Assignatura

Practicum General II

  • codi 09528
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 7.5

Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura II

Matèria: Pràcticum general

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

Les pràctiques professionals en centres assistencials s'inclou com a matèria obligatòria, de manera continuada i estructurada, al llarg dels quatre anys del Grau. Constitueix un element vertebrador del currículum a partir del qual, l'estudiant integra els coneixements teòrics, permetent així mateix, generar coneixement pràctic d'utilitat per a la seva futura vida professional.

El Practicum General II té una durada de 5 setmanes i se situa en el 2n semestre del segon curs.

Requisits previs

  • Vacunació (segons la normativa recollida en la Guia de Grau) actualitzada
  • Disposar de l'uniforme corresponent
  • Haver realitzat la matèria de Fonaments del Cura
  • Haver realitzat els crèdits de Laboratori de Simulació Bàsic
  • No trobar-se en situació de baixa per problemes de salut, accident o qualsevol altra contingència relacionada amb l'estat de salut.

Objectius

  1. Coneixement del context de les cures
  2. Comunicació amb el pacient, la família i l'equip sanitari
  3. Valoració del nen / adult sans / malalts
  4. Participació guiada en la cura del nen / adult sans / malalts en Atenció primària
  5. Participació guiada en la cura del nen / adult hospitalitzat

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 26. G - Generació de coneixement a partir de la pràctica.
  • 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Participar en la valoració i seguiment de la persona adulta en l'àmbit de l'Atenció primària i l'hospitalització, detectant i comunicant signes i símptomes que indiquin alteració de la salut del pacient-usuari
  • Proposar contactes amb diferents membres de l'equip interdisciplinari en funció del problema que presenta la persona cuidada
  • Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes indesitjables dels medicaments que administra
  • Mostra respecte pels valors culturals i les creences de les persones i les seves famílies encara que siguin diferents dels seus propis
  • Aplicar els principis ètics-deontològics de la professió infermera
  • Participar en la cura del nen i l'adult sota la supervisió del seu tutora clínica, demostrant responsabilitat i bon fer en l'execució dels procediments
  • Compartir l'ús de la documentació sanitària amb responsabilitat
  • Formular diagnòstics d'infermeria i identificar problemes mèdics i interdisciplinaris

Continguts

  • El context de Cures
  • Rol de la infermera en els diferents entorns hospitalaris
  • Comunicació amb el pacient, la família i l'equip sanitari
  • Valoració del nen i l'adult sans
  • Valoració del pacient pediàtric i adult
  • Iniciació als procediments d'infermeria
  • Iniciació a l'aplicació de la metodologia infermera

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Mètode del Cas
  • Tutoria individual
  • Tutories grupals
  • Pràctica reflexiva
  • Pràctiques assistencials

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria Clínica: 30%
  • Tutoria Acadèmica: 20%
  • Diari Reflexiu (primer període del pràcticum): 50%
  • Memòria de pràctiques (segon període de pràctiques): 50%

Els documents d'avaluació, on s'especifiquen els resultats d'aprenentatge esperats per a l'alumne, es troben a la seva disposició a la Intranet, al dossier d'avaluació del Pràcticum, al apartat de "Material didàctic" de la Guia docent de l'assignatura. El document a través del qual, avaluarà la tutora acadèmica, es mostrarà a l'alumne en la primera tutoria del pràcticum.

Els documents d'avaluació del dossier de pràctiques han de lliurar signats i segellats. La presentació sense aquest requisit, suposarà la retirada de 1 punt de la nota final de pràctiques.

El primer dia de pràctiques l'alumne deurà presentar al tutor clínic el dossier de pràctiques així com entregar el conveni de pràctiques el centre, es requisit indispensable per iniciar les pràctiques.

La absència injustificada a la sessió introductòria de l’assignatura penalitza amb una baixada de 0,5 punts a la nota global de l’assignatura.

Es consideren causes justificades (s'han de recuperar):   

  • Malaltia
  • Accident
  • Defunció d’un familiar
  • Actes lúdics familiars de primera línia (noces, comunions, batejos...)
  • Competició en equips federats de la Universitat.

No hi haurà opció de recuperar les absències (pràctiques al centre o tutoria) per causes no justificades.Aquestes quedaran reflectides en la nota de l’estudiant de la manera següent: 

  • = 1 DIA: Baixada d' 1 punt de la nota global
  • = 2 DIES: baixada de 2 punts de la nota global
  • > 2 DIES: suspens del Pràcticum i recuperació en la segona convocatòria.

En els tres casos la decisió final sobre la nota de l’estudiant correspondrà a la junta d’avaluació de les pràctiques.

La matrícula d'Honor es una menció especial a més de la nota numèrica, l' atorgament d'aquesta es decisió de la junta avaluació de la assignatura, d'acord als mèrits del alumne. No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Tots aquells alumnes que suspenguin un pràcticum en 1ª convocatòria per no superar el portfolio, si es troben a 4rt curs, no podràn tramitar el títol fins el tancament d’actes de segona convocatòria.


PROJECTE LIDERATGE:

La nota final de l'assignatura es veurà afectada per la no assistència a qualsevol de les tutories de lideratge de cada semestre en la següent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutories i 0.3 punts si es falta a 1 tutoria. Aquesta norma s'aplicarà als alumnes aprovats i mai serà motiu de suspens de l'assignatura.



Bibliografia i recursos

  • Elkin MK, Potter AG, Perry PA. (1996). Nursing interventions and skills. St. Louis: Mosby
  • Kozier B, Erb G, Blais K, Wilkinson J. (1998). Fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. (5ª ed.). Redwood City, CA: Addison-Wesley
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la practica de enfermeria. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Iyer P. W., Taptich B. J., Bernocchi-Losey D. (1997). Proceso y diagnostico de enfermeria (3ª ed) Mexico: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby
  • Orem, D.(1983) Normas prácticas en enfermería. Madrid, Pirámide
  • Cavanagh, S.(1993) Modelo de Orem: aplicación práctica. Barcelona, Masson-Salvat
  • Roy, C. and Andrews, H. (1999). The Roy Adaptation model. Stamford, Appleton & Lange.
  • Henderson, V. (1971). Principios básicos de los cuidados de enfermería. Ginebra, S.Karger
  • Henderson, V. (1998). La naturaleza de la Enfermería. Madrid, McGraw-Hill
  • Fernández, C. y Novel, G. (1993). El proceso de atención de enfermería: Marco conceptual de Virginia Henderson. Barcelona: Masson-Salvat
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2007). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Marriner, a. ( )Teorías y modelos de enfermería
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfemrería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.
  • Dossier de Laboratorio de Simulación

Material didàctic

      Materials
            Guía de pràctiques guiadepracticascastellano17-18.pdf 
            Memòria de Pràctiques memoriapracticas.pdf 
            Reglament Intern UIC pràctiques ri_regulador_practiques_externes.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00