Aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica III
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lc. Eduard MARTORELL - eduardm@uic.es
Dra. Mariona GRAELL - mgraell@uic.es
Horari d'atenció
Mariona Graell: a concretar via e-mail.
Eduard Martorell: a concretar via e-mail.
Plantegem un aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica de manera interdisciplinar (no només multidisciplinar) a partir del treball per projectes i diverses eines de treball com a resposta a la necessitat de comptar amb mestres ben preparats. Tot això, amb una filosofia educativa integradora de la persona humana i des de les capacitats per promoure un aprenentatge actiu i significatiu, engrescador, i amb la millor comunicació i relacions afectives
Aquesta matèria té 18 crèdits ECTS impartits durant el primer semestre del 3r curs de Grau en Educació Infantil. Els crèdits es distribueixen segons els continguts de les assignatures següents:
La guia docent que ens ocupa recull els objectius, les competències, la metodologia i els sistemes i criteris d'avaluació de l'assignatura Aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa, de les Ciències Socials i de la Matemàtica III que es preocupa d'integrar en una sola acció educativa totes les altres materies que es treballen en paral·lel en les altres assignatures de l'àrea.
RA |
ACEiM I |
ACEiM II |
ACEiM III |
1.Usa el currículum com a instrument de treball per elaborar unitats didàctiques adaptades al context. |
X |
X |
X |
2. Coneix els diferents blocs de continguts, la seva integració i distribució per programar activitats de 0 a 6 anys per al desenvolupament de les ciències. |
X |
X |
X |
3. Estableix relacions entre les dificultats en l’aprenentatge i les dificultats en l’adquisició del llenguatge. |
X |
||
4. Considera importants els coneixements previs en les situacions d’ensenyament-aprenentatge. |
X |
X |
X |
5. Planteja estratègies d’aprenentatge adaptades als diferents estils d’aprenentatge de l’alumnat de ciències amb esperit emprenedor. |
X |
X |
X |
6. Coneix i usa de forma creativa les tecnologies de la informació com a recurs material i com a activitat didàctica per al desenvolupament dels objectius plantejats. |
X |
X |
|
7. Relaciona i aplica els continguts teòrics en situacions de treball plantejades a la pràctica. |
X |
X |
X |
8. Vincula l’avaluació amb les competències i els resultats d’aprenentatge. |
X |
X |
X |
9. Analitza i utilitza l’error com a font d’aprenentatge de les ciències. |
X |
X |
X |
10. Elabora pautes d’observació i seguiment en coherència amb les activitats plantejades, orientades a la qualitat. |
X |
X |
X |
11.Relaciona la lògica que presenten els alumnes amb la lògica científica |
X |
X |
X |
12. Planifica projectes de treball orientats a la qualitat que incloguin un treball cooperatiu i interdisciplinari. |
X |
||
13. Considera l’avaluació de la pràctica docent com una part del procés d’ensenyament i aprenentatge. |
X |
X |
X |
14. Desenvolupa la reflexió crítica a partir de l’estudi i l’anàlisi de diferents propostes de treball a l’aula i valora la importància del coneixement de l’entorn per afavorir una actitud solidària i crítica. |
X |
X |
|
15. Participa en activitats de grup i considera les aportacions dels companys en benefici de l’aprenentatge individual i col·lectiu. |
X |
X |
X |
16. Analitza críticament la seva actuació professional per prendre consciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre de ciències. |
X |
X |
|
17. Promou i facilita contextos d’ensenyament-aprenentatge en l’àrea de coneixement de ciències atenent la diversitat de l’alumnat. |
X |
X |
|
18. És capaç de participar en l’elaboració i el seguiment de projectes educatius d’educació infantil en el marc de projectes de centre i en col·laboració amb el territori i amb altres professionals i agents socials |
X |
||
19. Pren consciència de la importància del treball en valors des de l’educació infantil per potenciar la igualtat de gènere, l’equitat i el respecte als drets humans. |
X |
X |
X |
20. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa de forma correcta en la llengua de l’ensenyament, de forma oral i escrita, i és capaç de representar-les mitjançant mapes conceptuals o altres procediments. |
X |
X |
X |
21. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d’aquesta matèria. |
12. Treball per projectes: desenvolupament de les competències bàsiques.
15. De la lògica de l'alumne a la lògica de la ciència: els projectes.
16. Característiques del pensament infantil que influeixen en l'aprenentatge de les ciències.
18. L'observació i l'experimentació com a situacions d'aprenentatge.
19. L'avaluació com a element regulador del procés d'ensenyament i aprenentatge de les ciències.
La metodologia serà variada: aprenentatge orientat i basat en treball per projectes, aprenentatge cooperatiu, mètode expositiu, i resolució d’exercicis i problemes. Treballarem amb diferents tipus d’activitats formatives: estudi i treball en grup, tallers, classes teòriques i pràctiques, i estudi i treball individual i autònom.
Mantindrem coherència amb les altres matèries dels àmbits de llengües i experimentals i treballarem globalment la metodologia de projectes i racons. També farem aprenentatge cooperatiu, mètode expositiu, i resolució d’exercicis i problemes. Treballarem amb diferents tipus d’activitats formatives: estudi i treball en grup, tallers, classes teòriques i pràctiques, i estudi i treball individual i autònom.
Trets a destacar dels generadors d’aprenentatge:
- Aprendrem com es treballa per projectes a l’etapa de l’educació infantil i ho farem seguint la metodologia de l’estudi de treball en grup.
- Aprendrem a comprendre els procediments científics mitjançant una activitat individual que el seu desenvolupament serà al llarg del semestre.
- Farem una sortida al cosmocaixa per aprendre a comprendre la didàctica de les ciències naturals a l’educació infantil.
- Farem una prova d’avaluació inicial per saber què en sabem de l’assignatura.
- Farem una prova objectiva individual a final del semestre per valorar de forma individual, els coneixements assolits durant el període lectiu de l’assignatura.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Tutories |
L’avaluació d’aquesta assignatura és el resultat d'aplicar els continguts teòrics de l'àmbit de llengua estrangera i lectoescriptura i, de l'àmbit de ciències experimentals a la pràctica educativa amb l'elaboració d'un treball que segueix la metodologia de treballar per projectes.
Es valorarà el progrés personal, dins una avaluació acumulativa. MOLT IMPORTANT: es tindrà en compte la coherència entre les notes personals i grupals, per certificar l'assoliment individual de les competències.
Si es considera que una de les competències no s'ha assolit, prenent com a base les rúbriques de l'assignatura, caldrà que sigui recuperada en segona convocatòria. En aquest cas la prova serà específica per a aquesta competència.
L’assignatura és de caràcter presencial, pràctica, participativa i cooperativa.
S’avaluarà totes les activitats en grup i individuals, l’assistència, la participació i la cooperació. Es valoraran les competències d’habilitats lingüístiques, gramaticals i ortogràfiques.
D'acord amb les directrius del grau i en coherència amb el desenvolupament transversal de la competència comunicativa CG2, es potenciarà la correcció en la ortografia i en la redacció de les activitats d'avaluació. En aquest sentit es retornaran amb un NC aquells treballs (no proves) que presentin excés de faltes d'ortografia o un redactat il.legible. En cas que no sigui pertinent el NC, es penalitzarà amb 0,2 punts cada falta greu que s'observi.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1,2,3,4,5,8,9,10,16,15,17,18,20,23,24,36,37,39,40,41,42,43, | Disseny d'activitats Presentacions orals i debats Proves objectives Treballs i projectes Presentació d'un treball en grup |
Obligatòria:
Martín, X. (2006) Investigar y aprender. Cómo organizar un proyecto. Barcelona, Horsori.
Comú
Aprenentatge Ciències Socials
Aprenentatge de les ciències naturals
Recursos per l’ensenyament de la descoberta de l’entorn adreçada als infants
1. Bibliografia bàsica de l’assignatura:
Currículum d’ Educació Infantil. (2008). Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. Segons el Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l'educació infantil, publicat el 16 de
setembre de 2008 al DOGC número 5216.
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/curriculum_segon_cicle_infantil.pdf
Bassedas; E., Huguet,T i Solé, I. (2001) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Edicions Graó: Barcelona.
2. Altre bibliografía aconsejada: Llibres
Abella, R.; Alcázar, V.; Balaguer, L i altres. (2009). Hacemos ciencia en la escuela. Experiencias y descubrimientos. Editorial Graó: Barcelona.
Aranda, A. M. (2003) Didáctica del conocimiento del medio social i cultural.Madrid: Síntesis.
Arribas, T. (coord.) (1992): La educación infantil 0-6 años vol 1. Descubrimiento de sí mismo y del entorno. Editorial Paidotribo: Barcelona.
Castelló J., Garcia P., Sanz M. C. i Tilló T. (2005) Coneixement del medi natural. Fonamentació teoricopràctica. Educació infantil. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica. Facultat de Formació del Professorat. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona: Barcelona.
Escutia, M. (2009). L’hort escolar ecològic. Graó: Barcelona.
Friedl, A.E.(2000). Enseñar ciencias a los niños. Gedisa: Barcelona.
Hernández, F; Ventura, M. (2000). La organización del currículum por proyectos de trabajo. (9ª edició). Edicions Graó: Barcelona.
Jímenez Albiac, D. (2008). Ciència a un euro: Preguntes, respostes i un munt d’experiements. Ara Llibres: Barcelona.
La Caixa. Fundació. (2008). Fem contes de ciència: recull de les 5 edicions del concurs (2002-2007). Fundació “La Caixa”: Barcelona.
I. Martorell, E.; Vallmitjana, I. (1999). Els petits científics (guia del professor i fitxes dels alumnes). Edebé: Barcelona.
Moll, Blanca (1998). La escuela infantil de 0 a 6 años. Madrid: Anaya.
Palau Valls, E. (2001). Aspectos básicos del desarrollo infantil. La étapa de 0 a 6 años. CEAC: Barcelona.
Trueba Maercano, B. (1999). Talleres integrales en educación infantil. (2na ed). Ediciones de la Torre: Madrid.
II. Solé,C. I Parramón J.Mª. (1984). L’aigua, El foc, L’aire i La terra (5 llibres). Parramón Edicions: Barcelona.
III. Vega, S. (2006). Ciencia 0-3. Laboratorios de ciencias en la escuela infantil. Editorial Graó: Barcelona.
Vila i Mendiburu, I. (1997). Entorn social i familiar i intervenció psicoedagògica. Universitat Oberta de Catalunya: Barcelona.
Xarxa territorial d’educació infantil a Catalunya. (2006). L'educació de 0 a 6 anys avui · Llibre de la Xarxa territorial publicat dins la col·lecció "Temes d'Infància" n.51. de l'AM Rosa Sensat: Barcelona.
Llibres per l’Educació per a la Sostenibilitat a Educació Infantil
ASHBÉ, J. (2000) On va a parar l’aigua?Barcelona: Corimbo.
BRAMI, E. (2000). Como todo lo que nace. Madrid: Kókinos.
BROWN, R. (2003). Diez semillas. València: Brosquil, 2003
CHAMBERS, S. (2002). El xiuxiueig del bosc. Barcelona: Beascoa.
FAUROUX, C. (1998). Les desgràcies d’en Marcel, el mussol. Olivier Melano. Barcelona: Corimbo.
GLIORI, D. (2004). Segur que creixerà? Barcelona: Timun Mas.
LOBE, Mira; KAUFMANN, Angelika. (2000). El manzano. Salamanca: Lóguez.
MARTÍNEZ, R. (2000) En Miquel i les palampalates. Barcelona: Cruïlla. (Contes d’ara; 14)
MARTORELL, E. (2000). Aquest sí, aquest no. Barcelona: La Galera. (Sense mots; 5)
MORICHON, D (1999). Això no és cap problema! Barcelona: Cruïlla.
PIEPER, Ch. (2000). Fent un tomb pel món, Caterina i l’ós. Pontevedra: Kalandraka.
RIUS, Roser. La Petitona va al bosc. Barcelona: Cruïlla, 1998 (La Petitona)
RIUS, Roser.Vamos al bosque. Madrid: SM, 1998 (Pequeña Tina)
ROS, M. (1993). Vamos a cazar un oso. Caracas: Ekaré.
VOLTZ, Ch. (2003). ¿Todavía nada? Pontevedra: Kalandraka. (Libros para soñar)
Referències de webs:
Fem ciència. Espai virtual d'aprenentatge, comunicació i interacció entorn de l'ensenyament de les ciències a l'educació infantil i primària
Centre de Documentació i Experimentació en Ciències. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. Materials i recursos per a l’ensenyament i aprenentatge de les Ciències Naturals
http://www.edu365.cat/infantil/
Escola Oberta: Educació Infantil.Recursos, materials, jocs i activitats per a l’aprenentatge dels infants.
XTEC. http://www.xtec.es/escola/infantil/index.htm
Xarxa territorial d’educació infantil a Catalunya
El Safreig. Recull d’experiències, materials sobre la descoberta de l’entorn a educació infantil
Web dels infants. .Agenda d’activitats, directori d’entitats, jocs...
Dins el web de l’Ajuntament de Barcelona.
http://bcnweb2.bcn.es:81/NASApp/ifs/ca/html/index.html
La petita malla.Racó de la Diputació de Barcelona amb informació
d’interès sobre activitats i entitats i amb enllaços d’interès.
http://www.lamalla.net/canal/petita_malla/
WAECE.Web de l’Associació Mundial d’Educadors Infantils.
http://waece.org/
UNICEF.Fundació de les Nacions Unides per a la Infància.
http://www.unicef.org/spanish/
Petits investigadors. Blog d’experiències fetes amb els infants
http://hipolit.xtec.cat/blocs/investigadors/2010/02/28/
Dècada per l’Educació per a la Sostenibilitat:
Revistes
Revista de Didàctica de les Ciències Experimentals
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
http://www.apac-eureka.org/revista
Revista Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales. Editorial Graó: Barcelona.
Articles
Codina, Mª T. (1993). Niñas y niños de 3 a 6 años y la escuela. Associació de Mestres Rosa Sensat: Barcelona.
Fernández, E. i altres. (1998). Racó a Racó. Activitats per treballar amb nens i nenes de 3 a 8 anys. Col·lecció Dossiers Rosa Sensat: Barcelona.
Puig Rovira, J. Mª. (1999). Feina d’educar (relats sobre el dia a dia d’una escola) Sèrie Rosa Sensat . Edicions 62: Barcelona.
IV. Les sortides: una tècnica i un recurs per a l’estudi del medi. Dossiers Rosa Sensat
Material audiovisual
L’observació i l’experimentació a l’educació infantil (2on cicle) (català /castellà) MEC. Rosa Sensat (Vídeo)