Teoria de la Informació
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Dr. Santiago JUSTEL - sjustel@uic.es
Horari d'atenció
Per a l'atenció individual cal concertar hora a través del correu electrònic.
sjustel@uic.es
Probablement, la nostra era sigui la primera en tota la història de la Humanitat en la qual les persones reben més informació i disposen de més quantitat de dades. Aquesta informació s'estructura en relats i narracions que mostren discursos, postures, judicis i crítiques que afecten a la realitat que ens envolta. La confecció d'aquests relats, els seus textos i imatges, tenen el poder de modelar la visió de qui els consumeix respecte a un esdeveniment o realitat concreta.
Com analitzar aquests relats i com construir-los és fonamental per al comunicador. La selecció, organització, estructura i presentació d'aquesta informació permet aconseguir l'èxit que es pretén amb una història. Un èxit que té a veure amb els canvis en la societat, amb comprensions dels fets històrics dels que som testimoni i, al cap ia la fi, de la mateixa naturalesa de l'ésser humà. Els processos d'informació no són un intercanvi fred de dades o de missatges aïllats, sinó una interacció de textos, històries i discursos.
En aquesta assignatura, l'alumne aprendrà a assumir una actitud crítica davant les històries i discursos i a seleccionar els elements per construir una pròpia, així com els plantejaments que li permetin assolir l'objectiu proposat. Aprendrà les eines que li permetin estructurar i dotar de contingut a un relat.
Asimismo, en esta asignatura se pondrá énfasis en la necesidad de la realización de procesos de documentación, gestión de información y verificación de informaciones en el trabajo periodístico. Para ello el alumno adquirirá conocimientos sobre el uso de herramientas, sistemas, fuentes y procedimientos necesarios para poder llevar a cabo una correcta documentación periodística.
No són necessaris requisits previs.
Comprendran el context que rodeja un discurs (emissor, receptor, objectiu, pragmàtica…).
Coneixeran els elements bàsics de la construcció d'històries i seran capaços d'adoptar una postura crítica davant les dades i els arguments de les mateixes.
Aprendran a processar la informació per a generar coneixement propi i continguts útils per als consumidors.
Adquiriran les habilitats expressives necessàries per a informar i convèncer a un públic amb el seu discurs.
Argumentaran de manera inteligible i convincent.
Seran capaços de buscar, sel·leccionar i integrar informació en un procés de documentació periodística.
Seran capaços d'observar la realitat amb criteris periodístics.
Coneixeran els principals conceptes teòrics que sustenten la labor informativa.
Coneixeran els principals tipus de fonts d'informació i de sistemes d'información d'utilitat en periodisme.
Tema 1. Què és el periodisme?
Definició i funció del periodisme. Mediació. Construcció de la realitat
Breu repàs històric. Periodisme i democràcia. Professionalització de la informació
Tema 2. Què és notícia?
Dades, fets, esdeveniments i pseudoesdeveniments
Valors notícia. Criteris de noticiabilitat
L'ecosistema informatiu. Rutines periodístiques
Tema 3. Fonts
Definició de fonts. Tipologia. Atribució
Periodisme de verificació
Tema 4. L'estil periodístic
Característiques de l'estil periodístic
Concisió, correcció, claredat.
L'ús dels diferents temps verbals
Tema 5. Els gèneres periodístics
Utilitat dels gèneres
Informació, interpretació, opinió
Les sessions combinaran una primera part de classe teòrica amb una segona part de caràcter eminentment pràctic en la qual els alumnes treballaran amb textos i tot tipus de material informatiu els diferents continguts desenvolupats al llarg de l'assignatura.
A més de les diferents pràctiques a realitzar en classe, els alumnes hauran de lliurar un comentari arran de la lectura d'un llibre seleccionat pel professor. Alguns dels capítols del llibre seran treballats conjuntament a les classes.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 4.3 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1.7 |
Segona convocatòria 100 % examen final (teoria - pràctiques)
Anderson, C. W., Bell, E., & Shirky, C. (2012). Post-industrial Journalism: Adapting to the Present: a Report. Columbia Journalism School.
Gomis, L. (1991). Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente. Barcelona: Paidós.
Kovach, B., & Rosentiel, T. (2012). Los elementos del periodismo. Madrid: Santillana.
Martínez-Albertos, J. L. (1989). El lenguaje periodístico. Madrid: Paraninfo
Salmon, C. (2008). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península: Barcelona.
Wolton, D. (2010). Informar no es comunicar. Contra la ideología tecnológica. Gedisa: Barcelona.
Bamberg, M. G. W., & Andrews, M. (2004) Considering Counter-narratives: Narrating, resisting, making sense. John Benjamins B. V.: Amsterdam.
Guallar, J.; Leiva-Aguilera, J. (2013) El content curator. Guía básica para el nuevo profesional de internet.Barcelona: UOC.
Mortimer, J. A., & van Doren, C. (1996) Cómo leer un libro. Debate: Madrid.