Assignatura

Practicum Avançat II

  • codi 09530
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus PR
  • credits 6

Mòdul: Mòdul Cures des de l'inici de la vida a la mort

Matèria: Pràcticum avançat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

La Universitat Internacional de Catalunya ofereix als seus alumnes l'oportunitat de realitzar pràctiques als set mesos de començar la seva formació. Els alumnes són distribuïts en centres hospitalari i d'atenció primària, de reconegut prestigi i amb professionals acreditats per  a la docència.

Cada alumne és tutoritzat per un professional del centre durant el seu període de pràctiques. A més, un professor de la Universitat realitza un seguiment continuat a través de visites al centre de pràctiques i una tutoria setmanal a l'entorn de pràctiques, per garantir l'aprenentatge i la satisfacció de l'alumne durant la seva experiència pràctica.

Al tercer curs, es realitzen 17 setmanes de pràctiques, repartides en Practicum Avançat I, II, III i IV. Distribuïdes a les diferents àrees que formen l’assistència hospitalària (Medicina Interna, Cirurgia, Traumatologia, Geriatria, Oncologia, Maternitat, Nounats, Quiròfans, Cures intensives, etc.) i l' Atenció Primària (Consultes d'Infermeria per pacients crònics, atenció d'Infermeria al nen sa, visita domiciliària, atenció al pacient terminal, activitats d'educació i promoció de la salut, vigilància de la salut i salut laboral, atenció i seguiment de toxicomanies, etc.)

Requisits previs

  • Vacunació (segons la normativa recollida en la Guia de  Grau) actualitzada.
  • Disposar de l'uniforme corresponent.
  • Haver realitzat la matèria de Fonaments del Cura.
  • Haver realitzat els crèdits de Laboratori de Simulació Bàsic.
  • No trobar-se en situació de baixa per problemes de salut, accident o qualsevol altra contingència relacionada amb l'estat de salut.

Es recomana haver realitzat el pràcticum d'Iniciació i pràcticum General. 

Objectius

L'alumne al llarg del programa de pràctiques, ha d'haver integrat els següents objectius:

  1. Integrar els coneixements teòrics i pràctics.
  2. Adquirir habilitats i actituds necessàries per a l'atenció dels diferents usuaris en diferents circumstàncies.
  3. Desenvolupar les habilitats afectives, de relació i comunicació en les relacions amb el pacient, la família i la comunitat.
  4. Cuidar a la persona durant diferents estats de salut que es puguin trobar a través del PAE (Procés d'Atenció d'infermeria)
  5. Descobrir el coneixement i les habilitats que un expert utilitza en les estratègies planificades en els diferents protocols.
  6. Conèixer i posar en pràctica els diferents rols d'infermeria. I conèixer el rol dels diferents professionals dins de l'equip multidisciplinari.
  7. Posar-los en l'estructura i funcionament de la unitat i centre de pràctiques.
  8. Gestionar recursos de manera responsable.
Objectius específics del Practicum Avançat:
  1. Al finalitzar el període de pràctiques l’alumne ha d'ésser capaç de demostrar habilitat i destresa, dins de la unitat d’infermeria. Per tal l’alumne serà capaç de:
  2. Adquirir habilitats en tècniques específiques, relacionades amb el funcionament dels equips tecnològics, materials i d’aparatatge propi de cada unitat.
  3. Reconeixerà i interpretarà a la pràctica el Pla de Cures de les patologies impartides durant el 3er curs.
  4. Adquirir les habilitats relacionals bàsiques per tal de poder treballar en un EAP.Distingir i participar en les diferents activitats dutes a terme per part de la infermera comunitària (consultes programades, a demanda, visites domiciliàries, cures, injectables, vacunacions, extraccions, formació continuada, reunions interdisciplinàries).
  5. Conèixer i utilitzar correctament la documentació i registres (HCAP, MEAP,  PAI, ILT, receptes, programes informàtics, etc.) utilitzats en els diferents centres de pràctiques.
  6. Aprendre el funcionament dels instruments bàsics de l’educació sanitària.
  7. Entendre les fases del procés de l’atenció primària orientada a la comunitat  i als grups que es poden formar.
  8. Fer valoració del usuari adult, pediàtric i geriàtric, seguint un model infermer. Planifica les cures segons els estàndards d’infermeria i avalua l’efecte de la intervenció infermera sobre l’estat de salut de l'usuari-pacient 
  9. Conèixer els principis ètics-legals de la delegació a altres membres de l’equip Sanitari i delega, sota supervisió, activitats a l’auxiliar d’infermeria.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 26. G - Generació de coneixement a partir de la pràctica.
  • 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • 28. E - Lideratge de les cures infermeres i d'equips d'infermeria per a la qualitat de l'atenció a les persones, la participació en les polítiques de salut i el desenvolupament professional.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria de "Pràcticum avançat", l'alumne serà capaç de:
  • Discutir els resultats de la recerca infermera i el seu impacte en la pràctica professional i els utilitza, amb la supervisió de la seva tutora clínica.
  • Integrar coneixements específics d'infermeria, biomèdics i psicosocials en la pràctica professional i mostra habilitat en la realització de procediments complexos, tant en l'àmbit hospitalari com d'Atenció Primària i identifica els coneixements generats a partir de la reflexió en l'acció i sobre l'acció.
  • Realitzar la valoració infermera a l'usuari adult, pediàtric o geriàtric, seguint un model infermer. Planifica les cures segons els estàndards d'Infermeria i avalua l'efecte de la intervenció infermera sobre l'estat de l'usuari / pacient.
  • Es compromet amb objectius concrets d'aprenentatge per la seva actualització professional i estableix objectius de desenvolupament professional.
  • Facilitar la participació del pacient en qualsevol dels procediments que li fa. Promou l'autocura del pacient utilitzant l'educació sanitària com a instrument de  suport al propi pacient i la família, reforçant positivament les conductes observades en les  persones que atén quan estan orientades a una vida saludable.
  • Atenció al pacient crític
  • Conèixer els principis ètico-legals de la delegació a altres membres de l'equip sanitari i delega, sota supervisió, activitats a l'auxiliar d'infermeria.

Continguts

  • Coneixement del context de les cures.
  • Comunicació amb el pacient i l'equip sanitari.
  • Valoració del pacient.
  • Participació guiada en la cura del nen, adult i persona gran sa / malalt en Atenció Primària.
  • Participació guiada en la cura del nen, adult i persona gran hospitalitzat en situació d'agudització o cronicitat.
  • Pacient crític

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria clínica: es centra en l'acompanyament de l'estudiant, per part de la infermera que té assignada al centre de pràctiques, i en el seguiment del procés d'aprenentatge que protagonitza l'alumne.
  • Tutoria acadèmica: és una activitat d'aprenentatge i avaluació desenvolupada per una professora de la Universitat, individualment i / o en petits grups, en el context on els estudiants realitzen les pràctiques. Està basada en l'Aprenentatge Reflexiu i es realitza cada setmana a l'entron de pràctiques, amb una dedicació mitjana per estudiant de 30-45 minuts per sessió.
  • Memòria de pràctiques. En finalitzar el pràcticum, l'estudiant ha de lliurar un treball on exposi els seus objectius d'aprenentatge, l'aprenentatge obtingut, la seva experiència en les pràctiques professionals i la seva reflexió sobre les pràctiques realitzades. Mètode del cas.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria Clínica: 30%
  • Tutoria Acadèmica: 20%
  • Memòria de pràctiques 50%

Els documents d'avaluació, on s'especifiquen els resultats d'aprenentatge esperats per a l'alumne, es troben a la seva disposició a la Intranet, al dossier  del Pràcticum, a l’apartat de "Material didàctic" de la Guia docent de l'assignatura. El document a través del qual, avaluarà la tutora acadèmica, es mostrarà a l'alumne en la primera tutoria del pràcticum

La absència injustificada a la sessió introductòria de l’assignatura penalitza amb una baixada de 0,5 punts a la nota global de l’assignatura.

Es consideren causes justificades (s'han de recuperar): 

  • Malaltia
  • Accident
  • Defunció d’un familiar
  • Actes lúdics familiars de primera línia (noces, comunions, batejos...)
  • Competició en equips federats de la Universitat.

No hi haurà opció de recuperar les absències (pràctiques al centre o tutoria) per causes no justificades.Aquestes quedaran reflectides en la nota de l’estudiant de la manera següent:

  • = 1 DIA: Baixada d' 1 punt de la nota global
  • = 2 DIES: baixada de 2 punts de la nota global
  • > 2 DIES: suspens del Pràcticum i recuperació en la segona convocatòria.

En els tres casos la decisió final sobre la nota de l’estudiant correspondrà a la junta d’avaluació de les pràctiques.

El primer dia de pràctiques l'alumne deurà presentar al tutor clínic el dossier de pràctiques així com entregar el conveni de pràctiques el centre, es requisit indispensable per iniciar les pràctiques.

Els documents d'avaluació del dossier de pràctiques han de lliurar-se signats i segellats. La presentació sense aquest requisit, o e fet de fer-ho amb retard, suposarà la retirada de 1 punt de la nota de la T.Clínica.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Tots aquells alumnes que suspenguin un pràcticum en 1ª convocatòria per no superar el portfolio, si es troben a 4rt curs, no podràn tramitar el títol fins el tancament d’actes de segona convocatòria.


Bibliografia i recursos

  • Elkin MK, Potter AG, Perry PA. (1996). Nursing interventions and skills. St. Louis: Mosby
  • Kozier B, Erb G, Blais K, Wilkinson J. (1998). Fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. (5ª ed.). Redwood City, CA: Addison-Wesley
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la práctica de enfermería. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Iyer P. W., Taptich B. J., Bernocchi-Losey D. (1997). Proceso y diagnóstico de enfermería (3ª ed) México: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby
  • Orem, D.(1983) Normas prácticas en enfermería. Madrid, Pirámide
  • Cavanagh, S.(1993) Modelo de Orem: aplicación práctica. Barcelona, Masson-Salvat
  • Roy, C. and Andrews, H. (1999). The Roy Adaptation model. Stamford, Appleton & Lange.
  • Henderson, V. (1971). Principios básicos de los cuidados de enfermería. Ginebra, S.Karger
  • Henderson, V. (1998). La naturaleza de la Enfermería. Madrid, McGraw-Hill
  • Fernández, C. y Novel, G. (1993). El proceso de atención de enfermería: Marco conceptual de Virginia Henderson. Barcelona: Masson-Salvat
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2007). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Marriner, a. ( )Teorías y modelos de enfermería
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.
  • Dossier de Laboratorio de Simulación 

Material didàctic

      Materials
            Guía de pràctiques guiadepracticascastellano17-18.pdf 
            Memòria de Pràctiques memoriapracticas.pdf 
            Reglament Intern UIC pràctiques ri_regulador_practiques_externes.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00