Aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica II
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dra. Maria Carmen BALAGUER - mcbalaguer@uic.es
Lda. Meritxell PÉREZ - mperezn@uic.es
Horari d'atenció
PROFESSORES RESPONSABLES
Dra. M. T Fuertes
Dra. M. C. Balaguer
Dilluns i dijous de 11:30 a 12h, dimarts de 13:30 a 14h
Plantegem un aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica de manera interdisciplinar a partir del treball per projectes i diverses eines de treball com a resposta a la necessitat de comptar amb mestres ben preparats. Tot això, amb una filosofia educativa integradora de la persona humana i des de les capacitats per promoure un aprenentatge actiu i significatiu, engrescador, i amb la millor comunicació i relacions afectives i efectives.
Aquesta matèria té 18 crèdits ECTS impartits durant el primer semestre del 3r curs de Grau en Educació Infantil. Els cèdits es distribueixen segons els continguts de les assignatures següents:
La guia docent que ens ocupa recull els objectius, les competències, la metodologia i els sistemes i criteris d'avaluació de l'assignatura Aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica (II) que desplega les bases del desenvolupament del pensament matemàtic a l'educació infantil i la seva didàctica.
La matemàtica, segons el currículum d'Educació Infantil, permet el desenvolupament de les tres àrees: descoberta d'un mateix i dels altres, descoberta de l'entorn i comunicació i llenguatges.
Blocs per desenvolupar els continguts
Aprenentatge de la matemàtica
Mantindrem coherència amb les altres matèries de l'ambit i treballarem globalment la metodologia de projectes i racons. També farem aprenentatge cooperatiu, mètode expositiu, i resolució d’exercicis i problemes. Treballarem amb diferents tipus d’activitats formatives: estudi i treball en grup, tallers, classes teòriques i pràctiques, i estudi i treball individual i autònom.
Treball en grup (entrenament) |
Act. Form. |
Metodo-logia |
competències |
Treball individual (entrenament) |
Act. Form. |
Meto-dologia |
Competències |
2. Revisió materials i recursos en xarxa (EG)
3. Anàlisi vídeo
4. Consulta activitats xtec.cat
5. Programació i robòtica
|
CT
S-T CP
CP
ST
CT / CP
|
LM
EC REP
ABP
EC
ABP |
CEM 33, 34, 35; CET 2, 3 CG 4
CEM 33, 34,35 CET 1, 2, 3, 4, 7 CG 2, 4, 9
CEM 33, 34,35 CET 2, 3, 4, 7 CG 2, 4, 9
CEM 35 CET 1, 2, 3, 7 CG 2, 4, 9
CEM 34 CET 1, 2, 3, 5, 7 CG 1, 2, 9 |
2. Comentari de text EI
3. Calendari de seguiment
|
ETI
CP
ETI |
EC
REP
|
CEM 33, 34,35 CET 2, 3, 4, 7 CG 11
CEM 33, 34,35 CET 2, 3, 4, 7 CG 2, 4, 9
CG11 |
Aprenentatge de la matemàtica
Treball en grup (avaluació) |
RA |
Treball individual (avaluació) |
RA |
1. SD: elaboració a partir dels temes que els hi donem i desenvolupades en paral·lel al temari. (anàlisis currículum, síntesi, creativitat, AD…) EG (25%)
2. Treballs i projectes (15%) |
1-13
1-2-4-6-12-17-20-21 |
1. Proves objectives i d'execució (EI) 45%)
2. Tutories (EI) (15%)
3. Autoavaluació
|
1-13
2-13 |
L'assignatura és presencial i seguirà una avaluació continuada vinculada amb l'assoliment de competències. L'alumnat podrà anar autoregulant el seu grau d'aprenentatge d'acord amb les rúbriques de l'assignatura.
Es valorarà el progrés personal, dins una avaluació acumulativa. MOLT IMPORTANT: es tindrà en compte la coherència entre les notes personals i grupals, per certificar l'assoliment individual de les competències.
Cal aprovar la prova integradora per considerar la resta de les notes. Si es considera que una de les competències no s'ha assolit, prenent com a base les rúbriques de l'assignatura, caldrà que sigui recuperada en segona convocatòria. En aquest cas la prova serà específica per a aquesta competència.
D'acord amb les directrius del graus i en coherència amb el desenvolupament transversal de la competència comunicativa CG2, es potenciarà la correcció en la ortografia i en la redacció de les activitats d'avaluació. En aquest sentit es retornaran amb un NC aquells treballs (no proves) que presentin excés de faltes d'ortografia o un redactat il.legible. En cas que no sigui pertinent el NC, es penalitzarà amb 0,2 punts cada falta greu que s'observi.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1-14 | Prova d'execució |
Balaguer, M.C. Lectura estartègica dels problemes matemàticsa l'Educació Primària.TDX http://hdl.handle.net/10803/9348
DEGC. Currículum Educació Infantil (2n cicle) Prresentació ppt http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0017/5fafc944-5584-416c-b923-5852eb00548a/presenta_infantil_2ncicle.pdf
DEGC. Decret 181/2008, al DOGC núm. 5216 - 16/09/2008 2n cicle parvulari http://www.gencat.cat/diari/5216/08247053.htm
DEGC. Desplegament curricular 2n cicle http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/7e61d56b-75c7-4077-8caa-5a1418962643/presenta_program_2ncicle_infantil.pdf
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf