Assignatura

Abordatge Interdisciplinari de la Gent Gran en Situació Crítica

  • codi 09822
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 3

Mòdul: Mòdul Itineraris (escollir un IT)

Matèria: Cures clíniques avançades

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Horari
 Sem.1  DL 10:00 12:00 
 Sem.1  DV 12:00 14:00 

Professorat

Responsable

Dra. María Ángeles DE JUAN - mdejuan@uic.es

Horari d'atenció

Quan l'alumne ho sol·liciti via mail o en finalitzar la classe

Presentació

L'envelliment de la població als països desenvolupats ha suposat canvis importants en les polítiques de salut adoptades pels diferents governs. Coincidint amb la major esperança de vida, es generen també una major demanda de cures de salut que incrementin, alhora, la qualitat de vida en aquesta etapa vital.

A causa dels canvis fisiològics i psicològics que origina la prolongació de la vida, les atencions requerides per aquest grup de població, tenen unes característiques singulars que necessiten de professionals, específicament capacitats, per atendre els problemes de salut propis de la gent gran. Es fa necessari, doncs, formar infermeres i infermers que, tot i ser generalistes, puguin assumir la cura geriàtrica i estiguin preparats per afrontar la complexitat de les necessitats que presenten aquest grup etari i les seves famílies, en situació d'agudització de problemes crònics de salut.

Abordatge interdisciplinari a l'ancià en situació crítica, és una assignatura que dóna continuïtat, en 4 º curs de Grau, a l'assignatura de Cures a l'Adult Major, impartida el 3r any de la titulació d'Infermeria. Se centra en la cura de la persona gran des d'una perspectiva clínica i holística, aprofundint en l'atenció interdisciplinària al pacient geriàtric, en situació crítica. Ofereix, així mateix, una visió antropològica i social de l'envelliment que promou la comprensió de l'experiència de malaltia i dependència en la persona gran i el seu impacte en la vida familiar. D'altra banda, aborda la gestió emocional, imprescindible per l'autocura dels professionals d'infermeria que atenen a la població anciana i a les seves famílies.

Requisits previs

  • No es requereixen

Objectius

  1. Oferir una visió de l'atenció interdisciplinària al pacient geriàtric en situació crítica
  2. Analitzar els aspectes ètic-legals en l'atenció al pacient geriàtric en situació crítica
  3. Proporcionar alternatives d'atenció interdisciplinària al pacient geriàtric aguditzat, orientades a mantenir el grau de màxima autonomia física i personal del mateix
  4. Oferir eines per a la autogestió emocional del professional d'infermeria

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 2. E - Planificar i facilitar cures infermeres a les persones o grups, tenint en compte els resultats obtinguts en salut i l'avaluació del seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els quatre processos a través dels quals es diagnostica, es tracta o es té cura d'un problema de salut.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 13. G - Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitari i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 17. E - Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de la salut, que suposa la cooperació multidisciplinaria, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Identifica la importància de l'abordatge interdisciplinari per a optimitzar la cura sociosanitari
  • Participa com a membre actiu de l'equip multi i interdisciplinari
  • Estableix un pla de cures que promou la màxima autonomia del pacient i és coherent amb la valoració realitzada
  • Incorpora a la persona gran i la seva família com a recursos en el Pla de Cures, aprofitant les capacitats de cadascuna d'elles
  • Orienta a la família i / o cuidadores / s sobre les millors estratègies per mantenir l'autonomia del pacient geriàtric el màxim temps possible
  • Demostra coneixements sobre els continguts desenvolupats en l'assignatura

Continguts

  • Cronicitat: Pacient crònic complex
  • Rehabilitació en l'ancià
  • Teràpia ocupacional en l'ancià
  • Fisioteràpia en l'ancià
  • Atenció a l'ancià polimedicat
  • Urgències en l'ancià
  • Sessions interdisciplinaris
  • Experiències abordatge interdisciplinari a l'ancià
  • Cuidadors de persones grans
  • III Jornada: Abordatge interdisciplinari a l'ancià

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classe Magistral
  • Mètode del Cas
  • Joc de rols
  • Treball en grup cooperatiu
  • Es tindran sessions d'equip multidisciplinari simulades, en què l'estudiant participarà en la presa de decisions d'acord a les dades que es presenten del cas.
  • S'organitzarà la III Jornada d'Abordatge Interdisciplinari a l'Ancià, en la qual els estudiants lideraran l'organització de la mateixa. Durant l'assignatura s'orientarà en les tasques que realitzarà el comitè científic i organitzador (en què participaran els estudiants). També com a moderadors de taules rodones. A més, cada un, presentarà una comunicació dins de la jornada (serà el treball grupal de l'assignatura).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Examen de resposta múltiple/preguntes curtes (40%). Avalua les competències n º 2E, 12B, 13G, 15B, 17E y 19B
  • Treball grupal i presentació del mateix. Consistirà en una comunicació oral que es presentarà a la I Jornada d'Abordatge Interdisciplinari l'Ancià. Es lliurarà prèviament el resum de la comunicació (30%). Avalua les competències n º2E; 6E; 11E; 23B y 24G
  • Avaluació grupal (10%). Avalua la competència n º 15
  • Avaluació continuada (10%) de les activitats a realitzar per a la preparació de la jornada. 10% participació i exercicis en classe

Segona avaluació:
La matèria serà avaluada amb un examen final amb un valor del 40% i l'avaluació continuada (si està suspesa), amb un valor del 30%. Es podrà recuperar l'avaluació continuada de la següent manera:

  • Realitzar de nou el treball, amb un valor del 30%, en qualsevol cas la nota obtinguda en aquest treball mai serà superior un 5. 
  • La resta de la nota d'avaluació continuada no serà recuperable (avaluació grupal i avaluació continuada). Es mantindrà la nota que s'hagi obtingut en la primera avaluació.

La nota definitiva de l'assignatura serà el resultat d'aplicar les mitjanes de l'assignatura. No es concediran matrícules d'honor en 2a convocatòria.

Tercera i Quarta avaluació (i extraordinàries)
La matèria serà avaluada amb el mateix sistema que en primera i segona convocatòria i en cap cas es guardarà cap nota d'un curs per l'altre.

Bibliografia i recursos

Guardini, R. (2006). Las etapas de la vida. Edit. Biblioteca Palabra. Madrid

García Hernández, M. (2012). Enfermería y envejecimiento. Elsevier Masson. Barcelona

Laforest, J. (1991). Introducción a la Gerontología. Herder. Barcelona

Fericgla, J.M. (1992). Envejecer,. Una antropología de la ancianidad. Edit. Anthropos.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 25/11/2019 12:00h
  • R1 12/12/2019 12:00h
  • E2 23/06/2020 10:00h
  • R2 03/07/2020 11:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00