coneixements, habilitats i actituds des d'una perspectiva holística de la cura a les persones.
Durant el curs de primer els alumnes han d’adquirir les habilitats bàsiques per tenir cura bàsica de les persones així com saber-se protegir de les amenaces dels medis hostils.
Per potenciar l'aprenentatge en el laboratori de simulació d'infermeria (LBS), l'alumnat hauria de complir amb els següents requisits:
1. Mesures estàndards i valoració de la persona:
1.1 Mesures d'higiene i d'asèpsia. Mesures estàndards de protecció
1.2 Examen físic I
1.3 Examen físic II
1.4 Examen físic III. Presa de constants
2. RCP (Resuscitació cardiopulmonar) Bàsic:
2.1 RCP adult
2.2 DEA
3. Mesures de confort:
3.1 Ergonomia: principis fonamentals per moure pesos inanimats i per moure's en l'espai hospitalari. Realització d'un llit desocupada
3.2 Realització d'un llit ocupada I: higiene completa del pacient. Cures post mortem
3.3 Realització d'un llit ocupada II: higiene completa del pacient: cures de la boca, ulls, cabell i zones de pressió. Col.locació de sonda rectal i ènemes. Col.locació de bolquer en adults. Col.locació del col.lector
3.4 Mesures de confort: cures del pacient enllitat. Utilització de la falca i de l'ampolla. Canvis posturals
4. Preparació i administració de medicació:
4.1 Preparació i administració de medicació: oral, SNG, tòpica, oftalmològica, òtica i irrigació òtica
4.2 Preparació i administració de medicació: intradèrmica, subcutània (càrrega d'insulina i bolígraf) i intramuscular
4.3 Preparant i administració de medicació endovenosa I: microgoteig i macrogoteig
4.4. Preparació i administració de medicació endovenosa II: sueroteràpia
5. Procediments I:
5.1. Recollida de mostres I: glucosúria, cetonúria, sediment d'orina i urinocultiu mitjançant pacient independent i pacient amb sondatge vesical, esput, frotis i coprocultiu. Puncions especials: lumbar, abdominal i toràcica
5.2. Mostres de laboratori clínic: extracció sanguínia i distribució en els tubs analítics. Transfusió sanguínia: proves creuades i comprovació del grup sanguini. Punció arterial.
5.3. Inserció de catèters venosos perifèrics
La metodologia seguida en els laboratoris de simulació d'infermeria (LBS) és una metodologia d'ensenyament-aprenentatge basada en el pensament reflexiu, pràctica i participació. Per a això, els grups de LBS s'han planificat en màxim 10 ó 11 persones per grup. La seqüència de l'activitat docent s'ha organitzat segons la següent estructura:
Les classes es duen a terme seguint les següents activitats:
Les classes sempre tenen una durada d’1h i 50 min.
L'assistència als LBS és obligatòria i l'alumne ha d'haver assistit com a mínim al 88% de les classes, per tant, l’alumne només pot tenir 2 faltes NO JUSTIFICADES. A partir de la 3º falta, cada una ocasionarà restar 0,5 punts a l’examen final de l’assignatura.
Els alumnes que estiguin en 3º o 5º convocatòria hauran de venir els dies que el professor consideri més importants en funció del cas particular. Es comunicaran a l’inici del semestre a l’alumne. Cada dia que l’alumne no vingui a classe suposarà restar 0,25 punts de l’examen final.
Cada alumne haurà d'assistir a les classes en el grup que ha estat assignat i no s'admetran canvis de grups. No hi haurà possibilitat de recuperar la classe perduda. Només si hi ha una causa justificada l'alumne s'haurà de posar en contacte amb el professor per informar de la situació i poder buscar alternatives. Com a causa justificada només s'acceptarà: ingrés hospitalari de l'alumne o defunció d'un familiar de primer grau.
El mòdul de RCP és totalment obligatori i s'haurà d'assistir un dissabte de 8 a 14h. La no realització d’aquest mòdul implicarà restar 1 punt a la nota final de l’assignatura. Les persones que demostrin tenir la certificació de RCP+DEA vigent (feta en els últims 3 anys) queden exempts de realitzar-la i per tant, no hi haurà penalització.
Proves avaluatives:
Per la 2º, 4º i 6º convocatòria:
Abans de matricular-te novament a l'assignatura, s'haurà de mirar la compatibilitat amb la resta d'assignatures.
No es concediran matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
Per les següents convocatòries, si es concedeixen, s'aplicaran els mateixos criteris. És a dir, la 3ª i 5ª seran com la 1º i la 4ª i 6ª seran com la 2ª.
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de l'assignatura es veurà afectada per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falta a 2 tutories y 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Esta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.
La mateixa normativa s'aplicarà a la 2º convocatòria.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: