Assignatura
Patologia Clínica Avançada
- codi 09820
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 7
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà,
Horari |
Sem.1 | DT | 08:00 10:00 | | |
Sem.1 | DT | 10:00 12:00 | | |
Sem.1 | DJ | 08:00 10:00 | | |
Sem.1 | DJ | 10:00 12:00 | | |
Sem.1 | DV | 08:00 10:00 | | |
Professorat
Responsable
Dra. Maria del Pilar FUSTER - pfuster@uic.es
Horari d'atenció
Els alumnes hauran de demanar cita als professors per correu electrònic.
Professors/es
Dra. Noemí Obregón
Alba Calderer
Dr. Conrado Navarro
Dra. Pilar Fuster
Dr. Ferran Fuertes
Dr. Jordi Castillo
MsU. Anna Aliberch
Dr. David Paredes
Magda Quijada
Dra. Núria Casals
Dra. Mireia Andrés
Presentació
ÀREES DE CONTINGUT:
- Obstetrícia, Pediatria, Adult, Farmacologia
La matèria de Patologia Clínica Avançada profunditza en conceptes i processos patològics greus o poc freqüents així com en tècniques medico-quirúrgiques avançades o específiques.
Requisits previs
És requereix el repàs de coneixements anatòmic-fisiològic i fisiopatològic dels diferents sistemes del cos humà de la infantesa a l’adult. Igualment, els coneixements de farmacologia, dosificació i vies d’administració.
Objectius
- Aprendre coneixements actualitzats dels processos que per ser especialment greus o poc freqüents requereixen una atenció i cures més enllà de les habituals.
- Saber realitzar una valoració especifica dels signes, símptomes i problemes d’aquests processos i l’establiment de prioritats assistencials.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
- 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
- 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
- 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
- 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
- 13. G - Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitari i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
- 14. G - Establir mecanismes d'avaluació, tenint en compte els aspectes cientificotècnics i els de qualitat.
- 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
- 17. E - Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de la salut, que suposa la cooperació multidisciplinaria, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
- 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
- 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
- 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
- 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
- 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
- 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Conèixer les malalties més greus i menys prevalent.
- Reconèixer símptomes i signes de patologies específiques des de la infància fins a l’edat adulta, a través de l'exploració i proves diagnòstiques (radiografia, analítica, ecografia...)
- Prioritzar les necessitats d’atenció en cada situació clínica.
- Identificar complicacions d’aquestes situacions clíniques tant en el pacient pediàtric com en el adult.
- Actuar davant d’un problema o complicació del pacient des de la infància fins a l’edat adulta.
- Haver adquirit el coneixement adequat en les orientacions terapèutiques, farmacològiques, físiques i quirúrgiques.
Continguts
Adults:
- Insuficiència hepàtica aguda greu
- Pancreatitis aguda greu
- Abdomen agut
- Cirurgia laparoscòpia i toracoscòpia
- Repàs de l’hemodinàmica
- Infeccions del segle XVI
- MRSA (Staphylococcus aureus resistente a meticilina MRSA gram+)
- Escherichia Coli (gram-)
- Clostridium difficile (gram +)
- Acinetobacter baumannii (gram -)
- BLEA (Klebsiella Pneumoniae productora de BLEE Gram -)
- Infecció vírica aviar
- Infecció vírica porcina
- Coordinació de transplantament
- Principis generals de transplantaments (1): (immunologia, classificació, història, organització, gestió).
- Principis generals de transplantaments (2): tècniques, seguiment, pronòstic.
- Cirurgia bariàtrica.
- Cirurgia oncològica
- Cirurgia ambulatòria
- Cateterisme cardíac
- Cirurgia cardíaca i aòrtica
- Extracorpórea
- Assistències
- Baló de contrapulsació
- Marcapassos i desfibril·ladors
Obstetrícia:
- Metrorràgies obstètriques
- Urgències post part
- Urgències obstètriques
- Cirurgia fetal intrauterina
- Dol perinatal
- Cirugia ginecològica
Pediatria:
- Malformacions congènites i malalties hereditàries pediàtriques
- Atenció a Urgències pediàtriques
- El nen maltractat. Diagnòstic a urgències
- Situacions de cronicitat pediàtriques
- RCP Neonatal
- Situacions límit de prematuritat
Àrea de Farmacologia:
- Repàs dels antihipertensius més utilitzats
- Antiagregants plaquetaris, anticoagulants, i altres antitrombolítics
- Antibiòtics del segle XXI
- Repàs dels fàrmacs anticonvulsius més utilitzats
- Fàrmacs més utilitzats a l’anestèsia general
- Immunosupressors
- Els nous quimioteràpics
- Antiretrovirals en el tractament de l’IHV
- Els interferons i les seves aplicacions
- Fàrmacs més utilitzats a obstetrícia
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
S'utiltizaran com a metodologies docents:
- Classes magistrals
- Discussions a l' aula
- Resolució de casos
- Tallers pràctics
- Lectures crítiques
A més es poden fer diferents tasques a l'aula i treball autonom/tutoritzat per afavorir el seguiment de les matèries i l'adquisició de coneixments.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1a convocatòria:
L'assignatura s'avaluarà a través de:
- Avaluació continuada de diferents tasques (lectura articles, resolució de casos, proves escrites, participació tallers...) relacionades amb les diferents àrees de contingut- 60% de la nota total
- Examen final de conceptes (test) de les diferents àrees de contingut-40% de la nota total.
És necessari aprovar amb un 5 tant l'avaluació continuada com l'examen final. En cas de suspendre una de les parts, es recuperarà a 2a convocatòria
2a convocatòria
- Es podrà recuperar la tasca Examen final amb un examen de coneixements (test), el % en aquesta convocatòria serà 50%.
- En cas d'haver de recuperar la part d'avaluació continuada, l'alumne haurà de resoldre un cas/treball que integrarà totes les àrees de l'assignatura. El % en aquesta convocatòria serà del 50%. La nota màxima que es podrà obtenir en aquesta tasca serà 5.
- Es mantindran les notes de la part aprovada a la primera convocatòria i que no haurà calgut recuperar.
Per la 3 ª i 4 ª convocatòria es mantindrà el mateix tipus d'avaluació que a la 1 ª i 2 ª convocatòria respectivament i en cap cas es guardaran les notes parcials o de qualsevol tipus d'avaluació d'un curs per l'altre
No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
- E1 18/11/2019 08:00h
- R1 05/12/2019 10:00h
- E2 23/06/2020 12:00h
- R2 02/07/2020 12:00h